Jump to content
IGNORERAD

Turistvisa ambassaden


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

Är det någon som vet när man kan komma och lämna pappren för turistvisa. Jag läste att man måste vänta till Juni. Är det så lång tid. Har någon sökt sista tiden

Hjälp för tiracen vill till sverige pga barnafödande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du vet att det kostar en del att föda barn i Sverige när man vistas här på turistvisum, har ni tid att skaffa UT däremot så är det kostnadsfritt map födandet.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vart läste du att man måste vänta till Juni?

Det skrev DrRambone i denna tråd: ar smatt forvirrad.

Vi är givetvis tacksamma om flera medlemmar med färska erfarenheter delar med sig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag har pratat med tiracen som ska ringa ambassaden på måndag och kolla. Hoppas bara det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det skrev DrRambone i denna tråd: ar smatt forvirrad.

En skillnad är dock att i deras fall får de väl troligen ingen förtur, vilket din flickvän kan få om hon är höggravid.. 

Om ni ska  bosätta er i Sverige skall UT sökas, om ni söker besöksvisum men avsikten är bosättning så skall de ge avslag om de följer reglerna, ni får ju därför "ljuga" eftersom den frågan ställs, visserligen får man ju alltid ändra sig men det kan ju komma i ett senare läge i en framtida  UT/PUT ansökan då det slår tillbaka..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

islander.

Tack för din åsikt. Jag ska självklart kolla allt. Jag råkade faktiskt upptäcka att min flickvän var gravid när hon kom till sverige. Det är skillnaden. Självklart talade hon inte om det förrän vi var i sverige eller hur. Det är därför det är bråttom nu. Detta skulle ha fixats för  minst 1 månad sedan. Men Tiracen bangade då ur när hon var i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest sessan85

hej hej.

Jag fick en tid idag och vi fick en tid till den 25/5 alltsa en manads vantetid.. inte Juni som de skrev till mej forst, sa jag ar lite gladare idag..

Vi tankte soka UT fran Sverige (om min man tycker om Sverige och vill vara langre tid dar, det ar ju en personlig fraga sa att saga).

Sjalv vill jag hem ett tag till Sverige, man far ju hemlangtan ibland.. och nu ar det extra nar varen kommer...

men som jag sag ska man inte namna detta nar man lamnar in for Besoksvisum att man eventuellt ska soka UT. eller...??

Har ni bestallt tid an.. hur lang tid fick ni vanta pa tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hej hej.

Jag fick en tid idag och vi fick en tid till den 25/5 alltsa en manads vantetid.. inte Juni som de skrev till mej forst, sa jag ar lite gladare idag..

Vi tankte soka UT fran Sverige (om min man tycker om Sverige och vill vara langre tid dar, det ar ju en personlig fraga sa att saga).

Sjalv vill jag hem ett tag till Sverige, man far ju hemlangtan ibland.. och nu ar det extra nar varen kommer...

men som jag sag ska man inte namna detta nar man lamnar in for Besoksvisum att man eventuellt ska soka UT. eller...??

Har ni bestallt tid an.. hur lang tid fick ni vanta pa tid?

Bara så att ni är medvetna om det, är risken mycket stor att ni när ni försöker söka UT från Sverige kommer att bli nekade och att din man tvingas tillbaka till Thailand för att göra detta. Nästan omöjligt för en Thailändare att få UT, sökt när man redan befinner sig i Sverige.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga detta.

Vanligen är det ju tvärtom, dvs att thaidamen föder barn i Sverige, och man anser då att hon inte ska skiljas från sitt barn bara för att UT måste sökas från Thailand.

I jämlikhetens Sverige borde det väl dock vara rimligt att tycka att thaimannen ej ska behöva skiljas från sitt barn bara för att han måste vänta på UT i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det skrev DrRambone i denna tråd: http://www.maipenrai...hp?topic=4183.0]ar smatt forvirrad.

Vi är givetvis tacksamma om flera medlemmar med färska erfarenheter delar med sig.

Herr Chang har talat.

Hej

Beställt tid idag. Tid för ambassadbesök blev 26 juni. Dvs. redan mer än 2 månaders väntetid...

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest sessan85

men vad lustigt, att det ar sa olika med tiderna, vi har bara 2 manaders vantetid

ja, det tals ju att tanka pa det dar med jamlikhets sverige?

om det ska krangla ar det val bara att aka tillbaka eller nat, jag har inget emot Thailand snarare tvartom, bara det arr det kanns mycket tryggare och mycket battre att vara i sverige, med tanke pa om det skulle handa nagot under graviditeten.

vet inte sa mycket om Thailand och dess sjukhus.

ska ivag for att kolla bebisen nasta vecka, men ar lite skeptiskt.

man ar ju inte mer an bortskamd, lite trangssynt svenska.. ;)

ar det nagon som har erfarenhet av thailandska sjukhus forovrigt..??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej sessan85,

Visst har jag erfarenhet av thailändska sjukhus. Kort och gott:

Man får vad man betalar för.

De bästa sjukhusen är utan snack likvärdiga eller bättre än svenska sjukhus. Det är i regel billigare också, även om prisskillnaden minskat på senare tid.

Vad som är speciellt slående är personaltätheten, kan ej jämföras med nedbantat svenskt sjukhus.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Hej Sessan!

Jag tillbringade 6 veckor på sjukhus i Bangkok med min dotter. Så den erfarenheten jag har är enbart positiv. Fantastisk personal duktiga läkare modern utrustning. Men det jag minns mest är den fantastiska empati personalen visade mot min dotter.

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Om det är 2 mänaders väntetid är det  ren katastrof. Skulle det vara sant tror jag det är kört för våran del. Man ville ha tiracen på besöket innan dom ser hur tjock hon ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi tankte soka UT fran Sverige (om min man tycker om Sverige och vill vara langre tid dar, det ar ju en personlig fraga sa att saga).

Som andra på påpekat är det ingen god ide att söka från Sverige nån hänsyn till pappan tas knappast, däremot med inställningen att ni ännu inte vet var ni vill bo borde det vara fullt möjligt att få besöks UT efter 3 månader i Sverige, för nära anhörig går det att förlänga med 6-9 månader dvs max ett år i Sverige, nackdelen är ju att han inte kommer in i systemen eller kan jobba  och det är fortfarande krav på retutbiljett mm, men isåfall gäller det ju att vara förutseende och köpa 1 årsbiljett och se till att han har en försäkring som gå att förlänga..

   

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...