Jump to content
IGNORERAD

Hur beklagar man sorgen ?


AnTove

Recommended Posts

Hej!

Jag fick veta igår att pappa till en thailändsk man som jag känner har gått bort . Jag har vart vänner med denna man och hans familj i 8 år .

1. Nu undrar jag hur man på bästa sätt beklagar sin sorg och visar sitt medkänande? Är det någon lämplig gåva man kan skicka ?

2. Hur går en thailändsk begravning till ? Familjen är buddister .

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Siamways,

Intressant fråga! Har själv ingen erfarenhet av detta, men konsulterade Khun Go och son Changs flickvän angående din fråga 1. Man var överens om att en sorts blomsterkrans, "pong lii", var lämpligt att ge. På den ska finnas text som anger vem som gett kransen och vem som dött.

Din fråga 2 kan jag ej svara på.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

พวงหรีด poang riid heter en sådan blomsterkrans. Antaglign från engelska ordet wreath. Man brukar skriva en text som HC nämnde t.ex.

Vila i fred eller Vi saknar dig osv.

Sen brukar man skriva t.ex. Siamways och familj längst ned.

Om du behöver hjälp med thaitext kan jag hjälpa dig. Du kan skicka pm till mig.

Det går bra att skriva på engelska också.

---

Thailändare brukar ge bidrag till begravningen.

Får man ett inbjudningskort till begravningen lägger man sitt bidrag i det och lämnar tillbaka det. Har man inte fått något kuvert med inbjudningskort kan man om man vill lösa det som mina thailändska vänner gjorde när min far och farmor gick bort. De samlade in pengar och lade dem i ett kuvert till mig som bidrag till begravningen eftersom det brukar kosta mycket pengar.

---

Mvh

Magrood

Jag kommer ihåg att jag skrivit något om begravning ... men jag minns inte exakt vad jag skrev.

http://www.maipenrai...-sverige/doden/

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Siamways

En pengagåva till begravningen är nog det vanligaste, och vid själva begravningen finns listor med namn och gåvor, dessa läses senare upp i högtalar systemen så att alla besökare får ta del av det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare begraver oftast inte de döda utan de kremeras istället.

När den döde precis lämnat jordelivet påbörjar det Thailändarna kallar "Ngaan sop" (likceremoni?).

Anhörig familj skaffar kista man lägger den döde i, tillsammans med finkläder och personliga saker

och sätter upp kistan till allmän beskådning. Ofta med en bild på den döde framför kistan.

Sedan påbörjas en orgie i mat och dryck som ofta varar i flera dagar. Ju prominentare den person

varit som dött destu större "fest".

Hur länge festen varar beror på när närmsta "lämpliga" dag för kremering infinner sig. Ibland kan det

vara dagen efter frånfälle varpå festen blir kort. Men det händer också att ceremonierna pågår i

upp till 10 dagar.

Munkar från det lokala "Wat"-et kommer förbi och ber (tam bon) tillsammans med besökare varje dag.

Alla som vill får komma och mat och dryck är gratis och bekostas av den dödes anhöriga.

Eftersom det kan dra ut på tiden så riskerar dessa ceremonier att bli dyra. Speciellt då det är

en omtyckt person som gått bort och det handlar om många dagar. För att bidra till kostnaderna

är det därför brukligt att besökare ger penga gåvor så som andra skrev. De som inte har pengar kan

skänka ris eller annat värdefullt istället.

På kvällarna kör man musik och dansar.

När dagen för kremering kommer samlas alla på den ceremoniella platsen (oftast i hemmet hos den bortgångne).

Kistan förs sedan till kremeringsplatsen (oftast ett lokalt wat) i en gående procession varpå bortgångne

i kista bränns. Askan sparas i en urna som de anhöriga tar med sig hem.

Det finns jättemycket mer att berätta om detta men hinner tyvärr inte skriva allt och har inte bilder tillgängliga. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...