Jump to content
IGNORERAD

Dagens Radiotips: P4 dokumentär


Enis

Recommended Posts

Dagens Radiotips: P4 dokumentär Söndagen den 19 April 22.05-23.00 Svensk man, thailändsk kvinna

Quote

På gågatan i Östersund utropar en ung kvinna:

- Äckligt! Det borde förbjudas!

Frågan gäller vad hon tänker när hon ser en svensk man med en yngre thailändsk kvinna vid sin sida. Ämnet tycks uppröra många trots att vi lever i det multikulturella Sverige 2009.

Att ”hämta hem en thailändska” som det sägs ibland, är inte helt okej. Bertil, 63år och Aree, 51 år är ett av de där paren som det tisslas och tasslas om. De har varit gifta i snart 20 år och har massor med kompisar och släktingar som också är par där mannen är svensk och kvinnan thailändska.

Den här dokumentären handlar om fördomarna som möter svenskar och thailändare som lever tillsammans.

http://www.sr.se/sid...artikel=2543673

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så var det dags igen...

Pratade om det här med min mosters man som kom till Sverige från Grekland på 60-talet och det är precis nu som då med fördomar och "dra alla över en kam". Kan bara konstatera att inställningen och beteendet hos många aldrig förändras.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, då var det dags igen...

Men hittade en ganska bra parallell till detta på samma sida.

Quote

– Första gången jag åkte med en sån här båt så tänkte jag att det var en flytande köttmarknad. Men det är det inte, det är en flytande nöjesmarknad. Som ett tivoli, ett socialt tivoli, utbrister Kent med ett leende och tar en klunk på sin öl.

Det är alltså OK att åka båt till Tallinn på "nöjesmarknad"... bra, då vet jag.

Men i slutändan så har media ett jätteansvar på hur folk ser på olika ting. Att vinkla en tallin-resa till något positivt går bra i media, men att få till en resa till Thailand som något positivt verkar media ha svårt för.

Jag börjar tro att resebyråerna borde "sponsra" lite mera till Expressen och Aftonbladet.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Nu har jag lyssnat på dokumentären. Ganska skrämmande att höra fördomarna i början av programmet då man frågar ett antal på gatan om svensk äldre man med yngre thailändska.

Jag gillade dokumentären, den var verkligen varm och öppenhjärtlig. Den ömsesidiga kärlek var uppenbart påtaglig. Det ni, tvivlare där ute!

Jag tycker att Bertil i dokumentären sammanfattar det ganska bra när han på frågan varför han blev kär i henne: "Hon var annorlunda". Det stämmer ju så bra, åtminstone för mig. Min stora kärlek till min fru beror ju på att hon är annorlunda och passar mig. Sen att hon är thailändska har ju ingen betydelse.

Vidare nämner Bertil att han ämnar vid samband att det är 20 år sedan, i år, de träffades att köra till Thailand. Närmare bestämt från Paviljongen i Utanede till en paviljong i Bang-in Palace, Ayutthaya. Denna paviljong har stått som förebild till paviljongen i Utanede. Raggare som Bertil är så ska han köra sin Fiat 500 -74 hela vägen till Thailand. Cirka 3 månader beräknas detta ta.

Nu vore det ju oerhört intressant att få veta om Bertil är aktiv här? Hans planerade äventyr måste ju bara få uppmärksammas.

Som sagt, lyssna på dokumentären. Den var trevlig.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo, då var det dags igen...

Men hittade en ganska bra parallell till detta på samma sida.

Det är alltså OK att åka båt till Tallinn på "nöjesmarknad"... bra, då vet jag.

Men i slutändan så har media ett jätteansvar på hur folk ser på olika ting. Att vinkla en tallin-resa till något positivt går bra i media, men att få till en resa till Thailand som något positivt verkar media ha svårt för.

Jag börjar tro att resebyråerna borde "sponsra" lite mera till Expressen och Aftonbladet.

Bangkok shopping (jan -09)

KOH PHI PHI (dec 2008)

Bangkok (nov 2006)

CHIANG MAI (nov 2007)

HUA HIN (jan 2008)

KHAO LAK (nov 2007)

KOH CHANG (mars 2007)

KOH LANTA (nov 2006)

KOH PHANGAN och KOH TAO (nov 2007)

KOH SAMUI (mars 2006)

KRABI (nov 2007)

PHUKET (nov 2007)

TARUTAO (okt 2008)

Thailand - för dig som vill veta mera (feb 2005)

Thailand - stanna länge (feb 2008)

ÖLUFFA I SÖDRA Thailand (feb 2006)

Link to comment
Dela på andra sajter

changtravel

Man ska skita i vad folk tycker !! När man åkte till Pattaya 86 första svängen så va folk chockade Thailand ..HUH.. va skulle man ner dit o göra ...så hemskt bla bla bla ... Nu har Nästan varenda jävla svensk vart i Thailand då är det så fint så. morsan tordes knappt säga till bekanta att man var i Thailand  på den tiden    --varje gång du är med en thai brud är det en spark i skrevet på alla jävla feminster och Vänsterpack hemma !! KEEP ON ROCKING !!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Håller med dig! Men vad har vänsterpack med detta att göra? hehe

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller med dig! Men vad har vänsterpack med detta att göra? hehe

Det har väl inte så mycket med vänster att göra. Definitivt med feminister. Möjligen kan man påstå att vänstern är överrepresenterad bland feminister.

Hur som helst blir dessa feminister mycket förvirrade när dom kan observera thaidamer med svenska män. Det passar inte in i deras världsbild riktigt, och dessutom verkar ju dessa par ej ha politiskt korrekta förhållanden!

Detta är upprörande! Jag har ännu inte sett några krav på förbud mot relation mellan svensk man och thailändsk kvinna, Men jag skulle inte bli förvånad...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...