Jump to content
IGNORERAD

En kritisk diskursanalys över svenskars förhållande till resmålet Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Verkar onekligen vara en intressant uppsats, tack för länken IL!

Fast som sagt har man tyvärr inte riktigt tid att läsa just nu.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Mycket prat men mycket som är mitt i prick ! Definitionen av resort är underbar ! "Resorten har kommit att bli ett paradiset innanför muren där verkligheten med dess lokalbefolkning exkluderats och osynliggörs.". Hoppas att hon får mycket bra betyg på uppsatsen trots vissa brister i grammatiken och att den absolut inte har något att tillföra samhälleligt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

absolut inte har något att tillföra samhälleligt sett.

Hur gör du när du avgör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Hur gör du när du avgör det?

Jag slickar på pekfingret och sticker sedan upp den i luften. Beroende på vindriktning bestämmer jag vad jag tycker.

Verkade som om författaren till uppsatsen haft kul !

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag snabbläst uppsatsen och är besviken. Mycket teori men lite empiri och några egna slutsatser verkar hon inte nå utan har istället klippt ut stycken som redan passar befintlig teori. Eller rättare sagt, som hon tror passar befintlig teori. En del slutsatser är ganska långsökta.

Synd, tycker ämnet är intressant eftersom jag själv forskat i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

"Thailand, here I come" Ta det inte så allvarligt ! Det kan ju inte vara annat än på låtsas ! Liksom i lekskolan !

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte heller hunnit läsa hela uppsatsen, men ur uppsatsens abstract framgår att författaren grundat sin dikursanalys kring inlägg på resedagboken.se vilket ju helt eliminerar all form av reliabilitet och validitet i uppsatsen. Det känns för mig märkligt att en examinator skulle godkänna en sådan källa i en c-uppsats, men så läste ju jag iofs själv ett helt annat ämne.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara nämna att undertecknad även forskat i detta ämne och forskningen finns dokumenterad i en anselig mängd barnotor.

Grundforskaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joints.

Finns det något nerskrivet av din forskning?

Phuket 18,5  :wai:

Jag passade på att skriva uppsatser innan det blev modernt att lägga ut dem på nätet. Så det finns nog inget där, hoppas jag :whistle:

Quote

Har inte heller hunnit läsa hela uppsatsen, men ur uppsatsens abstract framgår att författaren grundat sin dikursanalys kring inlägg på resedagboken.se vilket ju helt eliminerar all form av reliabilitet och validitet i uppsatsen. Det känns för mig märkligt att en examinator skulle godkänna en sådan källa i en c-uppsats, men så läste ju jag iofs själv ett helt annat ämne.

Varför det? Man kan göra en diskursanalys om texterna på mjölkpaketen. Genom att analysera texterna på resedagboken kan man få fram väldigt mycket information om ett samhälle. I det här fallet om en del av det svenska samhället. Givetvis inte mycket om det thailändska, men det var väl heller inte syftet med uppsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag passade på att skriva uppsatser innan det blev modernt att lägga ut dem på nätet. Så det finns nog inget där, hoppas jag :whistle:

 

Varför det? Man kan göra en diskursanalys om texterna på mjölkpaketen. Genom att analysera texterna på resedagboken kan man få fram väldigt mycket information om ett samhälle. I det här fallet om en del av det svenska samhället. Givetvis inte mycket om det thailändska, men det var väl heller inte syftet med uppsatsen.

Ett urval som begränsas till medlemmar på resedagboken.se kan inte anses vara ett representativt urval för ett samhälles population. Därför menar jag att analysen i fråga saknar validitet då den appliceras på ett samhälle, eller på svenskar som författaren försöker göra.

Om man istället varit tydlig med att diskursanalysen endast utfördes för att analysera och tolka det specifika urvalets, eller som du skriver: "del av samhället"  diksurs så hade däremot validiteten varit en helt annan. I detta fall tycker jag dock att den vetenskapliga relevansen i uppsatsen kan ifrågasättas då data hämtat från ett så begränsat urval inte kan anses vara av allmänintresse.  Precis som vissa menar att kvalitativa forskningsansatser bäst fyller en funktion då de riktas mot ett specifikt samanhang, t.ex. för att utreda förhållanden på en specifik arbetsplats, så menar jag alltså att ovan nämnda diskursanalys är för begränsad för att kunna anses behandla "svenskars förhållande till resmålet Thailand" som titeln säger.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju resdagboken 245.000 medlemmar vilket måste anses vara ganska bra när det gäller urval. Jag tror inte att dessa medlemmar skiljer sig från andra svenskar i någon större utsträckning. Men det är klart att man inte genom att enbart analysera resdagboken kan få en total uppskattning av förhållandet mellan svenska turister och Thailand. Men om uppsatsen hade varit bra hade den kunnat bidraga med ytterligare en pusselbit till debatten om nykolonialism, turism, fattiga och rika osv. Jag har väldigt svårt att se att en sådan diskussion inte skulle vara av allmänt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Efter snabbläsning av uppsatsen kan jag bara som så  många andra dra slutsatsen att skribenterna på resedagboken.se knappast är ett reresentativt urval för resenärerna till Thailand. Hur många springer på internetcafe'er och skriver av sig, inte många tror jag. Sedan har författaren fokuserat på begreppet turism. Men det finns väl många fler resenärer till Thailand än turister. Med turist förstår jag sådana som söker upplevelse, sol, bad party och så vidare. Åker charter (eller backpackers) till resebyråns hotell.

De flesta av oss här på forumet har ju en relation till landet, själva eller frun/sambon därifrån, vår anledning att åka dit är nog lite bredare än turistens. Möjligen var vi turister när vi besökte landet första gången.

Nu åker vi ner för att träffa släkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag vet inte Lung Lennart. Man kan väl lika gärna säga att vi på detta forum utgör en minoritet. Jag menar, 245000 medlemmar på resedagboken... och drygt 2500 här.

Ska man spegla vad majoriten av svenskar gör i Thailand är det nog inte många här som känner sig träffade.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ska man spegla vad majoriten av svenskar gör i Thailand är det nog inte många här som känner sig träffade.

Har kollat lite på det där om chartersvenskar i Phuket, och om det är majoriteten så. NEJ!!!! :D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...