Jump to content
IGNORERAD

Fortsättning verkar följa.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

    Nakhon Ratchasima redshirts to rally next week  Nakon Ratchasima red-shirted protesters will hold a mass rally on April 30 but will not wearing red shirts, its leader Chalong Sangratmekin said Monday. 

  His group made the decision during a meeting of its core leaders from 32 districts on April 19 in the province's Wang Nam Khieu district, Chalong said.

Chalong said, " We'll improve our strategies by no longer wearing in red and we won't make any troubles. 

Its core leaders will be given pamphlets, documents, VCDs and still photographs so that they would tell correct information to our supporters in the province.

Hej

Detta gick att läsa i The Nation idag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    8

  • noBuzz

    7

  • MaiChai

    5

  • Sam sip sam

    5

Mest aktiva i denna tråd

Korrekt information var det.

Kan det vara bilder från Dr T´s kameraman på alla de som förts bort och dödats av militären?

Samt den något krystade förklaringen att det minsann var blåskjortorna i förklädnad som orsakade kravallerna i Bangkok, de röda satt bara och sjöng "We shall overcome" lungt och stilla...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de inte väljer någon särskild färg gör att det blir mer förvirrat om de ändock skulle visa sig våldsamma.

Är det så de menar med "improve our strategies ".

Förstår inte riktigt varför man inte skulle fortsätta använda en tröjfärg.

Men det är klart... det är jättebra om de inte skapar några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

    New rally cited as reason to prolong state of emergency  By: AFP  Published: 21/04/2009 at 01:32 PM  The weekend rally planned by anti-government protesters will prolong the state of emergency in Bangkok and surrounding areas, a government minister said on Tuesday.

Supporters of ousted premier Thaksin Shinawatra have announced they will regroup on Saturday in Samut Sakon, outside the emergency zone, after rallies in Bangkok ended last week following street battles between demonstrators and armed troops.

PM's Office Minister Sathit Wongnongtoey  said the protest in Samut Sakhon province, 36 kilometres outside Bangkok, would only worsen the political turmoil.

"The government is ready to deal with any chaos, but this rally will affect the government's decision when to lift the state of emergency,'' Mr Sathit told reporters.

''This is bad news for our country because it will worsen the crisis. They [Thaksin's supporters] should rely on the parliament, as the government plans charter amendments as demanded by the protesters,'' he said.

On Monday Jakrapob Penkair, a fugitive senior member of United Front for Democracy against Dictatorship, told  news agencies the pro-Thaksin UDD would continue its campaign against Prime Minister Abhisit Vejjajiva.

Mr Jakrapob  has fled the country to evade warrants for this arrest.

"We have developed some strategies,'' Mr Jakrapob told AFP in a telephone call diverted by an assistant to avoid detection.

The red-shirts shut down an Asian summit in Pattaya on April 11 and then clashed with troops in Bangkok on two days later. Two people were  confirmed killed, in clashes between local residents and  rampaging protesters, and 123 injured in the unrest in the capital.

The protesters continue to demand Mr Abhisit's resignation, claiming  he came to power unfairly in December after a court removed Thaksin's allies from government.

Hej

Nya demonstrationer planeras i Samut Sakon enligt denna artikel.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

  Red shirts to use new tactics including possible armed attacks : Jakrapob By The Nation

  Runaway red shirted leader Jakrapob Penkair promised that the "red-shirt" protest movement in Thailand would continue a clandestine campaign against the Abhisit government.              window.google_render_ad();   

 

One of the most outspoken red shirted leader, Jakrapob managed to escape overseas after the army broke up the mass protests in Bangkok a week ago.

Speaking to the BBC from in hiding, he said the movement would use different tactics to confront the government, including possible armed attacks.

"I believe the room for unarmed and non-violent means to resolve Thailand's problem is getting smaller every day," he told BBC.

The sudden end of the red-shirt protests last week has left the movement in disarray.

Five of the organisers have been arrested and are being held under the emergency decree, which is still in effect.

  Speaking by phone from an undisclosed location, he told the BBC that the struggle to bring down the current government would continue, but that they would no longer rely on conventional forms of protest.

"The state of emergency is a big help. It puts people underground. I believe the room for unarmed and non-violent means to resolve Thailand's problem is getting smaller every day," he said.

Hej

Hot om upptrappning framfört av röda i exil.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja en upptrappning av våldet och motsättningarna är ju det vi minst av allt vill se. Beslut om nyval nu, innan folket hatar varandra för mycket för att kunna återgå till normala och enade förhållanden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja en upptrappning av våldet och motsättningarna är ju det vi minst av allt vill se. Beslut om nyval nu, innan folket hatar varandra för mycket för att kunna återgå till normala och enade förhållanden.

Tror inte att vanliga Thailändare hatar varandra speciellt mycket mer än tidigare.

Att en landsflyktig röding i en intervju säger att de skall trappa upp våldet och använda väpnade styrkor gör knappast att nyval kommer närmare, nä snarast att undanstagstillståndet fortsätter.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall nu de röda får som de vill, Abbhisits regering avgår (För det är väl inte så att de vill han ska avgå som partiledare för demokraterna?) och nyval utlyses så skjuter sig de röda i foten-igen.

Ett nyval kan inte hållas förrän tidigast om 4-6 månader inte inom 14 dagar som vissa vill ha det till verkar det som. Under tiden måste Thailand styras av någon sorts regering, en interimsregering. TRT styrde Thailand på det viset efter valet i april 2006 när inte parlamentets stolar kunde fyllas på grund av bojkotten. Tror det är kungen som utser vilket parti som bildar interimsregeringen och det brukar vara det parti som ledde landet innan parlamentet upplöstes.

En interimsregering utan parlament kan inte ta sådana beslut som till exempel rör amnesti för politiker dömda för valfusk eller om förändringar i konstitutionen. Med andra ord så förblir alla TRT/PPP delegater ovalbara tills valet har hållits och parlamentet åter samlats efter valet.

Detta gäller oavsett om det är demokraterna eller Pheu Thai som leder interimsregeringen.

Så man ska kanske tänka sig för innan man önskar sig något, det kan ju slå in?

Sen att Penkair hotar med gerillakrig gör ju inte precis att situationen lungar ner sig nog för att utlysa ett nyval. Senh lär den "overseas location" där Penkair gömmer sig vara i Kambodja.

Skulle det börja explodera bomber och skjutas av en massa folk kommer det bara att gynna den sittande regeringen i ett eventuellt val. Man skjuter sig alltså åter i foten...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror faktiskt att motsättningarna mellan folk är väldigt nära gränsen till just hat som nämdes i tidigare inlägg.

Och ju längre tid den här situationen består ju svårare blir det att läka såren.

Och risken att fler liknande händelser som den med Sonthi riskerar att inträffa och förvärra situationen ytterligare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skulle det börja explodera bomber och skjutas av en massa folk kommer det bara att gynna den sittande regeringen i ett eventuellt val. Man skjuter sig alltså åter i foten...

MaiChai!

Som permanentboende i Thailand skulle jag uppskatta om du ville hålla in de vilda hästarna en aning och sansa dej i dina spekulationer och språkbruk.

Det finns väl knappast någon anledning att, i dagsläget, tala om bomber och avskjutning av en massa folk.

Känns onödigt, överdrivet och osmakligt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett nyval kan inte hållas förrän tidigast om 4-6 månader inte inom 14 dagar som vissa vill ha det till verkar det som.

Vem har talat om 14 dgr?  Ett kommande nyval kan utlysas redan i dag, men hållas om exempelvis 6-8 mån. Självklart ordnar man inte ett val och alla praktiska problem fram till valet på 14 dar.

Vad gäller motsättningarna bland det thailändska folket så ser jag det som det absolut största bekymmret och jag önskar av hela mitt hjärta att klyftan inte ökar mer. Vill inte se ett nytt politiskt misslyckande som den när situationen i södra Thailand eskalerade och gick över styr i slutet av nittiotalet. Där hade man absolut kunnat undvika dagens oöverstigliga motsättningar genom att lyssna på befolkningen istället för att pissa på dom. Nu är det för sent och det finns för mycket hat. Tar nog minst en eller två generationer innan den går över.

Låt det för guds skull inte hända igen, skulle nog min uppmaning till Abhisit ha varit om jag haft något som helst inflytande. Något jag förstås inte har.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

Vettiga synpunkter och jag håller i viss mån med.

En undran bara... OM man skulle gå ut och utlysa nyval nu så skulle det sända signalen

att man lyssnat på demonstranterna och att man vill gå dem till mötes.

Om, efter ett nyval, förlorarna inte accepterar valet, eller av annan anledning finner sig

missnöjda med den då gällande regeringen... vad hindrar då dem från att börja demonstrera

och kräva nyval igen?

Varför skulle de inte försöka åstadkomma förändring med hjälp av våld då, på samma sätt

som de röda gjort nu?

Så här tyckte Abhisit om demonstrationerna och användandet av dem som politiskt påtryckningsmedel.

Thai PM: Abhisit Vejjajiva "We will restore order "

Vad är dina synpunkter på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

Vettiga synpunkter och jag håller i viss mån med.

En undran bara... OM man skulle gå ut och utlysa nyval nu så skulle det sända signalen

att man lyssnat på demonstranterna och att man vill gå dem till mötes.

Om, efter ett nyval, förlorarna inte accepterar valet, eller av annan anledning finner sig

missnöjda med den då gällande regeringen... vad hindrar då dem från att börja demonstrera

och kräva nyval igen?

Varför skulle de inte försöka åstadkomma förändring med hjälp av våld då, på samma sätt

som de röda gjort nu?

Så här tyckte Abhisit om demonstrationerna och användandet av dem som politiskt påtryckningsmedel.

http://www.youtube.c...s-lq-lq2-hq-vhq]Thai PM: Abhisit Vejjajiva "We will restore order "

Vad är dina synpunkter på det?

Spelar ju ingen roll vad du eller jag eller Abhisit tycker om en himla massa människor känner sig pissad på. Och det är vad folk känner när deras alternativ först störtas i en militärkupp samt förbjuds att verka två ggr i rad. Dessutom, dom som röstade på t ex Newin röstade ju inte på demokraterna. Att han plötsligt byter sida gör ju inte att dom som röstade fram honom en gång önskade att han gjort det.

Ett nyval skulle få människor att känna sig rättvist behandlade även om dom förlorar och det är ju det som är hela anledningen till ett nyval. Vem som vinner har mindre betydelse för att ena folket, det är känslan av att inte vara totalt överkörd som är huvudsaken.

Och skulle Abhisit och demokraterna vinna så blir jag den första att gratulera till ett kompetent val av PM.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Spelar ju ingen roll vad du eller jag eller Abhisit tycker om en himla massa människor känner sig pissad på. Och det är vad folk känner när deras alternativ först störtas i en militärkupp samt förbjuds att verka två ggr i rad. Dessutom, dom som röstade på t ex Newin röstade ju inte på demokraterna. Att han plötsligt byter sida gör ju inte att dom som röstade fram honom en gång önskade att han gjort det.

Ett nyval skulle få människor att känna sig rättvist behandlade även om dom förlorar och det är ju det som är hela anledningen till ett nyval. Vem som vinner har mindre betydelse för att ena folket, det är känslan av att inte vara totalt överkörd som är huvudsaken.

Och skulle Abhisit och demokraterna vinna så blir jag den första att gratulera till ett kompetent val av PM.

Mycket bra svar Kim! Jag tycker detsamma.

Det känns lite krystat att höra att allt har förlöpt i enlighet med författningen. Var står det i författningen att "om korruption i det vinnande partiet är lika stor som i övriga partier ska det vinnande partiet upplösas"? ... "Alla korrumperade politiker släpps fria och majoriteten av väljarna straffas i stället. Om inte ett nytt några dagars gamla parti lyckas ta sig ur den fullständiga parlementariska krisen som oundvikligen uppstår ska makten föras till valets förlorare."

Det låter i så fall som en väldigt unik och extremt specifik författning får jag säga!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det känns lite krystat att höra att allt har förlöpt i enlighet med författningen. Var står det i författningen att "om korruption i det vinnande partiet är lika stor som i övriga partier ska det vinnande partiet upplösas"? ... "Alla korrumperade politiker släpps fria och majoriteten av väljarna straffas i stället. Om inte ett nytt några dagars gamla parti lyckas ta sig ur den fullständiga parlementariska krisen som oundvikligen uppstår ska makten föras till valets förlorare."

Ehh... var det så det var?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Spelar ju ingen roll vad du eller jag eller Abhisit tycker om en himla massa människor känner sig pissad på. Och det är vad folk känner när deras alternativ först störtas i en militärkupp samt förbjuds att verka två ggr i rad. Dessutom, dom som röstade på t ex Newin röstade ju inte på demokraterna. Att han plötsligt byter sida gör ju inte att dom som röstade fram honom en gång önskade att han gjort det.

Ett nyval skulle få människor att känna sig rättvist behandlade även om dom förlorar och det är ju det som är hela anledningen till ett nyval. Vem som vinner har mindre betydelse för att ena folket, det är känslan av att inte vara totalt överkörd som är huvudsaken.

Och skulle Abhisit och demokraterna vinna så blir jag den första att gratulera till ett kompetent val av PM.

Ok.. Det där vet vi ju sen tidigare. :)

Kärnfrågan.. som du inte svarade på.. var.. hur mycket måste man känna sig pissad på innan

det är ok att kräva nyval?

Alltså... varför skulle det vara ok för de röda att begära nyval med våldsamheter nu, men inte för gula

(om de skule fölora ett val) sen?

"Deras" parti blev ju också utomparlamentariskt avsatt. Fast inte av millitär utan av pöbel.

Ska dom sen få gå ut och bränna bussar etc precis som de röda?

Om inte.. varför inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

ifall regeringen avgår och utlyser nyval, vem ska styra Thailand under de månader som det tar att arrangera detta?

Accepterar de röda att Abbhisit och demokraterna utses att leda interimsregeringen som TRT gjorde 2006?

Sen kan inte amnestiförslaget klubbas igenom då eftersom det inte finns något parlament. Alla bannlysta politiker förblir bannlysta då och är alltså ickae valbara. Inga förändringar i konstitutionen kan heller göras.

Sen att de som röstade på Newin kanske känner sig blåsta just nu, hur tror du att de som röstade på Banharn och Chart Thai kände sig efter valet 2007 efter att han under hela valrörelsen och så sent som dagen innan valet lovat dyrt och heligt att aldrig ingå i en koalition med PPP. Sen tog det knappt 24 timmar att få honom och skifta åsikt. De är väl lika lurade som de som röstade på Newins gäng?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror faktiskt att Maud skulle kunna hjälpa den därringa Absinth med lite handfasta råd, hennes energi behövs ju när det hettar till.

Härstedtaren och Fylking tror jag stjälper mer än di hjälper.

[move]Personkännaren Arne[/move]

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

ifall regeringen avgår och utlyser nyval, vem ska styra Thailand under de månader som det tar att arrangera detta?

Accepterar de röda att Abbhisit och demokraterna utses att leda interimsregeringen som TRT gjorde 2006?

Sen kan inte amnestiförslaget klubbas igenom då eftersom det inte finns något parlament. Alla bannlysta politiker förblir bannlysta då och är alltså ickae valbara. Inga förändringar i konstitutionen kan heller göras.

Sen att de som röstade på Newin kanske känner sig blåsta just nu, hur tror du att de som röstade på Banharn och Chart Thai kände sig efter valet 2007 efter att han under hela valrörelsen och så sent som dagen innan valet lovat dyrt och heligt att aldrig ingå i en koalition med PPP. Sen tog det knappt 24 timmar att få honom och skifta åsikt. De är väl lika lurade som de som röstade på Newins gäng?

Varför vill du leda in mig på partipolitiska spörsmål? Jag bryr mig inte vem som regerar landet vare sig före eller efter valet. Varför inte Abhisit och demokraterna både före och förhoppningsvis efter?

Bara det är folket som får bestämma sitt styre i ett rättvist val så är jag nöjd. Hur man lägger upp ett nyval rent praktiskt och hur lång tid det behöver gå innan man kan vara i mål har jag inga åsikter om överhuvudtaget. Bara det genomförs enligt konstens alla regler så får det ta den tid som behövs. Varför ska jag sitta och ha åsikter om något jag inte äger kunskap i, det är ju andra än jag som ska ordna ett nyval. Och dom vet antagligen vad som krävs och kan förhandla fram acceptabla demokratiska villkor för alla parter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför ska jag sitta och ha åsikter om något jag inte äger kunskap i, det är ju andra än jag som ska ordna ett nyval. Och dom vet antagligen vad som krävs och kan förhandla fram acceptabla demokratiska villkor för alla parter.

Det här med kunskaper har ju inte hindrat vare sig mig eller en del andra från att uttala sig. Var inte så hämmad Kim ;)

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kärnfrågan.. som du inte svarade på.. var.. hur mycket måste man känna sig pissad på innan

det är ok att kräva nyval?

Jag önskar att thailändarna på ett diplomatiskt sätt minskar klyftan mellan människorna innan det går över styr. JAG tror att det behövs ett nyval för att åstadkomma detta. Har DU några problem med att jag tycker det?

Säga vad man vill om dig, men någon diplomatisk begåvning har du då aldrig visat prov på på forumen. Hade alla thailändare i båda lägren varit som dig så hade det nog redan varit fullt inbördeskrig. ha ha  ;)

Men som sagt, jag har inga problem med dina åsikter, jag accepterar dom fullt ut. Har du problem med mina?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

En kan undra va ett språkrör tjänar i dessa dagar, förmodligen betydligt mer än ett sugrör.

Avloppsröret Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag önskar att thailändarna på ett diplomatiskt sätt minskar klyftan mellan människorna innan det går över styr. JAG tror att det behövs ett nyval för att åstadkomma detta"

Detta är mycket bra skrivet!  Kim!

Jag hoppas på Nyval så snart det lungnat ner sig kanske nästa år.

Och då inga ombuds röstningar, alla som vill rösta måste göra det själva!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det här med kunskaper har ju inte hindrat vare sig mig eller en del andra från att uttala sig. Var inte så hämmad Kim ;)

Jens

Bra sagt. Man måste inte ha studerat statskunskap för att ha rätten att yttra sin åsikt. Det är synd att inte fler yttrar sig. Kanske skräms det bort av typen av besserwissers som undertecknad som gärna märker ord och vränger på argument samt gapar högst.

När det gäller modern politologi om Thailand så tror jag att det finns färre upplysta specialister än vad det gör gällande de flesta andra stater. Det är helt enkelt väldigt svårt att få ett grepp om vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...