Jump to content
IGNORERAD

Många bärplockare väntas i sommar


Leni

Recommended Posts

Om bara våra föräldrar dragit ut i andra världskriget så hade nog inte dagens svenskar varit så lata utan plockat sina bär själva !! MPR logik för dagen.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Hahaha, ja naturligtvis måste de komma om vi ska ha lingonsylt på borden, annars blir de ju ingen sylt, det är fakta.....

Otroligt att bär är så rasistiska att de enbart låter sig plockas av asiater. Det låter för mig helt osannolikt.

Finns många i Sverige som skulle må bra av att åka upp några skift i Boa-trakter och plocka lite bär. De kanske tom trivs och slår sig ner i krokarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev frogfish:

Otroligt att bär är så rasistiska att de enbart låter sig plockas av asiater. Det låter för mig helt osannolikt.

Finns många i Sverige som skulle må bra av att åka upp några skift i Boa-trakter och plocka lite bär. De kanske tom trivs och slår sig ner i krokarna.

Helt otroligt att måste vara så, varenda jäkla bidragstagare skulle tvingas ut i skogen och producera en viss mängd per dag!

Men gött för många Thailändare som arbetar för seriösa bolag, de gör en go slant under en period där de annars vore rätt arbetslösa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensken i gemen är lat, otroligt lat.

Frugan och jag - vi är runt 70 år plockar både bär och svamp, yngre bekanta undrar varifrån vi KÖPER alla bär och svampen.

- Vi plockar själva, är då vårt svar

- Plocka själva, det verkar jobbigt, är då deras svar - åsikter.

Vi bor på landet och våra bekanta i mindre samhällen, men ge sig ut i skogen verkar för dem vara oöverstigligt.

Då köper de hellre i affären för att senare gnälla över hur dyrt allt är.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-04-17 at 22:04, skrev Soengsang:

Helt otroligt att måste vara så, varenda jäkla bidragstagare skulle tvingas ut i skogen och producera en viss mängd per dag!

Men gött för många Thailändare som arbetar för seriösa bolag, de gör en go slant under en period där de annars vore rätt arbetslösa.


Det vore givetvis dyrt för skattebetalarna att bussa ut arbetslösa till skogarna men jag håller med om att det ändå borde göras. Jag tycker inte någon ska kunna få arbetslöshetsersättning i mer än tre månader, efter det måste de jobba. Plocka bär, skotta snö och andra enkla uppgifter.

 

Med det kravet så kommer vi givetvis få mängder av folk som istället vill ha andra ersättningar, men då får vi skärpa de kraven också.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:


Det vore givetvis dyrt för skattebetalarna att bussa ut arbetslösa till skogarna men jag håller med om att det ändå borde göras. Jag tycker inte någon ska kunna få arbetslöshetsersättning i mer än tre månader, efter det måste de jobba. Plocka bär, skotta snö och andra enkla uppgifter.

 

Med det kravet så kommer vi givetvis få mängder av folk som istället vill ha andra ersättningar, men då får vi skärpa de kraven också.

Största problemet är dock inte dem med just arbetslöshetsersättning, de har i alla fall jobbat tidigare för att kvalificera sig. Det stora problemet är de som har de andra bidragen redan nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

Största problemet är dock inte dem med just arbetslöshetsersättning, de har i alla fall jobbat tidigare för att kvalificera sig. Det stora problemet är de som har de andra bidragen redan nu. 


Det märkligaste är att de inte ens behövt organisera sig, strejka eller ens fråga om att få dessa förmåner, de bara får dem. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
54 minuter sedan, skrev Enis:

https://www.dn.se Idag

 

 

IMG_2935.jpeg

IMG_2936.jpeg

IMG_2937.jpeg

IMG_2938.jpeg

IMG_2939.jpeg

IMG_2940.jpeg

 

Vidriga förhållanden. Man vill ju gärna hoppas att övervägande aktörer på marknaden agerar bättre än de som lurat dessa.

Tack för skärmdumpar, men artikeln är olåst (just nu i alla fall). Och det finns en video....

https://www.dn.se/varlden/barplockningen-i-sverige-den-varsta-tiden-i-mitt-liv/

 

 

 

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Enis:

https://www.dn.se Idag

 

 

IMG_2935.jpeg

IMG_2936.jpeg

IMG_2937.jpeg

IMG_2938.jpeg

IMG_2939.jpeg

IMG_2940.jpeg

Det är bara olja i maskineriet precis som lastbilschaufförer från filipinerna, inget som sossarna nånsin brytt sig om, hjulen ska snurra fort och billigt.

Staten och kapitalet sitter i samma båt, ibland så hycklar dom lite i TV-rutan, nästa dag är det glömt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har sossarna med detta att göra?, det är etablerade bärföretag som utnyttjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev 65Selander:

Vad har sossarna med detta att göra?, det är etablerade bärföretag som utnyttjar.

Sossarna som haft makten dom sista 60åren? vad kan dom ha med saken att göra?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Sossarna som haft makten dom sista 60åren? vad kan dom ha med saken att göra?

 

Nä nä, det är alltid nån annans fel. Se ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev 65Selander:

Vad har sossarna med detta att göra?, det är etablerade bärföretag som utnyttjar.

 

I första hand är det de Thailändska bemanningsföretagen som utnyttjar sina landsmän. 
Bärföretagen och Svenska Ambassaden i Bangkok känner till detta. I år ville Ambassaden stoppa allt men blev överkörda ifrån Stockholm. Jävla skit, så här har det varit i alla år.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 timmar sedan, skrev 65Selander:

Vad har sossarna med detta att göra?, det är etablerade bärföretag som utnyttjar.


Vet inte om det var M eller S som kom på den briljanta idéen att stoppa all privatplockning eftersom det inte var så lönsamt för staten. 
Nu ser ju Sverige ut som vilket arabland som helst som ordnar ett fotbolls VM med hjälp av slavarbete. 
Sverige och Qatar spelar i samma liga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket gnäll och liten verkstad... :D 

 

Varför startar vi inte ett bärplockarföretag här på MPR?

 

Vi skulle ganska enkelt kunna hjälpa så många thailändare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

 

I första hand är det de Thailändska bemanningsföretagen som utnyttjar sina landsmän. 
Bärföretagen och Svenska Ambassaden i Bangkok känner till detta. I år ville Ambassaden stoppa allt men blev överkörda ifrån Stockholm. Jävla skit, så här har det varit i alla år.

Du tror inte att dom svenska bärföretagen använder dom thailändska bolagen just för att komma undan ansvar och kostnad? 

 

Dvs fullständigt medvetena om vad det innebär. 

 

Dom har ett val att inte använda dom, men väljer att göra det m

 

Precis som att ett bygge i Sverige har 1000 underleverantörer just av denna anledning. 

 

Samma anledning som att Taxi Stockholm inte äger en enda taxibil utan låter chauffören stå för fifflandet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Mycket gnäll och liten verkstad... :D 

 

Varför startar vi inte ett bärplockarföretag här på MPR?

 

Vi skulle ganska enkelt kunna hjälpa så många thailändare. 

Tanken slog mig. 

Dock finns nog även en och annan lat thailändare och frågan är hur det ska hanteras. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev 65Selander:

Vad har sossarna med detta att göra?, det är etablerade bärföretag som utnyttjar.

Om det är sossarna som styr landet så är per automatik alla kriminella sossar, elementärt min käre Watson. ;)

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 minuter sedan, skrev Fritz:

Om det är sossarna som styr landet så är per automatik alla kriminella sossar, elementärt min käre Watson. ;)

 


Nej, vem har påstått att det är kriminellt att vara dum i huvudet?

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Nej, vem har påstått att det är kriminellt att vara dum i huvudet?

Precis, men däremot får man löpa risken att någon påpekar det. 

 

Nog så svårt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...