Jump to content
IGNORERAD

Ansökan UT


barkarve

Recommended Posts

Var med fästmön i BKK nu i månadsskiftet. Hon hade på min inrådan ordnat alla thailändsak dokument. Vi besökte ambassaden 26/6och frågade allmänt om uppehålls-och arbets- tillstånd med familjeanknytning (vi träffades på "nätet" 070825, IRL 070827-070909, sedan hållit kontakt). Erhöll inbetalningsavi för ansökan som vi betalade omgående. Gick sedan och fixade med översättnig på våning 19 som jag verkligen kan rekommendera. Under helgen fyllde vi i ansökan efter bästa fömåga, lite fel här o där. Åkte till ambassaden på måndag 30/6-08 och träffade en mycket vänlig ambassadtjänsteman, fick tid till intervju 3/7-08 trots att vi saknade intyg på att hon är ogift samt bilaga E. Det kan ni fixa till torsdag svarade tjänstemannen, Tack så mycket sa vi. Intyget fanns i Kon Kaen så det fick vi faxat till hotellet sedan iväg med det till översättning. Och bliaga "E" var ok att vi fyllde i sjäva, behövde ej vara fullständig med samtliga detaljer.

Sedan en "lång" intervju 1h 40min, glömde o ta med foton in, Jag hade skrivit hennes c/o adress i Thailand där det skulle stå min svenska. Damen blev utskickad från intrvju rummet till mig i väntrummet för att rätta. Glömde visa foton m.m.Och en liten stund senare kom Tie ragg med stämpel i passet som aldrig tidigar varit använt.

Där stod UAT nr. och Dossie nr.så nu hänger det på MIG i Solna (6 månader).

Alltså, tjejen måste inte först ha varit i Sverige som turist, oxå kollat med MIG.

Hälsningar barkarve

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej barkarve,

"Alltså, tjejen måste inte först ha varit i Sverige som turist, oxå kollat med MIG."

Nej, för all del. Men dom ser väl gärna att ni bevisligen tillbringat en del tid tillsammans, om än bara i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjävklart så gör de det, förhållandet skall vara seriöst, vilket man på något sätt skall kunna styrka. Ex.-vis genom foton brev som man skickat m.m. samt genom intervjun.

barkarve

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest gurragul

Översätter de på stört. Eller lämnar man in och hämtar några dagar senare?

GG

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Översätter de på stört. Eller lämnar man in och hämtar några dagar senare?

GG

Vi lämnade våra dokument och hämtade dem närTGF hade intervju, måste ju i alla fall dit då=ingen extra resa.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gurragul

Står inget om bilaga E nånstans vid UT på officiella hemsidor vad jag kan se.

Är inte det endast vid besökvisa?

Håller på att trassla runt med dessa papper just nu

GG

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara lite annorlunda nu änn när min fru (dåvaranda flickvän) skulle söka. Vi blev på inrådan att först söka TV och sedan efter det UT?!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Står inget om bilaga E nånstans vid UT på officiella hemsidor vad jag kan se.

Är inte det endast vid besökvisa?

Håller på att trassla runt med dessa papper just nu

GG

Yepp "Guran" , det stämmer , bilaga E är enbart till för Viseringar! :thumbsup:

Quote

Ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd

Thailändska medborgare som önskar bosätta sig i Sverige måste ansöka om uppehålls- och arbetstillstånd före inresan i Sverige.

Ansökningsrutiner:

Ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd (i två exemplar) lämnas personligen eller via ombud till ambassaden, ej per post, fax eller e-mail. Samtidigt betalas ansökningsavgiften och sökanden får en tid för intervju.

Då intervjun genomförts skickas ärendet till Migrationsverket. På grund av postgång via kurirpost och intern posthantering på UD och Migrationsverket tar det oftast 3-4 veckor innan intervjun når rätt enhet. Handläggningstiden på Migrationsverket varierar mycket beroende på var i Sverige referenten är bosatt.

Om den sökande inte infinner sig på avtalad tid och inte hörts av, sänds ärendet till Migrationsverket som avskriver det.

Om ansökan gäller ett barn (under 18 år) intervjuas barnet. Om det på grund av barnets mognad eller ålder inte går att genomföra en intervju, genomförs den med barnets vårdnadshavare eller med den som tar hand om barnet i hemlandet.

Företeckningen över handlingar som bifogas en ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd har komplettets med ytterligare ett dokument.

Kvinnor som söker uppehålls- och arbetstillstånd som har barn i Thailand, ombeds lämna in domstolsbeslut avseende faderskapet. Detta gäller oavsett om barnet/barnen är medsökande eller om de blir kvar i Thailand.

Anledningen till denna nya rutin är att förenkla framtida folkbokföringsrutiner i Sverige samt fastställande av faderskap för barn födda i Thailand som kan komma ifråga för underhållsstöd från svenska försäkringskassor.

Obligatoriska handlingar (vuxen person):

Handlingarna ska lämnas in i 2 ex och dokument som är på thai ska översättas till engelska eller svenska av auktoriserad översättare.

    * Ansökningsblankett (ifylld på engelska eller svenska)

    * Två nytagna (ej äldre än 6 månader) passfoton i färg storlek 45 mm x 35 mm. Fotona ska vara tagna rakt framifrån mot ljus bakgrund.

    * Giltigt pass samt kopior av följande sidor:

      – passnummer

      – personuppgifter

      – förlängning av giltighetstid

      – namnändring

      – in- och utresestämplar samt

      – eventuellt uppehållstillstånd för besök i Sverige.

    * ID-kort.

    * Husregister (en lista över alla personer som finns registrerade på en viss adress). Endast uppgifter om den närmaste familjen behöver översättas (sökanden, sökandens make/maka, föräldrar, syskon och barn).

    * Personbevis för referenten.

Handlingar i förekommande fall:

Handlingarna ska lämnas in i två ex och dokument som är på thai översättas till engelska eller svenska av auktoriserad översättare.

    * Namnändringsintyg.

    * Vigselbevis.

    * Skilsmässobevis.

    * Intyg som visar att den sökande är ogift.

    * Födelsebevis för barn.

    * Har sökande barn (kvinnliga sökanden), ska domstolsbeslut avseende faderskap bifogas ansökan.

    * Graviditetsintyg från ett sjukhus.

Ansökningsavgifter:

Avgifterna anges i SEK och räknas om varje månad till aktuellt värde i baht. Avgiften ska således betalas in i baht, även om värdet nedan anges i SEK.

Person över 18 år med familjeanknytning 500 SEK

Person över 18 år utan familjeanknytning 1 000 SEK

Person under 18 år med familjeanknytning 250 SEK

Person under 18 år utan familjeanknytning 500 SEK

Ansökan för studier 1 000 SEK

Bankavi delas ut på ambassaden i samband med att ansökan inlämnas. Betalning erläggs på bankkontor beläget i samma byggnad som ambassaden. Det går inte att göra banköverföringar till ambassadens konto.

Obs! Avgiften betalas för administrativa kostnader och betalas ej tillbaka vid negativt beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

8) Hejsan på Er alla,

Nej det står inget om Bilaga:E på MIG's sida. Men om man läser vidare så står det att varje ambassad har rätt att utöver MIG's krav ställa egna krav/regler om ambassaden så anser.

M V H

barkarve

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan på Er alla,

Nej det står inget om Bilaga:E på MIG's sida. Men om man läser vidare så står det att varje ambassad har rätt att utöver MIG's krav ställa egna krav/regler om ambassaden så anser.

M V H

barkarve

Och som du kanske ser "barkarne" här ovan ditt inlägg så har jag citerat Svenska Ambassadens krav för UT ansökningar & det står ingenting om Bilaga E där heller! Vi kan alltså släppa det nu! 555  :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...