Jump to content
janne_h

Saker som höjer blodtrycket i Thailand.

Recommended Posts

SWED THAI
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Behovet av ventiler för att "överleva" av vanlig utandningsluft är väldigt mycket lägre än vid en gasläcka

En normal bil är långt ifrån "lufttät" och konstrueras för att ge vissa luftflöden för att t.ex inte imma igen direkt om man inte har fläkten igång

Bilen kan möjligen anses "vattentät" men långt ifrån lufttät och knappast en risk att man drabbas av syrebrist i. Inte minst om bilen dessutom rör sig som var aktuellt i trådstarten

Var på en fest i Berlin. Hade min husvagn med mig.

Tomas som en heter kom i sin Mercedes Sprinter långa modellen med höga skåpet.

På morgonen efter festen ser jag att bakdörren på sprintern står lite på glänt. Tror ju att någon försökt att bryta sig in i skåpet.

Så när jag tittar in där så ligger Tomas där och sover.

Frågar honom varför han inte stänger dörren när han ligger där.

Han säger då att det skett många olyckor genom att syret inte räcker till.

Jag svarar honom att skåpet har ju så många m3 syre.

Men jag fick ge mig när många andra sa att det sker titt som tätt att folk skadas när dom sover i skåpen på Tyska rastplatser efter Auto Bahn

Mvh. SWED THAI

Nicholas
Var på en fest i Berlin. Hade min husvagn med mig.
Tomas som en heter kom i sin Mercedes Sprinter långa modellen med höga skåpet.

På morgonen efter festen ser jag att bakdörren på sprintern står lite på glänt. Tror ju att någon försökt att bryta sig in i skåpet.
Så när jag tittar in där så ligger Tomas där och sover.

Frågar honom varför han inte stänger dörren när han ligger där.
Han säger då att det skett många olyckor genom att syret inte räcker till.
Jag svarar honom att skåpet har ju så många m3 syre.

Men jag fick ge mig när många andra sa att det sker titt som tätt att folk skadas när dom sover i skåpen på Tyska rastplatser efter Auto Bahn

Mvh. SWED THAI
Pga att tjuvar kommer dit och fyller husvagnen / husbilen med gas tills dom där inne tuppar av.
Sedan snor allt av värde.
Folk vaknar upp med en jäkla huvudvärk.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

rolba

Taxi i Bangkok. Värre skurkar än maffian på Phuket.

Har för mig att jag betalade under 400 med mätare från Don Muang till Sukhumvit 13 för ett år sedan 

Idag ville första idi*ten ha 950, fast pris.

Vi klev ur direkt och haffade en annan. Han ville ha 500. Tog den. Orkade inte tjafsa om mätere.

• Ge karma 4
  • Fint 1
  • Tråkigt 3

Surin P3
11 timmar sedan, skrev janne_h:

Nej den är väl ungefär lika lufttät som om du trär en plastpåse över huvudet.
Likt förbannat har jag aldrig hört någon som rekommenderat att ha en plastpåse på huvudet. Även om bilen inte är tät. Så är den tillräckligt tät för att du ska få i dig din egen utandningsluft om du kör i det läget länge. Vilket inte är hälsosamt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Tänk logiskt. Tror du någon biltillverkare idag ens skulle få ha en knapp i bilen som kan skada passagerare i bilen efter x antal timmar? 

Att det sedan finns mer eller mindre känsliga personer är väl naturligt, men att en bil skulle vara så lufttät att man kan få permanenta men efter en längre åktur är otänkbart.

• Ge karma 8
  • Fint 1

janne_h
16 minuter sedan, skrev Surin P3:

Tänk logiskt. Tror du någon biltillverkare idag ens skulle få ha en knapp i bilen som kan skada passagerare i bilen efter x antal timmar? 

Att det sedan finns mer eller mindre känsliga personer är väl naturligt, men att en bil skulle vara så lufttät att man kan få permanenta men efter en längre åktur är otänkbart.

Du kanske borde tänka logiskt själv. (som vanligt blir diskussion på MPR svart eller vit)

Dom flesta biltillverkare rekommenderar att använda Intern cirkulation som tunnlar köer mm där koncentrationen av avgaser utifrån är väldigt hög. I övrigt rekommenderar man att använda vanlig ventilation utifrån.

Således är rekommendationen från tillverkare att interncirkulation ej bör användas under längre tider.

Inte minst då det kan påverka förarens koncentrationsförmåga. Då syrefattig luft gör föraren dåsig och okoncentrerad. Varav risken för att en olycka ska hända höjs kraftigt.

Jag märker kraftig skillnad på min egen koncentration när jag sitter i Fortunern kontra Mercan där ventilation och AC fungerar som den ska.

Om man kyler fortunern med intern cirkulation och sedan går över till vanlig ventilation på en längre resa. Så blir bilen varm efter en stund eftersom AC,n inte orkar hålla temperaturen.

Mercan däremot blir kall på ett litet kick och håller sig kall hela resan. Med fräsch luft. Det känns många gånger mer behagligt temperaturmässigt att åka nercabbat med mercan i Thailandsvärmen med fullt blås på AC,n jämfört med att ha AC med luft utifrån med fortunern. Vilket säger ganska mycket.

Således anser jag att AC,n är defekt i Fortunern och bör ses över. Då den åtminstone bör kunna hålla en kall kupé kall hela resan vilket läge man än ställer den i.

https://e3sparkplugs.com/blog/outside-air-vs-inside-air-mode--whats-the-difference/

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

janne_h
7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Behovet av ventiler för att "överleva" av vanlig utandningsluft är väldigt mycket lägre än vid en gasläcka

En normal bil är långt ifrån "lufttät" och konstrueras för att ge vissa luftflöden för att t.ex inte imma igen direkt om man inte har fläkten igång 

Bilen kan möjligen anses "vattentät" men långt ifrån lufttät och knappast en risk att man drabbas av syrebrist i. Inte minst om bilen dessutom rör sig som var aktuellt i trådstarten

Ingen bil är naturligtvis hermetisk tät.

Dock är den inte heller så luftig så att luften byts ut av sig själv utan ventilation tillräckligt snabbt. Prova själv om du har den funktionen? Att köra många mil (t.e.x Rayong till Isaan) med bara intern cirkulation på hela resan och fönstrena stängda. Så får du se hur långt du kommer innan du blir trött och dåsig (och därmed även en väldigt dålig förare i klass med att du skulle  ligga över gränsen för styrfylla)?

• Ge karma 1

Tallviking
Precis nyss, skrev janne_h:

Ingen bil är naturligtvis hermetisk tät.

Dock är den inte heller så luftig så att luften byts ut av sig själv utan ventilation tillräckligt snabbt. Prova själv om du har den funktionen? Att köra många mil (t.e.x Rayong till Isaan) med bara intern cirkulation på hela resan och fönstrena stängda. Så får du se hur långt du kommer innan du blir trött och dåsig (och därmed även en väldigt dålig förare i klass med att du skulle  ligga över gränsen för styrfylla)?

Skulle jag göra så i Thailand utan fläkten på skulle temperaturen vara det som gjorde att jag fick problem. Kör jag istället i Sverige med fläkten avstängd där det är mer normal temperatur ute skulle det inte vara några problem alls

• Ge karma 1

janne_h
Posted (edited)
11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Skulle jag göra så i Thailand utan fläkten på skulle temperaturen vara det som gjorde att jag fick problem. Kör jag istället i Sverige med fläkten avstängd där det är mer normal temperatur ute skulle det inte vara några problem alls

Hmm verkar som du missat helt vad vi diskuterar om....

Intern cirkulation betyder att man cirkulerar runt luften i kupén (fläkten går för fullt) genom ac,n utan att tillföra luft utifrån. Man återanvänder således redan utandad luft från kupen, utblandad med den lilla luft som naturligt kan komma in genom springor i bilen.

Således blir bilen väldigt kall och skön till priset att man via fläktsystemet inte tillför varm luft utifrån. Utan spjällen stängs där utan att fläkten stängs. Eftersom man bara cirkulerar redan nerkyld (använd)luft från kupén genom AC anläggningen

Edited by janne_h

evert 1

Vissa bilar är ganska täta, kan märkas en stor skillnad på hur det är att stänga dörren om någon ruta är öppen.

Frugans cabbe måste på något sätt vara ganska tät, rutan går alltid ned något vid öppning eller stängning av dörren:brains...!:

rolba
44 minuter sedan, skrev janne_h:

Du kanske borde tänka logiskt själv. (som vanligt blir diskussion på MPR svart eller vit)

Dom flesta biltillverkare rekommenderar att använda Intern cirkulation som tunnlar köer mm där koncentrationen av avgaser utifrån är väldigt hög. I övrigt rekommenderar man att använda vanlig ventilation utifrån.

Således är rekommendationen från tillverkare att interncirkulation ej bör användas under längre tider.

Inte minst då det kan påverka förarens koncentrationsförmåga. Då syrefattig luft gör föraren dåsig och okoncentrerad. Varav risken för att en olycka ska hända höjs kraftigt.

Jag märker kraftig skillnad på min egen koncentration när jag sitter i Fortunern kontra Mercan där ventilation och AC fungerar som den ska.

Om man kyler fortunern med intern cirkulation och sedan går över till vanlig ventilation på en längre resa. Så blir bilen varm efter en stund eftersom AC,n inte orkar hålla temperaturen.

Mercan däremot blir kall på ett litet kick och håller sig kall hela resan. Med fräsch luft. Det känns många gånger mer behagligt temperaturmässigt att åka nercabbat med mercan i Thailandsvärmen med fullt blås på AC,n jämfört med att ha AC med luft utifrån med fortunern. Vilket säger ganska mycket.

Således anser jag att AC,n är defekt i Fortunern och bör ses över. Då den åtminstone bör kunna hålla en kall kupé kall hela resan vilket läge man än ställer den i.

https://e3sparkplugs.com/blog/outside-air-vs-inside-air-mode--whats-the-difference/

Byt filter.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Fritz
Posted (edited)
19 minuter sedan, skrev rolba:

Byt filter.

Eller fylla på systemet utan att berätta det för frugan. ;)

Edited by Fritz
  • Ge karma 3
  • Fint 2

janne_h
Posted (edited)
19 minuter sedan, skrev evert 1:

Vissa bilar är ganska täta, kan märkas en stor skillnad på hur det är att stänga dörren om någon ruta är öppen.

Frugans cabbe måste på något sätt vara ganska tät, rutan går alltid ned något vid öppning eller stängning av dörren:brains...!:

Det är en inbyggd funktion på cabbar så att rutan inte ska gå sönder, när man cabbar på och av eller öppnar eller stänger dörren.

Har inte så mycket att göra med ventilation.... :)

Edited by janne_h
  • Ge karma 1

janne_h
4 minuter sedan, skrev Fritz:

Eller fyll på systemet utan att berätta det för frugan. ;)

Kan jag väl i och för sig göra. Men då hon kör den bilen mest. Och jag mest åker mercan. Så är det väl naturligt att jag kommunicerar med min fru om saken.

Allra helst då vissa mindre nogräknade Thai som bekant för dom flesta, Höjer priset så fort domuptäcker att en farang är inblandad.

Det är dock så irriterande dom få gånger jag tvingas köra bilen, Då mercan bara har 2 säten. Och ibland är det även passagerare. Som igår min 93 åriga svärfar. Som vi inte kunde lämna ensam hemma själv. Om han skulle ramla.

pust

Denna trängsel på beachen i jomtien😁👍IMG_20190404_120904.jpg.59a186cd930b42e708a903ee7209aa1c.jpg

• Ge karma 4

Tallviking
1 timme sedan, skrev janne_h:

Hmm verkar som du missat helt vad vi diskuterar om....

Intern cirkulation betyder att man cirkulerar runt luften i kupén (fläkten går för fullt) genom ac,n utan att tillföra luft utifrån. Man återanvänder således redan utandad luft från kupen, utblandad med den lilla luft som naturligt kan komma in genom springor i bilen.

Således blir bilen väldigt kall och skön till priset att man via fläktsystemet inte tillför varm luft utifrån. Utan spjällen stängs där utan att fläkten stängs. Eftersom man bara cirkulerar redan nerkyld (använd)luft från kupén genom AC anläggningen

Som sagt så är inte bilar "gastäta" och att ställa AC:n i recirkulationsläge gör inte att ALL uteluft stängs ute utan en viss del är alltid utifrån

Reagerade som du i början när jag åkte till Thailand på att alla verkar köra med AC:n i recirk-läge men insåg ganska snart att det inte är det stora problem som t.ex du verkar tycka. I stort sett varenda bil man sätter sig i i Thailand har AC:n i det läget och har aldrig hört att någon ansett det vara ett problem. Har själv kört väldigt nya och moderna bilar senaste tiden långa sträckor med AC:n i det läget och aldrig upplevt minsta problem med huvudvärk eller annat. Bara AC:n kyler så fungerar det utan minsta problem att köra i det läget

Så det är nog inte din fru du skall ha blodtryckshöjning för utan snarare dig själv....

Men om du anser att AC:n kyler väldigt dåligt/inte alls om AC:n står i läget att den tar luft utifrån bör du definitivt åka till verkstan och få den servad för då fungerar den inte optimalt.

• Ge karma 4