Jump to content
IGNORERAD

Är Malaysia billigare än Thailand?


Joints

Recommended Posts

Valutaväxlaren X-Change har kommit ut med ett nytt prisindex som visar att Malaysia är billigare än Thailand. Stämmer verkligen det? Har inte varit i Malysia på flera år men är sugen att åka dit nästa vinter.

http://www.svd.se/re...kel_2819449.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    7

  • pigge01

    4

  • andersbangkok

    2

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Intressant fråga! Hoppas på mer info .

Absolut, mera info önskas.

Har mer och mer funderat om Thailand är rätt ställe att bo på?

Kanske de även har en lite trevligare inställning gentemot oss i Malaysia?

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Absolut, mera info önskas.

Har mer och mer funderat om Thailand är rätt ställe att bo på?

Kanske de även har en lite trevligare inställning gentemot oss i Malaysia?

Jan L

Ja visum klart bättre 90d. Thai 30d.

Mat lite billigare.

ÖL mm. mycket dyrare!!!

pigge01

//mit inlägg 500

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja visum klart bättre 90d. Thai 30d.

Mat lite billigare.

ÖL mm. mycket dyrare!!!

pigge01

//mit inlägg 500

Jag har vad vi säger "pensionärsvisa" i Thailand, gäller ett år i taget.

Vet du om det finns liknande där?

Bostäder (hyror), sjukvård och annat viktigt?

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har vad vi säger "pensionärsvisa" i Thailand, gäller ett år i taget.

Vet du om det finns liknande där?

Bostäder (hyror), sjukvård och annat viktigt?

Jan L

Nej det vet jag inget om.

Jag har 8-13år innan jag går i pension!

Kolla på derar ambassads hemsida!

På Googel kan du finna den

Pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag vet tyvarr inte mycket om Malaysia men jag blir valdigt skeptisk till listan nar jag ser att Sydkorea anses billigare an Thailand. Jag reser mycket pa Korea, senast for 3 veckor sedan, och Korea ar riktigt dyrt. Ett 4-stjarnigt hotell i Seoul kostar motsvarande runt 1,500 SEK medans det kostar 1,500 Baht i Bkk. En bra maltid i Seoul motsvarande 300 SEK och i Bkk 300 Baht.

Nu har den koreanska valutan fallit med 20% mot Euron pa ett halvar medans Bahten stigit med 10% sa det kanske ar nagot sadant index de foljer, annars ar de helt ute och cyklar. I vilket fall sa ar Korea inget att rekommendera om man inte har en fetish for identiska hoghus och jast kal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mat lite billigare.

ÖL mm. mycket dyrare!!!

Då är Malaysia MYCKET dyrare för mig...  :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dyr öl ett klart minus, hur e det med damer, finns det hyrflickor där nere?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dyr öl ett klart minus, hur e det med damer, finns det hyrflickor där nere?

MVH Tommy

Ja dom finnes i alla länder.

Kvaliten är läger än Thailand och kan vara svårare att finna dem.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en en del fördelar med Malaysia.

[table]  [tr] [td]Malaysia - det nya paradiset [/td] [td]

[/td] [td]

[/td] [td]

[/td][/tr][/table] [table]  [tr] [td][/td][td]

Thailand har under de sista åren blivit mycket populärt bland svenskar som vill skaffa sig eget boende utomlands.  Och nu tar grannen i söder, Malaysia, upp kampen med Thailand om att locka till sig utlänningar som vill tillbringa längre tider i landet.  Hem Utomlands har besökt detta fantastiska land..

Malaysia är ett tropiskt paradis som har nästan allt.  Under vårt besök nyligen blev vi imponerade: fantastiska öar och stränder (se t.ex. bilden från Langkawi nedan), historiska städer, djungler, bergsplatåer...Ett vackrare land får man leta efter.  Och nu vill man locka till sig utlänningar som vill flytta utomlands.  Och förmånerna man erbjuder är många:

- uppehållstillstånd i tio år

- köp av skattefri bil

- rätt att köpa bostad (villa eller lägenhet) och man kan äga marken (till skillnad från Thailand)

- alla inkomster som inte härrör sig till Malaysia är skattefria

Malaysia har ett härligt tropiskt klimat med mycket sol.  Genomsnittstemperaturerna under året ligger mellan 23 och 33 grader. Landet befolkas av malajer, som är i majoritet med drygt 60% av befolkningen, samt kineser och indier.  Det gemensamma språket är engelska så det är lätt att klara sig i landet.  Landet har dessutom en utmärkt infrastruktur med moderna flygplatser, motorvägar som korsar landet och långt framskriden IT-infrastruktur.  Det är lätt att med bil eller tåg ta sig till grannländerna Singapore eller Thailand. Lägg därtill att man under många år haft både politisk och ekonomisk stabilitet.

[img height=170 alt=langkawi1.jpg width=255]http://www.hemutomla...s/langkawi1.jpgLevnadskostnaderna är mycket låga jämfört med Europa.  Kriminaliteten är relativt låg och hälsovården välutvecklad.  Sedan går det inte att skriva om Malaysia utan att berätta om den fantastiska maten.  De tre kulturerna (malajisk, kinesisk, indisk) har utvecklat underbara mattraditioner.  Dessutom kan man få utsökt god västerländsk mat om man så vill.

Malaysierna är idrottsintresserade.  Fotboll är nog populärast, men man har odlat fram några av världens bästa badminton- och squashspelare.  Varje år körs ett Formula 1 lopp utanför Kuala Lumpur.  Landet har över 200 golfbanor och greenfees är låga.

Och nu har alltså staten sedan fyra år drivit programmet Malaysia My Second Home (MM2H). Det är inget tvång att köpa bostad när man flyttar till Malaysia utan man kan hyra också.  Fast priserna för bostäder är låga jämfört med Europa.  Att få det tioårdiga uppehållstillståndet är relativt enkelt men kan ta 4-6 månader.  Det viktigaste är att man har sjukförsäkring och att man kan visa att man har inkomster eller tillgångar så att man kan klara sig. Som utlänning i MM2H-programmet får man inte ta anställning i landet.  Men man kan investera i lokala bolag och ingå bolagets styrelse.  Hittills har 10,000 personer flyttat till Malaysia under detta program, mest engelsmän och tyskar, men även ett 25-tal svenskar.

Malaysia erbjuder en underbar livsstil.  För alla som tänker dra sig tillbaka utomlands är landet definitivt ett alternativ.  Vi på Hem Utomlands har svårt att tänka oss ett härligare ställe. 

 

 

[/td][/tr][/table]

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade just med en kollega, en öl i butik i Malaysia kostar tydligen ca 60-80 Bath, för en stor flaska.

Ok, tack Pigge01, så ingen riktig Thailands konkurrent då...

Och Tackar Siamways

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Efter bott tva ar I Malaysiakan jag med sakerhet saga att det ar billigare att leva i Malaysia. Att kopa en bostad ar ocksa betydligt billigare. Ex en 350 m2 lagenhet I basta omradet i KL kostar ca 1 200 000 SEK  och da ar det mycket bra standard. Det finnns ett bra program som heter Malaysia my second home som ar mycket fordelaktigt.

Ha eb bra dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Efter bott tva ar I Malaysiakan jag med sakerhet saga att det ar billigare att leva i Malaysia. Att kopa en bostad ar ocksa betydligt billigare. Ex en 350 m2 lagenhet I basta omradet i KL kostar ca 1 200 000 SEK  och da ar det mycket bra standard. Det finnns ett bra program som heter Malaysia my second home som ar mycket fordelaktigt.

Ha eb bra dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,

Efter bott tva ar I Malaysiakan jag med sakerhet saga att det ar billigare att leva i Malaysia. Att kopa en bostad ar ocksa betydligt billigare. Ex en 350 m2 lagenhet I basta omradet i KL kostar ca 1 200 000 SEK  och da ar det mycket bra standard. Det finnns ett bra program som heter Malaysia my second home som ar mycket fordelaktigt.

Ha eb bra dag

1 200 000 SEK för 350 m2 är rena vrakpriset jag och en kompanjon köpte en ungefär

lika stor våning i Bangkok på Soi 39 Jambu Dvipa och där räckte inte 1 200 000 SEK till handpenningen.

Inte ens 1 200 000 USD var tillräckligt för en våning där.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittat en sida med lite information om penang Malysia. Inte direkt Thailand verkar nästan lite öde men enl denna sidan helt klart billigare än Thailand.

Är det någon som vet om man får lov att köra med en Malysia reg bil i Thailand.

http://www.penangmyh...CFREgZwodoiwU9w

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Phodee,

i de södra delarna av Thailand, tex Had Yai, är det vanligt att se bilar registrerade i Malaysia på gatorna så det bör inte vara några problem att korsa gränsen.

Malaysia har många fördelar gentemot Thailand med bland annat boende och visum, Nu har jag inte varit där på ett drygt halvår men då kostade en öl i baren på ett Sheraton hotell i Subang 40 SEK.

Standareden på bostäder är vanligtvis mycket god och som sagt mycket prisvärt att köpa boende i Malaysia. Själv så skulle jag kunna tänka mig ett boende på Borneo då folket där känns mindre businessfokuserade än vad de är på fastlandet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre Indonesien än Malaysia är min spontana tanke efter att ha besökt båda länderna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hellre Indonesien än Malaysia är min spontana tanke efter att ha besökt båda länderna.

Men hur är det, Kim, ligger inte Indonesien i ett jordbävningsbälte?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men hur är det, Kim, ligger inte Indonesien i ett jordbävningsbälte?

Jo och väldigt många vulkaner finns där också. Men nu består ju Indonesien av 13 000 öar utspridda över ett väldigt stort område så om det gäller hela landet kan jag dessvärre inte svara på?

Men som sagt, rent spontant skulle jag nog hellre titta på Indonesien än Malaysia om jag nu ville byta land, något jag dock inte önskar. Thailand slår alla andra länder i Sydostasien jag besökt på dom flesta områden. Dock har jag aldrig varit på Filippinerna och det ser ju onekligen ut som ett land med potential.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Jan L,

försökte skicka PM till dig men lyckades inte, tyvärr känner jag inga Svenskar med pension som bor i Malaysia, de flesta jag känner jobbar för antingen Telenor (DiGi), IKEA, Carlsberg och är där på uppdrag. Men jag tror Malaysiska turistbyrån i Stockholm har en del nyttig info om det hela under "Malaysia my second home" jag kollade upp det för några årsedan medan jag pysslade med ett knäck om att dra sig tillbaka utomlands.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

visst är malaysia trevligt men jämfört med Thailand är det mördande tråkigt där.KL är en urtrist stad med dåligt gatu och uteliv. tacka vet jag BKK. det är definitiv mer lättraggat i Thailand så malaysia kommer i bakvattnet.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hellre Indonesien än Malaysia är min spontana tanke efter att ha besökt båda länderna.

Nej jag väljer Filipinerna före Malasia och Indonesien!!

Thailand passar bättre för min smak.  :wai:

Manila är lika bötig biltrafik som Bangkok.

Folket är bättre på Engelska på Filipinerna, Bättre än oss nord bor.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

visst är malaysia trevligt men jämfört med Thailand är det mördande tråkigt där.KL är en urtrist stad med dåligt gatu och uteliv. tacka vet jag BKK. det är definitiv mer lättraggat i Thailand så malaysia kommer i bakvattnet.

ha det

Neil

Neil,

Det finns kanonbra uteliv i KL, gäller bara att veta var någonstans. Jag flyttade från KL förra året och längtar tillbaks på alla sätt inklusive utelivet. Bodde där i två och ett halvt år, och vill tillbaks.. NU!

Ha en bra dag!

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...