Jump to content
IGNORERAD

Varför är det år 2552 i Thailand?


jonny

Recommended Posts

hej.jag undrar om det är någon här som vet om varför Thailand är på 2552 talet. alltså vad som gorde att dom startade sin tideräkning för 2552 år sedan? är det någon som vet vore jag tacksam.                                  mvh jonny

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan läsa lite om det här: http://web.telia.com...03547/kap04.htm

Där står bl.a. så här:

Enligt den buddhistiska tideräkningen dog Buddha år 543 före vår tideräknings början. Om du vill översätta ett modernt thailändskt årtal till vår tideräkning drar du därför bara bort 543 år från det thailändska årtalet. År 2 500 i den buddhistiska tideräkningen motsvarar därför 1957. (2500­­-543=1957) Enligt modern forskning levde Buddha ca. 560-480 f.v.t. Hans dödsår ligger då ca. 60 år längre fram i tiden än den buddhistiska tideräkningen anger.

Link to comment
Dela på andra sajter

En något makaber association är att det var just 543 svenskar som försvann i tsunamin.

Undrar vad thailändska nummerkonstnärer har att säga om det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Undrar vad thailändska nummerkonstnärer har att säga om det?

Samma som vi andra, åk till Pattis istället

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Spooky, dessutom så är ju just 543 nästan jämt delbart med 7.

[move]

Sifferfetischisten Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är helt logiskt att Thailand är före oss i tideräkning, dom hade ju höghus redan när vi hade ett 2 km tjockt istäcke över Sverige.

Man kan ju också tillägga att dom ligger före även på klockan. :yes:

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och drack lite Sang Som på hotellet sist jag var nere, då det kom en jänkare och satte sig i baren.

Jag bjöd honom på ett glas, och han studerade flaskan ett litet tag...

Så frågade han mig, vad det var för "fucking numbers" som stod på flaskan. Jag sa att att 2551 är väl året då det tappades, och så fick jag dra en förklaring om Thailändarnas tideräkning från Buddhas död.

Fick då (det typiskt amerikanska) svaret: -"Huh? That's fucking retarded!"

Sa för mig själv att i den här baren finns det bara en sak som är retarded... sen drack jag själv upp flaskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Det riktigt märkliga e ju att dom inte byter år vid nyår(song khran) utan 31 dec som vi

Link to comment
Dela på andra sajter

Året börjar den förste december, man firar nyår trettonde april och klockan blir aldrig mer än sex.  Inte är det väl så konstigt att de har svårt med tiden.  Det skiljer faktiskt ett år mellan olika delar av sydostasiens theravada buddism och andra asiatiska länder som skriver 2009 = 2553. 

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

December är årets första måne, frugan räknar både med normala månader, alltså jan - dec, och det gamla sättet med mån år, dec - nov, men då verkar det mest röra sig om sk Buddha dagar, varje fullmåne markeras ju särskilt i den thailänska kalendern.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...