Jump to content
IGNORERAD

Internet i Pattaya


Jan L

Recommended Posts

Nedanstående text har jag hämtat från Pattaya One:s hemsida. Vill någon vänligt sinnad person förklara för mig, som i det närmaste är att betrakta som teknisk idi*t.Jag har nu ADSL installation via ToT och den variant de säljer som den snabbaste. Jag vet inte på rak arm hur snabb (långsam) den är - står förmodligen i något papper någonstans? Jag betalar i varje fall 1177 baht/mån. Om nedanstående erbjudande skulle visa sig vara bra, går det att byta till det här nya? Jag menar, de olika bolagen har ju sina egna ledningar utanför huset och kan man då "köra på" dessa? Går den här nya "trafiken" i dessa ledningar, eller grävs det kabel, som jag tror de gjorde i Sverige?

Jan L

True launches 8mb Internet connection here in Pattaya.

On Thursday Morning at the Royal Garden Plaza in South Pattaya, Khun Wichow, Managing Director of the True Corporation announced a new high speed broadband internet service for Pattaya. The new service offers users up to 8mb in download speed and costs only 1,199 Baht per month. Pattaya is the first area outside of Bangkok where this new service is available and the package also comes with a 3mb Wireless Broadband component. For more information on this new pachage and to see if the service is available in your area please call 02 699 2772 or check out www.truecorp.co.th              

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att man inte kan beställa True's tjänster om man sitter på TOT's lina.

Måste vara kund hos TT&T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Har för mig att man inte kan beställa True's tjänster om man sitter på TOT's lina.

Måste vara kund hos TT&T.

vet inte vilka men vet att Skrapis har 2 linor 2 olika bolag bla för att köra v75 live på den som går bäst för dagen

vet också när han haft problem och dom varit där så har dom rotat i den andras lina för att jäklas

antagligen  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle ju vara intressant att få veta hur stor täckning deras trådlösa tjänst har i Pattis.

Skulle kunna tänka mig att skaffa ett rent trådlöst abbonemang hos true om det gick.

Tror att de bara täcker beachroad och lite till men hoppas ha fel.

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr. TiT som man säger... Vi har ringt men tydligen har True inte alls startat upp sin 8mb de gjort så mycket reklam för i Pattaya och de vet inte när det kommer ske. Ska fortsätta försöka. - Ringer man tillräckligt många gånger kanske man kommer till någon med det svaret man vill ha... Hoppas. Hoppas. Det verkar onekligen både mycket och billigt!

Informationen står på thai (som jag inte förstår) http://www.truecorp.ispeed8mbps.jsp

Jag (som inte alls är särkilt kunnig på området heller!) uppfattar den så att man för 2000 i månaden kan få 8 mb på lina hem och/eller 3 mb trådlöst om man är ngn annan stans med täckning. Förutsätning är att man har True Vision eller True Move. - Hmmm. Vi har True Vision via parabol och det får mig att undra om det kanske kommer den vägen...

Det trådlösa har täckning på Starbucks, Lotus Tesco, Tops och Tukcom såg jag på http://www.truewifi.i_upcountry.jsp

Lite referens kring hur mycket du kan tänkas behöva: Scandalic kör sändningar som ATG live och Hockey VM över Cats 2mb-lina och det klickar aldrig. Cats ska även ha 4 mb men vi har gjort bedömningen att för prisskillnaden räcker 2 mb gott och väl. Vi har en annan Cat 2 mb-lina för användardatorerna och wifin och där kan det bli lite segt i bland om det är många användare som gör lite tyngre saker samtidigt.

Inkl hyra för modem kostar ett Cats 2mb abonemang 3178 och utan modem 2782. Ett modem kostar ca 4-5k. Det fanns åtminstone för ett halvår sedan inga fler kontakter/uttag för Cats i de kvarteren vi håller till i och man fick stå i kö.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
sunshine11281

Hej!

Lånar denna gamla tråd alla som sitter inne med lite internet kunskaper i Pattaya området.

Vi behöver kunna använda våran true sticka tror jag att det heter mobilt bredband men dom har lovat oss ett snabbt

bredband men vi kan ju knappt skypa eller msn utan att det hackar sig.

När vi var i internet shoppen sa dom att detta är snabbt och bra.. Då slog vi till och köpte detta det kostar 699bath i

månaden + stickan som dom sa att om det inte fungerar bra så kan man sätta in ett annat simkort ifrån något annat bolag

som har internet.

Till min fråga vad har ni som fungerar i Pattaya som kan fungera ihop med true stickan?

Är jävligt trött på segt bredband nu... vill ha lite mer fart som jag har i Sverige.

kom med förslag och pris till mig tack på förhand.

Sunshine11281

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hej!

Lånar denna gamla tråd alla som sitter inne med lite internet kunskaper i Pattaya området.

Vi behöver kunna använda våran true sticka tror jag att det heter mobilt bredband men dom har lovat oss ett snabbt

bredband men vi kan ju knappt skypa eller msn utan att det hackar sig.

När vi var i internet shoppen sa dom att detta är snabbt och bra.. Då slog vi till och köpte detta det kostar 699bath i

månaden + stickan som dom sa att om det inte fungerar bra så kan man sätta in ett annat simkort ifrån något annat bolag

som har internet.

Till min fråga vad har ni som fungerar i Pattaya som kan fungera ihop med true stickan?

Är jävligt trött på segt bredband nu... vill ha lite mer fart som jag har i Sverige.

kom med förslag och pris till mig tack på förhand.

Sunshine11281

Ska du ha mer fart på bredbandet i Thailand likvärdigt med Sverige är min rekomendation ÅK HEM till sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

skämt å sido så funkar dtac väldigt bra i byn där jag bor å då är det i byn som inte har så bra mottagning å även i pattis funkade det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Sunshine,

För att kunna ge rekommendationer så är det viktigt att veta hur du använder din Internetuppkoppling. Mobilt bredband är inte ett gångbart alternativ för realtidstjänster som gaming, streaming etc. I takt med att antalet kunder ökar så är det fler och fler som ska dela på kapaciteten mellan användarna och basstationen vilket gör att din hastighet kommer att variera väsentligt. Det finns flera alternativ i Pattaya för ADSL men det förutsätter givetvis att du är fast boende där. I det fall mobilt bredband är ditt enda alternativ så bör du hålla dig till DTAC. Någon kommer säkert hävda att jag säger det endast för att jag jobbar där men det finns goda grunder för detta råd.

DTAC är den enda operatör av de tre stora som byter ut hela nätet till ett 3G och 4G förberett nät baserat på ren IP kommunikation. Detta kommer att ge dig överlägset bäst throughput och kvalitet. Vare sig AIS eller True kan uppgradera sina nät eftersom deras licenser går ut 2014 och 2015, så de törs inte investera förrän dom vet hur det blir med dom riktiga 3G licenserna i Thailand. Licensen för DTAC är giltig fram till 2018, så dom räknar med att kunna få tillbaka investerade pengar inom existerande licensperiod.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Sunshine,

För att kunna ge rekommendationer så är det viktigt att veta hur du använder din Internetuppkoppling. Mobilt bredband är inte ett gångbart alternativ för realtidstjänster som gaming, streaming etc. I takt med att antalet kunder ökar så är det fler och fler som ska dela på kapaciteten mellan användarna och basstationen vilket gör att din hastighet kommer att variera väsentligt. Det finns flera alternativ i Pattaya för ADSL men det förutsätter givetvis att du är fast boende där. I det fall mobilt bredband är ditt enda alternativ så bör du hålla dig till DTAC. Någon kommer säkert hävda att jag säger det endast för att jag jobbar där men det finns goda grunder för detta råd.

DTAC är den enda operatör av de tre stora som byter ut hela nätet till ett 3G och 4G förberett nät baserat på ren IP kommunikation. Detta kommer att ge dig överlägset bäst throughput och kvalitet. Vare sig AIS eller True kan uppgradera sina nät eftersom deras licenser går ut 2014 och 2015, så de törs inte investera förrän dom vet hur det blir med dom riktiga 3G licenserna i Thailand. Licensen för DTAC är giltig fram till 2018, så dom räknar med att kunna få tillbaka investerade pengar inom existerande licensperiod.

Hej

Vet du läget för DTAC:s 3G-utbyggnad där jag bor strax öster om Rayong längs huvudvägen (3:an) till Ban Phe ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vet du läget för DTAC:s 3G-utbyggnad där jag bor strax öster om Rayong längs huvudvägen (3:an) till Ban Phe ?

Rayong är i det närmaste utbytt och klart. Det återstår 5 basstationer som ska bytas ut från Nokia-Siemens till Ericsson och dessa tas i drift under Februari. Med lite tur så sorterar du under någon av dessa, med lite oflyt så gör du det inte.. Nästa kluster av byten sker under perioden Mars - Juni och omfattar hela regionen fram till gränsen mot Kambodja.

Lycka till!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Rayong är i det närmaste utbytt och klart. Det återstår 5 basstationer som ska bytas ut från Nokia-Siemens till Ericsson och dessa tas i drift under Februari. Med lite tur så sorterar du under någon av dessa, med lite oflyt så gör du det inte.. Nästa kluster av byten sker under perioden Mars - Juni och omfattar hela regionen fram till gränsen mot Kambodja.

Lycka till!

Kanon !

Tack för infot. Jag är nere i Juli så då borde det kanske med lite tur inte vara några problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

Tjena Sunshine,

För att kunna ge rekommendationer så är det viktigt att veta hur du använder din Internetuppkoppling. Mobilt bredband är inte ett gångbart alternativ för realtidstjänster som gaming, streaming etc. I takt med att antalet kunder ökar så är det fler och fler som ska dela på kapaciteten mellan användarna och basstationen vilket gör att din hastighet kommer att variera väsentligt. Det finns flera alternativ i Pattaya för ADSL men det förutsätter givetvis att du är fast boende där. I det fall mobilt bredband är ditt enda alternativ så bör du hålla dig till DTAC. Någon kommer säkert hävda att jag säger det endast för att jag jobbar där men det finns goda grunder för detta råd.

DTAC är den enda operatör av de tre stora som byter ut hela nätet till ett 3G och 4G förberett nät baserat på ren IP kommunikation. Detta kommer att ge dig överlägset bäst throughput och kvalitet. Vare sig AIS eller True kan uppgradera sina nät eftersom deras licenser går ut 2014 och 2015, så de törs inte investera förrän dom vet hur det blir med dom riktiga 3G licenserna i Thailand. Licensen för DTAC är giltig fram till 2018, så dom räknar med att kunna få tillbaka investerade pengar inom existerande licensperiod.

Hej Soiwalker !

Tack tack för ditt svar vi använder det att surfa runt läsa Aftonbladet, skype och Msn messenger

lyssna på musik osv men det största problemet är skype och msn som är i slowmotion när vi använder det..

Har du något tips vad vi ska köpa med Dtac och har du något hum av vad det kostar på ett ungefär?

Hoppas att du förstår vårt problem bättre nu. Mvh Sunshine11281

Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

Ska du ha mer fart på bredbandet i Thailand likvärdigt med Sverige är min rekomendation ÅK HEM till sverige

Hej Forden34

Haha underbar kommentar.. jag är redan i Sverige men vi behöver det till Familjen i Pattaya..

Men som Soiwalker säger så värkar det bara finnas ett allternativ som fungerar men funkar det bra för

dig med skype eller Msn så är jag jävligt glad ska du veta..

Mvh Sunshine 11281

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hej Forden34

Haha underbar kommentar.. jag är redan i Sverige men vi behöver det till Familjen i Pattaya..

Men som Soiwalker säger så värkar det bara finnas ett allternativ som fungerar men funkar det bra för

dig med skype eller Msn så är jag jävligt glad ska du veta..

Mvh Sunshine 11281

Msn funkar klockrent men bäst på morgonen om man vill köra med cam, efter 16:00 funkar inte camen för då har alla ungar slutat skolan å ska häcka vid datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...