Jump to content
IGNORERAD

Gifta sig i Thailand ?


Tor

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev thomas001:

Jag registrerade mitt på skattekontoret i Sverige. Kopia på vårt Thailändska vigselbevis översatt till Engelska samt kopia på min frus ID-kort och mitt pass. Inget mer. Tog max 5 min.

Jag har för mig att Skatteverket numera vill ha kopian på vigselbeviset på Thai och översätta det själva.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    14

  • thomas001

    7

  • Tor

    5

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

thomas001
2 minutes ago, Fritz said:

Jag har för mig att Skatteverket numera vill ha kopian på vigselbeviset på Thai och översätta det själva.

Kan nog stämma. Jag hade även med mig originalet till skatteverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har för mig att Skatteverket numera vill ha kopian på vigselbeviset på Thai och översätta det själva.

Det stämmer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev thomas001:

Jag gifte mig här i Thailand med min Thailändska för några år sedan. Verkar som om det har ändrats en del.

 

Pappren jag behövde var:

 

Personbevis, intyg från tingsrätten där det bekr. att jag är skild och singel, mitt pass inget mer. Dessa papper lämnades till ambassaden i Bangkok där jag fick ett intyg på att Svenska myndigheter

ansåg mig ok för att få gifta mig med en Thailändska.

 

Frugan var med på ambassaden och fick visa upp sitt id-kort samt ett intyg på Thailändska från vårt lokala Amphur att även hon var skild och singel.

 

Detta intyg översattes på en byrå i huset till Thailändska.

 

Sen till: Minestry of Foreign Affairs i Bangkok. Lämnade in intyget,kopia på mitt pass samt frugans papper. Väntade någon timme. Fick tbx. lite nya papper. Och ett grattis till giftermålet från personalen men inget vigselbevis.

 

Det fick vi på vårt lokala Amphur efter att vi hade visat upp pappren från Minestry i Bangkok.

 

Inget om inkomst eller utdrag ur brotsregistret.

gifta.jpg.4207043fe0996b815e09db12952780ed.jpg

 

Svaret jag letade efter,tack! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Jag gifte mig här i Thailand med min Thailändska för några år sedan. Verkar som om det har ändrats en del.

 

Pappren jag behövde var:

 

Personbevis, intyg från tingsrätten där det bekr. att jag är skild och singel, mitt pass inget mer. Dessa papper lämnades till ambassaden i Bangkok där jag fick ett intyg på att Svenska myndigheter

ansåg mig ok för att få gifta mig med en Thailändska.

 

Frugan var med på ambassaden och fick visa upp sitt id-kort samt ett intyg på Thailändska från vårt lokala Amphur att även hon var skild och singel.

 

Detta intyg översattes på en byrå i huset till Thailändska.

 

Sen till: Minestry of Foreign Affairs i Bangkok. Lämnade in intyget,kopia på mitt pass samt frugans papper. Väntade någon timme. Fick tbx. lite nya papper. Och ett grattis till giftermålet från personalen men inget vigselbevis.

 

Det fick vi på vårt lokala Amphur efter att vi hade visat upp pappren från Minestry i Bangkok.

 

Inget om inkomst eller utdrag ur brotsregistret.

gifta.jpg.4207043fe0996b815e09db12952780ed.jpg

 

.....samt ett referensbrev krävs

20181204_153334.jpg.9b694431e5cd50c68eb7f82902709162.jpg

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär gick det till när jag gifte mig för en månad sedan:

Först gick jag till konsulatet i Pattis och fick ett intyg på min inkomst, samt ett referensbrev att fylla i.

Efter att sedan ha fyllt i referensbrevet med två polares namn och signatur mm, begav jag och frugan oss till ambassaden i Bkk med dokumenten och fick dör ett papper som både jag och frugan måste fylla i med div uppgifter och signatur.

När detta var gjort, gick vi ner till TMBbank på förstå våningen och betalade ambassadens avgift på 400 baht.

Därefter upp till ammbassaden igen med kvittot. Under tiden hade,ambassaden skrivit ett brev på engelska, där de intygade, enligt våra överlämnade dokument, inkomst och att vi inte var gifta. 

Detta gick vi sedan med till en översättningsbyrå i samma hus, som även drog iväg till Forreign Affairs kontor med rubbet. Kostnad 1500 baht.

Efter en vecka eller så, fick jag med posten dokumenten från FA och därefter kunde vi gå till Amphur här och få  äktenskapet registrerat.

Av mig avkrävdes det alltså ett intyg på min årliga inkomst.

Phhuuu!

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev Jive:

Såhär gick det till när jag gifte mig för en månad sedan:

Först gick jag till konsulatet i Pattis och fick ett intyg på min inkomst, samt ett referensbrev att fylla i.

Efter att sedan ha fyllt i referensbrevet med två polares namn och signatur mm, begav jag och frugan oss till ambassaden i Bkk med dokumenten och fick dör ett papper som både jag och frugan måste fylla i med div uppgifter och signatur.

När detta var gjort, gick vi ner till TMBbank på förstå våningen och betalade ambassadens avgift på 400 baht.

Därefter upp till ammbassaden igen med kvittot. Under tiden hade,ambassaden skrivit ett brev på engelska, där de intygade, enligt våra överlämnade dokument, inkomst och att vi inte var gifta. 

Detta gick vi sedan med till en översättningsbyrå i samma hus, som även drog iväg till Forreign Affairs kontor med rubbet. Kostnad 1500 baht.

Efter en vecka eller så, fick jag med posten dokumenten från FA och därefter kunde vi gå till Amphur här och få  äktenskapet registrerat.

Phhuuu!

Grattis till brudparet i efterskott 💑🍾🍾

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Grattis till brudparet i efterskott 💑🍾🍾

Tackar!😁

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001
1 hour ago, Jive said:

.....samt ett referensbrev krävs

20181204_153334.jpg.9b694431e5cd50c68eb7f82902709162.jpg

Det fanns inte på min tid utan jag fick ett fixa ett intyg från tingsrätten i Sverige på att jag inte var gift.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev thomas001:

Det fanns inte på min tid utan jag fick ett fixa ett intyg från tingsrätten i Sverige på att jag inte var gift.

Jag har förstått att de ändrar på reglerna lite då och då. TiT.

Konsulatet i Pattis har ett papper med en lista på allt som behövs för att gifta sig här och jag tror det bästa för trådskaparen är, att ta ett snack med den trevliga damen där, så kommer allt att ordna sig.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev thomas001:

Det fanns inte på min tid utan jag fick ett fixa ett intyg från tingsrätten i Sverige på att jag inte var gift.

Det är ju lite märkligt. Man kan ju gifta och regga sig på amphur i Thailand utan att regga äktenskapet i Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001
14 minutes ago, Jive said:

Det är ju lite märkligt. Man kan ju gifta och regga sig på amphur i Thailand utan att regga äktenskapet i Sverige.

På den tiden krävdes ett intyg från tingsrätten eftersom jag har varit gift i Sverige tidigare. Det räckte inte med ett personbevis.  Reggade vår vigsel på vår lokala Amphur här uppe efter att ha fått gogkänt från Ministry i Bangkok. (där vi även fick vårt vigselbevis) Reggade äktenskapet på lokala skattekontoret i Sverige när jag var hemma för många år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev thomas001:

På den tiden krävdes ett intyg från tingsrätten eftersom jag har varit gift i Sverige tidigare. Det räckte inte med ett personbevis.  Reggade vår vigsel på vår lokala Amphur här uppe efter att ha fått gogkänt från Ministry i Bangkok. (där vi även fick vårt vigselbevis) Reggade äktenskapet på lokala skattekontoret i Sverige när jag var hemma för många år sedan.

Ok, då förstår jag. Jag hade skilt mig i Thailand, som amphur här hade bevis på.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte väljer att regga giftemålet i Swe p.g.a högre skatt som gift.  Gäller 400.000Baht för visum ändå eller? ...

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001
13 minutes ago, Naam jai said:

Om man inte väljer att regga giftemålet i Swe p.g.a högre skatt som gift.  Gäller 400.000Baht för visum ändå eller? ...

Svar ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gifter sig med en thailändska på amphur i Thailand, är man då skyldig att regga äktenskapet i Sverige också?

På levnadsintyget skall man uppge civilstånd.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte väljer att regga giftemålet i Swe p.g.a högre skatt som gift.  Gäller 400.000Baht för visum ändå eller? ...
Om man skall vara lite teknokrat, och jobbar med skatt som jag, så är det inte skatten som blir högre utan ersättningarna / pensionen som blir lägre (garantipension och folkpensionsdelen inom tilläggspensionen) om man är gift.

Men visst grudregeln gäller; passa sig att gifta sig som pensionär i Sverige det kan kosta 1 000 lappar i månaden i värsta fall!

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev apknug:

Om man skall vara lite teknokrat, och jobbar med skatt som jag, så är det inte skatten som blir högre utan ersättningarna / pensionen som blir lägre (garantipension och folkpensionsdelen inom tilläggspensionen) om man är gift.

Men visst grudregeln gäller; passa sig att gifta sig som pensionär i Sverige det kan kosta 1 000 lappar i månaden i värsta fall!

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Men om man gifter sig i Thailand och inte reggar äktenskapet i Sverige?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001
46 minutes ago, Jive said:

Men om man gifter sig i Thailand och inte reggar äktenskapet i Sverige?

Då drabbas du inte. Har haft den diskussionen med pensionsmyndigheten. Gäller bara om du reggar ditt äktenskap hos skattemyndigheten i Svedala!

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev thomas001:

Då drabbas du inte. Har haft den diskussionen med pensionsmyndigheten. Gäller bara om du reggar ditt äktenskap hos skattemyndigheten i Svedala!

Du måste också vara skriven inom EU för att erhålla försörjningsstöd som Garantipension.
Boende i Thailand som utskriven har inget sånt pensionstillägg.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man gifter sig i Thailand och inte reggar äktenskapet i Sverige?
Funkar som sagt.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev apknug:

Funkar som sagt.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Då skriver jag alltså "skild" på nästa levnadsintyg. Ok?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skriver jag alltså "skild" på nästa levnadsintyg. Ok?
Japp eller lämnar blankt, så ljuger du inte. Hehe. Du är i alla fall inte gift i Sverige och det är väl det enda som Svetsaren eventuellt har med och göra menar jag.

Du kanske har massa katoyer på rummet i Thailand också, det behöver man inte heller uppge. Hehe.

Fortsätt som förr. Helt klart.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...