Jump to content
audirs2

April skämt eller?

Recommended Posts

Tallviking
11 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag är helt klart för att få ett smidigt betalsätt med SEK som gör att 100 Kr betalade, ger 100 Kr i kassan, utan att Banker eller andra snor åt sej 1-3% av vad jag säljer, utan att göra ett skit för att sno de pengarna...

Fast det kommer nog aldrig att hända, jag antager att  E-kronan planeras för att staten vill ha de där miljarderna?

Problemet som jag ser det är den personliga integriteten...

Om jag vill göra något helt lagligt, men som kan anses som moraliskt förkastligt, som tex att köpa en massa Sprit, tobak eller sexleksaker, så vill jag inte att myndigheterna skall kunna kolla det, inte med en knapptryckning i alla fall.

Det är illa nog att svenska spel kräver leg vid alla spel... Därför spelar jag utomlands, och inga pengar stannar i Sverige.

Ja, det vore bra om E-kronan kunde begränsa brottslighet, men brottslingar ligger ofta steget före myndigheterna, med konto-målvakter som skickar betalningar vidare till konton någon annanstans.

MVH

Jag tror att affärer mellan privatpersoner skall kunna ske anonymt med e-kronan. Så sa dom i alla fall när jag träffade dom på ett CIO-möte jag var på och dom presenterade projektet

E-kronan skall mer ses som ett alternativ till Bitcoin (fast där riksbanken garanterar värdet) än ett alternativ till bankernas elektroniska betalningsalternativ

Alla transaktioner lagras inte hos Riksbanken utan dom garanterar bara värdet i själva den elektroniska kronan så jag tror du blandar ihop e-kronan med  bankernas elektroniska betalningsalternativ

• Ge karma 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

audirs2
28 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag tror att affärer mellan privatpersoner skall kunna ske anonymt med e-kronan. Så sa dom i alla fall när jag träffade dom på ett CIO-möte jag var på och dom presenterade projektet

E-kronan skall mer ses som ett alternativ till Bitcoin (fast där riksbanken garanterar värdet) än ett alternativ till bankernas elektroniska betalningsalternativ

Alla transaktioner lagras inte hos Riksbanken utan dom garanterar bara värdet i själva den elektroniska kronan så jag tror du blandar ihop e-kronan med  bankernas elektroniska betalningsalternativ

Blir väl någon VPN krona då.

Tommy
41 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om alla transaktioner inte lagras hos Riksbanken så verkar det bra, men var går den planerade gränsen, och hur vet man säkert att det senaste köpet inte registrerats?

Tack för svaret, men det återstår en massa frågetecken, för mej i alla fall.

MVH

Tallviking
40 minuter sedan, skrev Tommy:

Om alla transaktioner inte lagras hos Riksbanken så verkar det bra, men var går den planerade gränsen, och hur vet man säkert att det senaste köpet inte registrerats?

Tack för svaret, men det återstår en massa frågetecken, för mej i alla fall.

MVH

Det finns massor kvar att utreda hos Riksbanken också så du får nog vänta ett par år tills dessa retts ut i projektet

• Ge karma 1
  • Fint 1

j43
12 timmar sedan, skrev evert 1:

På tal om Aprilskämt så hörde jag nyss (på radion) att det finns förslag på att i Sverige ska införa E-krona och samtidigt ta bort kontanter (sedlar och mynt).

Föreslås vara genomfört inom 4 år, vilket också innebär att mynt och sedlar senare ej godkännes som betalningsmedel.

Hux flux är vi tillbaka på den tiden som man fick handla för kuponger (under världskriget)

Nja. Utan kupong inget kaffe, med kupong och pengar fick man kaffe.

• Ge karma 1

Esspe
9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Alla lider av samma problem som bankerna med att folk heller gör sina ärenden på nätet

Det enda bankerna lider av är väl när dom åker dit för något. Du framställer ju bankerna som offer, jobbar du på Swedbank?

• Ge karma 1
  • Snurrigt 2
  • Tråkigt 1

Nicholas
Det enda bankerna lider av är väl när dom åker dit för något. Du framställer ju bankerna som offer, jobbar du på Swedbank?
Swedbank har gått och köpt sig en försäkring.
Göran Persson ska skydda dom emot åtal.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• Snurrigt 2
  • Haha 1

Tallviking
6 timmar sedan, skrev Esspe:

Banker är affärsdrivande företag vars primära uppgift är att tjäna så mycket pengar till sina ägare som möjligt

Du verkar inte ha förstått detta......

• Ge karma 2

HuaHindinnge
7 timmar sedan, skrev Esspe:

37 minuter sedan, skrev Tallviking:

Banker är affärsdrivande företag vars primära uppgift är att tjäna så mycket pengar till sina ägare som möjligt

Jag tror Esspe vill ha statliga banker. Det kan ha få om Jonas får >50 i något val. 

• Haha 1

audirs2
1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Jag tror Esspe vill ha statliga banker. Det kan ha få om Jonas får >50 i något val. 

Ja farbror Stalin lurar alltid i vassen någonstans! :(

• Ge karma 1

Esspe
3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Jaså, jag trodde det var ideella föreningar som mest agerade som tvättinrättningar. Så hur dom tjänar sina pengar spelar ingen roll, bara dom gör det. Bankerna har ungefär lika mycket moral som beg bilhandlare.  

• Ge karma 1
  • Haha 1

HuaHindinnge
41 minuter sedan, skrev Esspe:

Jaså, jag trodde det var ideella föreningar som mest agerade som tvättinrättningar. Så hur dom tjänar sina pengar spelar ingen roll, bara dom gör det. Bankerna har ungefär lika mycket moral som beg bilhandlare.  

Bankerna gör det inte frivilligt, det kostar för mycket i böter och anseende. Bankerna blir utnyttjade, men kontrollsystemen kan alltid bli bättre. Sedan kan det ibland vara några anställda som är delaktiga, de gör alltså fel.

Alarik
4 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Bankerna gör det inte frivilligt, det kostar för mycket i böter och anseende. Bankerna blir utnyttjade, men kontrollsystemen kan alltid bli bättre. Sedan kan det ibland vara några anställda som är delaktiga, de gör alltså fel.

Bankdirektörer?

• Ge karma 1