Jump to content
audirs2

Om man flyttar till Asien, vilket land har lugn trafik?

Recommended Posts

audirs2

Som frågan lyder, till vilket land skall man då flytta till? 

För i Thailand kör man som idi*ter!

• Haha 1

FF

Tyckte att trafiken i Vietnam var mycket lugnare, inga onödiga omkörningar, och de flesta höll hastigheten med vad jag åkt där.

FF

• Ge karma 3

Tommy

Inte Indien eller Filipinerna i alla fall... Bhutan,kanske?

MVH

Esspe
6 minuter sedan, skrev FF:

Tyckte att trafiken i Vietnam var mycket lugnare, inga onödiga omkörningar, och de flesta höll hastigheten med vad jag åkt där.

FF

Inte i Saigon tyckte jagmen det var kanske mest trafikflödet som var så fascinerande där. Nu gick det kanske inte att köra så fort där men motorcyklarna är värre än i Thailand. Däremot minns jag när vi åkte från Da Nang till Hoi An i hotelltaxin. Inte en bil till på vägen men han låg och puttrade som en 90 årig gammal tant. Samma på lite utflykter vi gjorde, det gick enerverande långsamt.

• Ge karma 1

audirs2

Dem här jävlen har inte en chans!

acarls

Östtimor

Scandinaviancorner

Maylasia

• Ge karma 1

berlitz

Vilket land som är bättre... Frågan är lite underligt ställd tycker jag iaf. Ungefär som i Sverige, Stockholm vs Gällivare mkt lugnare i norr, i Thailand jämföra Bkk med tex Songkhla är ju som dag å natt.

I Vietnam är medelhastigheten löjligt låg,hektiskt i Hmc men lugnt i Hanoi,osv.

Dolle

Nodkorea skule jag då sattsa på

• Haha 4

Peolito

Mongoliet skylla jag satsa på.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Haha 3

evert 1

Berliz träffade huvudet på spiken.

Kommer man från landet och hamnar i storstadens trafik, typ Stockholm eller Göteborg och inte hittar kan det var ett helvete.

Samma i Thailand, när man hittar och blivit van vid trafiken (för den är otvivelaktigt "ganska" annorlunda) är det inga större problem.

Hastigheten kan synas vara hög men egentligen kör folk ganska sakta, just p.g.a. att trafikflödet är högt, inte minst då i större städer.

Längre ut i periferin kör en del kanske "lite" fort men det är blandningen som kan ställa till "lite" problem.

Kan ge ett litet exempel på Essingeleden (hastighetsgräns 70), där kör folk inte sällan både 90 och 100 eller mer (om det går), avstånd mellan bilarna understiger då och då 5 meter.

När det är kö är oftast oftast UNDER 5 meter, just för att ingen ska kunna tränga sig emellan.

Samma är det även i Bangkok, skillnaden är att där måste man ta hänsyn till alla djävla moppar.

Och blinkers - vad är det för något?

Skulle folk springa runt bland svenska biltrafikanter som turisterna gör på Thailändska semesterorter skulle det i Sverige säkert vara minst lika många olyckor om inte mer.

Är man "bara" liten vaken är det inga större problem att gå över varken second eller third road i Pattaya, bilförarna väjer oftast de decimetrar som just behövs för att inte köra över turisten.

Själv tycker jag dock att thaifolk inte sällan kör lite väl ryckigt och fegar ur eller bestämmer sig väl sent vid omkörningar. m.a.o. de kör orytmiskt, ibland lite hårt.

Har åkt taxi några gånger mellan Bangkok och Pattaya, taxiföraren kan inte sällan då pendla mellan 80 till 120 utan någon som helst orsak.

Dra på, köra upp till 120 för att köra om, för att några km senare bara köra i 80 och bli passerad av flera av de bilar som han nyss kört om.

• Ge karma 3
  • Fint 2

ReKa

I Singapore kör dom som normala människor, använder blinkers, och tutar inte hela jävla tiden. 

• Ge karma 4
  • Fint 2

stefan5300

Cypern kanske har lugn trafik, jag har inte varit där men morsan och farsan trivdes jätte bra där.