Jump to content
IGNORERAD

Skillnad på mp3 och WAV

BaBoo
 Dela

Recommended Posts

Herr Korkad, har du sådana intressen kan jag upplysa dig om att även Sony, Bang Olofsson, Sibylla, HM samt Stockholms Lokaltrafik tjänar pengar på dessa grupper.

Upplyste Arne

Nja Sibylla, HM & Stockholms Lokal trafik betalar STIM (visste du inte det???)!

Sony & B O betalar nog skatt gör TPB ägarna det? + att dyrare Hi-Fi tillverkare rekomenderar sina kunder att INTE köra hembrända cd/dvder!

Dela på andra sajter

• Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• BaBoo

37

• Farang

13

• ban99arne

6

• UbonBorge

5

Mest aktiva i denna tråd

+ att dyrare Hi-Fi tillverkare rekomenderar sina kunder att INTE köra hembrända cd/dvder!

Har jag aldrig varken sett eller hört talas om, vilka ger dessa rekomendationer?

member of svampen's fan-club :yes:

Dela på andra sajter

Har jag aldrig varken sett eller hört talas om, vilka ger dessa rekomendationer?

Alla DYRARE!

Kolla med vilken Hi-Fi nörd du vill och du hittar INGEN som skulle köra med en bränd platta!!

Och varför skulle man vill köra en nertankad Mp3 fil på en välljudande anläggning när en Mp3a innehåller endast 20% av orginalljudet!

Dela på andra sajter

Alla DYRARE!

Kolla med vilken Hi-Fi nörd du vill och du hittar INGEN som skulle köra med en bränd platta!!

Och varför skulle man vill köra en nertankad Mp3 fil på en välljudande anläggning när en Mp3a innehåller endast 20% av orginalljudet!

Ehum BaBoo, nu har du blandat ihop äpplen och bananer.

Att en HiFi-nörd inte rekomenderar att man kör mp3:or beror på att ljudet för deras inbillade guldöron blir sämre.

Detta har ju inte något att göra med vad tillverkarna rekomenderar om vad som skall/kan spelas på deras anläggningar.

Vill gärna se en länk eller liknande från en tillverkare, du bör hitta lätt om ditt påstående om att ALLA dyrare säger detta stämmer.

Dela på andra sajter

Att en HiFi-nörd inte rekomenderar att man kör mp3:or beror på att ljudet för deras inbillade guldöron blir sämre.

Detta har ju inte något att göra med vad tillverkarna rekomenderar om vad som skall/kan spelas på deras anläggningar.

Vill gärna se en länk eller liknande från en tillverkare, du bör hitta lätt om ditt påstående om att ALLA dyrare säger detta stämmer.

[/quotI så fall är det väl

I så fall är det väl lika lätt för dig att hitta motsatsen?

Och om du tror att det inbillning att det är sämre ljud på en Mp3a än en Wavefil så är du nog ganska ensam om det!

Har själv ingen dyr Hi-Fi anläggning men har däremot en hyffsat bra Musikstudio med bättre lyssning än de flesta hemmasystem!

Dela på andra sajter

Halloj BaBoo, det är stor skillnad på en wave-fil och en mp3:a med låg bitrate. Går man upp till 320 och över på mp3:orna vill jag nog påstå att skillnaden endast är mätbar. Sen så är det väl knappast lika lätt för mig att hitta nått om tillverkare som rekomenderar att man kör "hembränt". Jag har inte påstått att det finns några som rekomenderar detta heller och tror inte att det finns. Du däremot påstår att alla DYRARE rekomderar att man inte gör detta, och jag vill då gärna se nått som styrker detta :)

Dela på andra sajter

Halloj BaBoo, det är stor skillnad på en wave-fil och en mp3:a med låg bitrate. Går man upp till 320 och över på mp3:orna vill jag nog påstå att skillnaden endast är mätbar.

Eftersom du vill förvandla ett Forum till en Faktasida så tycker jag att du skall länka till var man kan hitta den info som du beskriver!

Dela på andra sajter

Vill du att jag skall länka till fakta som bevisar att ju högre bitrate desto mindre ljudförlust så vill du inte ens begripa...

Dela på andra sajter

Hmmm!

Jag begriper en hel del om ljud, jag arbetar med ljud!

Får nog hålla med Herr Korkad, då mycket av dagens musik faktiskt låter betydligt bättre med en mycket låg samlingsfrekvens tex 0,00001 Hz.

Förhoppningsvis så är låten slut innan man tagit första avläsningen.

Dragspelaren Arne

Dela på andra sajter

Får nog hålla med Herr Korkad, då mycket av dagens musik faktiskt låter betydligt bättre med en mycket låg samlingsfrekvens tex 0,00001 Hz.

Dragspelaren Arne

:)

Dela på andra sajter

På ditt sätt att se på saker och ting så tjänar Sibylla pengar på Nazister, Pedofiler, Våldtäktsmän osv..

Är du verkligen så dum?

Herr Korkad, för mig är det ingen nyhet att de gör det. Tror du på fullt allvar att de på något sätt skulle bli igenkända och portade på Sibylla.

Jag kan nog rekommendera att då går ut ur studion åtminstone någon gång i månaden, för att se hur saker och ting fungerar ...

Taktfulle Arne

Dela på andra sajter

Herr Korkad, för mig är det ingen nyhet att de gör det. Tror du på fullt allvar att de på något sätt skulle bli igenkända och portade på Sibylla.

Jag kan nog rekommendera att då går ut ur studion åtminstone någon gång i månaden, för att se hur saker och ting fungerar ...

Taktfulle Arne

Och jag rekomenderar dig till att fixa ett jobb och ett liv så att du oxå kan se hur saker och ting fungerar...!

Dela på andra sajter

Och jag rekomenderar dig till att fixa ett jobb och ett liv så att du oxå kan se hur saker och ting fungerar...!

Bäste Fru Barbro, jobba är väl mest för di som inte har det så gott ställt.

Fritidsfulle Arne

Dela på andra sajter

Hmmm!

Jag begriper en hel del om ljud, jag arbetar med ljud!

Tjabba BaBoo, då har jag ett förslag :)

Koppla in tre likadana CD/DVD-spelare i en förstärkare, använd likadana kablar på alla tre. Enda som är viktigt är att dom klarar av att spela upp Wave samt mp3, och att det är likadana grejor. Alla CD-spelara låter inte samma...

Ta sedan din favorit-CD eller någon annan och bränn ut en kopia med Wave samt en kopia med mp3, sätt mp3 till 320 kbs.

Sätt dig sedan lugnt tillbakalutat i fotöljen med en ögonbindel och någon annan växlar mellan spelarna.

Så får du se (höra) om du kan avgöra vilken som spelar original-CD'n och vilka som är kopior.

Sen bara för skojs skull kan du ju göra om testet och låta den andre lyssna medans du växlar.

Dela på andra sajter

Tja, cd-spelare i all ära men musik är oftast till sin natur analog så helst skall använda sig av analoga svarvar.

Vill man sedan undvika det elektriska bruset så är det trattgrammofon som gäller.

78-varvaren Arne

Dela på andra sajter

Får nog hålla med Herr Korkad, då mycket av dagens musik faktiskt låter betydligt bättre med en mycket låg samplingsfrekvens tex 0,00001 Hz.

Dragspelaren Arne

Haha... bra där Herr banan. :)

Dela på andra sajter

Tjabba BaBoo, då har jag ett förslag :)

Koppla in tre likadana CD/DVD-spelare i en förstärkare, använd likadana kablar på alla tre. Enda som är viktigt är att dom klarar av att spela upp Wave samt mp3, och att det är likadana grejor. Alla CD-spelara låter inte samma...

Ta sedan din favorit-CD eller någon annan och bränn ut en kopia med Wave samt en kopia med mp3, sätt mp3 till 320 kbs.

Sätt dig sedan lugnt tillbakalutat i fotöljen med en ögonbindel och någon annan växlar mellan spelarna.

Så får du se (höra) om du kan avgöra vilken som spelar original-CD'n och vilka som är kopior.

Sen bara för skojs skull kan du ju göra om testet och låta den andre lyssna medans du växlar.

Jag tillverkar dagligen Mp3or av musik jag spelat in och har även den bästa kodaren i världen (enligt test i tidningen Studio) och JA jag hör skillnad!

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag tillverkar dagligen Mp3or av musik jag spelat in och har även den bästa kodaren i världen (enligt test i tidningen Studio) och JA jag hör skillnad!

LOL! Då är du rätt ensam om det i världen! GRATTIS! Var ett tag sen dom gjorde ett blindtest angående detta. Samtliga svarade fel.

Sen så gick det ett väldigt intressant program i SVT som hette musikministeriet. Där gjorde dom ett test genom att spela på en äkta flygel samt spelat in pianoljudet med en Iphone.. Där satt diverse musiker och skulle skilja mellan den äkta och inspelade versionen från en iphone.. dom hade så fel!!

Jag hör skillnaden. L O L 

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det var det dummaste jag hört på länge!!

Jag hör iaf skillnad på sanning och lögn.  :mdr:

Dela på andra sajter

Jag hör iaf skillnad på sanning och lögn.  :mdr:

Så du menar på fullt allvar att man inte kan höra skillnad på en wavfil och en Mp3a?

Varför är vi tusentals musiker på tex Studioforumet som kan?

En Mp3a innehåller endast 20% av infon från en wavfil, är de andra 80% oviktiga?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...