Jump to content
jlh66

Varför Thailand?

Recommended Posts

jlh66
Posted (edited)

Vad är det som har varit avgörande för er del att det blev just Thailand? För min egen del var det en slump som kom att avgöra att det blev just så. Givetvis va det en tjej inblandad i det hela,men hon och jag gick skilda vägar. Men det var starten till att jag idag är gift med en thailändska och har starka band till landet som jag egentligen aldrig va så intresserad av. Hur och vad avgjorde ert val??

Edited by jlh66
  • Ge karma 6

evert 1

Jag fick ta det som erbjöds:14:

• Ge karma 1
  • Haha 1

Galten

Kärringajäveln.

• Ge karma 4
  • Haha 3

Galten
22 minuter sedan, skrev Atom:

Jag gjorde mitt ex-arbete i Botswana 96 och det var mitt Shangri La; storbystade mörka universitetsbrudar som var lätta att få i säng. När jag och polaren gjorde vår länge planerade roadtrip i Kalifornien 97 så var han helt begeistrad av alla Asiatiskor medans jag inte alls kunde förstå vad han såg i de likbleka, taniga och tråkiga tjejerna. Slutet av 97 var jag i Taiwan på min första business trip och jag var inte imponerad av brudarna men tanken på att flytta till Afrika framstod som allt mer utopisk så när min traineetid var över vid jul så sade jag till min chef "jag flyttar till Taiwan ett år eller så säger jag upp mig". Jag hade räknat med ett nej, då företaget gick dåligt, men han sade "bevisa fram till sommaren att du är värd chansen så ger jag dig ett år". Jag jobbade 7 dagar i veckan men min lön var fortfarande rätt dålig och efter ett kundbesök i Rayong våren 98 så förslog jag istället att flytta till Bangkok för att sänka mina kostnader. Chefen sade "OK" och nu är jag inne på mitt 21:a år.

Bor man i Thailand så är givetvis det naturliga att man förr eller senare träffar en thailändska och numera tycker jag nog thailändskor i allmänhet är rätt snygga. Eller rättare sagt, genomsnittsthailändskan ser rätt bra ut. Tycker dock fortfarande en riktigt snygg negress, sydeuropeiska eller svenska är klart snyggare än en riktigt snygg thailändska.

Nu är jag kvar här för att mitt jobb är i Asien, livet är enkelt och jag kan ge min dotter en utbildning hon inte skulle kunna få i Sverige. Om 5 år blir det dock en sommarstuga och 3-4 månader om året någonstans vid Vänerns eller Vätterns strand.

Föreslår vänern mellan de två alternativen då Vätterns vatten är svinkall året runt.

Drömmer också om en stuga vid vänern men det blir nog bara en dröm.

Vid havsbandet är allt svindyrt. 

Atom
Just now, Galten said:

Föreslår vänern mellan de två alternativen då Vätterns vatten är svinkall året runt.

Drömmer också om en stuga vid vänern men det blir nog bara en dröm.

Vid havsbandet är allt svindyrt. 

Jag är ju från Tibro så både Hjo och Karlsborg, vid Vättern, är bara 20-30 km bort. Mariestad och Lidköping, vid Vänern, är dock bara 50 km bort och det är ju heller inget avstånd. Finns också flera halvstora sjöar typ Viken och Bottensjön i området och där är priserna på sommarstugor ännu lägre. Det är naturskönt och relativt billigt, i mitt fall nära släktingar och vänner, samt nära Skövde och X2000 till Stockholm eller Göteborg; helt enkelt underskattat.

Vänern på Karlstadssidan är också vackert men där känner jag ingen och dessutom skulle jag tro att närheten till Norge har dragit upp priserna. 

• Ge karma 2

Galten
7 minuter sedan, skrev Atom:

Jag är ju från Tibro så både Hjo och Karlsborg, vid Vättern, är bara 20-30 km bort. Mariestad och Lidköping, vid Vänern, är dock bara 50 km bort och det är ju heller inget avstånd. Finns också flera halvstora sjöar typ Viken och Bottensjön i området och där är priserna på sommarstugor ännu lägre. Det är naturskönt och relativt billigt, i mitt fall nära släktingar och vänner, samt nära Skövde och X2000 till Stockholm eller Göteborg; helt enkelt underskattat.

Vänern på Karlstadssidan är också vackert men där känner jag ingen och dessutom skulle jag tro att närheten till Norge har dragit upp priserna. 

Uppväxt i Skövde och vikens fiskevatten är inte och glömma. Skall hälsa på en kompis i påsk som har en sommarstuga där.

• Ge karma 2

Peolito
Jag gjorde mitt ex-arbete i Botswana 96 och det var mitt Shangri La; storbystade mörka universitetsbrudar som var lätta att få i säng. När jag och polaren gjorde vår länge planerade roadtrip i Kalifornien 97 så var han helt begeistrad av alla Asiatiskor medans jag inte alls kunde förstå vad han såg i de likbleka, taniga och tråkiga tjejerna. Slutet av 97 var jag i Taiwan på min första business trip och jag var inte imponerad av brudarna men tanken på att flytta till Afrika framstod som allt mer utopisk så när min traineetid var över vid jul så sade jag till min chef "jag flyttar till Taiwan ett år eller så säger jag upp mig". Jag hade räknat med ett nej, då företaget gick dåligt, men han sade "bevisa fram till sommaren att du är värd chansen så ger jag dig ett år". Jag jobbade 7 dagar i veckan men min lön var fortfarande rätt dålig och efter ett kundbesök i Rayong våren 98 så förslog jag istället att flytta till Bangkok för att sänka mina kostnader. Chefen sade "OK" och nu är jag inne på mitt 21:a år.

Bor man i Thailand så är givetvis det naturliga att man förr eller senare träffar en thailändska och numera tycker jag nog thailändskor i allmänhet är rätt snygga. Eller rättare sagt, genomsnittsthailändskan ser rätt bra ut. Tycker dock fortfarande en riktigt snygg negress, sydeuropeiska eller svenska är klart snyggare än en riktigt snygg thailändska.

Nu är jag kvar här för att mitt jobb är i Asien, livet är enkelt och jag kan ge min dotter en utbildning hon inte skulle kunna få i Sverige. Om 5 år blir det dock en sommarstuga och 3-4 månader om året någonstans vid Vänerns eller Vätterns strand.

Var på jobb i Botswana 1990. Som du säger fanns det gott om fina tjejer men minns inte om de hade stora lökar. Hade väl otur som vanligt. Dessutom skördade aids en massa dödsoffer i Botswana och i omkringliggande länder så jag vågade inte.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Ge karma 2

Atom
10 minutes ago, stjp8729 said:

PS. Till skillnad från Atom som tydligen älskar mygg och annan kreatur vid Vättern/Värnen och som dessutom har konstigt brunt vatten, så har jag kvar huset på Bästkusten, som jag aldrig säljer. Perfekt ställe att spendera senvåren och sommaren på den dagen man förhoppningsvis blir pensionär.

Strömstad är fint och även de där små holmarna utanför Götet vore helt OK. Känns dock lite som engelsmännens uppfattning om Frankrike: "France would be nice if it wasn't for all the French" 😀

• Haha 7

Fredman

2001 åkte jag på tjänsteresa till Bangkok och Chang Mai. Efter det var jag såld och framförallt fick jag gula febern och den har inte avtaget sedan dess.

Sedan en tid tillbaka så reser jag inte så mycket internationellt i tjänsten längre. Det har gjort semestrarna lite enahanda då det är landet eller Thailand och hade jag inte haft thailändsk flickvän hade jag nog tillbringat mer tid runt medelhavet. 

• Ge karma 4
  • Fint 1