Jump to content
IGNORERAD

Farväl, tack för allt min vän.


Stefan

Recommended Posts

För många år sedan, ca 13, reste jag runt i Thailand och hamnade på Koh Chang. Efter några dagar träffade jag på en mycket trevlig snubbe, som senare skulle bli en av mina bästa vänner. Han hade betydligt bättre erfarenheter av ön och föreslog att vi skulle dra till Kai Bae, det fanns en svensk som hade en bar där, han serverade de värsta gingroggarna man kunde tänka sig, de fick Maitans sommarlätta att likna läskeblask. Väl där träffade jag Bosse för första gången, en mycket finurlig gubbe. Stället hette Bosses bar, det var bara en enkel bambohydda vid vägen, men vi stormtrivdes där!

Bosse var en bärhandlare från Tidaholm (eller Falköping) som gett upp Sverige och flyttat ner för gott. Redan då var han en ganska errad man, men han hade sina principer, ingen alkohol före klockan 3. Efter klockan 3 gick det åt minst ett helrör gin, om dagen!

Han, som så många andra barägare i Thailand kände sig "tvingad" att ta en eller flera groggar med varje gäst. Det är naturligtvis inte hållbart i längden, men det var hans eget val. 

Åren gick och varje resa var det ett måste att besöka Bosse och dricka gin tonic. Så här i efterhand inser jag att vi bidrog till det oundvikliga, för varje år vart hans hälsa sämre och sämre. Vi var helt säkra på att trilla av pinnen varje resa, men han var en seg rackare!

Just innan vi skulle åka på denna resa, Australien med en lång mellanlandning i Thailand på både dit och hemresan, fick jag beskedet att Bosse var mycket sjuk. Att åka till Koh Chang var inte planerat, men jag kände att det var min plikt att se hur det var med han.

Det var en hemsk syn som mötte oss I går, Bosse var bara skinn och ben, blind, nästan helt döv, inopererad kateter och hela kroppen full av cancer. 

Hans villja var att sitta i baren, så hans fru, Poo hjälpte han dit varje dag. Många tyckte att det var mycket osmakligt att ha en döende gubbe sitta i baren, men han har det nog så mycket bättre där än att sluta sina dagar på ett svenskt äldreboende. Poo ser hela tiden till att han har det så bra det går, matar honom, kyler ner han med kalla servetter mm. 

När jag gav honom en hejdå kram så han: "nästa gin tonic du och jag tar blir blir på ett ställe som är jäkligt mycket varmare än här"

Farväl och trevlig resa min vän

//S

 

 

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Fin berättelse. (Om er vänskap)

Samtidigt förstås tråkigt att höra om din vän som är på väg att försvinna.

Fast det är väl någon form av val - om man öppnar en bar och dricker ett helrör varje kväll med sina gäster. Då eldar man ju så att säga ljuset i båda ändar samtidigt.

Min far brukade säga att livet inte bara ska ha en längd, det skall ha en bredd också. Så det är klart. Kanske man kan tycka att denna bredd bestämmer man själv över. I vilket fall som helst så är det jobbigt att se en vän tyna bort.

Thanks for sharing.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Himla tråkigt men väntat. Har känt Bosse i många år och du beskriver han helt rätt. En skön kille med hjärtat på rätta stället.

Många härliga minnen med honom finns det. Lite bilder från gamla baren har jag.

Kommer ihåg att han var den ende på ön som spelade TorLeifs och Vikingarna och sånt på stereon, hehe...

 

 

DSC04983.JPG

DSC05046.JPG

DSC01065.JPG

DSC01098.JPG

DSC01100.JPG

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs detta på rätt sätt nu, hoppas att inte på någon drabbas med diverse påhopp...

 

Vilken människa som helst, kreti eller pleti äger rätten att administrera sitt liv som hon önskar. Hur den människan väljer att leva sitt liv ligger i den människans fria val.

Vi förmodar att denne människa är vid sina sinnens fulla bruk, ja det är jävligt jobbigt för oss som lämnas i sorg. Men (det finns nästan alltid ett men).

Människan...Ja han i första raden... Fick ju det han ville, varför ska vi efterlevande nedvärdera hans val, pga vår egen saknad lr. sorg.

 

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
15 minuter sedan, skrev Odin:

Läs detta på rätt sätt nu, hoppas att inte på någon drabbas med diverse påhopp...

 

Vilken människa som helst, kreti eller pleti äger rätten att administrera sitt liv som hon önskar. Hur den människan väljer att leva sitt liv ligger i den människans fria val.

Vi förmodar att denne människa är vid sina sinnens fulla bruk, ja det är jävligt jobbigt för oss som lämnas i sorg. Men (det finns nästan alltid ett men).

Människan...Ja han i första raden... Fick ju det han ville, varför ska vi efterlevande nedvärdera hans val, pga vår egen saknad lr. sorg.

 

Fast sjukdomar som drabbar allt för unga innebär inte att dom administrerar deras eget liv. Det samma gäller barn som typ blir påkörda av något rattfyllo eller liknande. 

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det var å andra sidan inte riktat åt mig personligen, så det kanske är därför jag inte fattar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Fast sjukdomar som drabbar allt för unga innebär inte att dom administrerar deras eget liv. Det samma gäller barn som typ blir påkörda av något rattfyllo eller liknande. 

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det var å andra sidan inte riktat åt mig personligen, så det kanske är därför jag inte fattar. 

Jag tror guden menar att barägaren gjorde ett val att dricka ett helrör om dagen och får ta konserverna av det och ingen kan klaga. 

 

Men det är lätt att fastna i ett missbruk och inte förstå att det är dåligt samt behöver hjälp. Därav tycker inte jag att alla beslut är ens eget ansvar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag tror guden menar att barägaren gjorde ett val att dricka ett helrör om dagen och får ta konserverna av det och ingen kan klaga. 
 
Men som det är lätt att fastna i ett missbruk och inte förstå att det är dåligt samt behöver hjälp. Därav tycker inte jag att alla beslut är ens eget ansvar. 


Ja, men rent generellt tänkte jag.
Man ”administrerar” inte alltid över sitt liv. Typ om man nyligen valde att ta semester på Sri Lanka
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-05-01 at 20:45, skrev andrejsdenruskige:

 


Ja, men rent generellt tänkte jag.
Man ”administrerar” inte alltid över sitt liv. Typ om man nyligen valde att ta semester på Sri Lanka

 

Ok administrera var kanske inte ett så bra ordval... 

Min Farbror gick ut på gården och sköt sej i huvudet vid 87 års ålder.. Jag tycker att han var i sin fulla rätt att göra det... Han hade åldern inne och han kände att han inte hade mer att tillföra. Och stolt som han var så ville han inte ligga någon till lags... Ok jag blev ledsen, men respekterar gubbens beslut.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-05-01 at 20:13, skrev Odin:

Läs detta på rätt sätt nu, hoppas att inte på någon drabbas med diverse påhopp...

 

Vilken människa som helst, kreti eller pleti äger rätten att administrera sitt liv som hon önskar. Hur den människan väljer att leva sitt liv ligger i den människans fria val.

Vi förmodar att denne människa är vid sina sinnens fulla bruk, ja det är jävligt jobbigt för oss som lämnas i sorg. Men (det finns nästan alltid ett men).

Människan...Ja han i första raden... Fick ju det han ville, varför ska vi efterlevande nedvärdera hans val, pga vår egen saknad lr. sorg.

 

Eller vid sina "fulla" sinnens bruk...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Tommy:

Eller vid sina "fulla" sinnens bruk...

 

 

MVH

Sorry men nej, han hade aldrig smakat en droppe i sitt liv..

 

Jävligt låg kommentar by the way...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Odin:

Sorry men nej, han hade aldrig smakat en droppe i sitt liv..

 

Jävligt låg kommentar by the way...

Vem hade aldrig smakat en droppe?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer

Jag var tvungen att registrera mig här när jag såg detta. Jag var förbi och sa hejdå innan jag åkte till Sverige, och hjälpte han med en fil till en ljudbok. 

Saknad men inte glömd, vila i frid. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu har Bosse gett sig av för vidare äventyr. 

Saknad men aldrig glömd.

//Stefan

FB_IMG_1564551524140.jpg.e6cf29d6c42bf00f1d6c34029183d861.jpg

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vila i frid Bosse. Tack för massor av trevligheter...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från ingenstans, värsta stormen på många år här, massor av träd ligger, tak har flugit av, bråte överallt.

20190731_224456.jpg.76dd4a89e49a40e4f4024043701d9e19.jpg

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...