Jump to content
IGNORERAD

Förlänga besöksvisum?


NangYak

Recommended Posts

Hej!

Jag har kollat och sökt i trådarna här på forumet, men blir inte ritkigt klok på hur man förlänger ett besöksvisum. Tjejen har fått beviljat 3 månader, och det är inte helt omöjligt att vi vill förlänga med ytterligare 3 månader (försiktig formulering ;) ).

På migrationsverkets hemsida står det:

"Det går inte att förlänga ett visum. Däremot kan du söka uppehållstillstånd för besök på någon av Migrationsverkets tillståndsenheter om du vill stanna längre tid än visumet gäller. "

Men många här har pratat om 3+3 månaders visum. Vad är det som gäller? När ska vi ansöka för att inte riskera att visumet går ut innan behandlingen är klar?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att man förlänger visumet är väl en felsägning. Det man förlänger är vistelsen genom att söka UT som i regel blir beviljat med tre månader. Om jag nu fattat det rätt

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte söka för längre tid än 3 månader? Eller gör man det när 3 månadersförlängningen går ut?

Kan tjejen och jag åka till Thailand på semester medan hon har ett UT?

/Förvirrad

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

rogga_rigga

Det finns två olika typer av UT som är aktuella i ert fall

- UT för besök

- UT för familjeanknytning

Med 3+3 avses 3 månaders Schengen-visum som sedan kan förlängas i Sverige

(om Migrationsverket beviljar det) till ytterligare 3 månaders UT för besök.

Din tjej måste sedan åka tillbaka till Thailand och ansöka om UT för anknytning

till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Nu hänger jag med lite bättre.

Men går det inte att ansöka om UT för familjeanknytning från Sverige? Det finns ju otaliga trådar om hur folk köat på MIG runt om i landet. Eller är det för att ansöka om förlängning för UT för familjeanknytning?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack! Nu hänger jag med lite bättre.

Men går det inte att ansöka om UT för familjeanknytning från Sverige? Det finns ju otaliga trådar om hur folk köat på MIG runt om i landet. Eller är det för att ansöka om förlängning för UT för familjeanknytning?

Migränverket gillar inte att det söks UT i Sverige. Det finns direktiv om att UT ska man söka på svensk ambassad i sitt hemland. Undantag kan förstås beviljas, typ när damen är höggravid och ej får flyga tillbaka till sitt hemland.

Det finns många som sliter sitt hår för att det tar så lång tid med UT-ansökan. Men den är dock i regel inlämnad i Bangkok och sen skickad till Sverige. Det är i Sverige det tar tid. Damen kan icke resa till Sverige medan UT-ansökan behandlas.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack! Nu hänger jag med lite bättre.

Men går det inte att ansöka om UT för familjeanknytning från Sverige? Det finns ju otaliga trådar om hur folk köat på MIG runt om i landet. Eller är det för att ansöka om förlängning för UT för familjeanknytning?

Grejen är att MIG ser scenariot "UT för familjeanknytning avslås" -> "Personen stannar kvar olagligt i Sverige"

Alltså kräver de att ansökan ska lämnas in i hemlandet och att den sökande inte ska sätta sin fot i Sverige innan beslut har fattats.

Schengenvisa och UT för besök innebär ju båda att det på förhand är sagt att återresa ska ske. Att då ansöka om UT för besök medan man är i Sverige på Schengenvisum innebär ingen ändrad risk för "avhopp". Alltså får man göra det.

Det är såvitt jag förstår billigare och enklare att ansöka om sex månaders UT för besök från början, om man känner sig någorlunda säker på att vistelsen blir lång..

"Köarna" här är dels de som väntar på beslut om UT för familjeanknytning (tjejen är inte i Sverige), dels de som väntar på en förlängning av ett sådant UT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajajajaj!

Det var ju inte så trevliga nyheter. Kommer inte att klara av att vara från min tjej så länge. Får väl börja mjuka upp cheferna och be om ett par månaders tjänsteledighet.

Kostar väl samhället en gnutta i BNP detta, men det har väl MIG/staten redan tagit med i beräkningarna.  :no:

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

rogga_rigga

Om du läser tråden "Ej svensk medborgare bosatt i Sverige" inser du att något

är fel med vår invandringspolitik. Både tidigare S-regering och nuvarande borgerlig regering har inte insett att anhöriginvandring till svenska medborgare bör ha

högre prioritet än anhöriginvandring till tredjelandsinvånare (icke svenska medborgare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du läser tråden "Ej svensk medborgare bosatt i Sverige" inser du att något

är fel med vår invandringspolitik. Både tidigare S-regering och nuvarande borgerlig regering har inte insett att anhöriginvandring till svenska medborgare bör ha

högre prioritet än anhöriginvandring till tredjelandsinvånare (icke svenska medborgare).

Läste om det på MIG:s hemsida och blev rätt förvånad att det kan vara på så sätt. Känns som att det är felvänt. Det känns som att man blir negativt särbehandlad som svensk medborgare.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du läser tråden "Ej svensk medborgare bosatt i Sverige" inser du att något

är fel med vår invandringspolitik. Både tidigare S-regering och nuvarande borgerlig regering har inte insett att anhöriginvandring till svenska medborgare bör ha

högre prioritet än anhöriginvandring till tredjelandsinvånare (icke svenska medborgare).

Jag håller absolut inte med om att kriteriet för att prioriteras vid handläggningen av anhöriginvandring skall bero på om du är svensk medborgare eller inte. Det som skall räknas är behovet av en snabb handläggning tycker jag.

Ska flickvännen från Thailand eller det dödssjuka barnet i Elfenbenskusten prioriteras tycker ni?

Jens 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag håller absolut inte med om att kriteriet för att prioriteras vid handläggningen av anhöriginvandring skall bero på om du är svensk medborgare eller inte. Det som skall räknas är behovet av en snabb handläggning tycker jag.

Ska flickvännen från Thailand eller det dödssjuka barnet i Elfenbenskusten prioriteras tycker ni?

Jens

Det var inte riktigt det jag menade heller. Håller med om att i en sådan situation ska dödsjuka barnet prioriteras. Det jag tycker är konstigt att man per definition anser att en svensk meborgares bättre hälft ska tvingas vänta på ansökan i sitt hemland, medan det inte är fallet annars. Varför kan inte en svensk persons make/maka få vänta likväl i Sverige?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det var inte riktigt det jag menade heller. Håller med om att i en sådan situation ska dödsjuka barnet prioriteras. Det jag tycker är konstigt att man per definition anser att en svensk meborgares bättre hälft ska tvingas vänta på ansökan i sitt hemland, medan det inte är fallet annars. Varför kan inte en svensk persons make/maka få vänta likväl i Sverige?

Per definition?

Om det är möjligt skall ansökan om anknytning göras i hemlandet (fast man håller på att lätta upp reglerna). Det är för att man inte skall komma till Sverige och vägra att åka hem om man får avslag. Det hittar ni förmodligen inte i några officiella papper men så är det.

Jag jobbade tidigare med att "hjälpa" personer som fått avslag med att åka hem. Det är mycket svårt att bli av med personer som inte vill lämna landet.

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt migrationsverket har en maka/make "rätt" att få uppehållstillstånd i Sverige. I de fall det kan bli avslag är om jag förstått det hela rätt, om äktenskapet är ett skenäktenskap, vilket ändå måste vara en rätt försvinnande del av svenskars änktenskap med utländska parter. I de fallen det sker, är väl parterna medvetna om riskerna, och vet vad att åka fast innebär. Då är det väl trist att bli avvisad.

Har man nu rätten att få UT/PUT, så varför bli tvingad att vänta utomlands?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Jag håller absolut inte med om att kriteriet för att prioriteras vid handläggningen av anhöriginvandring skall bero på om du är svensk medborgare eller inte. Det som skall räknas är behovet av en snabb handläggning tycker jag.

Ska flickvännen från Thailand eller det dödssjuka barnet i Elfenbenskusten prioriteras tycker ni?

Jens 

En något märklig jämförelse.

Varför ska Sverige ta hand om det dödssjuka barnet från Elfenbenskusten?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En något märklig jämförelse.

Varför ska Sverige ta hand om det dödssjuka barnet från Elfenbenskusten?

Herr Chang har talat.

Mamman finns kanske redan i Sverige och har fått uppehållstillstånd t.ex. av humanitära skäl.

Det är samma resurser som tas i anspråk på svenska myndigheter i de båda fallen då anknytningsutredningar görs på samma ställe.

Quote

Enligt migrationsverket har en maka/make "rätt" att få uppehållstillstånd i Sverige. I de fall det kan bli avslag är om jag förstått det hela rätt, om äktenskapet är ett skenäktenskap, vilket ändå måste vara en rätt försvinnande del av svenskars änktenskap med utländska parter. I de fallen det sker, är väl parterna medvetna om riskerna, och vet vad att åka fast innebär. Då är det väl trist att bli avvisad.

Har man nu rätten att få UT/PUT, så varför bli tvingad att vänta utomlands?

Att det är få(dock inte försvinnande få) skenäktenskap beror kanske på att man utreder förhållandena först?

Det är ungefär som att man utreder behov av försörjningsstöd innan man betalar ut det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...