Jump to content
IGNORERAD

Mat och dryck på Finnair i ekonomiklass


copterfan

Recommended Posts

copterfan

Hejsan.

Är det nån som har pejl på om och i så fall vad som ingår på biljetten då det gäller mat o dryck? På hemsidan så verkar det som dom har typ samma upplägg som Norwegian där allt måste köpas till. Har inte rest med nåt av bolagen tidigare...har varit Thai trogen i snart 30 år men nu börjar biljetterna som tillåter 30 kg bli ganska dyra så därför tittar jag runt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    7

  • Boa52

    6

  • Kenneth4618

    4

  • copterfan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev copterfan:

Hejsan.

Är det nån som har pejl på om och i så fall vad som ingår på biljetten då det gäller mat o dryck? På hemsidan så verkar det som dom har typ samma upplägg som Norwegian där allt måste köpas till. Har inte rest med nåt av bolagen tidigare...har varit Thai trogen i snart 30 år men nu börjar biljetterna som tillåter 30 kg bli ganska dyra så därför tittar jag runt lite.

Åkte med Finnair eknomi i början av feb då fick man jätte god frukost och middag. en öl, whisky till mej. två glas vin

till gumman resten i alcoholväg fick man betala. Många fina filmer fanns att se. Helt prisvärt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson68

Från Finnair hemsida.c82892c8fe4ed51024196f461eee8e00.jpg

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nilsson68:

Från Finnair hemsida.c82892c8fe4ed51024196f461eee8e00.jpg

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Hur ny är den , fick i alla fall det jag skrev, om jag ville ha mera, betala. för min del och frugans en av det bästa maten 

som serverats på ett fliyg, provat många under 17 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen sprit, vin eller öl till maten BKK-Helsingfors. Går att köpa - 18 cl vin 7 Eur. Inte ens i ekonomi comfort fick man något. Usel mat och barnportioner. Dessutom dålig service, långsamt och verkar vara personalsnålt. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Esspe:

Ingen sprit, vin eller öl till maten BKK-Helsingfors. Går att köpa - 18 cl vin 7 Eur. Inte ens i ekonomi comfort fick man något. Usel mat och barnportioner. Dessutom dålig service, långsamt och verkar vara personalsnålt. 

Samma storlek på matportionerna som dom flesta flyg. Bra mat och bra service tycker jag sen åker jag inte flyg

för att supa men det kanske du gör, gratis är bra om man åker flyg för alcoholen

Link to comment
Dela på andra sajter

åkte hem i måndags, en liten burk öl 5 euro, vin 7 euro...maten var rätt så kass.. bara att anpassa sej,  the god o`l days kommer aldrig tillbaka......tyvärr 😕

 

Ser att Boa uppskattade maten... önskar själv jag varit utan smaklökar 😀

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Samma storlek på matportionerna som dom flesta flyg. Bra mat och bra service tycker jag sen åker jag inte flyg

för att supa men det kanske du gör, gratis är bra om man åker flyg för alcoholen

Inte bara drar man in gratisdrickat, dessutom tar man hutlöst betalt vid försäljning. Jag vill har ett glas vin till maten och kan dom inte prestera det utan extra kostnad så är dom inte bättre än Ryan Air & Co. Det är väl ok men då ska man inte göra sken av att vara nåt annat heller. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Ja det var bättre förr då jag reste till Filippinerna, då blev jag både mätt och full tre gånger om på en resa som nästan tog ett dygn men det var ju inte med Finnair.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Ja det var bättre förr då jag reste till Filippinerna, då blev jag både mätt och full tre gånger om på en resa som nästan tog ett dygn men det var ju inte med Finnair.

Var det verkligen bättre förr? Om du kommer ihåg vilket år det var samt hur mycket du betalade för biljetten så kan du ju klicka på länken nedan och fylla i uppgifterna så får du veta hur mycket det motsvarar i dagens penningvärde.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

I inlägget skriver du även om bagagevikt, inte bara om dryck. Om 30 kg är viktigt är nog inte finnarna något alternativ. Deras regler i ekonomi är en väska på max 23 kg.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev NiceBeaver:

I inlägget skriver du även om bagagevikt, inte bara om dryck. Om 30 kg är viktigt är nog inte finnarna något alternativ. Deras regler i ekonomi är en väska på max 23 kg.

Qatar tillåter 30 Kg och är klart prisvärda enligt min mening.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
1 timme sedan, skrev stefan5300:

Ja det var bättre förr då jag reste till Filippinerna, då blev jag både mätt och full tre gånger om på en resa som nästan tog ett dygn men det var ju inte med Finnair.

Det som va bättre förr va nog din självkänsla?

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
10 minuter sedan, skrev Fritz:

Var det verkligen bättre förr? Om du kommer ihåg vilket år det var samt hur mycket du betalade för biljetten så kan du ju klicka på länken nedan och fylla i uppgifterna så får du veta hur mycket det motsvarar i dagens penningvärde.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Betalade 7900 kronor 1988 med stopp i Thailand, Filippinerna och Australien som jag glömde att ta med i förra inlägget, om ni nu tror att jag varit där för jag har ju inga bildbevis därifrån, det hade nog blivit väldigt dyrt om jag skulle betalt all alkohol själv under det resandet som tog cirka 34 timmar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
7 minuter sedan, skrev jlh66:

Det som va bättre förr va nog din självkänsla?

Nä det är tvärt om.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Betalade 7900 kronor 1988 med stopp i Thailand, Filippinerna och Australien som jag glömde att ta med i förra inlägget, om ni nu tror att jag varit där för jag har ju inga bildbevis därifrån, det hade nog blivit väldigt dyrt om jag skulle betalt all alkohol själv under det resandet som tog cirka 34 timmar.

Det blir 14.380 spänn i dagens penningvärde. Jag håller inte med om att det var bättre förr men var och en blir salig på sin tro.

 

Pastor Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Helt kart har det blivit billigare att resa, även utam tvekan sämre service hos många flygbolag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
8 minuter sedan, skrev Fritz:

Det blir 14.380 spänn i dagens penningvärde. Jag håller inte med om att det var bättre förr men var och en blir salig på sin tro.

 

Pastor Fritz

Jo men alkoholen var ju gratis och så mycket man ville ha så fick man det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

copterfan
1 timme sedan, skrev NiceBeaver:

I inlägget skriver du även om bagagevikt, inte bara om dryck. Om 30 kg är viktigt är nog inte finnarna något alternativ. Deras regler i ekonomi är en väska på max 23 kg.

Extra väska på Finnair kostar 640 kr och då har man ju 23 +23 kg.

Och med extra väska från Umeå till Bangkok blir då 7475+640=8115kr.

Thais biljett med 20 kg kostar 11100 och en biljet med 30 kg kostar 12680 kr.

De flesta bolagen har ju ändrat bagagereglerna nu.

Jag klarar mig inte på 20 eller 23 kg.

Priserna avser resa ut 30/8 och hem 19/2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
1 timme sedan, skrev stefan5300:

Jo men alkoholen var ju gratis och så mycket man ville ha så fick man det.

Helt klart bättre förr :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev copterfan:

Extra väska på Finnair kostar 640 kr och då har man ju 23 +23 kg.

Och med extra väska från Umeå till Bangkok blir då 7475+640=8115kr.

Thais biljett med 20 kg kostar 11100 och en biljet med 30 kg kostar 12680 kr.

De flesta bolagen har ju ändrat bagagereglerna nu.

Jag klarar mig inte på 20 eller 23 kg.

Priserna avser resa ut 30/8 och hem 19/2.

Lite billigare resa med Thai.

1413591397_Namnls.png.4916fa695fa01285336dbd7e6db47dfb.png

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
56 minuter sedan, skrev Soengsang:

Helt klart bättre förr :)

Ja mycket var bättre.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Stoneys:

Lite billigare resa med Thai.

1413591397_Namnls.png.4916fa695fa01285336dbd7e6db47dfb.png

 

Anslutningen fråm Umeå som drar upp priset. Finnair har egna flyg UME-HEL medans Thai köper UME-ARN av SAS. Därför det blir så mycket dyrare. 

 

Köpa positioneringsflyg separat vill man heller inte göra då man vid förseningar inte har några rättigheter alls på de efterliggande flighter man missar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev samet:

 

Anslutningen fråm Umeå som drar upp priset. Finnair har egna flyg UME-HEL medans Thai köper UME-ARN av SAS. Därför det blir så mycket dyrare. 

 

Köpa positioneringsflyg separat vill man heller inte göra då man vid förseningar inte har några rättigheter alls på de efterliggande flighter man missar. 

Ok, men en från Umeå som är bättre än 11 100 Kr  😉1317678204_Namnls1.png.7f64a3f97fd97e74a4b9392d62563408.png

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Stoneys:

Ok, men en från Umeå som är bättre än 11 100 Kr  😉1317678204_Namnls1.png.7f64a3f97fd97e74a4b9392d62563408.png

Bra jobbat! Nu sparar du några tusingar år @copterfan

 

MPR när det funkar som bäst.

 

Gäller dock aty läsa på. Många av dessa nätresebyråer köper enkelbiljetter så att det inte finns något ansvar för missade anslutningar. Blir man sen skall det lösas via/av resebyrån och dessa nätbyråer har ofta ett krav på minst 4 timmars bytestid. 

 

Så det må vara exakt samma flyg till ert bättre pris. Men med betydligt sämre villkor och rättigheter. 

 

Är det något man kan vara säker på i dagens resevärld. Är det prisskillnad... då är det skillnad på produkten... små små saker man inte ser förrän man får problem. 

 

 

Jag har berättat det förr. Men tar den igen. För en massa år sedan flög jag ToR med rödnosen/tampongen/Norwegian till Bangkok. Dreamlinern hade strul så blev annat plan hemåt. Väl på ARN mer än 2timmar sena hade anknytningen till GOT redan gått. Fram till disken, förklara problemet för mig och min resekamrat. Inga problem, biljetter till nästa flight, tackar. 

 

Personen bakom oss i kön, kommer fram säger, samma som dem å pekar på oss. Knapp, knapp på datorn. Nedu! Du har köpt enkelbiljetter via nätbyrå, du har missat ditt plan. Vill du köpa en ny biljett? 

 

 

 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...