Jump to content
IGNORERAD

Körkort i Sverige?


Mironoff123

Recommended Posts

Mironoff123

En fråga till er som kan!

Kan en Thaitjej som e här på UT få nån möjlighet till övningsköra,,med allt va det innebär lämp osv osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett thai köra i Thailand, så det hoppas jag verkligen inte...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, känner en som har sin tjej här på ut, och hon tog körkort i Thailand strax före innan hon kom hit, och hon har internationelt körkort, och får tydligen köra ett år i sverige på de, sedan måste hon skaffa svenskt körkort tydligen,

Link to comment
Dela på andra sajter

hej vet ej om hon får övningsköra men det tror jag men jag vet att om hon har ett thai körkort så får hon köra ett år på det i sverige from att hon är folkbokförd i sverige om körkortet endast är på thai så måste tjejen ha en översättning på engelska eller svenska av körkortet /roggan

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Visst kan man få övningsköra i Sverige på UT. Man behöver dock tillstånd och det kostar lite pengar. Fru Chang fick sitt tillstånd cirka två veckor efter ansökan inskickad och avgift betald.

Observera att om det är privat övningskörning ska den om instruerar också ha tillstånd. Det krävs att både elev och lärare deltar i några timmars orientering om vad som gäller.

Visserligen hade fru Chang PUT när hon fick sitt tillstånd, men jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad mot UT.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan dela upp frågan i två delar:

1. Med UT kan man få köra i Sverige i 1 år från och med den dagen man blivit folkbokförd i Sverige förutsett att man har körkort från sitt hemland. Om man skaffat sig internationellt körkort från Thailand behövs det ingen översättning, annars får man översätta det till engelska eller svenska. Och på svenska finns det f.n. ingen auktoriserad översättare. I praktiken godtar polisen en översättning med översättningsbyrås stämpel. Detta är dock ingen övningskörning. Men många utnyttjar den möjligheten till att öva att köra i svensk trafik.

Om det thailändska körkortet redan står på engelska behöver man inte heller översätta det. Jag har fått ett sånt körkort skickat till mig för översättning men jag skickade tillbaks eftersom det inte behövdes någon översättning. Kunden slapp betala i onödan.

Obs! Man bör vara väldigt noga med beräkning av tiden. En del har åkt fast på grund av det och det ger många otrevliga påföljder t.ex. att man ej får ta körkort de närmaste åren, att man hamnar i belastningsregistret vilket kan påverka när man söker vissa jobb t.ex. på dagis eller andra jobb med barn. Det med belastningsregistret är jag osäker om man verkligen hamnar där eller om det är ett hot.

2. Om man vill "Övningsköra" får man kort sagt göra som bl.a. HC nämnde.

Skillnaden mellan alt 1 och 2 för de som har möjlighet att göra båda är bl.a. att alt 2 står handledaren som ansvarig körare.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och på svenska finns det f.n. ingen auktoriserad översättare. I praktiken godtar polisen en översättning med översättningsbyrås stämpel. Detta är dock ingen övningskörning. Men många utnyttjar den möjligheten till att öva att köra i svensk trafik.

Quote

Man kan dela upp frågan i två delar:

1. Med UT kan man få köra i Sverige i 1 år från och med den dagen man blivit folkbokförd i Sverige förutsett att man har körkort från sitt hemland. Om man skaffat sig internationellt körkort från Thailand behövs det ingen översättning, annars får man översätta det till engelska eller svenska. Och på svenska finns det f.n. ingen auktoriserad översättare. I praktiken godtar polisen en översättning med översättningsbyrås stämpel. Detta är dock ingen övningskörning. Men många utnyttjar den möjligheten till att öva att köra i svensk trafik.

Om det thailändska körkortet redan står på engelska behöver man inte heller översätta det. Jag har fått ett sånt körkort skickat till mig för översättning men jag skickade tillbaks eftersom det inte behövdes någon översättning. Kunden slapp betala i onödan.

Obs! Man bör vara väldigt noga med beräkning av tiden. En del har åkt fast på grund av det och det ger många otrevliga påföljder t.ex. att man ej får ta körkort de närmaste åren, att man hamnar i belastningsregistret vilket kan påverka när man söker vissa jobb t.ex. på dagis eller andra jobb med barn. Det med belastningsregistret är jag osäker om man verkligen hamnar där eller om det är ett hot.

2. Om man vill "Övningsköra" får man kort sagt göra som bl.a. HC nämnde.

Skillnaden mellan alt 1 och 2 för de som har möjlighet att göra båda är bl.a. att alt 2 står handledaren som ansvarig körare.

Mvh

Magrood

Om det thailändska körkortet redan står på engelska behöver man inte heller översätta det. Jag har fått ett sånt körkort skickat till mig för översättning men jag skickade tillbaks eftersom det inte behövdes någon översättning. Kunden slapp betala i onödan.

Obs! Man bör vara väldigt noga med beräkning av tiden. En del har åkt fast på grund av det och det ger många otrevliga påföljder t.ex. att man ej får ta körkort de närmaste åren, att man hamnar i belastningsregistret vilket kan påverka när man söker vissa jobb t.ex. på dagis eller andra jobb med barn. Det med belastningsregistret är jag osäker om man verkligen hamnar där eller om det är ett hot.

2. Om man vill "Övningsköra" får man kort sagt göra som bl.a. HC nämnde.

Skillnaden mellan alt 1 och 2 för de som har möjlighet att göra båda är bl.a. att alt 2 står handledaren som ansvarig körare.

Mvh

Magrood

För att minska risken för missförstånd, även om jag tycker det redan framgår från sammanhanget, så får jag förtydliga att det bara är översättare mellan svenska och thai i Sverige som det ej finns auktoriserade sådana.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Jag vill bara förtydlara det Magrood skriver om att man får köra ett år från och med dagen man blev folkbokförd i Sverige.

Många har för sig att det är vistelsen i Sverige som räknas, detta är ett missförstånd. Tro inte att ni får köra längre bara för att ni har varit hemma en vända.

Det finns även de som tror att har man med ett internationellt körkort som är förskare än ett år kan köra, tror man är smart och skaffar ett nytt internationellt körkort varje gång man är hemma.

Det är möjligt att fabror polisen släppt igenom sådana vid en koll. För om det internationella körkortet är färskare en ett år, kanske man inte följer upp och kollar om personen är folkbokförd i Sverige och hur länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad hände,det här var ju en flera sidor lång tråd?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

snömannen

Kära vänner.

Man kan byta int- körkort

så lycka till.

Bara ha på fötterna o va inte...

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att man kan köra med Thailänskt körkort även med besöksvisa då. Om det står på Engelska vill säga. Står ju bara "innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år, " å de är man ju inte om man bara har besöksvisa.

http://www.korkortsp...age____539.aspx

Någon som kan dementera eller bekräfta?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr satang

Ja det går att köra bil i Sverige på ett thailändskt körkort med schengen visa,samt tillfälligt UT utan problem. Det som krävs är en översättning av thaikörkortet. Dessa uppgifter har jag fått bekräftat av polisen. (bra att ha med sig thai passet när man kör bil också).

Thailändare som har fått UT kan efter 6 mån och har thai körkort kan då börja med svenskt körkort. Har man thai kort behöver man inte övningsköra och ha handledare (men måste ha körkorts tillstånd) eftersom thai körkortet gäller ett år ändå.Men har man inte klarat och ta svenskt körkort under ett år så måste man övningsköra och ha handledare därefter.

Man får gå som svenskar på riskutbildning 1 och 2 innan teoriprov och förarprov.  Teori prov med thailändsk tolk kan göras på följande orter Stockholm,Malmö,Skövde och Göteborg. (man måste dock ha dispens av vägverket för få thai tolk. Detta brukar ofta lärare på SFI hjälpa med att skriva på)

Mr satang

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...