Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

MAlban

Sverige Familj Visum

Recommended Posts

MAlban

Hej,

Jag och min flickvän är tillsammans för mer än fem år nu, jag har även har bott och jobbat i Thailand nästan 12månader (inom IT). Nu har vi bestämt oss att bo i Sverige.

Vi har läst Migrationsverket website och lämnar in våran ansökan snart. Men där finns en grej som vi undrar om. När man gör en ansökan, så tar det upp till ett år att få svar. Men istället att vänta, kan min sambo ansöka om turist visum för tre månader trots att vi ansökte familjvisum?

Alla hjälp ska uppskattas

mvh

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

rolba

Hon kan söka visum för besök av pojkvän. 90 dagar.

MAlban
8 hours ago, rolba said:

Hon kan söka visum för besök av pojkvän. 90 dagar.

Hej, tack för ditt svar. 

Du menar att hon kansöka visum trots att vi ansökte familj visum?

mvh

rolba
On 2019-04-10 at 17:36, skrev MAlban:

Hej, tack för ditt svar. 

Du menar att hon kansöka visum trots att vi ansökte familj visum?

mvh

Vi har inte gjort det själva men vi har nära bekanta som gjort det så svar, ja.

Tror till och med det finns en gammal tråd om det här.

thaiwife

Ni har sökt Uppehållstillstånd pga anknytning. Det är inga problem att söka ett besöksvisum under väntetiden, men hon får inte vara i Sverige när dom ska fatta beslutet på UT-ansökan.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

• Similar Content

• Naam kaeng
      By Naam kaeng
      Är det inte dags att avgöra detta så säg?
      År av spekulationer om vem som är den största Thailandsräven egentligen.
      Någon säger sig ha varit överallt, någon trivs bäst i Isaan och några har hasip-hasip barn.
      Men låt oss nu kora den enda vinnaren.
      Så, vem har vistats mest tid i kungadömet Thailand?
      Alltså under hela sin livstid förstås, sammanräknat.
      Själv har jag bara varit där, i dagar räknat, över ett år - så jag kommer knappast skriva mer i tråden.
      Nix, här har vi förmodligen någon som varit i riket i decennier.

Hur länge har du varit i Thailand?

@Fritz  @Scandinaviancorner  @stefan5300  @stjp8729  @Maitan  @Baa  @Surin P3  och alla ni andra ......

• Enis
      By Enis
      Trevlig resa @clion

Hoppas på många trevliga bilder på din tur till Thailand... kanske i denna tråd...

/Enis
    • Enis
      By Enis
      Tja

nu drar jag direkt skall bara fixa med pappret jag fick i vanliga analoga brevlådan idag.

enis
    • Dempa
      By Dempa
      Planerar att ta en paus i livet och säga upp mig från nuvarande jobb. Efter uppsägning och uppsägningstid planerar vi att tillbringa ca 6 månader i Thailand. Min tanke var att ansöka om ett Multiple Entry Tourist Visa men ser på ambassadens hemsida att det visumet inte är sökbart som arbetslös. Frågan är om det är ett absolut måste med ett anställningsbevis eller om bevis på en god ekonomi räcker? Någon som varit i samma situation?

/D
    • batanun
      By batanun
      Hej,

Jag och min thailändska fästmö planerar att gifta oss i Sverige nu i sommar, då hon besöker Sverige 3 månader. Jag känner att jag har rätt bra koll på vad skatteverket kräver, bl.a ett intyg från en thailändsk myndighet där hennes civilstånd framgår. Det jag är osäker på är hur hon rent konkret får tag på detta papper. Vet ni vad detta papper kallas på thailändska? Och vart ska hon vända sig för att få det papperet?
      Hon bor i Chiang Mai, men hon är skriven (husbok) i en liten by ett par timmars bussresa bort. Hon är där nu, i någon myndighetsbyggnad (jag vet inte ännu vilken myndighet hon gått till, hon verkar knappt veta det själv). Och det första svaret hon fick var att dom har ingen aning om vad dom ska göra. I skrivande stund väntar hon på att få prata med chefen där. Men jag tänker att det vore mycket enklare för henne om hon viste det officiella thailändska namnet på det papper hon behöver, och även visste det officiella thailändska namnet på den myndighet hon ska vända sig till.

Sen är nästa fråga vad som krävs sen när hon väl fått detta papper. Måste det få någon slags officiell stämpel av en annan myndighet? Måste även den engelska översättningen få denna stämpel? Och vad kallas denna stämpel, och var får hon den? Måste hon åka till Bangkok bara för en stämpel, eller kan det ordnas på annat sätt? T.ex mha en myndighet i Chiang Mai, eller genom att buda papperna till Bangkok?
      Finns det kanske något företag som hjälper till med såna här grejer?
      Är det för övrigt någon här som gjort detta, och gift sig i Sverige med en thailändsk medborgare (ej folkboförd i Sverige), och har koll på om det är nått mer som behövs?

Och en sista fråga/fundering...
      En hindersprövning med utländska handlingar kan ta upp till 8 veckor enligt skatteverket. För att inte riskera att inte hinna med vigseln under den tid hela min familj är samlad i Sverige (vi bor lite utspritt i Europa) så skulle jag gärna vilja på något sätt försöka påbörja hindersprövningen innan hon kommer till Sverige, för att spara tid. Jag väntar på svar från Skatteverket om detta, men tänkte att kanske någon här har en praktisk erfarenhet av detta och kan ge några tips?

Hon har även bytt namn flera gånger, är det något som innebär mer papper/intyg?

/J
      P.S. Hon är född som man, och ses som man rent juridiskt, och eftersom samkönat äktenskap inte är lagligt i Thailand så kan vi inte gifta oss där. D.S.
NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy