Jump to content
IGNORERAD

Ansvarig för kommentarer


Jorakey

Recommended Posts

Intressant dom. Undrar vad det får för konsekvenser. Ska dom som tillhandahåller kommentatorsfält bli ansvariga för vad som skrivs där ? 1f641.png:( Kan kanske bli problem för hemsidor och olika grupper på facebook som har kommentatorsfält. Ja, överallt där kommentarer finns. 1f641.png  Åsiktsfriheten är ju en grundlag och kan ju inte ändras lika lätt som andra lagar.

 

https://nyheteridag.se/sta-upp-for-sverige-gruppens-grundare-atalas-for-andras-kommentarer/?fbclid=IwAR1bYO-hJCmjBGskyn4aOIhcLS5LylOz90tvGvQ_GJHdXMKqHljmUAMzgfw

Ändrades av Naam kaeng
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jorakey

    7

  • Soengsang

    4

  • andrejsdenruskige

    4

  • apknug

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

65Selander
38 minuter sedan, skrev Jorakey:

Intressant dom. Undrar vad det får för konsekvenser. Ska dom som tillhandahåller kommentatorsfält bli ansvariga för vad som skrivs där ? 1f641.png:( Kan kanske bli problem för hemsidor och olika grupper på facebook som har kommentatorsfält. Ja, överallt där kommentarer finns. 1f641.png  Åsiktsfriheten är ju en grundlag och kan ju inte ändras lika lätt som andra lagar.

 

https://nyheteridag.se/sta-upp-for-sverige-gruppens-grundare-atalas-for-andras-kommentarer/?fbclid=IwAR1bYO-hJCmjBGskyn4aOIhcLS5LylOz90tvGvQ_GJHdXMKqHljmUAMzgfw

Nu faller väl skrift under Yttrandefriehet och inte åsikstfriheten (https://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet)
 "USA har till exempel inte någon motsvarighet till Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp som gör det kriminellt att hota eller uttrycka missaktning mot folkgrupper"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

Nu faller väl skrift under Yttrandefriehet och inte åsikstfriheten (https://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet)
 "USA har till exempel inte någon motsvarighet till Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp som gör det kriminellt att hota eller uttrycka missaktning mot folkgrupper"

Naturliga lockar. Så är det naturligtvis. 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jorakey:

Intressant dom.

Nu har väl ingen dom fallit i detta ännu?

Och mycket talar väl för att det kommer att gå vidare till högsta instans, oavsett domslut.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu har väl ingen dom fallit i detta ännu?

Och mycket talar väl för att det kommer att gå vidare till högsta instans, oavsett domslut.

Absolut är det så. Faller sen dom i hovrätten så småningom brukar det ju bli prejudikat i liknande fall. Vet inte om det är nån skillnad i lagen mellan ett forum och t.ex facebook. Forumen loggar väl inlägg. Kanske är det lika med facebooken. 🕵️‍♂️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett grepp av regeringen att slippa kritik mot sin idi*tiska globaliseringspolitik.Dessa maktgalna regeringsfolk måste stoppas.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det fällande dom så betydde det slutet för grupper på MPR.

De måste dallra nu de som startar sin grupper o leker ansvarig utgivare utan ansvar.....

Det går väl kanske att se i medlems förteckning vilka som har flest grupper på MPR?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev apknug:

Blir det fällande dom så betydde det slutet för grupper på MPR.

De måste dallra nu de som startar sin grupper o leker ansvarig utgivare utan ansvar.....

Det går väl kanske att se i medlems förteckning vilka som har flest grupper på MPR?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Varför skulle det betyda slutet för grupper på MPR? 

Har jag missat något? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det betyda slutet för grupper på MPR? 
Har jag missat något? 
Vänta på domen och se............

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Blir det fällande dom så betydde det slutet för grupper på MPR.

Mig veterligen så ligger inte MPR under någon svensk lagstiftning, servern ligger knappast i Sverige, den "ansvarige utgivaren" bor eller sitter nog inte i Sverige.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen så ligger inte MPR under någon svensk lagstiftning, servern ligger knappast i Sverige, den "ansvarige utgivaren" bor eller sitter nog inte i Sverige.....
De ansvariga utgivarna kan mycket väl sitta i Tavelsjö eller Helsingborg om den kommande domen i fejsbockmålet får fel utgång.

Det rensas nog en hel del i vissa grupper just nu........

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Youtube själva försökte med samma sak. Att den som publicerat videon är rättsligt ansvarig för vad okända skriver i kommentarerna. 

Gick inte som tänkt. 

 

Men visst kan det bli lag i Sverige. Har inte sett något gå år rätt håll på ett tag där. 

 

Att lagen sen skulle ha någon påverkan över MPR är möjligt, fast inte troligt. 

Och det är ju ändå ganska enkelt att helt slippa inblandning i detta; inte gå över gränsen alldeles för tydligt. 

 

Men det ska helt klart bli väldigt intressant att följa fallet. Det är på tiden att lagen prövas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För andra gången har domen i Stå upp för Sverige-rättegången i Eskilstuna tingsrätt skjutits upp. Det meddelade tingsrätten på tisdagsmorgonen.

I dag skulle domen ha kommit i det uppmärksammade fallet. En 52-årig Eskilstunabo står åtalad för hetskommentarer som andra har skrivit i Facebook-gruppen ”Stå upp för Sverige”. Men i stället sköts beskedet upp en andra gång – med hänvisning till hög arbetsbelastning i tingsrätten.

Domen väntas i stället meddelas om två veckor, den 18 juni klockan 11.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev Jorakey:

För andra gången har domen i Stå upp för Sverige-rättegången i Eskilstuna tingsrätt skjutits upp. Det meddelade tingsrätten på tisdagsmorgonen.

I dag skulle domen ha kommit i det uppmärksammade fallet. En 52-årig Eskilstunabo står åtalad för hetskommentarer som andra har skrivit i Facebook-gruppen ”Stå upp för Sverige”. Men i stället sköts beskedet upp en andra gång – med hänvisning till hög arbetsbelastning i tingsrätten.

Domen väntas i stället meddelas om två veckor, den 18 juni klockan 11.

 

Ah, frivillig nätpolis med 4 inlägg så långt.

Vad är din agenda och vad gör du på detta forum?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ah, frivillig nätpolis med 4 inlägg så långt.

Vad är din agenda och vad gör du på detta forum?

Man måste inte ha nån speciell agenda för att tycka att detta är ett intressant mål. 🤓

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Man måste inte ha nån speciell agenda för att tycka att detta är ett intressant mål. [emoji851]


Har du kommit för att frälsa oss?
Är du Messias?

Åh gud vad det pirrar i magen.
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
32 minuter sedan, skrev Jorakey:

För andra gången har domen i Stå upp för Sverige-rättegången i Eskilstuna tingsrätt skjutits upp. Det meddelade tingsrätten på tisdagsmorgonen.

I dag skulle domen ha kommit i det uppmärksammade fallet. En 52-årig Eskilstunabo står åtalad för hetskommentarer som andra har skrivit i Facebook-gruppen ”Stå upp för Sverige”. Men i stället sköts beskedet upp en andra gång – med hänvisning till hög arbetsbelastning i tingsrätten.

Domen väntas i stället meddelas om två veckor, den 18 juni klockan 11.

 

En kompis från Öland blev för en kommentar på Facebook.

Skrev inlägg på Facebook – döms för hets mot folkgrupp

Publicerad 1 mars 2018

Mannen ska i en tråd på Facebook ha skrivit ”somalier är jordens råttor”. Nu döms mannen för hets mot folkgrupp. Själv säger han sig inte ha något minne av att han skrivit så.

Mannen, som är från Mörbylånga kommun, säger att han inte har något minne av att han skrivit dessa ord. Han säger också att vem som helst kan ha kommit in i hans hem och använt hans konto då han ständigt är inloggad på Facebook. Därför menar mannen att någon annan kan ha skrivit kommentaren.

Erkände först

När polisen inledningsvis konfronterade mannen med uppgifterna om att han skrivit kommentaren ska mannen dock ha erkänt. Men efteråt säger han att han sa så för att komma ut från polisstationen då han tyckte det var obehagligt att sitta där.

Men eftersom mannen inte heller lämnar någon mer utvecklad förklaring till hur någon annan än han själv skulle kunna skriva kommentaren finner tingsrätten det styrkt att det är han som skrivit orden.

Nedsättande kommentar

Mannen har skrivit kommentaren i en offentlig grupp med närmre 13 000 medlemmar. Inlägget har där igenom kunnat spridas vidare. Kommentaren bedöms inte relateras till någon saklig grund eller diskussion och att kalla någon för råttor är nedsättande menar tingsrätten.

Mannen döms därför till hets mot folkgrupp till dagsböter på totalt 10 500 kronor

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev stefan5300:

En kompis från Öland blev för en kommentar på Facebook.

Skrev inlägg på Facebook – döms för hets mot folkgrupp

Publicerad 1 mars 2018

Mannen ska i en tråd på Facebook ha skrivit ”somalier är jordens råttor”. Nu döms mannen för hets mot folkgrupp. Själv säger han sig inte ha något minne av att han skrivit så.

Mannen, som är från Mörbylånga kommun, säger att han inte har något minne av att han skrivit dessa ord. Han säger också att vem som helst kan ha kommit in i hans hem och använt hans konto då han ständigt är inloggad på Facebook. Därför menar mannen att någon annan kan ha skrivit kommentaren.

Erkände först

När polisen inledningsvis konfronterade mannen med uppgifterna om att han skrivit kommentaren ska mannen dock ha erkänt. Men efteråt säger han att han sa så för att komma ut från polisstationen då han tyckte det var obehagligt att sitta där.

Men eftersom mannen inte heller lämnar någon mer utvecklad förklaring till hur någon annan än han själv skulle kunna skriva kommentaren finner tingsrätten det styrkt att det är han som skrivit orden.

Nedsättande kommentar

Mannen har skrivit kommentaren i en offentlig grupp med närmre 13 000 medlemmar. Inlägget har där igenom kunnat spridas vidare. Kommentaren bedöms inte relateras till någon saklig grund eller diskussion och att kalla någon för råttor är nedsättande menar tingsrätten.

Mannen döms därför till hets mot folkgrupp till dagsböter på totalt 10 500 kronor

Samma med min fd kolega nu i våras.

https://mobil.nt.se/nyheter/soderkoping/doms-for-hets-pa-facebook-om6036372.aspx

 

ECA30BDB-70FB-4CF3-8243-DCA2BC60845B.png.e77e9b8b9d8363e61dafd93c4bcb6121.png

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev måne:

Löjeväckande dom,nu måste väl staten bli åtalade för alla dessa nedsättande ord om svenskarna.T.ex. Mona Sahlin,Margot Wallström m.fl.

Är det ingen pensionsräddare som blivit anmäld än med tanke på var de brukar skriva om det svenska folket.

Men de är väll orörbara som vanligt enligt näthatsgranskarna. 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Är det ingen pensionsräddare som blivit anmäld än med tanke på var de brukar skriva om det svenska folket.

Men de är väll orörbara som vanligt enligt näthatsgranskarna. 

 

Min vän som blev fälld frågade polisen om det, men de är i minoritet och kan inte åtalas, de får i princip säga vad de vill om oss, araber kallar oss i vardagligt tal "malachas", det vill säga rosa gris, det är helt ok :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Har du kommit för att frälsa oss?
Är du Messias?

Åh gud vad det pirrar i magen.

 

Duger det med sista smörjelsen. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
30 minuter sedan, skrev Soengsang:

Min vän som blev fälld frågade polisen om det, men de är i minoritet och kan inte åtalas, de får i princip säga vad de vill om oss, araber kallar oss i vardagligt tal "malachas", det vill säga rosa gris, det är helt ok :)

Ja det kunde man ge sig fan på.

 

Siste svensk som lämnar Sverige tar med sig flaggan om de inte redan eldat upp den

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Duger det med sista smörjelsen. :big_smile:


Nja, jag hade sett fram emot dop, exorsism och kanske även lite voodoo och helt vanlig frälsning av oss.

Har du blivit stött av något på forumet eller har du blivit sekundärkränkt?
Link to comment
Dela på andra sajter

AC3C6817-0E10-4229-99D1-B6FC85E38233.jpeg.42d7885cb6373baad1c8753d5e6f3739.jpeg

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...