Jump to content
IGNORERAD

Nytt Körkort (Bike Only) - Pattaya - HowTo?


LikvidThai

Recommended Posts

Hej! 

Har försökt Googla före jag ber er om hjälp, men har fått lite vilt spridd information...

Jag har B-Körkort i Sverige och har tänkt att ta ett nytt körkort i Thailand - men endast för "Bike" (Car är ingen prioritet just nu). 

 

Jag har framförskaffat: 

 

1) Proof of residence från Immigration

2) Health Certificate

Är detta allt vad jag behöver för att åka ut till DLT? 

 

Behöver jag boka tid hos DLT eller åker jag bara ut? 

Kan jag förväntas att få göra Teorin + Uppkörningen samma dag? Hur är strukturen? 

Allt på temat vore toppen...Kanske kommer fler tillgodo. :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LikvidThai:

Hej! 

Har försökt Googla före jag ber er om hjälp, men har fått lite vilt spridd information...

Jag har B-Körkort i Sverige och har tänkt att ta ett nytt körkort i Thailand - men endast för "Bike" (Car är ingen prioritet just nu). 

 

Jag har framförskaffat: 

 

1) Proof of residence från Immigration

2) Health Certificate

Är detta allt vad jag behöver för att åka ut till DLT? 

 

Behöver jag boka tid hos DLT eller åker jag bara ut? 

Kan jag förväntas att få göra Teorin + Uppkörningen samma dag? Hur är strukturen? 

Allt på temat vore toppen...Kanske kommer fler tillgodo. :)

Du lär behöva visa upp ditt internationella körkort, som är en översättning av ditt svenska.

Eftersom du har giltigt svenskt körkort, så ska du inte behöva göra varken teori eller körprov.

 

Det jag fick göra för knappt 2 år sedan, sitta och kolla på en video om trafiksäkerhet.

Test av färgseende, test av djupseende, reaktionstest, blåsa i alkotest. Allt klart på ca. en timma.

Detta var för både bil och mc. 380 baht för allt.

 

edit: ett par foto, kopior pass är bäst att ha med också.

Däremot själva fotot till körkortet tas på plats.

 

Lite att läsa........

 

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/thai license Checklist.pdf

 

Googla t.ex.

"how to get driver license in Thailand"

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns väl en identisk tråd igår, dock är sökfunktionen kass så går knappt att hitta något. Men fanns bra svar i den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du bara har B kort i Sverige så är det igen idé att fixa internationellt kk, du måste gå hela vägen för att ta mc kort teori prov och körning på en liten bana, men det finns förstå genvägar om du inte vill göra hela proceduren 😉 Kostnad ca: 18000 baht

up to u

//matz

1824A964-0F1D-4774-842B-32974BD38ADE.jpeg.e7a9220b9e5df37f3dadd994f817379e.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev matz:

Eftersom du bara har B kort i Sverige så är det igen idé att fixa internationellt kk, du måste gå hela vägen för att ta mc kort teori prov och körning på en liten bana, men det finns förstå genvägar om du inte vill göra hela proceduren 😉 Kostnad ca: 18000 baht

up to u

//matz

1824A964-0F1D-4774-842B-32974BD38ADE.jpeg.e7a9220b9e5df37f3dadd994f817379e.jpeg

Varför skulle det inte gå bra med internationellt körkort i detta fall?

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev biker:

Varför skulle det inte gå bra med internationellt körkort i detta fall?

 

mvh

biker

 

Citerar mig själv..........

 

Jag har helt fel, och blandar ihop A och B-kort. A är mc, B är bil.........

 

Jag håller med, TS har endast B, och måste då alldeles säkert göra teori och körprov för mc (A).

 

matz har alldeles rätt!!!!

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev LikvidThai:

Hej! 

Har försökt Googla före jag ber er om hjälp, men har fått lite vilt spridd information...

Jag har B-Körkort i Sverige och har tänkt att ta ett nytt körkort i Thailand - men endast för "Bike" (Car är ingen prioritet just nu). 

 

Jag har framförskaffat: 

 

1) Proof of residence från Immigration

2) Health Certificate

Är detta allt vad jag behöver för att åka ut till DLT? 

 

Behöver jag boka tid hos DLT eller åker jag bara ut? 

Kan jag förväntas att få göra Teorin + Uppkörningen samma dag? Hur är strukturen? 

Allt på temat vore toppen...Kanske kommer fler tillgodo. :)

Teoriprovet kan man träna på internet. Finns om man googlar.

På Phuket får man göra teorin första dagen sen körningen nästa. Ganska enkelt enligt ett par polare som gjort det.

De var tvungna att boka tid först men väntan var bara ett par dagar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Teoriprovet kan man träna på internet. Finns om man googlar.

På Phuket får man göra teorin första dagen sen körningen nästa. Ganska enkelt enligt ett par polare som gjort det.

De var tvungna att boka tid först men väntan var bara ett par dagar. 

På billiga Phuket 😉

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev matz:

Eftersom du bara har B kort i Sverige så är det igen idé att fixa internationellt kk, du måste gå hela vägen för att ta mc kort teori prov och körning på en liten bana, men det finns förstå genvägar om du inte vill göra hela proceduren 😉 Kostnad ca: 18000 baht

up to u

//matz

1824A964-0F1D-4774-842B-32974BD38ADE.jpeg.e7a9220b9e5df37f3dadd994f817379e.jpeg

Den varianten finns på dyra Phuket åxå. 

Kostar där 5500 Baht. 

Då fick man först ett amerikanskt körkort som konverterades till två thailändska.

Förra säsongen men tror inte det blivit dyrare nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Stoneys said:

På billiga Phuket 😉

Här är allt billigt, om man inte är fattig. 😀

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev LikvidThai:

Hej! 

Har försökt Googla före jag ber er om hjälp, men har fått lite vilt spridd information...

Jag har B-Körkort i Sverige och har tänkt att ta ett nytt körkort i Thailand - men endast för "Bike" (Car är ingen prioritet just nu). 

 

Jag har framförskaffat: 

 

1) Proof of residence från Immigration

2) Health Certificate

Är detta allt vad jag behöver för att åka ut till DLT? 

 

Behöver jag boka tid hos DLT eller åker jag bara ut? 

Kan jag förväntas att få göra Teorin + Uppkörningen samma dag? Hur är strukturen? 

Allt på temat vore toppen...Kanske kommer fler tillgodo. :)

Nej boka tid tror jag inte ens är möjligt. Åk dit tidig morgon när de öppnar så hinner du med allt på samma dag. Vad det gäller papper så är 1 och 2(som du nämner)det viktigaste. kopior på pass etc. fixar dom mitt över gatan från DLT på 5 minuter så det behöver man inte tänka på innan. 

 

Nu var det några år sedan jag gjorde prov och uppkörning men det har nog inte ändrats mycket sedan dess. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Mankan:

Nej boka tid tror jag inte ens är möjligt. Åk dit tidig morgon när de öppnar så hinner du med allt på samma dag. Vad det gäller papper så är 1 och 2(som du nämner)det viktigaste. kopior på pass etc. fixar dom mitt över gatan från DLT på 5 minuter så det behöver man inte tänka på innan. 

 

Nu var det några år sedan jag gjorde prov och uppkörning men det har nog inte ändrats mycket sedan dess. 

När min dam tog körkort för ca ett år sedan så var hon tvungen att åka till körkortsmyndiheten och registrera sig.

Sen fick hon en tid inom en vecka för att göra teoriprovet. Sedan blev det uppkörning dagen efter teoriprovet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 

 

Har försökt Googla före jag ber er om hjälp, men har fått lite vilt spridd information...

 

Jag har B-Körkort i Sverige och har tänkt att ta ett nytt körkort i Thailand - men endast för "Bike" (Car är ingen prioritet just nu). 

 

Jag har framförskaffat: 

 

1) Proof of residence från Immigration

2) Health Certificate

 

Är detta allt vad jag behöver för att åka ut till DLT? 

 

Behöver jag boka tid hos DLT eller åker jag bara ut? 

 

Kan jag förväntas att få göra Teorin + Uppkörningen samma dag? Hur är strukturen? 

 

Allt på temat vore toppen...Kanske kommer fler tillgodo. default_smile.png 

Teoriprovet kan man träna på internet. Finns om man googlar.

På Phuket får man göra teorin första dagen sen körningen nästa. Ganska enkelt enligt ett par polare som gjort det.

De var tvungna att boka tid först men väntan var bara ett par dagar. 

Nej boka tid tror jag inte ens är möjligt. Åk dit tidig morgon när de öppnar så hinner du med allt på samma dag. Vad det gäller papper så är 1 och 2(som du nämner)det viktigaste. kopior på pass etc. fixar dom mitt över gatan från DLT på 5 minuter så det behöver man inte tänka på innan. 

 

Nu var det några år sedan jag gjorde prov och uppkörning men det har nog inte ändrats mycket sedan dess. 

Det är inte möjligt att göra allt på samma dag, teori biten har utökats så att den typ tar hela första dagen, sen uppkörning och teoriprov dag två.

 

Vi stövlade i Pattaya i november förra året runt 9 snåret kanske, jag skulle byta mitt svenska/internationella och min tjej ta thai körkort för båge då hon bara har B kort. Kanske 40-50 minuter kö. Visa pappren, Recidens Cert + healf + alla kopior. Sedan sa de till mig ok ställ dig där o köa, gjorde färg test och broms prov foto hade kortet efter lunch.

 

Till min tjej sa de att, nja du får egentligen komma tillbaka 25 januari för det är första lediga tiden vi har för att ta körkort. Men det var en som inte kom idag så gå direkt till klassrum 2 för teori, men säg inget till nån. (De som kom efter oss blev i ivägkörda med uppmaningen 25 januari) Teroriutbildning hela fösta dagen och uppkörning samt teoriprov dag två. Och de var faktiskt så pass seriösa att min tjej och nån annan som slank in sent fick sitta kvar nån timme eller så och läsa i boken för de hade ju missat lite på morgonen.

 

Hur man skall kunna boka tid vet i tusan men mitt råd blir åk dit tidigt med papper o kopior enligt ovan samt träna på teorin, finns både appar och Sam sagt web sidor.

 

Thaikökort ska man ha! Lycka till.

 

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

Sen har det kommit nya regler med obligatorisk körskola i några provinser men har inte hört att det skulle drabbat chonburi ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...