Jump to content
IGNORERAD

Gifta sig borgerligt


dibb

Recommended Posts

Jag och min Thaitjej vill gifta oss till sommaren, (borgerligt) men har några frågor som jag inte vet svaret på.

Hon har 2 årigt UT, bott sambo med mig sen hon kom hit, har alltså personnummer och läser på SFI.

Är då det enda papper som krävs - hindersprövning?

Hon vill helst ha kvar sitt efternamn, vilket jag tycker är ok, då vi skulle slippa byta hennes Thaipass och få fixa ny UT-stämpel.

Finns det någon nackdel för oss om vi inte har samma efternamn? 

Något annat att tänka på? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Något annat att tänka på? 

* Ringar

* Party

* Bröllopstårta

* Bröllopsresa

* Äktenskapsförord

Grattis och lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru tog mitt efternamn när vi gifte oss här i Sverige och behöll sitt tidigare efternamn som "mellan-namn". Hon ändrade inte namn i sitt thailändska pass där PUT-stämpeln satt. Jag skriver satt i.o.m. att hon numera är svensk medborgare och även har ett svenskt pass. 

Vad gäller vilka papper som behövs är det väl enklast att ringa kommunen eller rådhus (liknande...)

Lycka Till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej dibb,

Det kan vara en fördel att ha samma efternamn, eftersom folk då fattar att man är gifta, till exempel vid incheckning på hotelll... Men jag och fru Chang har trots det valt att behålla våra respektive efternamn.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
:whistle: Frugan behöll sitt efternamn + att hon tog mitt åsså..det var enklast för konsulatet att infoga i hennes thaipass på den tiden.- Ett intyg om hindersprövning fick man från ambassaden i Stockholm... :great: Man behöver ente va borgare för att gifta sig borgerligt  :mdr: men slipper ju en massa trams som sinsood t.ex.  :first_move:
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

* Ringar

* Party

* Bröllopstårta

* Bröllopsresa

* Äktenskapsförord

Grattis och lycka till

Tack acarls, detta har jag redan kollat på.

Herr Chang, jo har just tänkt på detta med att man kanske inte uppfattas som gift.

Annars , gör Mig-verket någon skillnad angående PUT och svenskt medborgarskap, beroende om man har samma efternamn eller inte?

Borde väl inte vara det, men regelverk kan kanske tolkas olika.

Ollas-victor, hon säger själv , att Sinsood blir det ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag och min Thaitjej vill gifta oss till sommaren, (borgerligt) men har några frågor som jag inte vet svaret på.

Hon har 2 årigt UT, bott sambo med mig sen hon kom hit, har alltså personnummer och läser på SFI.

Är då det enda papper som krävs - hindersprövning?

Hon vill helst ha kvar sitt efternamn, vilket jag tycker är ok, då vi skulle slippa byta hennes Thaipass och få fixa ny UT-stämpel.

Finns det någon nackdel för oss om vi inte har samma efternamn? 

Något annat att tänka på? 

När du ringer till tinget och bokar tid så får du den information du behöver.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Huruvida man har samma efternamn eller inte är helt betydelselöst vad gäller PUT och svenskt medborgarskap. Att man är gifta på riktigt kan däremot snabba upp UT-ansökan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...