Jump to content
IGNORERAD

Jag klär upp mej...


Jive

Recommended Posts

...och uppträder hövligt när jag besöker Immigration i Pattaya, men blir bemött som något katten har släpat in.

Överlägsenhet, arrogans, snorkighet och hånfullhet kännetecknas av dessa halvapor i brunt, som jobbar där.

Jag har under 6 år försökt att kartlägga vilka papper som krävs för att få förlänga ettårsvisat, men har ännu aldrig, vid första försöket, lyckats tillfredsställa deras krav - alltid är det någon kopia som saknas.

Den här gången hade jag laddat upp med en försvarlig bunt kopior, men fanskapet letade upp två sidor i passet med gamla stämplar, som jag inte hade kopierat och krävde 2 kopior på varje sida.

Det var bara att knalla iväg till kopiatorrummet, som ligger utanför.

4 kopior á 10 baht = 40 baht.

Kommer tillbaka och överlämnar kopiorna.

Aset tar emot och kastar dem i papperskorgen med ett snett leende.

Thailand - "Land of smiles" och med vikande turism.

Good luck!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du hålla dej från att hoppa över skrivbordet å nita fanskapet?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 års träning i självbevarelse.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm ok men det blir många knutna nävar i byxfickan va?

Jag kan väl erkänna att jag också är i besittning av ett ganska stort mått av självkontroll, men det hindrar inte att jag i sådana fall blir hysteriskt hämdlysten.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall hämta mitt pass med förlängt visum imorgon, så inför detta återbesök drar jag nu ner till sta´n och köper ett singalinne, samt låter skägget växa och hoppar över  kvällens och morgondagens dusch.

Kompletterar det hela med lite vitlök i armhålorna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Jive,

Det hade nog varit bättre om du istället för dessa kopior lagt ett antal tusenbahtare i pappersbunten... Det lär göra underverk med thaipersonalens benägenhet att göra det ena och det andra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk byråkrati är rena västanfläkten jämfört med den thailändska. Tar ju ett par dagar av personlig närvaro bara att göra ett ägarbyte av bil. Puh!

Vet inte hur många dagar (veckor?) man förslösat på att i alla möjliga ärenden sitta och vänta på thailändska myndigheter.

Kontraproduktivt är vad det är för landet när en person måste köa i 2 arbetsdagar på plats för att skaffa ett vanligt id-kort.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig bemödat mig att försöka vara hövlig på imigration i Pattaya.

Har bara stövlat in där (förut soi 8, numera Jomtien) och fyllt i papprena.

På frågan om varför har jag bara skrivit 3 ord, have more holliday.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

När de Gula invaderade flygplatsen i Bangkok nov/dec. så va det kaos i Thai airs kontor i Phuket o de va dax för mig o besöka svedala. På med svarta raka byxor o vit sjorta blanka skor o in i smeten ta nummerlapp 2 minuter  senare kommer chefen för kontoret o kollar läget , säger du ska inte stå här o vänta på din tur kom in till mig så fixar jag de här o det gjorde hon . så mitt svar e uppklädd o lite stil löser de mesta i Thailand eftersom de e ett feodalt sämhälle...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de kommer en uppklädd thaidam till nån myndighet o hon inte pratar riksthai (bangkokthai) då skiter sig det direkt e mina erfarenheter under åren här i Siam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid ärenden hos myndigheter hjälper det oftast att vara rejält berusad, detta fungerar även i Sverige.

Det verkar som de vill få det överstökat så fort som möjligt.

Smidige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...och uppträder hövligt när jag besöker Immigration i Pattaya, men blir bemött som något katten har släpat in.

Överlägsenhet, arrogans, snorkighet och hånfullhet kännetecknas av dessa halvapor i brunt, som jobbar där.

Jag har under 6 år försökt att kartlägga vilka papper som krävs för att få förlänga ettårsvisat, men har ännu aldrig, vid första försöket, lyckats tillfredsställa deras krav - alltid är det någon kopia som saknas.

Samma i Bangkok.

Senast jag var där hade jag med mig "ALLT", varenda handling, certifikat, specifikation ,med kopior...

Hade mer än vad som står på "Immigrations" hemsida, för säkerhets skull...

Efter att ha väntat (åt helvete för länge) kom jag till en handläggare, han fick alla dokument som enligt hemsidan var nödvändiga.

Inte faaaan räckte det men OK, jag var förberedd(TiT), så jag plockade fram de dokument han hittade på allt eftersom...

Till slut var han tvungen att fråga om (och jag skojar inte nu), En handritad karta som visar var vårt hem ligger, trots att jag (helt i onödan) tagit med mig min "husbok" där min adress framgår...

OK det kan jag fixa på ett par minuter.

Allt klart?  INTE EN CHANS!!! (ber om ursäkt för VERSALERNA, p3 ), den jäveln säger "Du måste ha foton på ditt hem, från utsidan och innifrån"

När jag påpekade att detta inte (heller) stod på deras hemsida, fick jag det klockrena svaret "There is many problem with internet"

Thailand suger ibland, oftast när man har med myndigheter att göra.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Samma i Bangkok.

Senast jag var där hade jag med mig "ALLT", varenda handling, certifikat, specifikation ,med kopior...

Hade mer än vad som står på "Immigrations" hemsida, för säkerhets skull...

Efter att ha väntat (åt helvete för länge) kom jag till en handläggare, han fick alla dokument som enligt hemsidan var nödvändiga.

Inte faaaan räckte det men OK, jag var förberedd(TiT), så jag plockade fram de dokument han hittade på allt eftersom...

Till slut var han tvungen att fråga om (och jag skojar inte nu), En handritad karta som visar var vårt hem ligger, trots att jag (helt i onödan) tagit med mig min "husbok" där min adress framgår...

OK det kan jag fixa på ett par minuter.

Allt klart?  INTE EN CHANS!!! (ber om ursäkt för VERSALERNA, p3 ), den jäveln säger "Du måste ha foton på ditt hem, från utsidan och innifrån"

När jag påpekade att detta inte (heller) stod på deras hemsida, fick jag det klockrena svaret "There is many problem with internet"

Thailand suger ibland, oftast när man har med myndigheter att göra.

MVH Tommy

Vad gör man inte för att mana fram en liten sedel att dryga ut myndighetslönen med i ett land där alla gör likadant.

Förstår frustrationen för alla faranger som ofta tvingas brottas med skiten.

Jag har förvisso aldrig haft problem på just Immigration trots besök på deras kontor på en mängd platser över landet. Men däremot har jag stöt på liknande problem hos andra myndigheter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad gör man inte för att mana fram en liten sedel att dryga ut myndighetslönen med i ett land där alla gör likadant.

Förstår frustrationen för alla faranger som ofta tvingas brottas med skiten.

Jag har förvisso aldrig haft problem på just Immigration trots besök på deras kontor på en mängd platser över landet. Men däremot har jag stöt på liknande problem hos andra myndigheter.

Så då är min fråga?

Hur mycket är rimligt att betala till dessa myndighetspersoner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så då är min fråga?

Hur mycket är rimligt att betala till dessa myndighetspersoner?

Inte en Baht om man klarar att stå ut med deras odräglighet. De kan bara göra det lite krångligare för oss - inte mer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"There is many problem with internet"

:D:D:D:D:D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så då är min fråga?

Hur mycket är rimligt att betala till dessa myndighetspersoner?

Ja inte vet jag, brukar vänta bort en hel semesterdag på myndigheten istället. Mut-oförstående svensk som man är. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Samma i Bangkok.

Senast jag var där hade jag med mig "ALLT", varenda handling, certifikat, specifikation ,med kopior...

Hade mer än vad som står på "Immigrations" hemsida, för säkerhets skull...

Tyvarr ar det nog anda sa att Bkk Immigration ar klart bast, jag har gjort mina visum dar i 10 ar och traffat pa folk som rest fran Phuket i soder till Chiang Rai i norr for att fa ett anstandigt bemotande i Bkk och vi har alltid behandlats val. Frugans basta kompis jobbar pa Immigration (dessvarre inte Suan Pluu) och brukar tipsa om de senaste dumheterna, typ handritad karta till bostaden, sa vi brukar alltid kunna overraska dem. Forra aret infordes dock lagen att man maste aka till sin narmaste Immigration vilket for oss innebar Sri Racha; vilka s_ _n! Vi akte direkt vidare till Bkk och sade att eftersom vi snart kommer flytta till Bkk sa ville vi for enkelhetens skull fortsatta i Bkk, inga problem. Nu kopte vi dock en lagenhet som med 20 meters marginal missade Bkk sa nasta gang blir det Samut Prakarn. Frugans kompis har redan varnat oss for att de inte ar sa trevliga men jag gav henne en extra fin present nar hon gifte sig forra manaden sa jag hoppas att hon bereder marken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...