Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk musik


Rospigg

Recommended Posts

När jag nu träder in på forumet igen efter en tids frånvaro så kan jag ana både suckar och en viss nyfikenhet, han Rospiggen  ( suck ) igen men samtidigt blir man så nyfiken på vad "stollen " skall skriva så man kan inte låta bli att läsa .... eller hur ?  Det kan behövas ett, om inte troll, så någon som livar upp ibland sedan bananarne  blev utkastad ( eller vad som hände ).  Jag har inte läst eventuella kommentarer eller inlägg efter mina senaste besök, vilket jag kanske borde ha gjort, men tyvärr - tidsbrist.    Här kommer däremot en fråga inlindad i en text.

 

Efter en tråkig start av dagen ( personligt ) så tvingade jag mig själv att på eftermiddagen besöka en av Stockholms två större Buddhistställen som hade Songkran-fest,  d.v.s.  nyårs-fest.  Väldigt mycket folk- trevligt som snart började avta på eftermiddagen. Ett musikband spelade och någon sjöng och underhöll till de flesta thailändares glädje.  Men farangen ( Rospiggen ) stod där som vanligt med ett " fågelbo " i munnen och fattade ingenting. Var fanns det medryckande i den thailändska musiken och sången ?  Helt obegripligt hur thailändare  kunde tycka att det var något att lyssna på.  Jag kallar det mot bättre vetande ISAN musik. Min fru, som jag ofta gnäller på, håller i det fallet med mig till största delen, men så kommer hon från de ädla norra delarna också - tackar för det.

 

Men det som tydligen kallades musik , det började med en massa högljuudda trumslag följt av Brrrrr.   Då gick kvinnorna igång.  Undra om de hade en massagestav mellan benen, för riktigt lyriska blev det av musiken.

 

Kan någon farang i Thailand försöka förklara vad det är som thaikvinnorna tycker är så upphetsande och vackert med den typen av musik, det finns ju så mycket annan thailändsk musik som man skulle kunna spela.

 

Och till den som tycker att Rospiggen har avikande åsikter så kan jag berätta att både undertecknad och fru Rospigg är ( vad jag tror och upplever ) mycket omtyckta när man träffas privat. Kan t.e.x. berätta att rospiggen var den enda (?) , i alla fall den sista, farang som var med och hjälpte de kvarvarande thailändare och munkar på plats efter Songkran-festen. Men frågan kvarstår, hur i hela xxx kan en massa thailändska kvinnor gå i gång på sådan musik som jag kallar ISAN- musik ( kanske felaktigt beskriven ) med en massa dunk och ett flertal  Brrrrrrr ..... i sången.  Själv får jag nästan magvärk eller liknande tandvärk vid dylik musik.

 

Helt obegripligt, men får visst medhåll av thaifru   😍  😘  👍

 

Kanske borde sända med en bedrövlig musikslinga för de som inte har vett att förstå.

 

 

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
När jag nu träder in på forumet igen efter en tids frånvaro så kan jag ana både suckar och en viss nyfikenhet, han Rospiggen  ( suck ) igen men samtidigt blir man så nyfiken på vad "stollen " skall skriva så man kan inte låta bli att läsa .... eller hur ?  Det kan behövas ett, om inte troll, så någon som livar upp ibland sedan bananarne  blev utkastad ( eller vad som hände ).  Jag har inte läst eventuella kommentarer eller inlägg efter mina senaste besök, vilket jag kanske borde ha gjort, men tyvärr - tidsbrist.    Här kommer däremot en fråga inlindad i en text.
 
Efter en tråkig start av dagen ( personligt ) så tvingade jag mig själv att på eftermiddagen besöka en av Stockholms två större Buddhistställen som hade Songkran-fest,  d.v.s.  nyårs-fest.  Väldigt mycket folk- trevligt som snart började avta på eftermiddagen. Ett musikband spelade och någon sjöng och underhöll till de flesta thailändares glädje.  Men farangen ( Rospiggen ) stod där som vanligt med ett " fågelbo " i munnen och fattade ingenting. Var fanns det medryckande i den thailändska musiken och sången ?  Helt obegripligt hur thailändare  kunde tycka att det var något att lyssna på.  Jag kallar det mot bättre vetande ISAN musik. Min fru, som jag ofta gnäller på, håller i det fallet med mig till största delen, men så kommer hon från de ädla norra delarna också - tackar för det.
 
Men det som tydligen kallades musik , det började med en massa högljuudda trumslag följt av Brrrrr.   Då gick kvinnorna igång.  Undra om de hade en massagestav mellan benen, för riktigt lyriska blev det av musiken.
 
Kan någon farang i Thailand försöka förklara vad det är som thaikvinnorna tycker är så upphetsande och vackert med den typen av musik, det finns ju så mycket annan thailändsk musik som man skulle kunna spela.
 
Och till den som tycker att Rospiggen har avikande åsikter så kan jag berätta att både undertecknad och fru Rospigg är ( vad jag tror och upplever ) mycket omtyckta när man träffas privat. Kan t.e.x. berätta att rospiggen var den enda (?) , i alla fall den sista, farang som var med och hjälpte de kvarvarande thailändare och munkar på plats efter Songkran-festen. Men frågan kvarstår, hur i hela xxx kan en massa thailändska kvinnor gå i gång på sådan musik som jag kallar ISAN- musik ( kanske felaktigt beskriven ) med en massa dunk och ett flertal  Brrrrrrr ..... i sången.  Själv får jag nästan magvärk eller liknande tandvärk vid dylik musik.
 
Helt obegripligt, men får visst medhåll av thaifru   [emoji7]  [emoji8]  [emoji106]
 
Kanske borde sända med en bedrövlig musikslinga för de som inte har vett att förstå.
 
 
 



Dom gillar baktakt och pentatonisk musik.
Ja, dvs att dom gillar blues med ska takt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför det med svensk dansbandsmusik.

Öronen vissnar varje gång jag hör Janez Krizterz

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju avarter här på jorden som gillar hiphop,Sting, Håkan Hellström och Laleh så varför inte lite isaansk dunka dunka...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Benriach:

Det finns ju avarter här på jorden som gillar hiphop,Sting, Håkan Hellström och Laleh så varför inte lite isaansk dunka dunka...

Du glömde den där Avittji.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Som i alla länder är thaimusik mkt olika.

Jag minns när jag satt och väntade på ett läkarbesök i Chiang Mai.

Ur högtalarna strömmade något som lät som man slog på en träbit i olika takt hela tiden.

Frågade min dam vad detta var och hon svarade,,Northen musik.

Musik ??

Ja för vissa,men inte för mig.

Och det finns ju lika mkt skräpmusik i Sverige som i Thailand.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev in-ka:

somliga kallar ju rapp för musik 555

Somliga kallar Internationalen för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev in-ka:

 

Stäng av den! Aaahhhh!!! Mitt huvud! Blir hjärntvättad! Måååstee stå emot!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev JJC:

Jämför det med svensk dansbandsmusik.

Öronen vissnar varje gång jag hör Janez Krizterz

 

30 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Stäng av den! Aaahhhh!!! Mitt huvud! Blir hjärntvättad! Måååstee stå emot!

 

Upp till kamp mot dansbandsmusiken                                                                1

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev Alarik:

 

Upp till kamp mot dansbandsmusiken                                                                1

Nu är ju detta ett thaiforum så.................

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu är ju detta ett thaiforum så.................

 

 

Då var den här dagen fördärvad...…...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

 

Upp till kamp mot dansbandsmusiken                                                                1

Vi gillar olika. De som vill lyssna på det Varsågod. Jag tycker inte om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Rospigg:

Men det som tydligen kallades musik , det började med en massa högljuudda trumslag följt av Brrrrr.   Då gick kvinnorna igång.  Undra om de hade en massagestav mellan benen, för riktigt lyriska blev det av musiken.

Kan någon farang i Thailand försöka förklara vad det är som thaikvinnorna tycker är så upphetsande och vackert med den typen av musik, det finns ju så mycket annan thailändsk musik som man skulle kunna spela.

Kanske ger typ Taubes "Nudistpolka" samma effekt i Roslagen?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, oj härligt att jag tog mig tid till att titta in på Forumet och se att jag inte blivit  skuren vid fotknölarna. Frågan som jag via en kompis försökte få in ( själv satt jag på toaletten ) var naturligtvis inte lätt att besvara. Därför ger jag er alla en stor kram som inte kastat mig i soptunnan. Jag vet också att jag har den alltför fula ovanan att skriva efter besök där det bjudits på alltför många bubbliga drycker. Erkänner att tiden är nog över för detta för egen del i samband med trevliga sommar-pooler. Försökte få min yngsta son att inte ta över mina vanor utan försöka komma in på KTH ( Tekniska högskolan ).  Som duktig på siffror så kom han med en massa pinsamma saker som inte passar här.

 

Läser och begrundar alla kloka farangers erfarenhet från Thailand.  Hoppas bättre kunna överleva de urtråkiga " ISAN " musiken med Brrrrr  och försöka förstå den bättre. Kanske våran " kära jonas  " med log tong

vet svar vad som triggar igång vissa thaikvinnor på denna hemska musik .... eller vad jag skall kalla detta fenomen.

 

Vi kanske höres ... och även kanske synes i framtiden. Sköt om er gubbar, och även ni yngre som orkar vistas i Thailand.

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att svara att visst finns det en massa avarter i musik från old Sweden. Till dess hör nog dock inte sången Guldbruna ögon. Minns att min fru älskade den för +20 år sedan liksom  den som Jan Johansen sjöng " Se på mig " Frugan blev alldeles till sig när hon vid tidpunkten lyckats översätta allt själv. Jag vågade då inte annat än att komma med en dyr sak som minne över första träffen, inklusive bandspelare med Johansen i bakgrunden.  

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Alarik ger frågan om nudistpolka kan ge samma effekt som ...      Den vill jag gärna prova, gärna med yngre thaidamer ( ursäkta - jag är sådan ). Tanken har aldrig kommit att prova  sådan dylik svensk musik.  Min fru som vid varje kulturtillfälle, som Jul , Nyår, Påsk, Midsommar m.m.  tycker att jag är en trögmåns, vill att jag kommer med nya trevliga förslag. Detta är ett förslag jag gillar trots att jag inte är nudist.

 

Thailändare håller på traditioner  - Svenska som Thailändska.   Hmm ... kan jag få frugan till att se att nudistpolka är en tradition på midsommaren så skulle jag bli mer än själaglad. Då skulle mina ben få mer än vanlig motion. Och ögonen på de närmaste och eventuella nybekanta  skulle ge en ny lyster. Detta är verkligen värt att prova. 

 

Vid något tillfälle då nakenheten kommit på tal så har jag, till min belåtelse, tyckt mig höra att de yngre damerna  varit mera benägna att prova något nytt.  Allt i tidens anda - kanske.

 

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2019‎-‎05‎-‎01 at 03:54, skrev Rospigg:

Hmm Alarik ger frågan om nudistpolka kan ge samma effekt som ...      Den vill jag gärna prova, gärna med yngre thaidamer ( ursäkta - jag är sådan ). Tanken har aldrig kommit att prova  sådan dylik svensk musik.  Min fru som vid varje kulturtillfälle, som Jul , Nyår, Påsk, Midsommar m.m.  tycker att jag är en trögmåns, vill att jag kommer med nya trevliga förslag. Detta är ett förslag jag gillar trots att jag inte är nudist.

 

Thailändare håller på traditioner  - Svenska som Thailändska.   Hmm ... kan jag få frugan till att se att nudistpolka är en tradition på midsommaren så skulle jag bli mer än själaglad. Då skulle mina ben få mer än vanlig motion. Och ögonen på de närmaste och eventuella nybekanta  skulle ge en ny lyster. Detta är verkligen värt att prova. 

 

Vid något tillfälle då nakenheten kommit på tal så har jag, till min belåtelse, tyckt mig höra att de yngre damerna  varit mera benägna att prova något nytt.  Allt i tidens anda - kanske.

 

 

 

                                :blush2:

Vad är det för tankar du har?

Du är ju en riktig polkagris  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...