Jump to content
IGNORERAD

Så här lätt kan det bara inte vara....


PlayTheGame

Recommended Posts

PlayTheGame

Jag har en bekant här hemma i Sverige som är sambo med en Thai tjej.

( han är 35 år gammal och de är inte gifta ).

De har stora planer på att flytta till Thailand och köpa en befintlig rörelse.

Hans planer är att helt enkelt att köpa verksamheten och leva på eventuell vinst.

Han betonar starkt att han inte skall jobba i verksamheten eftersom det kräver ett arbetsvisa, och att han menar att eftersom han köper ett redan befintligt företag så får han ansöka om 1-års visa direkt och sedan bara göra visa-runs en gång varje år.

Detta låter alldels för lätt i mina öron.

Någon som kan sprida lite ljus över hur det egentligen fungerar att köpa ett redan existerande bolag ( med äganderätt till max 49% givetvis ) och varför man då eventuellt skulle vara berättigad till ett 1-års visum.

Jag är skeptiskt...

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan  Jag är också skeptisk till det hela.  Men om han får 1-års-visa, vet jag inte varför han ska göra visa-run en gång om året.  Jag har varit här i 2,5 år nu och aldrig varit ute ur landet.  Jag åket till det lokala Immigration Office och får mitt 1-års-visa förlängt med ett år.  Men jag har förstått att de thailändska myndigheterna inte har samma rutin över hela landet.  Mitt råd till folk som undrar är : Ansök om längsta möjliga turistvisa i Sverige. Åk till den plats du ska bo på här. Åk till lokala Immigration Office och fråga vad som gäller.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Många blandar ihop de olika begreppen, visum, uppehållstillstånd (permit to stay) och arbetstillstånd (work permit), som är olika saker. Visum ansöker man om utanför landet, uppehållstillstånd och arbetstillstånd inne i landet.

I vilket fall, förefaller det osannolikt att beviljas varken det ena eller det andra bara för man står som delägare till ett företag. Visum kan han naturligtvis få, men inte av det skälet. Kan ju finnas andra skäl som inte framgår av ditt inlägg, som ev kan ge honom ett års uppehållstillstånd.

Bangkok By Bike - Tours to truly Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte har ändrats den närmaste tiden så tror jag det ligger till på det här viset:

Har man företag kan man söka arbetstillstånd. Även om man aldrig får göra något som thailändare själva kan

göra kan myndigheterna göra bedömningen att man inte kan äga ett företag utan åtminstone göra lite jobb och därmed kräva att man har arbetstillstånd. Jag tror väldigt få beer-bar-ägare har arbetstillstånd och betalar sociala avgifter så kontrollerna är få om alls.

Man bör för enkelhetens skull ansöka om arbetstillstånd via en juristbyrå och det kan kosta upp till 30k.

Med arbetstillstånd kan man man sedan söka om 1 årigt arbetsvisa. Första gången görs detta från en ambassad i utlandet. Efteråt kan man förlänga från immigration förutsatt att man fått fortsatt arbetstillstånd som utdelas på årsbasis.

Man behöver aldrig åka på visatripper om man har arbetstillstånd och arbetsvisa - man måste ju jobba... (Vill du ändå åka utomlands under visaperioden måste du ansöka på imigration om reentry permit 1k, eller multiple entry 4k, annars förbrukas ditt ettårsvisa!)

För att få fortsatt arbetstillstånd måste ditt företag gå med vinst och du måste betala skatt om ca 5k i månaden. 

Svårare än så är det inte. Bara dyrt...

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ja. En liten detalj till för att få arbetstillstånd som jag helt glömt bort och väl förklarar varför inte beer-bar-ägarna har ngt:

Investerat kapital per arbetstillstånd måste vara ca 2 millar och man måste ha minst 4 anställda thailändare som man betalar sociala avgifter för. Är ni två utlänningar som vill ha arbetstillstånd på en företag så måste alltså satsat kapital vara 4 millar och ni har 8 thaiare anställda.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Ja, det är inte lätt att veta vad som gäller. Regler och lagar finns som talar om vad som gäller men ofta så blir det något annat. Då många direktiv avslutas med orden "up to the officer i charge" att besluta så blir det rörigt. Man kan fråga 10 olika personer och få 8 olika svar. Det som gäller på det ena stället gäller inte på andra osv.

Jag och min sambo har drivit Soppköket i Lamai, Koh samui i 5år. Eftersom vi är små och med bara en anställd så har någon bolagsbildning aldrig kommit till tals eftersom det räknas som en sorts familjerörelse. Vi har under drygt 4år aldrig betalat skatt. Dock fick vi besök av lokala skattemasen för ca 3 månader sedan och kom överens om att betala 1500B per år för verksamheten.

Tilläggas kan sägas att jag inte arbetar i rörelsen. Eftersom jag varje år tillbringar ca 2 månader i Sverige passar jag på att ansöka om turistvisum med trippel entry. I praktiken kan jag vistas i Thailand 9 månader men måste ut ur landet och stämpla var 3:e månad. Vanligtvis ansöker jag om ett nytt turistvisa i Penang och får på så sätt 3 månader till. Sedan är det dax att se Sverige igen. 

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mats tack för senast,ditt ställe är ett riktigt bra vattenhål.Keep up the good work,tror jag såg dig på planet hem 5/4 ?Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Hej !

Ja det stämmer åkte upp till Bangkok den 5:e för att sedan åka till Sverige den 8:e.

Det är är svårt att få ett ansikte framför sig när signaturer används. Kan du berätta vem du är så att bilden klarnar

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Quote

Just ja. En liten detalj till för att få arbetstillstånd som jag helt glömt bort och väl förklarar varför inte beer-bar-ägarna har ngt:

Investerat kapital per arbetstillstånd måste vara ca 2 millar och man måste ha minst 4 anställda thailändare som man betalar sociala avgifter för. Är ni två utlänningar som vill ha arbetstillstånd på en företag så måste alltså satsat kapital vara 4 millar och ni har 8 thaiare anställda.

//Ulrika

Intressant inlägg du skrev Ulrika undrar bara vad barägarna svarar när skattmasen väl kommer på besök även om risken inte är stor så måste dom räkna med att få besök någon gång. För det är ju bara ok enligt thailändsk lag att äga ett passivt thaibolag utan att ha arbetstillstånd men inte ett verksamhetsdrivande. 

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej soppköket.Har försökt å få en bild på månen men han är anonym syyynd

han e rolig me sina koments

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har en bekant här hemma i Sverige som är sambo med en Thai tjej.

( han är 35 år gammal och de är inte gifta ).

De har stora planer på att flytta till Thailand och köpa en befintlig rörelse.

Hans planer är att helt enkelt att köpa verksamheten och leva på eventuell vinst.

Han betonar starkt att han inte skall jobba i verksamheten eftersom det kräver ett arbetsvisa, och att han menar att eftersom han köper ett redan befintligt företag så får han ansöka om 1-års visa direkt och sedan bara göra visa-runs en gång varje år.

Detta låter alldels för lätt i mina öron.

Någon som kan sprida lite ljus över hur det egentligen fungerar att köpa ett redan existerande bolag ( med äganderätt till max 49% givetvis ) och varför man då eventuellt skulle vara berättigad till ett 1-års visum.

Jag är skeptiskt...

Supertramp - Dreamer

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant inlägg du skrev Ulrika undrar bara vad barägarna svarar när skattmasen väl kommer på besök även om risken inte är stor så måste dom räkna med att få besök någon gång. För det är ju bara ok enligt thailändsk lag att äga ett passivt thaibolag utan att ha arbetstillstånd men inte ett verksamhetsdrivande. 

Vad ska de säga? Jag förstår mycket väl att många tänker att om ingen kollar varför bry sig om den utgiften och det besväret? Och skulle skattmasen till äventyrs hälsa på blir det säkert inte värre än att företaget måste betala lite retroaktivt samt en sudd i skatt årligen framöver som Soppköket skrev.

Intressantare är nästan den oskrivna regeln att falanger inte får äga firmor med mindre satsat kapital än 2 miljoner samt med färre anställda än 4 pers. Företaget måste dessutom gå med vinst så falangen kan plocka ut lön att betala personlig inkomsskatt.

En slutsats man kan dra av följande faktum

- det krävs arbetstillstånd om man arbetar.

- man antas behöva arbeta åtminstone lite administravt om man äger företag. (

- en falang kan inte kan få arbetstillstånd till mindre rörelser än 2 miljonsbahtsföretag med 4 anställda.

- man måste betala personlig inkomstskatt om man arbetar.

Vad gäller passiva företag har jag hört att att om sådana tyckter myndigheterna inte alls. De anar, med rätta, att lejonparten av alla dessa egentligen bara är ett sätt att kringå regeln att falanger inte får äga mark i Thailand.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det följderna inte värre än lite retroaktiv och årlig skatt kan man förstå att många kör verksamheten utan arbetstillstånd. Då kan man nästan undra varför inte all kör så när man inte riskerar mer.

Allt att vinna inget att fölora.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hur?!

Lätt att vara efterklok. Men är man en redigpetter så är man!*ler* What can I do?!

Fast jag tror myndigheterna försöker styra upp det. Det går lite långsamt men viljan finns. De är nog framme om ett par år eller så...

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...