Jump to content
IGNORERAD

Made in Thailand


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

 

Noterar här hemma att jag har en t-shirt som jag haft i många år som jag köpt i Thailand.

"Made in Thailand" står det på etiketten.

Då slår det mig att man brukar skoja om Thai kvalitet som något dåligt. Man köper Thai DVD på marknaden som visar sig vara inspelad med mobil på en biograf i mörkaste Isaan.

Men är det så?

Finns det varor, som tillverkas i Thailand, som faktiskt är riktigt bra?

Vad passar du alltid på att köpa i Thailand, som är "billigt och bra"?

 

(Kanske inte alltid så enkelt att veta om varan är tillverkad i Thailand. Det är ju inte så per automatik, bara för att den säljs där.)

 

Nikon, exempelvis, vet jag har en fabrik i Thailand. Således borde det ju vara klokt att köpa fotogrejer i Thailand (eftersom man får garanti över hela världen) bra kvalitet till bra pris.

 

Thaitillverkat - bra eller dåligt?

 

 

maxresdefault.jpg.15c72849e4c74527257ad8c2e7e47e7a.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    3

  • stjp8729

    3

  • Tommy

    3

  • Alarik

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

 

A: Finns det varor, som tillverkas i Thailand, som faktiskt är riktigt bra?

B: Vad passar du alltid på att köpa i Thailand, som är "billigt och bra"?

 

 

På fråga A svarar jag att ölen faktiskt är bra än

På fråga B svarar jag sex som är billigt och bra än ;)

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktiga komponenter i avancerad teknik typ datorer är inte helt sällan tillverkade i Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag har ofta köpt Wrangler jeans i Thailand.

Första gången var det made in USA och senare made in Thailand.

Dom från Thailand håller lika bra som dom Amerikanska.

Har alltid köpt när dom haft ,,Tag 3 betala för 2.

Det brukade kosta omkring 800skr omräknat.

Det kostar ju ett par i Sverige.

Så jag är mkt nöjd.

Även T-shirtar har jag varit nöjd med.

Så allt är inte "skräp".

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Flera Japanska/koreanska bilar tillverkas i Thailand och säljs sedan i Sverige t.ex flera Toyota och Chevrolet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper mycket receptfria mediciner i Thailand och alltid sådana som är också tillverkade i Thailand.

 

T.ex.:

 

IMG_0984.JPG.d07a04fe768516a9812480cb52d19f58.JPG

 

Kostar ungefär en femtedel av den billigaste paracetamol-tabletten såld i Sverige, en tiondedel av priset på Alvedon. Dessutom är dom mindre i storleken, dvs. lättare att svälja. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Tallviking:

Flera Japanska/koreanska bilar tillverkas i Thailand och säljs sedan i Sverige t.ex flera Toyota och Chevrolet

Suzuki Swift

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Seagate har väl kvar sin hårddiskfabrik i Thailand ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper alltid Lee jeans Made in Thailand, mycket bra kvalite på dom till en tredjedel av priset i Sverige! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Seagate har väl kvar sin hårddiskfabrik i Thailand ?

Frugan jobbar på Seagate´s fabrik utanför Korat. Uppåt 15000 anställda.

Massor med högteknologisk tillverkning i Thailand numera.

Min Triumph Bonneville 1200 är tillverkad på Triumph´s fabriker i Thailand.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ayutthaya tillverkar rätt så mycket elektonik som sen skeppas ut i lilla Världen

Denna här vännen till höger 

1698983258_WesternDigital.jpg.e4c336a391f48a1042e5e477b96124db.jpg

jobbar åt Western Digital ett Amrikanskt företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Seagate har väl kvar sin hårddiskfabrik i Thailand ?

Är nog många märken som köper sina komponeter från Thailand och Ayutthaya 2011.2012 var det lite si och så med att få tag i komponeter pga. flood

Kopia från internet.

6a0115710a4d7d970c017ee8499a13970d.jpg.ccdd1963c20f9831023e730b29352111.jpg

 

Äkta egen bild från 2012, då bestämde sig Honda för att flytta en större del av sin tillverkning till Singapor, tror dom gör den lilla modellen nu honda City bara

305417_180887071991208_100002097486696_388100_87015793_n.jpg.3ab82e3b45397807c0cb37ed02eb9a40.jpg

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
19 timmar sedan, skrev Tallviking:

Flera Japanska/koreanska bilar tillverkas i Thailand och säljs sedan i Sverige t.ex flera Toyota och Chevrolet

 

Gjorde en liten jämförelse. Kikade på Toyota Yaris. Enklaste modellen. Står i Sverige som "från 135 000 kr" och i Thailand "från 147 000 kr". 

Antingen så gjorde jag inte en korrekt jämförelse, eller så kan en bil vara dyrare i "tillverkningslandet" än i Sverige. Fast det låter konstigt?

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
10 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Gjorde en liten jämförelse. Kikade på Toyota Yaris. Enklaste modellen. Står i Sverige som "från 135 000 kr" och i Thailand "från 147 000 kr". 

Antingen så gjorde jag inte en korrekt jämförelse, eller så kan en bil vara dyrare i "tillverkningslandet" än i Sverige. Fast det låter konstigt?

 

 

 

 

 

 

Är inte de Toyota som säljs i Sverige tillverkade i Tjeckien eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
21 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

Noterar här hemma att jag har en t-shirt som jag haft i många år som jag köpt i Thailand.

"Made in Thailand" står det på etiketten.

Då slår det mig att man brukar skoja om Thai kvalitet som något dåligt. Man köper Thai DVD på marknaden som visar sig vara inspelad med mobil på en biograf i mörkaste Isaan.

Men är det så?

Finns det varor, som tillverkas i Thailand, som faktiskt är riktigt bra?

Vad passar du alltid på att köpa i Thailand, som är "billigt och bra"?

 

(Kanske inte alltid så enkelt att veta om varan är tillverkad i Thailand. Det är ju inte så per automatik, bara för att den säljs där.)

 

Nikon, exempelvis, vet jag har en fabrik i Thailand. Således borde det ju vara klokt att köpa fotogrejer i Thailand (eftersom man får garanti över hela världen) bra kvalitet till bra pris.

 

Thaitillverkat - bra eller dåligt?

 

 

maxresdefault.jpg.15c72849e4c74527257ad8c2e7e47e7a.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thailändska produkter brukar vara riktigt bra. 

Kopior som säljs i Thailand är lite annat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Gjorde en liten jämförelse. Kikade på Toyota Yaris. Enklaste modellen. Står i Sverige som "från 135 000 kr" och i Thailand "från 147 000 kr". 

Antingen så gjorde jag inte en korrekt jämförelse, eller så kan en bil vara dyrare i "tillverkningslandet" än i Sverige. Fast det låter konstigt?

 

 

 

 

 

 

Det blir dyrt om man ska handla med SEK utomlands särskilt Thailand, hade bara SEK vart säg 10% starkare mot THB hade förhållandet varit annorlunda....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det blir dyrt om man ska handla med SEK utomlands särskilt Thailand, hade bara SEK vart säg 10% starkare mot THB hade förhållandet varit annorlunda....

Jag fattade första gången...

 

 

 

 

;)

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

Jag fattade första gången...

 

 

 

 

;)

Mmmm, taskig uppkoppling här så.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

 

Gjorde en liten jämförelse. Kikade på Toyota Yaris. Enklaste modellen. Står i Sverige som "från 135 000 kr" och i Thailand "från 147 000 kr". 

Antingen så gjorde jag inte en korrekt jämförelse, eller så kan en bil vara dyrare i "tillverkningslandet" än i Sverige. Fast det låter konstigt?

 

 

 

 

 

 

Är skatten på bilar som gör det?

Har liknande erfarenhet. 25%+ i T mot svenska priset. 

 

Thailand har j högre skatt än Sverige på mycket. Hur sjukt det än låter 😂😂

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Gjorde en liten jämförelse. Kikade på Toyota Yaris. Enklaste modellen. Står i Sverige som "från 135 000 kr" och i Thailand "från 147 000 kr". 
Antingen så gjorde jag inte en korrekt jämförelse, eller så kan en bil vara dyrare i "tillverkningslandet" än i Sverige. Fast det låter konstigt?
 
 
 
 
 
 
Är skatten på bilar som gör det?
Har liknande erfarenhet. 25%+ i T mot svenska priset. 
 
Thailand har j högre skatt än Sverige på mycket. Hur sjukt det än låter [emoji23][emoji23]
Bilfabrikanterna brukar gära skylla på skatten, volvo var exempelvis mycket billigare i vissa andra länder än i Sverige. När sedan nån motor journalist konstaterat att det var ju högre skatter i vissa länder där Volvo var billigare, ja då blev svaret jäkligt svävande att det är en internationell marknaden med varierande priser anpassade för repsepektive marknad o en massa blaj.

De tar så mycket betalt som de kan.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

Gjorde en liten jämförelse. Kikade på Toyota Yaris. Enklaste modellen. Står i Sverige som "från 135 000 kr" och i Thailand "från 147 000 kr". 

Antingen så gjorde jag inte en korrekt jämförelse, eller så kan en bil vara dyrare i "tillverkningslandet" än i Sverige. Fast det låter konstigt?

 

 

 

 

 

 

Allt beror på skatter och andra avgifter så priset på samma bil varierar väldigt mellan olika länder, även om dom ligger grannar med varandra

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-06-09 at 19:12, skrev Naam kaeng:

 

Noterar här hemma att jag har en t-shirt som jag haft i många år som jag köpt i Thailand.

"Made in Thailand" står det på etiketten.

Då slår det mig att man brukar skoja om Thai kvalitet som något dåligt. Man köper Thai DVD på marknaden som visar sig vara inspelad med mobil på en biograf i mörkaste Isaan.

Men är det så?

Finns det varor, som tillverkas i Thailand, som faktiskt är riktigt bra?

Vad passar du alltid på att köpa i Thailand, som är "billigt och bra"?

 

(Kanske inte alltid så enkelt att veta om varan är tillverkad i Thailand. Det är ju inte så per automatik, bara för att den säljs där.)

 

Nikon, exempelvis, vet jag har en fabrik i Thailand. Således borde det ju vara klokt att köpa fotogrejer i Thailand (eftersom man får garanti över hela världen) bra kvalitet till bra pris.

 

Thaitillverkat - bra eller dåligt?

 

 

maxresdefault.jpg.15c72849e4c74527257ad8c2e7e47e7a.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När det gäller elektroniken i Thailand  så är det ett pris för garanti som enbart gäller i Thailand och ett högre för garanti World Wide.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag fattade första gången...

 

 

 

 

;)

Han försöker nog hjälpa Boa lite. 😎:rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag fattade första gången...

 

 

 

 

;)

Jag tillhör inte dem som tvivlade på det, Tommy  :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

 

Vissa motorcykelmodeller som du köper i Sverige är tillverkade i Thailand (ex. CRF250, CB500F/R/X, CB650F/R, Ninja 650, Versus 650)), och idag har Honda, Yamaha, Suzuki, BMW, Triumph och Ducati fabriker i Thailand som exporteras globalt eller inom ASEAN.  Till och med Harley Davidson har fabrik i Rayong (CKD).

 

När det gäller biltillverkning så exporterar Thailand nästan 60% av sin produktion och låg på elfte plats worldwide i produktion 2018 (Sverige 33:de plats), och drygt 123 000 bilar från Thailand hamnade i Europa 2018.

 

20190611_102236.jpg.4bdf1a95d4d9c47a729eb7767d046f75.jpg

Min gamla HDD i ASUS PC:n köpt i Sverige, numera utbytt till SSD disk.

Ha en kanonbra dag! :)

:wai:

 

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...