Jump to content
IGNORERAD

Nyhavn i Pattaya!!!


Naam jai

Recommended Posts

Broskan,

Jaha, du köpte vid Rongland. Ja, jag vet att det var flera svenskar och även finnar som köpte där.

Då minns du det gamla träskjulet snett emot telestation, det står fortfarande kvar, men det var ett jäkla fint matställe, mycket god thaimat serverades där.

Där satt ju ofta Bernt, som senare drev en bar inne på Rongland, han drack häftigt, och dog sen 93-94 nån gång.

Jag bodde strax ovanför rongland 89-98, man svängde in på en liten soi strax inna där flaggan nu ligger. Det fanns några små fina bungalows därinne på den soien.

Då jag flyttade in där, så fanns det inga byggnader där flaggan ligger idag, det var gräsbevuxet och kokospalmer, och så fanns det ett thaihak, där det var full fart på kvällarna.

Den här tråden gläder mig, det är skoj att se gamla bilder, tyvärr har jag inga kvar själv. Men det är roligt att minnas tillbaka lite, och se att det finns andra "åldringar" också på forumet här.

Soien ner från diana inn, det var vildvuxet, second road öppnades 79-80, det var bara grus där tidigare också, och ett litet "chicken house" ungefär där ruen thai ligger idag.

Ja, det finns många härliga minnen

Broskan, vi känner nog varandra

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Broskan

    21

  • Avregistrerad clion

    17

  • möljis

    15

  • hakancnx

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja vi känner säkert varandra för jag satt en del med Bernte vid skjulet som vi kallade för "snusket" sen satt vårat gäng en hel del vid hans shop in på gatan. Han och Tom satt ju alltid där när man kom dit. Vi var även med vid templet när Bernt brändes vid Wat Chai templet. Jag kan PM:a dig en bild sen när jag kommer hem till sverige från den tiden så får du  se vilka du känner igen.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Broskan och hakancnx

har ni några bilder från Roffes ,mac sweden, LP bar

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

När jag läser den här tråden påminns jag om hur dum i huvudet man kan vara.  En väldigt bra kompis till

mig var i Pattaya 1979 och när han kom hem så tjatade han på mig att jag skulle följa med honom på

nästa resa året efter.  Men jag sa till honom att det är väl lika roligt att festa och leva loppan i Sverige.

Men efter mycket om och men så kom jag i alla fall iväg till Thailand i December 1988,  bättre sent än

aldrig.  Men fy tusan vad jag har ångrat mig att jag inte hängde med min kompis 1980.  Men sent ska

synderna vakna och man han väl att uppleva lite av Thailand innan det blev för exploaterat

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan.

Exakt så var det för mej åxå och det var inte lite polarna tjatade, men jag va ståndaktig (läs dum i huvudet) och stannade här.

(för)sent ska syndaren vakna... :suicide:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hejsan Odin

Ja det är ju himla tur att man vaknar upp någon gång och tar sitt lilla förnuft till fånga

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

I slutet av -70 talet, början av 80 så satt säkert gammelgubbarna och sa till dagens gammelgubbar - Ni skulle ha varit med på -50 och -60 talet innan turistboomen, jösses, då var det grejor. Och om 20 år då sitter dom som varit i landet dom sista 10 åren och gaggar om hur kul och outvecklat det var på många håll i landet runt milleniumskiftet och visar gamla bilder åt rookies som knappt är född ännu.

Vill du uppleva -70/80 talets Pattaya? Åk t ex till dagens Isaan, Kambodja, Laos etc. Om 30 år kan du skryta med att du var där före expansionen så glöm inte att ta mycket bilder. Finns fortfarande också ganska gott om thailändska öar och stränder där allt ännu är i sin linda men där man nog kan räkna med kraftig expansion dom närmsta 30 åren.

Var sak har sin tid och sina människor ochvattenhål. Det kommer helt säkert att finnas anledning att vara nostalgisk över dagens ställen om en sisådär 20 år. Så var lugn alla som inte hann vara med på 70 talet. Er tid kommer. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hejsan Kim.

  Nu är det ju så att jag blir förbaskad på mig själv för att jag inte lyssnade på min kompis tillräckligt och

  följde med honom till Thailand 1980.  Det du skriver om i dit inlägg är ju bara massa antaganden och

  påståenden.  Jag tycker det hade varit roligt att få uppleva Thailand ur ett eget perspektiv

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mormors far var i Siam 1938 första gången... som sjöman.

Han tog t.o.m. med sig en apa till min mamma ifrån en av sina resor.

Kul för min mamma som barn att vara den enda i skolan som hade an apa som husdjur... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim nu får du väl ta och ge dig du kan väl inte påstå att du kan uppleva 80talets Pattaya uppe i Isaan. Jag har varit uppe i byarna mycket förr och även idag. Då måste du ha hittat nån håla som vi andra har missat. Tror inte du fattar vilket tryck det var i Pattaya på 80talet, jag tycker det är bra än idag trots mycket "vanliga" turister men det är en helt annan stil nu.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim nu får du väl ta och ge dig du kan väl inte påstå att du kan uppleva 80talets Pattaya uppe i Isaan. Jag har varit uppe i byarna mycket förr och även idag. Då måste du ha hittat nån håla som vi andra har missat. Tror inte du fattar vilket tryck det var i Pattaya på 80talet, jag tycker det är bra än idag trots mycket "vanliga" turister men det är en helt annan stil nu.

//Broskan

Tror inte Kim menade byarna, tror inte han ens skrev nåt om byarna.

Han menade nog städer som t.ex. Korat. För där är det väl lite drag...?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hållt till i Korat sen 94 mestadels i Phimai men har även

varit inne och snurrat en del inne i stan men då med thaiare bara.

Visst är det drag fast på ett helt annat sätt när det mestadels

bara är thaiställen.

Bilder på vårat hus mitt i centrala Phimai och mig med bruten fot

http://www.broskan.se/pimai/

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, Broskan. Inget dåligt hus/slott.

Fast jag skulle gärna ha ett bättre kort på din brutna fot, detta skulle få mig att må lite bättre för du har ett finare hus än jag. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Broskan,

Tom var väl engelsmannen som alltid satt och läste Bangkok post och drack öl 07.00 på morron vid tidningsståndet i hörnet av Pattaya thai och third road?

Tyvärr kan jag inte öppna din länk, annars hade jag säkert känt igen dig.

Kim, det låter som om du inte tycker att vi som var i Pattaya tidigt, ska skriva lite om gamla minnen? Det var en annan stil i Pattaya förr, det går inte att komma ifrån. Synd att du inte fick vara med och uppleva den stämningen.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt att ni ska skriva om gamla minnen och visa bilder ifrån den tiden.

Otroligt trevligt att se äldre bilder ifrån ställen man känner igen ifrån idag.

Fortsätt i dessa takter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Tom var reporter för Pattaya Mail och ibland Bankok Post.

Vi satt ju och hittade på massa stories som han fick publicerade

dock med fejkade namn. Han var en veteran från Vietnamkriget.

Hans fysik var inte den bästa så det vart mest lite dricka på förmiddan.

Han var en glad prick.

Hittade ett par bilder på min fot. Klantig som man var hoppade man

ur en taxi nere på beachroad 4e dagen på semestern så man fick

hoppa på kryckor i  Thailand och Filippinerna resten av semestern.

Nu kanske Surin P3 blir lite gladare ;)

fot1.jpg

fot2.jpg

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bild från Walkingstreet 1980 men den är inte min vet

inte vart jag fått den från har haft den länge i datorn.

Men visst såg det ut som Vilda Western

WalkingStreet_1980.jpg

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på ditt nick, Broskan, så misstänker jag att du hade bråttom ur taxin och därför bröt benet. ;)

Och ja, nu mår jag bättre och kan pusta ut, när jag sett bilder på ditt skadade ben. *fnissar pga skadeglädjen* :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här är en bild från Walkingstreet 1980

Underbart

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en bild till dig Möljis

På bilden från vänster Lee, Tom och jag -95 hemma hos Tom

tom.jpg

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför några tar illa upp när jag påstår att dagens Thailandsbilder/upplevelser kommer att väcka lika mycket uppmärksamhet och nostalgikänslor om 30 år som dagens 30 år gamla bilder från Pattaya gör.

Själv tycker jag det är jäkligt intressant att se bilder och höra storys från dom som var i Thailand redan för 30 år sedan. Är bland det bästa jag vet. Älskar det!  :great:

Men jag inser samtidigt att utvecklingen av landet kommer att vara minst lika stor dom kommande 30 åren, antagligen ännu större. Så jag ville bara stilla påpeka för dom som skulle ha velat vara med på 70 och 80 talen att det kommer en tid när morgondagens resenärer avundsjukt kommer att sucka över att dom inte var med redan på 2000 talet.

Men då är det säkert inte just Pattaya man suckar över att man inte såg innan det blev överexploaterat utan ställen som är små hålor idag. T ex Koh Chang, Koh Lanta, Koh Tao, Koh Phangan, Krabi mfl turistorter där utvecklingen visserligen har startat sedan länge men fortfarande kan räknas vara i sin linda jämfört med t ex turistjättarna Pattaya, Phuket och Koh Samui.

Och precis lika strid som turistströmmen är till Chiang mai och Mae hong son idag kommer den säkert att vara till t ex Udon thani och Nong kai för dom som reser om 20-30 år och önskar uppleva genuin inlandskultur.

Så för dom som vill uppleva orterna innan turisthorderna breder ut sig har ett utmärkt tillfälle att göra det nu. -70 talets Pattaya kommer aldrig tillbaka. men det gör inte heller 2009:s Koh Chang. År 2039 kommer bilder från idag väcka beundran och nostalgi, helt säkert.

Och genom att påstå det avser jag alltså inte att förringa det gårdagens Pattayaresenärer upplevde och jag läser allt om gamla tider i Thailand med väldigt stort intresse.

Själv har jag 12 år av resor att se tillbaka på och många av de platser jag upplevde dom förta åren är redan förändrade till i det närmaste oigenkännlighet. Och om ytterligare 20 år gissar jag att mina turistbilder från -96/97 kommer att te sig som rena rama vilda västern för dåtidens Thailandsturister.

En annan sak är att jag t ex tror att många av dagens Phuketresenärer inte skulle ha trivts i ett Phuket av modell 1980 då det ännu var en håla. I så fall skulle dom ju åka till andra små turisthålor som existerar just idag, vilket dom inte gör eftersom dom får lappsjuka av hålor.

Och det samma gäller väl Pattaya. Åk till Kata beach idag så har du väl kanske storleken på Pattayas nattliv i början av -70 talet. Och hur många Pattisdiggare som drömmer om att ha fått upplevt Pattaya 1970 vill egentligen till Kata för att festa?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

du har nog en poäng där kim

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Broskan

Fan vet vad det är för fel, men jag kan ännu ej öppna länken, ej heller se dina bilder. Alla övriga bilder i tråden kan jag se.

Jag minns Lee,så helt klart känner vi varandra. Jag satt aldrig borta hos Bernt, jag hade mer eller mindre slutat att dricka då han öppnade baren, men jag kände ju allihop som satt därborta.

Kommer du ihåg Tore, en norrman, som väl bodde på rungland också. Han jobbade nånstans neråt Rayong.

Vi hade mycket kontakt under några år, men jag har tappat bort hans nummer med mera. Vet du vad det blev av honom?

Så du har hus i Phi Mai? Jag har hus utanför Buri Ram, och är där stor del av min tid

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

polare till broskan. ja vi känner Tore men vad han gör nu vet jag ej.kim hur kan du jämföra kata med Pattaya .var där i början av 90-talet har ej åkt tillbaka.bara för att du inte vet ett skit måste du göra en sån jämförelse  Jerker från Pattaya idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej på er. Jag bodde i slutet på walking street där vägen svängde skarpt till vänster efter fiskresturangen på höger sida

där fans en kvinna som hadde två betonghus som hon hyrde ut rum i.

och sen fans en bar på andra sidan gatan med en apa i bur och en pol vid baren detta var 1977 men vi vart ju 5 kompisar från götet men jag kommer inte i håg er andra på bilderna . Men var ju alldrig nyckter och ögonen spanade ju inte efter falanger Ha Ha  :diablo::dance1::crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...