Jump to content
IGNORERAD

April skämt eller?


audirs2

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Nej

Bankerna är absolut INTE intresserade av e-kronan utan ser den snarare som ett hot mot deras egna digitala valutor

https://www.di.se/analys/riksbankens-e-krona-ett-hot-mot-bankerna/

Snyggt, en betallänk, det är inte alla som har tillgång till det där via sin arbetsgivare...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • Tommy

    9

  • audirs2

    5

  • evert 1

    5

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking
32 minuter sedan, skrev Tommy:

Jo jag har sett den, men hur är det tänkt att funka på något annat sätt än ett betalkort?

 

Kommer mina E-kronor att vara anonyma? Det finns saker jag vill köpa som jag inte vill att någon annan skall veta, eller jag kanske vill kunna resa någonstans utan att kunna bli spårad (personlig integritet mot "Storebror ser dej") .

 

Kommer det att finnas nån transaktionsavgift? Om inte så är jag positiv till det, tänk att slippa skänka bankerna flera tusen kronor i månaden bara för att kunderna i vår restaurang betalar med Kort eller Swish!

Inga företag eller föreningar tillåts tillämpa olika priser för kontantköp mot Kort/Swishköp, betalar kunden 10 kr med kontanter får jag 10 kronor, betalar de med Swish får jag 8,50 Kr, för kortköp finns det en massa olika kostnader...

 

Kan jag ge bort 100 E-kronor till nån annan utan att det bokförs?

 

Blir det avgifter när jag försöker växla E-kronor till THB i framtiden, och vilka andra länder kan tänkas vilja hantera en mini-valuta, om det innebär nån form av ökad kostnad eller annat strul för dem?

 

Hur funkar E-kronan vid strömavbrott eller Internet bortfall?

 

MVH

 

Det är bl.a sådana frågor som Riksbanken nu jobbar med i projektet

 

De digitala pengar du hanterar via banken är det banken som garanterar och hanterar medans riksbankens e-krona är riksbankens egen och avsedd att kunna användas utan bankernas inblandning och riksbanken själva garanterar deras värde på samma sätt som dom gör med de fysiska sedlarna/mynten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det är en följd av rånrisker, kriminalitet, penningtvätt, internationella lagar och regler från FN, Eu etc etc

 

Tack var dessa åtgärder har nu antalet bankrån etc minskat till väldigt låga nivåer

 

Idag sköter alla sina egna bankärenden dygnet runt i mobilen så varför skulle kontoren vara kvar med enorma kostnader ?

Jovisst, bankerna har säkert gjort det väldigt motvilligt. Att höja kostnaderna för t.ex. betalning i kassan för en räkning eller chockhöja avgiften för aviuttag lär knappast vara på EU-direktiv.

Alla sköter inte sina bankärenden på mobilen, var får du det ifrån? Äldre och invandrare t.ex. eller dom räknas inte?

 

Sen har ju numera också bankrånen blivit digitala, mindre brutalt men svårare att hantera för myndigheterna.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Esspe:

Jovisst, bankerna har säkert gjort det väldigt motvilligt. Att höja kostnaderna för t.ex. betalning i kassan för en räkning eller chockhöja avgiften för aviuttag lär knappast vara på EU-direktiv.

Alla sköter inte sina bankärenden på mobilen, var får du det ifrån? Äldre och invandrare t.ex. eller dom räknas inte?

 

Sen har ju numera också bankrånen blivit digitala, mindre brutalt men svårare att hantera för myndigheterna.

Ju fler som sköter sina bankärenden i mobilen/datorn, desto färre går till det fysiska bankontoret och minskar antalet fysiska kunder ökar kostnaderna per transaktion för att finansiera det enskilda kontorets kostnader med lokaler, säkerhetssystem, personal etc etc. Enkel matematik som idag ses i många branscher där e-handel ersätter fysisk handel

 

Ta t.ex bibliotek, boklådor, leksaksaffärer, klädbutiker etc etc. Alla lider av samma problem som bankerna med att folk heller gör sina ärenden på nätet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det är bl.a sådana frågor som Riksbanken nu jobbar med i projektet

 

De digitala pengar du hanterar via banken är det banken som garanterar och hanterar medans riksbankens e-krona är riksbankens egen och avsedd att kunna användas utan bankernas inblandning och riksbanken själva garanterar deras värde på samma sätt som dom gör med de fysiska sedlarna/mynten

Jag är helt klart för att få ett smidigt betalsätt med SEK som gör att 100 Kr betalade, ger 100 Kr i kassan, utan att Banker eller andra snor åt sej 1-3% av vad jag säljer, utan att göra ett skit för att sno de pengarna...

Fast det kommer nog aldrig att hända, jag antager att  E-kronan planeras för att staten vill ha de där miljarderna?

 

Problemet som jag ser det är den personliga integriteten...

Om jag vill göra något helt lagligt, men som kan anses som moraliskt förkastligt, som tex att köpa en massa Sprit, tobak eller sexleksaker, så vill jag inte att myndigheterna skall kunna kolla det, inte med en knapptryckning i alla fall.

Det är illa nog att svenska spel kräver leg vid alla spel... Därför spelar jag utomlands, och inga pengar stannar i Sverige.

 

Ja, det vore bra om E-kronan kunde begränsa brottslighet, men brottslingar ligger ofta steget före myndigheterna, med konto-målvakter som skickar betalningar vidare till konton någon annanstans.

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
11 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag är helt klart för att få ett smidigt betalsätt med SEK som gör att 100 Kr betalade, ger 100 Kr i kassan, utan att Banker eller andra snor åt sej 1-3% av vad jag säljer, utan att göra ett skit för att sno de pengarna...

Fast det kommer nog aldrig att hända, jag antager att  E-kronan planeras för att staten vill ha de där miljarderna?

 

Problemet som jag ser det är den personliga integriteten...

Om jag vill göra något helt lagligt, men som kan anses som moraliskt förkastligt, som tex att köpa en massa Sprit, tobak eller sexleksaker, så vill jag inte att myndigheterna skall kunna kolla det, inte med en knapptryckning i alla fall.

Det är illa nog att svenska spel kräver leg vid alla spel... Därför spelar jag utomlands, och inga pengar stannar i Sverige.

 

Ja, det vore bra om E-kronan kunde begränsa brottslighet, men brottslingar ligger ofta steget före myndigheterna, med konto-målvakter som skickar betalningar vidare till konton någon annanstans.

 

MVH

 

Jag tror att affärer mellan privatpersoner skall kunna ske anonymt med e-kronan. Så sa dom i alla fall när jag träffade dom på ett CIO-möte jag var på och dom presenterade projektet

 

E-kronan skall mer ses som ett alternativ till Bitcoin (fast där riksbanken garanterar värdet) än ett alternativ till bankernas elektroniska betalningsalternativ

 

Alla transaktioner lagras inte hos Riksbanken utan dom garanterar bara värdet i själva den elektroniska kronan så jag tror du blandar ihop e-kronan med  bankernas elektroniska betalningsalternativ

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag tror att affärer mellan privatpersoner skall kunna ske anonymt med e-kronan. Så sa dom i alla fall när jag träffade dom på ett CIO-möte jag var på och dom presenterade projektet

 

E-kronan skall mer ses som ett alternativ till Bitcoin (fast där riksbanken garanterar värdet) än ett alternativ till bankernas elektroniska betalningsalternativ

 

Alla transaktioner lagras inte hos Riksbanken utan dom garanterar bara värdet i själva den elektroniska kronan så jag tror du blandar ihop e-kronan med  bankernas elektroniska betalningsalternativ

Blir väl någon VPN krona då.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag tror att affärer mellan privatpersoner skall kunna ske anonymt med e-kronan. Så sa dom i alla fall när jag träffade dom på ett CIO-möte jag var på och dom presenterade projektet

 

E-kronan skall mer ses som ett alternativ till Bitcoin (fast där riksbanken garanterar värdet) än ett alternativ till bankernas elektroniska betalningsalternativ

 

Alla transaktioner lagras inte hos Riksbanken utan dom garanterar bara värdet i själva den elektroniska kronan så jag tror du blandar ihop e-kronan med  bankernas elektroniska betalningsalternativ

Om alla transaktioner inte lagras hos Riksbanken så verkar det bra, men var går den planerade gränsen, och hur vet man säkert att det senaste köpet inte registrerats?

 

Tack för svaret, men det återstår en massa frågetecken, för mej i alla fall.

 

 

MVH

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
40 minuter sedan, skrev Tommy:

Om alla transaktioner inte lagras hos Riksbanken så verkar det bra, men var går den planerade gränsen, och hur vet man säkert att det senaste köpet inte registrerats?

 

Tack för svaret, men det återstår en massa frågetecken, för mej i alla fall.

 

 

MVH

 

 

Det finns massor kvar att utreda hos Riksbanken också så du får nog vänta ett par år tills dessa retts ut i projektet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev evert 1:

På tal om Aprilskämt så hörde jag nyss (på radion) att det finns förslag på att i Sverige ska införa E-krona och samtidigt ta bort kontanter (sedlar och mynt).

Föreslås vara genomfört inom 4 år, vilket också innebär att mynt och sedlar senare ej godkännes som betalningsmedel.

Hux flux är vi tillbaka på den tiden som man fick handla för kuponger (under världskriget)

 

Nja. Utan kupong inget kaffe, med kupong och pengar fick man kaffe.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Alla lider av samma problem som bankerna med att folk heller gör sina ärenden på nätet

Det enda bankerna lider av är väl när dom åker dit för något. Du framställer ju bankerna som offer, jobbar du på Swedbank?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda bankerna lider av är väl när dom åker dit för något. Du framställer ju bankerna som offer, jobbar du på Swedbank?
Swedbank har gått och köpt sig en försäkring.
Göran Persson ska skydda dom emot åtal.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
6 timmar sedan, skrev Esspe:

Det enda bankerna lider av är väl när dom åker dit för något. Du framställer ju bankerna som offer, jobbar du på Swedbank?

Banker är affärsdrivande företag vars primära uppgift är att tjäna så mycket pengar till sina ägare som möjligt

 

Du verkar inte ha förstått detta......

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 timmar sedan, skrev Esspe:

Det enda bankerna lider av är väl när dom åker dit för något. Du framställer ju bankerna som offer, jobbar du på Swedbank?

 

37 minuter sedan, skrev Tallviking:

Banker är affärsdrivande företag vars primära uppgift är att tjäna så mycket pengar till sina ägare som möjligt

 

Du verkar inte ha förstått detta......

Jag tror Esspe vill ha statliga banker. Det kan ha få om Jonas får >50 i något val. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

 

Jag tror Esspe vill ha statliga banker. Det kan ha få om Jonas får >50 i något val. 

Ja farbror Stalin lurar alltid i vassen någonstans! :(

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Banker är affärsdrivande företag vars primära uppgift är att tjäna så mycket pengar till sina ägare som möjligt

 

Du verkar inte ha förstått detta......

 

 

Jaså, jag trodde det var ideella föreningar som mest agerade som tvättinrättningar. Så hur dom tjänar sina pengar spelar ingen roll, bara dom gör det. Bankerna har ungefär lika mycket moral som beg bilhandlare.  

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
41 minuter sedan, skrev Esspe:

Jaså, jag trodde det var ideella föreningar som mest agerade som tvättinrättningar. Så hur dom tjänar sina pengar spelar ingen roll, bara dom gör det. Bankerna har ungefär lika mycket moral som beg bilhandlare.  

Bankerna gör det inte frivilligt, det kostar för mycket i böter och anseende. Bankerna blir utnyttjade, men kontrollsystemen kan alltid bli bättre. Sedan kan det ibland vara några anställda som är delaktiga, de gör alltså fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Bankerna gör det inte frivilligt, det kostar för mycket i böter och anseende. Bankerna blir utnyttjade, men kontrollsystemen kan alltid bli bättre. Sedan kan det ibland vara några anställda som är delaktiga, de gör alltså fel.

Bankdirektörer?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Man skulle kunna tro att det var första april

men det hände ju i Norge

 

Norsk polis sköt varningsskott efter ett larm om en man som gick omkring med ett skjutvapen. Det visade sig att mannen bar på ett paraply.

Händelsen inträffade i Moss i södra Norge.

 

Beväpnad polis och helikopter kallades till platsen efter att mannen setts gå på en gångstig intill en skola natten till lördagen, med vad som tycktes vara ett vapen med tvåhandsfattning.

Kristoffer Haakonsen på Moss polisstation berättar att en polispatrull påträffade mannen och anropade honom. Poliserna såg att mannen höll i något men inte vad.

Mannen själv berättar för tidningen Moss Avis att han såg flera polisbilar och sirener, men att han inte förstod att uppmärksamheten gällde honom.

– Jag hörde att de ropade men inte vad. Jag ropade tillbaka att jag inte hörde och gick närmare.

Polisen sköt då ett varningsskott.

– Då går skottet av och jag hör någon skrika "lägg ifrån dig vapnet". Jag blir livrädd och skriker igen och igen att det är ett paraply, säger mannen.

Polisen bekräftar i efterhand att det var ett paraply som mannen bar på.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...