Jump to content
IGNORERAD

Giltighetstid


Wwax

Recommended Posts

Jag är så jävla klantig..

Var "bergsäker" på att mitt pass går ut 2020 men icke, 2/10 i år går det ut.

 

Flyger på Lördag och finns inte en chans att hinna fixa nytt pass då det helt enkelt inte finns några tider.

 

Ska man fixa provisoriskt pass eller kan migrationen överse en hel månad?

 

//Wwax

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Wwax:

Jag är så jävla klantig..

Var "bergsäker" på att mitt pass går ut 2020 men icke, 2/10 i år går det ut.

 

Flyger på Lördag och finns inte en chans att hinna fixa nytt pass då det helt enkelt inte finns några tider.

 

Ska man fixa provisoriskt pass eller kan migrationen överse en hel månad?

 

//Wwax

Skall du ner på 30-dagars eller ett längre visum ?

 

Skall du bara ner som turist och vara nere max 30 dagar klarar du dig jättebra med det pass du har

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambasaden skriver så här på sin sida "Ambassaden känner till att passinnehavare med kortare giltighetstid på passet ibland tillåts resa in i landet, men känner också till att resenärer blir nekade inresa av samma anledning."

 

Man kanske borde spela ovetande men det är ju en risk minst sagt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Tallviking said:

Skall du ner på 30-dagars eller ett längre visum ?

 

Skall du bara ner som turist och vara nere max 30 dagar klarar du dig jättebra med det pass du har

Är det så? Ska stanna tre veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Wwax:

Är det så? Ska stanna tre veckor.

  • For Swedish passport holder, and wish to stay in Thailand for no more than 30 days, your passport has to be valid for at least 6 months when you enter Thailand. (according to immigration law). The immigration officer can make an exemption for you if your passport is only valid during your stay in Thailand. We do strongly recommend that your passport has a validity of at least 6 months. You shall also check with your airline for other requirement

 

http://thaiembassy.se/en/visa/general-information/

 

 

Det vill säga kolla med flygbolaget i så fall så inte det blir stop redan där. Jag skulle nog ha skaffat ett provisoriskt för att vara säker.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 minuter sedan, skrev Wwax:

Jag är så jävla klantig..

Var "bergsäker" på att mitt pass går ut 2020 men icke, 2/10 i år går det ut.

 

Flyger på Lördag och finns inte en chans att hinna fixa nytt pass då det helt enkelt inte finns några tider.

 

Ska man fixa provisoriskt pass eller kan migrationen överse en hel månad?

 

//Wwax

 

Hmm. Jag hade nog tagit ett provisoriskt om jag ska vara ärlig. 

Visst kostar det och kanske är onödigt, men även om Thailand har tagit bort 6 mån regeln så kan flygbolagen ändå tillämpa 6 månaders regeln. 

Maila ambassaden så får du ett korrekt svar som du även kan visa upp till flygbolaget om dom krånglar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wwax:

Jag är så jävla klantig..

Var "bergsäker" på att mitt pass går ut 2020 men icke, 2/10 i år går det ut.

 

Flyger på Lördag och finns inte en chans att hinna fixa nytt pass då det helt enkelt inte finns några tider.

 

Ska man fixa provisoriskt pass eller kan migrationen överse en hel månad?

 

//Wwax

Skaffa ett provisoriskt, det går fort att fixa, jag fick göra det en gång för länge sedan då jag slarvat bort mitt och saknade det ett par dagar innan jag skulle åka, när jag kom hem så hittade jag det efter typ en månad, i skannern. :haha:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wwax:

Är det så? Ska stanna tre veckor.

Dom rekommenderar 6 månaders giltighet från inresa men det är ytterst osannolikt att dom bryr sig i ditt fall

 

Thai Airways interna riktlinjer står att dom släpper ombord folk så länge deras pass är giltigt under tiden dom skall vara i Thailand

 

De som bör vara oroliga är möjligen dom som har lite mysko resande och kanske kan misstänkas av immigration syssla med något som är "olämpligt" och ha en massa inresor eller liknande

 

Som vanlig turist behöver du inte vara orolig

 

Åkte ner i december själv med 4 månader kvar på passet. Ingen på varken Arlanda eller Immigration i Bangkok lyfte minsta på ögonbrynen eller ställde några som helst frågor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar lungt, mellanlandar i Doha och där har dom tom tagit bort tremånaders regeln enligt Qatars hemsida behöver passet bara vara giltigt under vistelsen.

Enligt IATA https://www.iatatravelcentre.com/ behövs inga sex månader dom jag sett som fått svar från ambassaden säger likt TV att för 30 dagars behöver bara passet vara giltigt under tiden man vistas i Thailand, i värsta fall måste man uppvisa returbiljett och det har jag ju. :)

 

Sen är det ju lite TIT över det hela när Thailändska ambassadens hemsida likt förbannat säger sex månader dock med tillägget " The immigration officer can make an exemption for you if your passport is only valid during your stay in Thailand."

 

Nåja känner mig lugn nu att åka på mitt gamla pass.

Tack för input gubbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...