Jump to content
IGNORERAD

Plantera 'vad' på 70 rai?


Surin P3

Recommended Posts

Hej

Kanske sockerrör och eucalyptus vore något, båda är tåliga och kräver inte så mycket tillsyn.

Fruktträd borde också vara bra, det blir ju inte så långa transporter av frukt till Bangkok.

Men som någon annan skrev så är det nog bra att satsa på några olika grödor.

Mvh Isan Lover

Hej!

Skulle inte rekommendera eucalyptus då jag läst någonstans att de armar ur jorden fort. Men att som de flesta rekommenderar, blanda grödorna är nog bäst. Då får man alltid någon skörd om det är någon av grödorna som slår fel.

// Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • fiskodlarn

    6

  • ronoh

    4

  • svampen

    3

  • Roi Et Perra

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej!

Skulle inte rekommendera eucalyptus då jag läst någonstans att de armar ur jorden fort. Men att som de flesta rekommenderar, blanda grödorna är nog bäst. Då får man alltid någon skörd om det är någon av grödorna som slår fel.

// Perra

Hej

Vad det gäller eucalyptus så finns det mycket riktigt två läger.

En del anser att träden utarmar jorden och sänker grundvatten nivån.

En del säger att eucalyptus är som vilket träd som helst, bara tåligare och mer snabbväxande än andra.

Dom bönder som har fått problem har bara planterat och skördat eucalyptusen år efter år utan att låta jorden återhämta sig

t.ex genom att odla andra grödor som tillför jorden näring igen.

Dom har heller inte gödslat marken eller tillfört någon slags näring under dessa år.

Själv har jag erfarenhet ifrån svärfars eucalyptus odling, där odlades jordnötter direkt efter att eucalyptusen hade

skördats färdigt och rötterna dragits upp.

Det gick utmärkt och nu kan det odlas vad som helst på den marken igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

De låter ju bra. Men det verkar vara ett stort jobb att först vänta på att trädet skall växa upp och sen ta bort det?

Jag skulle nog själv försöka hitta något som är mer hållbart i längden. Och inte lika arbetskrävande. Jag är lite lat sedu. :rolleyes:

Ha de gött

Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De låter ju bra. Men det verkar vara ett stort jobb att först vänta på att trädet skall växa upp och sen ta bort det?

Jag skulle nog själv försöka hitta något som är mer hållbart i längden. Och inte lika arbetskrävande. Jag är lite lat sedu. :rolleyes:

Ha de gött

Perra

Hej Perra

Det som är bra med eucalyptus är att du kan skörda träden 4 gånger innan dom behöver bytas ut.

Det kommer nya skott på roten, och andra, tredje och fjärde skörden ger mer i ton än den första.

Så är du lat borde detta passa dig perfekt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover :wai:

Jag får ta ett snack med "chefen" angående detta med eucalyptus träd. Perfekt för en annan om det sköter sig själv :D Men man måste ju ha något på gång så släkten har något att pilla med. Men som sagt var det får ju "chefen" bestämma. Om det är någon som har något tips om snabbväxande träd som ger bra skugga vore jag tacksam.

Hälsn

Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

en kompis till mig har en odling med något slags parfymträd... har ingen aning om vad de kallas tror han har 10 rai!

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns tillgång till vatten skulle jag satsa på räkodling. Bra pris och snabb avkastning på satsat kapital. Bara att gräva bassänger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan lover!

Har du stor erfarenhet av eucalyptusodling? Är litet nyfiken på ekonomiskt utfall, skördekostnader osv i ditt område.

Har själv 18 rai eucalyptus som vi skördade i våras, första skörden som vi tog i tidigaste laget, mest pga pengabrist.

Vi fick 800 bath per ton och arbetskostnaderna blev enligt mitt tycke väldigt höga.

När vi planterade 2006 låg priset på 1200 bath per ton men sedan började naturligtvis varenda granne plantera samma sak.

Mvh

Fiskodlarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isan lover!

Har du stor erfarenhet av eucalyptusodling? Är litet nyfiken på ekonomiskt utfall, skördekostnader osv i ditt område.

Har själv 18 rai eucalyptus som vi skördade i våras, första skörden som vi tog i tidigaste laget, mest pga pengabrist.

Vi fick 800 bath per ton och arbetskostnaderna blev enligt mitt tycke väldigt höga.

När vi planterade 2006 låg priset på 1200 bath per ton men sedan började naturligtvis varenda granne plantera samma sak.

Mvh

Fiskodlarn

Hej

Ja vi har erfarenhet av eucalyptus odling, både släktingarna och vi själva odlar bl.a det.

Priset har varierat från över 1000 baht per ton till som sämst 250 baht nu i senaste krisen, då efterfrågan minskade.

Du skrev att arbetskostnaderna blev höga, tog ni ner dom själva eller var det ett företag?

Priset för folk som skördar är 150-180 baht per person och dag, inte dyrt tycker jag.

Man ska inte skörda tidigare än efter 4 år, det gör inget om man väntar längre t.ex om priset tillfälligt är lågt.

Vi har nu träd som är färdiga för skörd i år, men går priset inte upp får dom stå kvar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi hade ett lokalt företag som skördade. Betalade 150 bath per ton för arbetet och 120 bath för frakten. Har inte riktigt räknat på vad som skulle ha varit mest lönsamt.

Vi fick i allafall 800 bath per ton. Hade vi gjort arbetet själva hade vi bara fått 700 bath. Hur som helst så var det intressant och lärorikt och man fick litet siffror att räkna med till nästa skörd. Hade egentligen planerat att skörda efter 4 år, men de hade vuxit väldigt bra och pengarna behövdes till markköp.

Men du menar väl inte att Eucalyptusen ligger på 250 bath nu? I så fall fick vi ju ett väldigt bra pris i april.

Vart håller ni till förresten? Det här är i A.Chokchai i Korat.

Mvh

Fiskodlarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns tillgång till vatten skulle jag satsa på räkodling. Bra pris och snabb avkastning på satsat kapital. Bara att gräva bassänger.

Bra för ekonomin men vad tycker du om jorden som blir förstörd & får ligga i träda?

Tigerräkor förstör 40% av risfälten PGA bättre vinst på kort sikt!

Väntar på svar?

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 4 ar hur manga ton genererar en rai uppskattningsvis?

BEROR PÅ VAD DU YTNYTTJAR DEN TILL ?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

BEROR PÅ VAD DU YTNYTTJAR DEN TILL ?

Blir latt slarvfel nar man skriker.

F.o tyckte jag att det var uppenbart med tanke pa pagaende diskussion - men det var visst en felbedomning. Vi kan val saga som sa att det inte ar svamp iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir latt slarvfel nar man skriker.

F.o tyckte jag att det var uppenbart med tanke pa pagaende diskussion - men det var visst en felbedomning. Vi kan val saga som sa att det inte ar svamp iaf.

Synd skulle löna sig !

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd skulle löna sig !

Kan man lita pa ditt uttalande? Kanns som du ar lite javig i fragan.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens moster odlar frukt i Surat.

När frukten är mogen så kommer det arbetare från Isan mm och skördar frukten.

vinsten tar Moster hand om.

Låter inte så arbetsamt :great:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille!

Jag vet inte hur mycket det kan ge, men 2006 räknade min late svågers flitiga bror med att 40 rai skulle ge 1 miljon bath på 4 år, efter alla kostnader.

Omräknat från priset då till vad jag har att jämföra med från april i år, så borde vi kunna hamna runt 26-27 ton Eucalyptus per rai.

Det borde kanske kunna stämma. När vi skördade efter bara 2 år och 10 månader så gav det mellan 10-11 ton per rai.

Kanske någon annan här har bättre kunskap?

Mvh

Fiskodlarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra för ekonomin men vad tycker du om jorden som blir förstörd & får ligga i träda?

Tigerräkor förstör 40% av risfälten PGA bättre vinst på kort sikt!

Väntar på svar?

MVH Svampen

På vilket vis förstörs jordenav räkodling? Visst kan man säja att marken ligger i träda men den nyttjas i alla fall för räkodling och ger inkomst.

Jag vet inte hur det ser ut för tillfället om där odlas eller om den ligger i träda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omräknat från priset då till vad jag har att jämföra med från april i år, så borde vi kunna hamna runt 26-27 ton Eucalyptus per rai.

Spännande siffror!

Vi har också några rai med Eucalyptus, och jag undrar verkligen om det kan bli den affär man en gång hoppades på. Med risk för att frågan är av karaktären "hur långt är ett snöre", så undrar jag om någon har en uppfattning om vad som kan anses vara normal höjd och vikt för ett träd som har vuxit i fyra år?

Våra har stått i snart två år och det är ena tunna, men rätt höga plantor. Vi har inte gjort någonting direkt med dem sedan de planterades, kanske dags att försöka sprida lite gödsel runt träden?mellow.gif

jap.gif

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej!

Vi hade ett lokalt företag som skördade. Betalade 150 bath per ton för arbetet och 120 bath för frakten. Har inte riktigt räknat på vad som skulle ha varit mest lönsamt.

Vi fick i allafall 800 bath per ton. Hade vi gjort arbetet själva hade vi bara fått 700 bath. Hur som helst så var det intressant och lärorikt och man fick litet siffror att räkna med till nästa skörd. Hade egentligen planerat att skörda efter 4 år, men de hade vuxit väldigt bra och pengarna behövdes till markköp.

Men du menar väl inte att Eucalyptusen ligger på 250 bath nu? I så fall fick vi ju ett väldigt bra pris i april.

Vart håller ni till förresten? Det här är i A.Chokchai i Korat.

Mvh

Fiskodlarn

Hej

Det var roligt att höra att priset har gått upp igen, kanske blir det till att skörda ett fält i vinter.

Vi håller till Nong Khai provins, i en liten by som heter Ban Kam too young.

Förstår att du skördade om du behövde pengarna till mark köp, vår plan är att köpa mer mark för dom inkomster vi får ifrån

eucalyptusen.

Och tanken är att ha flera fält som är planterade på olika tider så vi kan skörda och ha inkomst ifrån dom varje år.

Vi har tre markbitar med euca och två med ris, totalt ca 40 rai.

Och jag köper gärna mer mark om rätt tillfälle dyker upp.

Jag är inte säker på vilket som är mest lönsamt, att låta en firma skörda eller folket i byn.

Men det vore roligt att ge byinnevånarna och släkten lite extra arbete, det är många som är beroende av såna inkomster för

att klara sin försörjning.

Till UT006

Som du skrev så blir träden mycket långa och tunna till en början, men när rotsystemet har utvecklats blir dom snabbt

grövre.

Så bara lugn det kommer säkert att bli bra till slut.

Gödsling behövs normalt inte, men att rensa bort ogräs mellan träden är aldrig fel.

Detta brukar vi göra med röjsåg och ogräset får sedan ligga kvar och multna, det blir gödning till träden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover!

Kul att höra att vi har samma inställning. Vår plan har hela tiden varit att Thailand skall bli självgående så att vi inte behöver skjuta till mer pengar från Sverige.

Har du någon erfarenhet av att odla sockerrör också? Har en del socker på fälten också och vill gärna ta del av andras erfarenheter. Som det är nu är man ju hänvisad till att lita enbart på thailändska släktingar och vänner.

Mvh

Fiskodlarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isan Lover!

Kul att höra att vi har samma inställning. Vår plan har hela tiden varit att Thailand skall bli självgående så att vi inte behöver skjuta till mer pengar från Sverige.

Har du någon erfarenhet av att odla sockerrör också? Har en del socker på fälten också och vill gärna ta del av andras erfarenheter. Som det är nu är man ju hänvisad till att lita enbart på thailändska släktingar och vänner.

Mvh

Fiskodlarn

Hej

Vår släkt odlar inte sockerrör, vi har bara släktingar som tar jobb och skördar ibland.

Men det finns en del odlingar i närheten av oss, och vad jag har hört ska dom vara väldigt lättskötta och också vara bra

för jorden.

Så det kanske är något att fundera på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har också några rai som ligger outnyttjade, det är närmast gammal risodlingsmark. Låter intressant med sockerrör ("oi" eller hur uttalas det?), särskilt om det kan hjälpa till att ge jorden lite energi.

Frugan säger att det dock bör till rejäla arealer för att det skall bli några vinster att tala om - har hon en poäng där? Sedan är det väl tyvärr rätt eldfängt och som granne med våra eukalyptus - som i sig är rena dynamiten med sin oljedimma - kanske det är en dålig kombination.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi har också några rai som ligger outnyttjade, det är närmast gammal risodlingsmark. Låter intressant med sockerrör ("oi" eller hur uttalas det?), särskilt om det kan hjälpa till att ge jorden lite energi.

Frugan säger att det dock bör till rejäla arealer för att det skall bli några vinster att tala om - har hon en poäng där? Sedan är det väl tyvärr rätt eldfängt och som granne med våra eukalyptus - som i sig är rena dynamiten med sin oljedimma - kanske det är en dålig kombination.

jap.gif

Hej

Några rai är nog för mycket riktigt för litet för sockerrör.

Kanske Tapioca eller jordnötter kunde vara något, dom brukar odlas på mindre arealer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...