Jump to content
audirs2

April skämt eller?

Recommended Posts

audirs2

Att den högt ärade svensken aldrig lär sig att sluta råna!:lipa:

• Haha 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Tommy
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Det är ju vi människor i landet som väljer att gå över till att betala allt elektroniskt och inget vi tvingas till av "bankerna"

E-kronan är ett sätt för Riksbanken att förse oss med ett säkert alternativ till de fysiska pengarna och inte att ersätta dom med

Vad är skillnaden på att använda en E-krona och  att betala med bankkort eller swish, jag har inte fattat vitsen, kan nån förklara?

Bankerna eller nån annan kommer väl att ta ut en avgift för varje transaktion, eftersom vi tvingas in i systemet?

MVH

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Tommy:

Vad är skillnaden på att använda en E-krona och  att betala med bankkort eller swish, jag har inte fattat vitsen, kan nån förklara?

Bankerna eller nån annan kommer väl att ta ut en avgift för varje transaktion, eftersom vi tvingas in i systemet?

MVH

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/

• Ge karma 1

evert 1

Många små transaktioner, minst inte på landsbygden sker med kontanter och då framförallt av äldre personer.

Även många av nysvenskarna föredrar kontanthantering, de är ännu inte fullt manipulerade av svenska myndigheter.

Privata affärer gör jag helst upp med kontanter till skillnad mot det som har med företaget där kan det vara en fördel med banköverföringar.

För övrigt är det bankerna som vill införa e-krona, ett sätt att maximera vinsterna för företaget (banken)

Det har idag gått så långt att kunden (vi) ska göra jobbet medan banken tar betalt för arbetet.

Små enskilda banker som har kontanthantering kvar går lustigt nog ändå bra, hur bra går då egentligen inte drakarna som slutat med med personlig service.

Pratas om miljardvinster, visserligen stor omsättning men ändå.

• Ge karma 3

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev evert 1:

Många små transaktioner, minst inte på landsbygden sker med kontanter och då framförallt av äldre personer.

Även många av nysvenskarna föredrar kontanthantering, de är ännu inte fullt manipulerade av svenska myndigheter.

Privata affärer gör jag helst upp med kontanter till skillnad mot det som har med företaget där kan det vara en fördel med banköverföringar.

För övrigt är det bankerna som vill införa e-krona, ett sätt att maximera vinsterna för företaget (banken)

Det har idag gått så långt att kunden (vi) ska göra jobbet medan banken tar betalt för arbetet.

Små enskilda banker som har kontanthantering kvar går lustigt nog ändå bra, hur bra går då egentligen inte drakarna som slutat med med personlig service.

Vilka små enskilda banker har kontanter kvar?

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Tallviking
Posted (edited)
7 minuter sedan, skrev evert 1:

Nej

Bankerna är absolut INTE intresserade av e-kronan utan ser den snarare som ett hot mot deras egna digitala valutor

https://www.di.se/analys/riksbankens-e-krona-ett-hot-mot-bankerna/

Edited by Tallviking
  • Ge karma 2
  • Tråkigt 1

evert 1

Här i Småland finns det säkert ett tiotal sparbanker som har full personlig service + kontanthantering.

Vill du ta ut mer än 30 tkr måste du dock meddela detta dagen innan.

Sparbanken syd är självständig och har 8 kontor i Skåne, där tror jag gränsen ligger på 15 tkr vid spontanuttag, men hör du av dig senast 1 dag innan är beloppet betydligt högre.

• Ge karma 1

Tallviking
1 minut sedan, skrev evert 1:

Här i Småland finns det säkert ett tiotal sparbanker som har full personlig service + kontanthantering.

Vill du ta ut mer än 30 tkr måste du dock meddela detta dagen innan.

Sparbanken syd är självständig och har 8 kontor i Skåne, där tror jag gränsen ligger på 15 tkr vid spontanuttag, men hör du av dig senast 1 dag innan är beloppet betydligt högre.

Bankerna har centrala regler från Finansinspektionen att följa som är lika oavsett bank

Finansinspektionens regler bygger sedan i grunden på internationella regler om penningtvätt från Eu och FN

• Ge karma 1

Tommy
Posted (edited)

Jo jag har sett den, men hur är det tänkt att funka på något annat sätt än ett betalkort?

Kommer mina E-kronor att vara anonyma? Det finns saker jag vill köpa som jag inte vill att någon annan skall veta, eller jag kanske vill kunna resa någonstans utan att kunna bli spårad (personlig integritet mot "Storebror ser dej") .

Kommer det att finnas nån transaktionsavgift? Om inte så är jag positiv till det, tänk att slippa skänka bankerna flera tusen kronor i månaden bara för att kunderna i vår restaurang betalar med Kort eller Swish!

Inga företag eller föreningar tillåts tillämpa olika priser för kontantköp mot Kort/Swishköp, betalar kunden 10 kr med kontanter får jag 10 kronor, betalar de med Swish får jag 8,50 Kr, för kortköp finns det en massa olika kostnader...

Kan jag ge bort 100 E-kronor till nån annan utan att det bokförs?

Blir det avgifter när jag försöker växla E-kronor till THB i framtiden, och vilka andra länder kan tänkas vilja hantera en mini-valuta, om det innebär nån form av ökad kostnad eller annat strul för dem?

Hur funkar E-kronan vid strömavbrott eller Internet bortfall?

MVH

Edited by Tommy
  • Ge karma 3

Tommy
15 minuter sedan, skrev Tommy:

Jo jag har sett den, men hur är det tänkt att funka på något annat sätt än ett betalkort?

Kommer mina E-kronor att vara anonyma? Det finns saker jag vill köpa som jag inte vill att någon annan skall veta, eller jag kanske vill kunna resa någonstans utan att kunna bli spårad (personlig integritet mot "Storebror ser dej") .

Kommer det att finnas nån transaktionsavgift? Om inte så är jag positiv till det, tänk att slippa skänka bankerna flera tusen kronor i månaden bara för att kunderna i vår restaurang betalar med Kort eller Swish!

Inga företag eller föreningar tillåts tillämpa olika priser för kontantköp mot Kort/Swishköp, betalar kunden 10 kr med kontanter får jag 10 kronor, betalar de med Swish får jag 8,50 Kr, för kortköp finns det en massa olika kostnader...

Blir det avgifter när jag försöker växla E-kronor till THB i framtiden, och vilka andra länder kan tänkas vilja hantera en mini-valuta, om det innebär nån form av ökad kostnad eller annat strul för dem?

MVH

OK, läste lite på Riksbanken, en del frågor är obesvarade, som hur många % av det du betalar för en vara som hamnar rakt in i statskassan (extraskatt!), men...

"Storebror" Kommer att kunna se allt du gör, vad du köper och var du var...

Att tex ta in med älskarinnan på ett hotell för en myskväll kommer att vara synligt, kanske även för frugan, som trott att du jobbade över i helgen...

MVH

• Ge karma 1
  • Fint 1

Tommy

Nej

Bankerna är absolut INTE intresserade av e-kronan utan ser den snarare som ett hot mot deras egna digitala valutor

https://www.di.se/analys/riksbankens-e-krona-ett-hot-mot-bankerna/

Snyggt, en betallänk, det är inte alla som har tillgång till det där via sin arbetsgivare...

MVH

Tallviking
32 minuter sedan, skrev Tommy:

MVH

Det är bl.a sådana frågor som Riksbanken nu jobbar med i projektet

De digitala pengar du hanterar via banken är det banken som garanterar och hanterar medans riksbankens e-krona är riksbankens egen och avsedd att kunna användas utan bankernas inblandning och riksbanken själva garanterar deras värde på samma sätt som dom gör med de fysiska sedlarna/mynten

• Ge karma 2

Esspe
3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det är en följd av rånrisker, kriminalitet, penningtvätt, internationella lagar och regler från FN, Eu etc etc

Tack var dessa åtgärder har nu antalet bankrån etc minskat till väldigt låga nivåer

Idag sköter alla sina egna bankärenden dygnet runt i mobilen så varför skulle kontoren vara kvar med enorma kostnader ?

Jovisst, bankerna har säkert gjort det väldigt motvilligt. Att höja kostnaderna för t.ex. betalning i kassan för en räkning eller chockhöja avgiften för aviuttag lär knappast vara på EU-direktiv.

Alla sköter inte sina bankärenden på mobilen, var får du det ifrån? Äldre och invandrare t.ex. eller dom räknas inte?

Sen har ju numera också bankrånen blivit digitala, mindre brutalt men svårare att hantera för myndigheterna.

• Ge karma 4

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Esspe:

Jovisst, bankerna har säkert gjort det väldigt motvilligt. Att höja kostnaderna för t.ex. betalning i kassan för en räkning eller chockhöja avgiften för aviuttag lär knappast vara på EU-direktiv.

Alla sköter inte sina bankärenden på mobilen, var får du det ifrån? Äldre och invandrare t.ex. eller dom räknas inte?

Sen har ju numera också bankrånen blivit digitala, mindre brutalt men svårare att hantera för myndigheterna.

Ju fler som sköter sina bankärenden i mobilen/datorn, desto färre går till det fysiska bankontoret och minskar antalet fysiska kunder ökar kostnaderna per transaktion för att finansiera det enskilda kontorets kostnader med lokaler, säkerhetssystem, personal etc etc. Enkel matematik som idag ses i många branscher där e-handel ersätter fysisk handel

Ta t.ex bibliotek, boklådor, leksaksaffärer, klädbutiker etc etc. Alla lider av samma problem som bankerna med att folk heller gör sina ärenden på nätet

• Ge karma 2
  • Snurrigt 1

Tommy
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det är bl.a sådana frågor som Riksbanken nu jobbar med i projektet

De digitala pengar du hanterar via banken är det banken som garanterar och hanterar medans riksbankens e-krona är riksbankens egen och avsedd att kunna användas utan bankernas inblandning och riksbanken själva garanterar deras värde på samma sätt som dom gör med de fysiska sedlarna/mynten

Jag är helt klart för att få ett smidigt betalsätt med SEK som gör att 100 Kr betalade, ger 100 Kr i kassan, utan att Banker eller andra snor åt sej 1-3% av vad jag säljer, utan att göra ett skit för att sno de pengarna...

Fast det kommer nog aldrig att hända, jag antager att  E-kronan planeras för att staten vill ha de där miljarderna?

Problemet som jag ser det är den personliga integriteten...

Om jag vill göra något helt lagligt, men som kan anses som moraliskt förkastligt, som tex att köpa en massa Sprit, tobak eller sexleksaker, så vill jag inte att myndigheterna skall kunna kolla det, inte med en knapptryckning i alla fall.

Det är illa nog att svenska spel kräver leg vid alla spel... Därför spelar jag utomlands, och inga pengar stannar i Sverige.

Ja, det vore bra om E-kronan kunde begränsa brottslighet, men brottslingar ligger ofta steget före myndigheterna, med konto-målvakter som skickar betalningar vidare till konton någon annanstans.

MVH