Jump to content
IGNORERAD

Drick vin och lev längre

Joints
 Dela

Recommended Posts

http://www.independe...er-1676594.html

Ytterligare en undersökning om vinets positiva hälsoeffekter. Dricker man lite vin så lever man mer än två år längre än nykterister. Det låter ju bra och även om det inte stämmer så ska man inte förringa placeboeffekten.

Fast egentligen så tror jag inte speciellt mycket på sådana här artiklar. Det viktigaste för mig är att jag dricker och äter det jag vill, när jag vill och hur mycket jag vill utan att oroa mig. Jag inbillar mig att det är de som ständigt oroar sig som dör tidigare.

Sedan så tycker jag inte antalet år spelar så stor roll. Varför verkar så många vara fixerade vid att leva länge när det inte kan konsten att leva just nu?

Kvalitet går före kvantitet, eller vad tycker du?

Dela på andra sajter

• Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

7

• Farang

5

• Herr Chang

3

• möljis

3

Mest aktiva i denna tråd

Hej Joints,

Jag har väl just ingen uppfattning om vinets betydelse för hälsan. Däremot håller jag med om att mental inställning är mycket viktig. Om man inte ständigt oroar sig så lär man leva längre.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Morsan drack nästan bara vin när hon ville fyllna till.

Om ett och ett halvt är har har jag överlevt henne ifall jag får behålla livet ett tag till.

Hon blev 48 år gammal...

member of svampen's fan-club :yes:

Dela på andra sajter

Det stämmer troligtvis eftersom rödvin innehåller ett ämne som heter resveratrol.

Resveratrol innehåller i sin tur en gen som heter Sirt1 och som är en viktig antioxidant.

I kroppen motverkar just den genen bl.a cellernas föråldringsprocess och cancer.

Naturligt så förekommer ämnet i skalet hos röda vindruvor och det är också därför just vin

har höga koncentrationer av ämnet.

I människokroppen produceras Sirt1 i lungorna och anledningen till att just KOL är irreversibelt är

att lungorna hos rökare är föråldrade. En rökare som är 40 år kan ha lungor i samma skick som en 60

åring. Anledningen är bl.a att flera av gifterna i cigarettröken direkt attackerar och förstör just Sirt1.

Ren resveratrol finns att köpa i kapsel. Sök på Sirt1 och aging för mer info.

Dela på andra sajter

@ noBuzz

Hela din förklaring saknar värde ifall man finner morsan död i soffan.

Dela på andra sajter

@ NoBuzz

No offence taken. Skitfull nu men ändå nyktrare än när jag postade första, så vet egentligen inte varför jag skrev...

Dela på andra sajter

Det stämmer troligtvis eftersom rödvin innehåller ett ämne som heter resveratrol.

Resveratrol innehåller i sin tur en gen som heter Sirt1 och som är en viktig antioxidant.

I kroppen motverkar just den genen bl.a cellernas föråldringsprocess och cancer.

Naturligt så förekommer ämnet i skalet hos röda vindruvor och det är också därför just vin

har höga koncentrationer av ämnet.

I människokroppen produceras Sirt1 i lungorna och anledningen till att just KOL är irreversibelt är

att lungorna hos rökare är föråldrade. En rökare som är 40 år kan ha lungor i samma skick som en 60

åring. Anledningen är bl.a att flera av gifterna i cigarettröken direkt attackerar och förstör just Sirt1.

Ren resveratrol finns att köpa i kapsel. Sök på Sirt1 och aging för mer info.

En av di största (säger man så) antioxidant källorna som människan kan tillgodogöra sej är. Vitkål så snacka hur mycket skit ni vill om pizzerior men  salladen är jäkligt nyttig iaf.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Guest wUThai

En av di största (säger man så) antioxidant källorna som människan kan tillgodogöra sej är. Vitkål så snacka hur mycket skit ni vill om pizzerior men  salladen är jäkligt nyttig iaf.

Så pizzasallad och vin, är receptet för ett långt liv?  :crazy:

Dela på andra sajter

Jaa eller det måste ju gå att jäsa vitkål... Fan vi kommer att bli två hundra år gamla

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Nu fattar jag varför det heter antioxidant.. man kan ju inte andas när folk fiser efter att ha käkat vitkål. :)

Dela på andra sajter

Buzzen,

Sorry, jag öppnade meddelandesidan först nu, och har bekymmer med att svara där. Tillfälligt, kanske

Jag åker till Kina på tisdag, sen direkt därifrån till Sverige, är tillbaka i Thailand 27 maj.

Då kanske vi kan ses? Jag är än så länge mesta tiden i Pattis, Chateau Dale, Tappraya road, men tillbringar mer och mer tid strax utanför Prakornchai.

Vi träffades för ett par år sedan i Prasat, du tog en bira med Farang då.

Möljis

Dela på andra sajter

Möjlis,

Åh fan.. Farang vem? ;) Där ser man! Mitt minne är otroligt. dåligt.

Har ett svagt minne från händelsen men inga detaljer. Troligtvis pga min alldeles

för dåligt syresatta hjärna (det där med sirt1 och rödvin igen..).

Har planer på att investera i en minikompressor så efter nästa gång vi ses hoppas jag

att jag kommer ihåg att vi träffats.

Hör av dig när du kommer tillbaka så svänger vi en bägare när det passar. :)

Det där med att svara på PM-sidan är en bugg tror jag.

Det funkar utmärkt att svara om man använder Firefox men oftast inte alls med Internet Explorer.

Textarean där man skriver sin text dyker aldrig upp.

Dela på andra sajter

Buzz,

Ja du har rätt, textarean dök aldrig upp.

Kolla på Farangs foto här där han skriver, så kommer du nog ihåg honom. Thomas. Eller ta en extra vinare, då brukar både trevliga occh otrevliga minnen dyka upp!

Jag dök upp i bil, kom från Prakornchai där vi har hus sen 12 år tillbaka.

Ok, jag hör av mig då jag är tillbaka här i smeten

Möljis

Dela på andra sajter

Det viktigaste för mig är att jag dricker och äter det jag vill, när jag vill och hur mycket jag vill utan att oroa mig.

Håller med till 100% och är glad att jag inte behöver tänka på det än.

För mig är mat en stor del av min livskvalitet. Nam nam...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Möljis, (äntligen har jag lärt mig stava ditt namn rätt.. :) )

Thomas minns jag. Har haft med honom att göra vid flertalet tillfällen.

Och han är svår att glömma eftersom han tar upp hela synfältet när han är framför en. :)

Kom du tillsammans med flickvän? Och hade affärer i mittens rike? Jag tror jag minns.

Det ska bli trevligt med några öl.  :great:

Dela på andra sajter

Buzz,

Ja jag kom tillsammans med min fru, och jag har affärer i mittens rike.

Det är underbart att jobba därborta jämfört med att driva något i Thailand

Möljis

Dela på andra sajter

Skall friska upp ditt minne lite noBuzz.

Du jobbade och jag och Da var inne och snurrade i Prasat på egen hand. Vi fick för oss att käka lite grann och då ringde du och föreslog en restaruang vi skulle mötas på. Efter att ha fått vägbeskrivningen så kom vi fram till att av alla restauranger/matställen som fanns där, så satt vi redan på den du tyckte vi skulle gå till. sen efter ett kort tag kom möljis med mea :)

PS

Även jag har svårt för möljis namn, blir ofta möjlis eller mjölis  :bag:

Dela på andra sajter

Fattar inte hur du gör för att komma ihåg sånt där.

Jag har lixom inget detaljminne alls från händelser mer än 2 ti..minuter bak i tiden.

Dela på andra sajter

Fattar inte hur du gör för att komma ihåg sånt där.

Jag har lixom inget detaljminne alls från händelser mer än 2 ti..minuter bak i tiden.

Inte så svårt när man bara var där ett par dagar. Fråga mig typ vad jag gjorde i förrgår så vet jag oftast inte heller.

Dela på andra sajter

Ja det sägs att vin o sprit i måttliga mängder ska hålla rören rena från kolestol o andra föroreningar, men det vet de f*n om de stämmer har för högt kolestrol o försöker o spä ut det  :mdr:

Dela på andra sajter

Är inte sprit fettlösande och desinficerande ??  :D

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det där stämmer. Jag tog ett glas whiskey i går kväll och nu på morgonen sket jag ut en stor fettklump.

Dr Arne

Dela på andra sajter

Det där stämmer. Jag tog ett glas whiskey i går kväll och nu på morgonen sket jag ut en stor fettklump.

Dr Arne

Var vänlig bespara oss dina äventyr på toaletten.

Det är ju allmänt känt att hovnarrar ej tål sprit.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...