Jump to content
IGNORERAD

Många bärplockare väntas i sommar


Leni

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev JJC:

Har du svårt att läsa? Det gäller resa och uppehälle i Sverige. Inte bara resan. 

Resa 15000 Uppehälle 45000 du måste väl se att det inte stämmer, Finns inga bärplockare som kan finanisiera det, Huva vad fel

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Resa 15000 Uppehälle 45000 du måste väl se att det inte stämmer, Finns inga bärplockare som kan finanisiera det, Huva vad fel

62599078_2343317155747646_2850856960163577856_n.jpg.2ff0f9dda15987583a61035d05fcfe51.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

62599078_2343317155747646_2850856960163577856_n.jpg.2ff0f9dda15987583a61035d05fcfe51.jpg

Att du inte tänker det vet vi men att du tänker så dåligt viste vi inte, räkna sfter så ser d att det är fel, face book svammel

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Att du inte tänker det vet vi men att du tänker så dåligt viste vi inte, räkna sfter så ser d att det är fel, face book svammel

Lär dig läsa inläggen innan du svarar............... Eller förstår du inte skriven text? 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Lär dig läsa inläggen innan du svarar............... Eller förstår du inte skriven text? 

Krävs bildrebus innehållande dunk

 

/ENis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Enis:

Krävs bildrebus innehållande dunk

 

/ENis

 

Typ 300 pers i två minibussar skrev du, behövs ingen dunk för att förstå en sån text

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Typ 300 pers i två minibussar skrev du, behövs ingen dunk för att förstå en sån text

Du fattar inte ironi heller. 😁😁😁

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Dessutom påstår ju puckot att det är min fru som ljuger. För övrigt vet jag inte om det var för en eller två då de flesta åker i par. 

 

Du har ju naturligtvis blivit helt vilseledd i detta.  Om det är frugan eller någon annan som inbillat dig att thaiarna skulle betala 60.000 kronor för vistelsen i Sverige låter jag vara osagt.

 

Men alla som haft med thailändare att göra vet att dessa summor skulle dom aldrig riskera utan att ha klara papper på att dom vinner något på köpet.

 

Sen är det ju så att få av dom fattigare thailändarna givetvis inte har råd med detta och det är väl knappast medel eller överklassen som åker och plockar bär i dom norrländska skogarna?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Du har ju naturligtvis blivit helt vilseledd i detta.  Om det är frugan eller någon annan som inbillat dig att thaiarna skulle betala 60.000 kronor för vistelsen i Sverige låter jag vara osagt.

 

Men alla som haft med thailändare att göra vet att dessa summor skulle dom aldrig riskera utan att ha klara papper på att dom vinner något på köpet.

 

Sen är det ju så att få av dom fattigare thailändarna givetvis inte har råd med detta och det är väl knappast medel eller överklassen som åker och plockar bär i dom norrländska skogarna?

 

BTT

Sicket svammel.  Värre än Boa. 

Du vet inte mycket du

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
8 timmar sedan, skrev JJC:

Har du svårt att läsa? Det gäller resa och uppehälle i Sverige. Inte bara resan. 

 

60000 för resa och uppehälle?

 

Hur lång tid i Sverige pratar vi om?  En månad, två månader?

 

Om nu deras hyra är betald av bärplockarfirman så behöver varje plockare alltså ca 55000 tusen kronor på några månader till uppehället.

 

Jag och Berit klarar oss hyfsat på ca 12000 kronor på två månader med mat och annat.

 

Hur tänkte du nu?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, broder tuk tuk said:

 

60000 för resa och uppehälle?

 

Hur lång tid i Sverige pratar vi om?  En månad, två månader?

 

Om nu deras hyra är betald av bärplockarfirman så behöver varje plockare alltså ca 55000 tusen kronor på några månader till uppehället.

 

Jag och Berit klarar oss hyfsat på ca 12000 kronor på två månader med mat och annat.

 

Hur tänkte du nu?

 

BTT

Lever ni på bröd och vatten?

Nog för att vi alla har olika preferenser och krav men 100 kronor om dagen per person kan man väl inte "klara sig hyfsat" på?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
36 minuter sedan, skrev Fantomen:

Lever ni på bröd och vatten?

Nog för att vi alla har olika preferenser och krav men 100 kronor om dagen per person kan man väl inte "klara sig hyfsat" på?

 

Storhandlar man nästan all sin mat på Lidl eller Ica Maxi och fryser in alla middagar så äter man middagar för ca 10-15 kr per person om dagen. sen tillkommer ju  annat med men i runda tal en 50 lapp om dagen lägger vi på mat vilket ju blir ca 1500 i månaden.

 

Ibland 1700 kanske när vi festar till det med några pizzor eller lite oskalade räkor eller lax. Men överlag klarar man sig alldeles utmärkt på 3000 kronor i månaden med all mat.

 

Det gäller bara att vara prismedveten.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minutes ago, broder tuk tuk said:

 

Storhandlar man nästan all sin mat på Lidl eller Ica Maxi och fryser in alla middagar så äter man middagar för ca 10-15 kr per person om dagen. sen tillkommer ju  annat med men i runda tal en 50 lapp om dagen lägger vi på mat vilket ju blir ca 1500 i månaden.

 

Ibland 1700 kanske när vi festar till det med några pizzor eller lite oskalade räkor eller lax. Men överlag klarar man sig alldeles utmärkt på 3000 kronor i månaden med all mat.

 

Det gäller bara att vara prismedveten.

 

BTT

Ser det framför mig när du packar upp de här ur matkassen från Lidl och ropar till frugan:

 

Berit idag är det fest!

 

billypizza.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Du har ju naturligtvis blivit helt vilseledd i detta.  Om det är frugan eller någon annan som inbillat dig att thaiarna skulle betala 60.000 kronor för vistelsen i Sverige låter jag vara osagt.

 

Men alla som haft med thailändare att göra vet att dessa summor skulle dom aldrig riskera utan att ha klara papper på att dom vinner något på köpet.

 

Sen är det ju så att få av dom fattigare thailändarna givetvis inte har råd med detta och det är väl knappast medel eller överklassen som åker och plockar bär i dom norrländska skogarna?

 

BTT

Thailändare är speltokiga det vet alla. 

Har de chansen att tjäna pengar, (i det här fallet stora pengar) brukar många ta den. 

Du tror väl inte att de får helt korrekt information om hur det kan förhålla sig om bärplockningen?

Thailändarna som kommer hit brukar lämna säkerhet på hus och mark ofta allt de har. Många har blivit barskrapade. T.ex han som tog självmord i Umeå. 

Har de inget får de någon annan att ställa upp som garanti. Det är ju riskfritt, de kommer att vara näst intill miljonärer när de kommer hem.

 

Vad är du för thaiexpert egentligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina arbetstider..... vad säger facket om dessa som klappat sig så väldigt på magen om de framförhandlade garantilönerna.

 

"

Pranee har själv gjort samma resa två gånger och vet att det är ett fysiskt mer krävande jobb än arbetet som sömmerska.

– Det är ganska tufft, du går upp vid fyra för att komma iväg ut i skogen, sedan är det plocka, plocka, plocka tills du är hemma vid nio på kvällen, berättar hon och fortsätter:"

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7274242

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Thailändare är speltokiga det vet alla. 

Har de chansen att tjäna pengar, (i det här fallet stora pengar) brukar många ta den. 

Du tror väl inte att de får helt korrekt information om hur det kan förhålla sig om bärplockningen?

Thailändarna som kommer hit brukar lämna säkerhet på hus och mark ofta allt de har. Många har blivit barskrapade. T.ex han som tog självmord i Umeå. 

Har de inget får de någon annan att ställa upp som garanti. Det är ju riskfritt, de kommer att vara näst intill miljonärer när de kommer hem.

 

Vad är du för thaiexpert egentligen!

 

Kan inte ha koll på allt som rör Thailand.

 

Thailändska bärplockare i Norrland får jag väl erkänna tillhör inte mitt största intresse i livet.

 

Vad jag vet är att många thailändskor från bland annat Udon jobbar som hembiträden och annat i arabländerna kring persiska viken. Daeng bland annat.

 

Hon sålde glass på Big C i Udon tidigare men tydligen är det bättre betalt i förenade arabemiraten.

 

IMG_20190518_173708_resized_20190518_054751280.jpg.5527b921348ab7a26ff06313c912c541.jpg

IMG_20190518_173708_resized_20190518_054751280.jpg

Ändrades av broder tuk tuk

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Känns som Boa ska hamna i båset en stund igen.

Varför det ?för han säger emot lillkenneth?

Kan vi inte få ha något roligt här

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev kenneth073:

Varför det ?för han säger emot lillkenneth?

Kan vi inte få ha något roligt här

#freeBoa.....😄

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev kenneth073:

Varför det ?för han säger emot lillkenneth?

Kan vi inte få ha något roligt här

 

Är det någon som förtjänar en avstängning så 'är det väl Kenneth4618.  Jag vet inte om moderatorerna märkt det men han startar oftast bråk genom små elaka kommentarer i flykten ofta med ironi.

 

Men den store bildmakaren och karmafrossaren har väl frisedel härinne att skriva vad han vill i stort sett?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Storhandlar man nästan all sin mat på Lidl eller Ica Maxi och fryser in alla middagar så äter man middagar för ca 10-15 kr per person om dagen. sen tillkommer ju  annat med men i runda tal en 50 lapp om dagen lägger vi på mat vilket ju blir ca 1500 i månaden.

 

Ibland 1700 kanske när vi festar till det med några pizzor eller lite oskalade räkor eller lax. Men överlag klarar man sig alldeles utmärkt på 3000 kronor i månaden med all mat.

 

Det gäller bara att vara prismedveten.

 

BTT

Ditt liv måste vara jätte tråkigt. 

Även om man är prismedveten så vill jag inte leva som du och jaga bara det billigaste. Man lever en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev JJC:

Ditt liv måste vara jätte tråkigt. 

Även om man är prismedveten så vill jag inte leva som du och jaga bara det billigaste. Man lever en gång.

 

Nu råkar det vara så att jag tycker att dom billigaste alternativen smakar lika bra som dom dyrare så varför då välja det dyrare?

 

Jag äter lika gärna en tallrik nudelsoppa för 20 baht som en tallrik köttbullar och potatis för 350 baht på svenskstället 25 meter bort.

 

Jag har fem resor till Pattaya inplanerade dom närmaste tre åren så tråkigt liv har jag inte.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nu råkar det vara så att jag tycker att dom billigaste alternativen smakar lika bra som dom dyrare så varför då välja det dyrare?

 

Jag äter lika gärna en tallrik nudelsoppa för 20 baht som en tallrik köttbullar och potatis för 350 baht på svenskstället 25 meter bort.

 

Jag har fem resor till Pattaya inplanerade dom närmaste tre åren så tråkigt liv har jag inte.

 

BTT

Ja du har väl haft typ fem stora forumträffar inplanerade också de senaste 15 åren men vad hjälpte det 🤣 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Nu råkar det vara så att jag tycker att dom billigaste alternativen smakar lika bra som dom dyrare så varför då välja det dyrare?
 
Jag äter lika gärna en tallrik nudelsoppa för 20 baht som en tallrik köttbullar och potatis för 350 baht på svenskstället 25 meter bort.
 
Jag har fem resor till Pattaya inplanerade dom närmaste tre åren så tråkigt liv har jag inte.
 
BTT
Fem resor?

Ojojoj det blir många största forumträffen någonsin då!

Bäst du startar minst fem nya trådar om dessa kommande största forumträffar någonsin.

Då vore det väl själve fan om inte jag skulle kunna komma på åtminstone en träff.

Fyi, och träff planering, jag åker normalt 1 månad i slutat oktober början november, december till februari och en månad över Songkran!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Men alla som haft med thailändare att göra vet att dessa summor skulle dom aldrig riskera utan att ha klara papper på att dom vinner något köpet.

Nu har jag varit gift med en thailändska i snart 15 år.  Du har väll inte ens varit i Thailand på 15 år 😀

 

Vet nu att 200000 var för två personer. 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...