Jump to content
IGNORERAD

Bara kontanter gäller


NiceBeaver

Recommended Posts

Jag borde sluta bli förvånad efter ett antal månader i Thailand. Men... Som svensk har man ju fått blivit lärd att sluta använda kontanter och alltid använda kort eller annat.

Idag skulle vi ändra vårt internet och samtidigt betala räkningen. Vi åkte till AIS kontor i Central. Första delen gick bra men så var det dags att betala. Jag tog upp mitt VISA-kort för att betala dom 1171 baht det skulle kosta. Nej, bara kontanter... Jaha? Tänkte att det är ju ändå ett rätt hyfsat stort företag det handlar om. Vi blev istället hänvisade till en återförsäljare ute i centrumet där dom tog emot betalkort.

Värre var det tidigare i år när vi skulle lösa ut bilen från leasingen. Min fru tog kontakt med det lilla bilföretaget Toyota för hur det skulle gå tillväga. Visst, inga problem men det bara att betala kontant. Blev helt paff. Vi blev således tvungna att gå till banken där ett vaktbolag kört dit kontanter, tjänstemannen räkna upp dom 200,000 baht vi tog ut, köra dom till Toyota där någon räknade igen och ett vaktbolag köra sedlarna till någon depå. Verkar ju logiskt då det säkert skapar arbetstillfällen. Men säkerheten känns väl så där när det bara går att hala fram kortet och så är det klart. Detta i en tid då till och med försäljare på marknader har börjat ta betalt med motsvarande till Swish. 

 

Nu är det förvisso 15 år sedan min fru köpte sitt hus men även då var det bara cash som gällde. Hämta ut 1,1 miljon och bära iväg till mäklaren som dom ska hantera. På den tiden fanns väl i alla fall typ bankväxel.

Sverige har väl gått lite väl långt i vad det gäller kontantlösa bankkontor och Thailand har en del att utveckla. Kanske dom kan mötas någonstans i mitten.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju betala väldigt mycket med telefonen i Thailand. 

Åtminstone min dam gör det.

Jag kör med ospårbara kontanter. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankväxel använde vi när vi köpte bilen i Thailand, så det finns även här. Skulle inte velat bära med mig drygt 800000 baht till Honda.

 

Räkningar betalar jag, som rolba skriver, via telefon eller dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, köparen och säljaren av huset mötes på banken.

 

Jag tog ut pengarna, allt skulle räknas upp cash. 

 

Lämnade över dem till säljare. 

 

Bilder togs.

 

Sedan sattes pengarna in och banken tog en avgift. 

 

Just här tror jag två av huvudanledningen finns. Fysiskt bildbevis samt banken avgift. 

 

Antagligen tar banken högre kortavgifter än hanteringsavgift för cash money. Så de driver själva på att cash skall användas. 

 

Har inga faktabelägg för detta, bara min teori. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Jag, köparen och säljaren av huset mötes på banken.

 

Jag tog ut pengarna, allt skulle räknas upp cash. 

 

Lämnade över dem till säljare. 

 

Bilder togs.

 

Sedan sattes pengarna in och banken tog en avgift. 

 

Just här tror jag två av huvudanledningen finns. Fysiskt bildbevis samt banken avgift. 

 

Antagligen tar banken högre kortavgifter än hanteringsavgift för cash money. Så de driver själva på att cash skall användas. 

 

Har inga faktabelägg för detta, bara min teori. 

Vart var det du köpte hus?

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Stoneys:

Vart var det du köpte hus?

Bang saen var det väl?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbluffades 2006 när jag skaffade min första "egna" lägenhet i Bangkok. Allt skulle betalas kontant - på olika ställen dessutom.

 

El - på ett ställe, vatten på ett annat ställe, telefon på ett tredje ställe, tv på ett fjärde ställe... Ni förstår , det var tre dagars jobb bara att åka runt och betala månadens räkningar.

 

Så man fick förse MC budet med räkningarna och en summa pengar som motsvarar detta med lite råge, har för mig att han tog 100 battingar för besväret, så åkte han runt och betalade alla räkningar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Soengsang:

Bang saen var det väl?

Har inte sett nått därifrån eller hört nått.

Har bara sett från Thai längan på kho samed.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Stoneys:

Har inte sett nått därifrån eller hört nått.

Har bara sett från Thai längan på kho samed.

Nja, Clirre får nog reda ut detta med brödpriserna i Uddevalla.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
16 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Jag borde sluta bli förvånad efter ett antal månader i Thailand. Men... Som svensk har man ju fått blivit lärd att sluta använda kontanter och alltid använda kort eller annat.

Idag skulle vi ändra vårt internet och samtidigt betala räkningen. Vi åkte till AIS kontor i Central. Första delen gick bra men så var det dags att betala. Jag tog upp mitt VISA-kort för att betala dom 1171 baht det skulle kosta. Nej, bara kontanter... Jaha? Tänkte att det är ju ändå ett rätt hyfsat stort företag det handlar om. Vi blev istället hänvisade till en återförsäljare ute i centrumet där dom tog emot betalkort.

Värre var det tidigare i år när vi skulle lösa ut bilen från leasingen. Min fru tog kontakt med det lilla bilföretaget Toyota för hur det skulle gå tillväga. Visst, inga problem men det bara att betala kontant. Blev helt paff. Vi blev således tvungna att gå till banken där ett vaktbolag kört dit kontanter, tjänstemannen räkna upp dom 200,000 baht vi tog ut, köra dom till Toyota där någon räknade igen och ett vaktbolag köra sedlarna till någon depå. Verkar ju logiskt då det säkert skapar arbetstillfällen. Men säkerheten känns väl så där när det bara går att hala fram kortet och så är det klart. Detta i en tid då till och med försäljare på marknader har börjat ta betalt med motsvarande till Swish. 

 

Nu är det förvisso 15 år sedan min fru köpte sitt hus men även då var det bara cash som gällde. Hämta ut 1,1 miljon och bära iväg till mäklaren som dom ska hantera. På den tiden fanns väl i alla fall typ bankväxel.

Sverige har väl gått lite väl långt i vad det gäller kontantlösa bankkontor och Thailand har en del att utveckla. Kanske dom kan mötas någonstans i mitten.

Kontanter är smidigt när det ska delas ut mutor och andra små extrainkomster, hur gör man med sånt sen när kontanter försvinner helt? 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev jlh66:

Kontanter är smidigt när det ska delas ut mutor och andra små extrainkomster, hur gör man med sånt sen när kontanter försvinner helt? 🤔

Med Sangsom, 100 Pipers eller guld.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog det mesta funkar via nätet alt mobilen. Att gå efter kontanter med blåslampa som i Sverige är bara korkat. Men så är det när varje skattekrona måste in. Många hungriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...