Jump to content
IGNORERAD

Snus i Thailand


Pontus

Recommended Posts

Vi hade en bra länk på TT om snus. Kan vi köra en "kopia" på den här?

Behöver länken till Svensken som gör snus. Behöver beställa lite hehe

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Pontus

    7

  • soiwalker

    6

  • ban99arne

    2

  • Bulken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej igen Pontus,

Faktum är att jag var och hälsade på Göran i Pakchong i söndags och fick en privat guidad tur samt köpte upp mig på ett lager snus. Själv är jag General snusare sen snart 30 år, men jag måste säga att Görans version är riktigt, riktigt bra. Fint bett i läppen och håller ihop perfekt.

IMG_1291.jpg

http://www.vikingsnus.nu/

Om du är i Bangkok så har jag ett gäng varuprover som Göran skickade med mig, hör av dig i sånt fall. Ja, det går givetvis för alla snusande medlemmar. Har du vägarna förbi Pakchong så föreslår jag att du tittar in hos honom, alternativt så skickar han givetvis även med vanlig post.

Lycka till!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade precis med Göran och han var ju här som den otur man har. Var på väg till Pattis.

Beställde ett testpacket och ska försöka hitta en Bangkok Bank imorrn så jag kan betala.

Vore kul o sammanstråla ändå. Har mina "skitungar" med mig på snart 8 o 9 år bara ;)

0846532843

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde vi definitivt göra. Jag får ner mina "svenskbarn" nu på lördag morgon för en månads vistelse med farsan. 2 grabbar på 13 och 15 år samt en dotter på 8 år. Sen har jag ju redan lilla frugan samt vår 3-åriga "hasip-hasip" dotter på plats här i Bangkok. Så oroa dig inte för barn, jag har viss erfarenhet.. Du kan väl fundera på när det kan passa?

Vi höres!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

När som helst passar då frugan går på kura just nu så jag o sönerna är "ensamma" hela dagarna.

Vi brukar softa i lägenheten på förmiddagarna för att sedan inta poolen när dom öppnar 1400.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo är helt ok men om jag tar med mig en låda Chang ta inte illa úpp  :crazy:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

En låda chang ska vi nog lyckas baxa in i kylen! Chang var favoritölen under några år men det är något med bryggprocessen som gör att ölet varierar i styrka. Problemet blir då att om man ska upp och jobba dagen efter så är det högst oklart i vilket skick man är i dagen efter... Detta samt sura uppstötningar dagen efter gjorde att jag gick över till det lite mildare Leo ölet. Vill dock poängtera att jag inte är kräsen på något vis, hemma hos Göran serverades ett lokalt öl som hette Isaan, helt ok. Dok drack jag bara 2 glas eftersom jag behövde ratta bilen hem till Bkk efter besöket..

Jag har ögnat igenom manualen för "gör det själv snus". Verkar ändå vara ett mödosamt sätt att spara 136 baht per dosa på, om jag undviker den där sista ölen som jag egentligen inte behöver på Baccara så är finansieringen klar!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

"Jag har ögnat igenom manualen för "gör det själv snus". Verkar ändå vara ett mödosamt sätt att spara 136 baht per dosa på, om jag undviker den där sista ölen som jag egentligen inte behöver på Baccara så är finansieringen klar!"

Jupp jobbigt är det, tar säkert 1 timma/månad(utspritt under 5-6 dagar) :thumbsup: och sparar bara 156 bath/dosa, eller 56940 bath/år, om man snusar 1 dosa om dagen, som jag gör.

32 bath/dosa var med allt jag köpte för att göra första snussatsen (läs tråden igen), snuset kostar ca 3,5 bath/dosa(50gr) om jag räknar råvarorna. (Vikingsnus e 45ggr dyrare...)

Sen är det ju lite kul att vara snusfabrikör också ;D

Jag har inte provat vikingsnus, men är nöjd med mitt, skall prova att tillsätta bindemedel nästa gång, tror det skall vara glycerol, men får kolla mina egna länkar :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis gjort en sats med snus. 1,4 Kg snus på sex dagar. Jag vart förvånad hur enkelt det var att få ett bra resultat!

Köpte en ny sats som ger 2 kg, dessutom ska det vara bättre kvalité på tobaken.

Med första satsen tog jag nog lite för mycket pottaska även om det nu efter en veckas lagring har blivit bättre.

Det jag kan sakna är lite sötma. Eftersom jag inte vill ha hål i tänderna kanske någon här kan ge mig tips på hur man

sötar sitt snus utan socker?

Resultatet är ändå så bra att jag inte kommer att köpa snus av "staten" igen.

Nu efter all uppmärksamhet kommer väl FRA att rapportera om den "olagliga" snusverksamheten på nätet.

Därefter kommer väl detta att beskattas på samma sätt. :-

Bulken

size="3"][Jahaaa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste förtydliga mig en aning. Första satsen vart en aning besk.

Jag trodde jag hade tagit i för mycket aska, efter en vecka har det blivit mycket bättre.

Så, mitt råd till alla eventuella snusfabrikörer är att låta det mogna innan ni ger upp.

Bulken

size="3"][Jahaaa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör-det-själv-snus?! Hur gör ni då? Smakar det som svenskt snus? Vikingsnus tycker många smakar lite väl mycket parfym har jag hört (snusar inte själv).

Förresten så importerar Hasse Softrock Cafe i Pattaya numera snus från Swedish Match och har alltid i lager om jag förstått saken rätt. 400 dosan.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy,

jag ar visserligen inget matematiksnille men jag har jag har svart att se att jag kan spara 156 baht per dosa pa hemmaproduktion nar jag koper mina dosor "off the shelf" av Goran for 140Baht styck. I mitt fall finns en uppenbar risk att jag skulle kopa in alla tillbehor, fixa & trixa ihop anlaggningen, tillverka en omgang och sen aldrig gora det igen.. Jag blir snabbt lat och ointresserad, finns sakert andra som ar annorlunda. Har provat att gora eget vin, egen ol, rulla cigg etc, alltid med samma resultat.. Den ultimata besparingen ar val att sluta jaga brudar? Markligt nog sa trottnar jag aldrig pa just det :)

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Soi walker, du behöver inte vara nåt mattesnille, har du rabatt på vikingsnus så har du! På hemsidan står det fortfarande 160bath styck, om man beställer minst 10, men då ingår ju även frakt :thumbsup:

Angående att du bara skulle göra 1 försök, för att sedan sluta...

Första satsen jag körde gav ett styckpris på ca 32 bath/dosa, inklusive all utrustning jag behövdeoch råvaror ;D , så räknar man på det sättet skulle ju besparingen inte bli lika stor, i ditt rabbaterade fall endast dryga 100bath/ dosa, så jag ursäktar mig så hemskt mycket :)

Har som jag skrev inte provat Vikingsnuset och har hört både positivt och negativt om det.

Vet du förresten var i Bkk man kan köpa snuset över disk?

Ha det fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

som sagt, vi ar alla olika och det som passar en person perfekt kan vara helt fel for nagon annan. Ingen anledning for ursakter, asikten ar fri och en bra dialog bestar oftast av olikheter, eller hur? Jag har ingen stor erfarenhet av snusletande i Bangkok, jag hittade grov portion samt ett inhemskt snus pa D'pelican Sukhumvit soi 22. Jag kopte bagge, tror jag gav 370 baht styck, dyrt men vad gor man... Ar inte heller nagon expert pa de olika lokala tillverkarna av snus i Thailand ( tror att det finns 3 olika just nu) men efter drygt 30 ars snusande sa kan jag intyga att Viking Generalsnus ar en fullgod ersattare for den svenska varianten. Efter att ha traffat Goran som tillverkar Vikingsnus verkar det som om han har partners i Phuket och Pattaya men saknar en bra saljkanal i Bangkok.

Vi hors!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Får väl ta och beställa ett provpaket med 4olika sorter då...

Fast, varför det? när jag är i Bkk har jag ju oftast gott om tid och det skulle vara kul att hitta det "perfekta" snusreceptet...

Kanske skall ta och köra mindre snussatser och lite oftare i stället?

Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gör-det-själv-snus?! Hur gör ni då? Smakar det som svenskt snus? Vikingsnus tycker många smakar lite väl mycket parfym har jag hört (snusar inte själv).

Förresten så importerar Hasse Softrock Cafe i Pattaya numera snus från Swedish Match och har alltid i lager om jag förstått saken rätt. 400 dosan.

//Ulrika

En länk till ett annat forum för och av snusare

http://www.bryggforu...wforum.php?f=17

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Får väl ta och beställa ett provpaket med 4olika sorter då...

Fast, varför det? när jag är i Bkk har jag ju oftast gott om tid och det skulle vara kul att hitta det "perfekta" snusreceptet...

Kanske skall ta och köra mindre snussatser och lite oftare i stället?

Ha det bra!

Tror just detta kan vara en anledning till att det kanske kan fungera med att göra eget...

Man har tiden att lägga på det som en liten kul sysselsättning.

Har ju själv precis som Soiwalker skriver, försökt med både vin , öl, rulla cigg å allt annat,

men bara gett upp och inte orkat med det...

MEN... man har haft dåligt med tid då samt ekonomi att köpa färdigt vilket är enklast.

I Thailand har man gott om tid och många har inte så gott om pengar, och då kan det vara vettigt kanske.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss som dricker ett helrör SingSong om dagen vore det bra om någon kunde beskriva hur man enklast själva tillverkar det.

Även receptet på Coca-Cola med is vore av stort intresse.

[move]Självförsörjaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej Arne,

Coca-Cola

1 oz koffein

3 oz citronsyra

1 fl oz vaniljextrakt

1 qt limejuice

30 lb (14 kg) socker

4 fl oz extrakt från coca

2½ gallon vatten

Karamell

Apelsinolja

Kanelolja

Citronolja

Korianderolja

Muskotolja

Neroliolja

Mixa och kolsyra. Klart!

Is

Frys vatten till kuber. Klart!

SingSong vette tusan, men:

Sangsom

Odla sockerrör. Gör en melass. Destillera. Buteljera! Klart!

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man gör Bubbelvatten utan sodastream maskin,

Fyll en flaska med vatten släpp i en Treo skruva på korken  :crazy:

Vänta 5 min, Färdigt :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...