Jump to content
IGNORERAD

Mac, Windows eller Chrome?


MaiChai

Recommended Posts

Har kört min MacBook Pro13 tums sedan 2011 och den har fungerat utan mankemang vilket man får se som positivt efter 8 års flängande fram och tillbaka. Har uppgraderat den under åren men mer minne och större HD men nu känns det som om den börjar närma sig vägs ände i prestanda - bland annat filmredigering blöir väldigt hackigt på den nuförtiden.

 

Så har börjat se mig om efter en ny, var inne och tittade på en å Äpple butiken och det såg ju flott och bra ut men det fanns ju en del saker som jag retar mit på. Den har bara USB-C portar och allting annat jag har är inte det. Då skaffar man bara en dockningslist a ytterligare en tusenlapp enligt den käcka försäljaren, det betyder i realiteten två stycken dockningslister för mig, en på kontoret för allting som är inkopplat där (Skrivare, skärm, tangentbord, extern HD, nätverkskabel, osv, osv) och en som man har med sig på resa - för att kunna koppla in USB minnen, SD kort och liknande som jag ofta gör på resande fot. Nu börjar vi närma oss 17-18 lakan för datorn med nödvändiga tillbehör. I dyraste laget tycker jag.

 

Så jag funderar nu på antingen en 13 tums Macbook Air som man fortfarande kan få med vanlig USB port och en SD kortläsare eller en 13 tums Lenovo Ideapad för 8 lakan.

 

Nackdelen är ju att jag blivit Apple skadad och känner att jag bara skulle bli vansinnig på buggiga Windows system igen. Men vad säger ni som använder Windows 10? Hur funkat det för foto och bildbehandling? Filmredigering?

 

En Chromebook är väl knappast ett alternativ om man pysslar mycket med grafik - även om allt material ligger på en extern 3 TB disk? För i så fall klarar man ju sig på 3 lakan ungefär.

 

Vad säger dataexperterna här?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle i alla fall inte köpt den gamla MacBook Air-modellen enbart för att få "vanliga" USB-portar. Finns billiga USB-C - USB hubbar att få tag i som inte kostar "tusenlappen". I denna sitter en gammal 5:e generationens Intel-processor. (Sitter 8:e generationen i senaste MacBook-modellerna). Dessutom ingen retina-display. Så skulle inte lagt ut så pass mycket pengar på en "gammal" maskin.

Tja, man kan väl säga att man får lite vad man betalar för. En modern ny Macbook Pro eller Air är inte så dyr med tanke på vad man får. En motsvarande PC med samma CPU/Grafik/HDD/Bildskärm-prestanda samt byggkvalitet får du betala nästan samma för. Skillnaden är att Apple inte har några "billighetsmodeller".

 

Med det sagt så är det inget fel på en bra kvalitets-PC med Windows 10. Däremot om man är van vid Apple och gillar den "världen" så kan det kännas skönt att stanna där.

 

Glöm förresten Chromebook om du ska redigera film etc. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara är USB-porten som är kruxet så finns konvertrar/hubar. 

Denna köptes på Elgiganten för några hundra. 

12CEFA15-B8EE-4C63-A8E8-E8D045F1BA34.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Acker:

Skulle i alla fall inte köpt den gamla MacBook Air-modellen enbart för att få "vanliga" USB-portar. Finns billiga USB-C - USB hubbar att få tag i som inte kostar "tusenlappen". I denna sitter en gammal 5:e generationens Intel-processor. (Sitter 8:e generationen i senaste MacBook-modellerna). Dessutom ingen retina-display. Så skulle inte lagt ut så pass mycket pengar på en "gammal" maskin.

Tja, man kan väl säga att man får lite vad man betalar för. En modern ny Macbook Pro eller Air är inte så dyr med tanke på vad man får. En motsvarande PC med samma CPU/Grafik/HDD/Bildskärm-prestanda samt byggkvalitet får du betala nästan samma för. Skillnaden är att Apple inte har några "billighetsmodeller".

 

Med det sagt så är det inget fel på en bra kvalitets-PC med Windows 10. Däremot om man är van vid Apple och gillar den "världen" så kan det kännas skönt att stanna där.

 

Glöm förresten Chromebook om du ska redigera film etc. 

 

Tack för dina synpunkter - egentligen det stora problemet med en Macbook pro är att jag kommer att glömma dessa adaptrar lite här och var i olika hotellrum runtom i världen. Sitter alla portar man behöver redan i datorn blir det enklare att få med sig allt...

 

Jag är inte Apple frälst men det funkar ju onekligen, har en bil GPS som man måste uppdatera med ett program som bara finns till PC och jag svär varje gång jag måste hem till mina föräldrar för att använda deras PC de gånger som det ska göras. 

 

Innan fick man ju byta PC vart tredje år men macen är nu inne på sitt 8 år och funkar ju fortfarande om än att den låter lite mer ansträngd nuförtiden...

 

Prisskillnaden mellan en Air och en Pro är ungefär 3500 kronor så det är ju inte helt oöverkomligt det heller.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt nytt lär väl vara USB-C inom några år, så om köper en med USB portar lär adaptor USB till USB-C behövas om några år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...