Jump to content
IGNORERAD

Saker som höjer blodtrycket i Thailand.


janne_h

Recommended Posts

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Behovet av ventiler för att "överleva" av vanlig utandningsluft är väldigt mycket lägre än vid en gasläcka

 

En normal bil är långt ifrån "lufttät" och konstrueras för att ge vissa luftflöden för att t.ex inte imma igen direkt om man inte har fläkten igång 

 

Bilen kan möjligen anses "vattentät" men långt ifrån lufttät och knappast en risk att man drabbas av syrebrist i. Inte minst om bilen dessutom rör sig som var aktuellt i trådstarten

Ingen bil är naturligtvis hermetisk tät.

Dock är den inte heller så luftig så att luften byts ut av sig själv utan ventilation tillräckligt snabbt. Prova själv om du har den funktionen? Att köra många mil (t.e.x Rayong till Isaan) med bara intern cirkulation på hela resan och fönstrena stängda. Så får du se hur långt du kommer innan du blir trött och dåsig (och därmed även en väldigt dålig förare i klass med att du skulle  ligga över gränsen för styrfylla)?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    30

  • Tallviking

    10

  • rolba

    9

  • SWED THAI

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev janne_h:

Ingen bil är naturligtvis hermetisk tät.

Dock är den inte heller så luftig så att luften byts ut av sig själv utan ventilation tillräckligt snabbt. Prova själv om du har den funktionen? Att köra många mil (t.e.x Rayong till Isaan) med bara intern cirkulation på hela resan och fönstrena stängda. Så får du se hur långt du kommer innan du blir trött och dåsig (och därmed även en väldigt dålig förare i klass med att du skulle  ligga över gränsen för styrfylla)?

Skulle jag göra så i Thailand utan fläkten på skulle temperaturen vara det som gjorde att jag fick problem. Kör jag istället i Sverige med fläkten avstängd där det är mer normal temperatur ute skulle det inte vara några problem alls

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Skulle jag göra så i Thailand utan fläkten på skulle temperaturen vara det som gjorde att jag fick problem. Kör jag istället i Sverige med fläkten avstängd där det är mer normal temperatur ute skulle det inte vara några problem alls

Hmm verkar som du missat helt vad vi diskuterar om....

Intern cirkulation betyder att man cirkulerar runt luften i kupén (fläkten går för fullt) genom ac,n utan att tillföra luft utifrån. Man återanvänder således redan utandad luft från kupen, utblandad med den lilla luft som naturligt kan komma in genom springor i bilen.

Således blir bilen väldigt kall och skön till priset att man via fläktsystemet inte tillför varm luft utifrån. Utan spjällen stängs där utan att fläkten stängs. Eftersom man bara cirkulerar redan nerkyld (använd)luft från kupén genom AC anläggningen

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa bilar är ganska täta, kan märkas en stor skillnad på hur det är att stänga dörren om någon ruta är öppen.

Frugans cabbe måste på något sätt vara ganska tät, rutan går alltid ned något vid öppning eller stängning av dörren:brains...!:

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev janne_h:

Du kanske borde tänka logiskt själv. (som vanligt blir diskussion på MPR svart eller vit)

Dom flesta biltillverkare rekommenderar att använda Intern cirkulation som tunnlar köer mm där koncentrationen av avgaser utifrån är väldigt hög. I övrigt rekommenderar man att använda vanlig ventilation utifrån.

Således är rekommendationen från tillverkare att interncirkulation ej bör användas under längre tider.

Inte minst då det kan påverka förarens koncentrationsförmåga. Då syrefattig luft gör föraren dåsig och okoncentrerad. Varav risken för att en olycka ska hända höjs kraftigt.

Jag märker kraftig skillnad på min egen koncentration när jag sitter i Fortunern kontra Mercan där ventilation och AC fungerar som den ska.

Om man kyler fortunern med intern cirkulation och sedan går över till vanlig ventilation på en längre resa. Så blir bilen varm efter en stund eftersom AC,n inte orkar hålla temperaturen.

Mercan däremot blir kall på ett litet kick och håller sig kall hela resan. Med fräsch luft. Det känns många gånger mer behagligt temperaturmässigt att åka nercabbat med mercan i Thailandsvärmen med fullt blås på AC,n jämfört med att ha AC med luft utifrån med fortunern. Vilket säger ganska mycket.

 

Således anser jag att AC,n är defekt i Fortunern och bör ses över. Då den åtminstone bör kunna hålla en kall kupé kall hela resan vilket läge man än ställer den i.

 

https://e3sparkplugs.com/blog/outside-air-vs-inside-air-mode--whats-the-difference/

 

Byt filter.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev rolba:

Byt filter.

Eller fylla på systemet utan att berätta det för frugan. ;)

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev evert 1:

Vissa bilar är ganska täta, kan märkas en stor skillnad på hur det är att stänga dörren om någon ruta är öppen.

Frugans cabbe måste på något sätt vara ganska tät, rutan går alltid ned något vid öppning eller stängning av dörren:brains...!:

Det är en inbyggd funktion på cabbar så att rutan inte ska gå sönder, när man cabbar på och av eller öppnar eller stänger dörren.

Har inte så mycket att göra med ventilation.... :)

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Eller fyll på systemet utan att berätta det för frugan. ;)

Kan jag väl i och för sig göra. Men då hon kör den bilen mest. Och jag mest åker mercan. Så är det väl naturligt att jag kommunicerar med min fru om saken.

Allra helst då vissa mindre nogräknade Thai som bekant för dom flesta, Höjer priset så fort domuptäcker att en farang är inblandad.

Det är dock så irriterande dom få gånger jag tvingas köra bilen, Då mercan bara har 2 säten. Och ibland är det även passagerare. Som igår min 93 åriga svärfar. Som vi inte kunde lämna ensam hemma själv. Om han skulle ramla.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Hmm verkar som du missat helt vad vi diskuterar om....

Intern cirkulation betyder att man cirkulerar runt luften i kupén (fläkten går för fullt) genom ac,n utan att tillföra luft utifrån. Man återanvänder således redan utandad luft från kupen, utblandad med den lilla luft som naturligt kan komma in genom springor i bilen.

Således blir bilen väldigt kall och skön till priset att man via fläktsystemet inte tillför varm luft utifrån. Utan spjällen stängs där utan att fläkten stängs. Eftersom man bara cirkulerar redan nerkyld (använd)luft från kupén genom AC anläggningen

 

Som sagt så är inte bilar "gastäta" och att ställa AC:n i recirkulationsläge gör inte att ALL uteluft stängs ute utan en viss del är alltid utifrån

 

Reagerade som du i början när jag åkte till Thailand på att alla verkar köra med AC:n i recirk-läge men insåg ganska snart att det inte är det stora problem som t.ex du verkar tycka. I stort sett varenda bil man sätter sig i i Thailand har AC:n i det läget och har aldrig hört att någon ansett det vara ett problem. Har själv kört väldigt nya och moderna bilar senaste tiden långa sträckor med AC:n i det läget och aldrig upplevt minsta problem med huvudvärk eller annat. Bara AC:n kyler så fungerar det utan minsta problem att köra i det läget

 

Så det är nog inte din fru du skall ha blodtryckshöjning för utan snarare dig själv....

 

Men om du anser att AC:n kyler väldigt dåligt/inte alls om AC:n står i läget att den tar luft utifrån bör du definitivt åka till verkstan och få den servad för då fungerar den inte optimalt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Tallviking:

Som sagt så är inte bilar "gastäta" och att ställa AC:n i recirkulationsläge gör inte att ALL uteluft stängs ute utan en viss del är alltid utifrån

 

Reagerade som du i början när jag åkte till Thailand på att alla verkar köra med AC:n i recirk-läge men insåg ganska snart att det inte är det stora problem som t.ex du verkar tycka. I stort sett varenda bil man sätter sig i i Thailand har AC:n i det läget och har aldrig hört att någon ansett det vara ett problem. Har själv kört väldigt nya och moderna bilar senaste tiden långa sträckor med AC:n i det läget och aldrig upplevt minsta problem med huvudvärk eller annat. Bara AC:n kyler så fungerar det utan minsta problem att köra i det läget

 

Så det är nog inte din fru du skall ha blodtryckshöjning för utan snarare dig själv....

 

Men om du anser att AC:n kyler väldigt dåligt/inte alls om AC:n står i läget att den tar luft utifrån bör du definitivt åka till verkstan och få den servad för då fungerar den inte optimalt.

Som sagt, du borde läsa det du svarar på innan du skriver.

 

Bara för att Thailändare inte notifierar dig om nånting som en majoritet av Thailändarna inte förstår orsaken till. Så betyder det inte att det inte är ett problem.

Dom behöver inte vara gastäta utan att luften inte byts ut snabbare än när vi andas. Allra helst om det är många i bilen.

Eftersom det inte tillförs luft i någon större bemärkelse så försvinner inte den dåliga luften.

Tänk dig en dykarklocka som exempel. Den är ju helt öppen under. Men ändå stannar luften kvar så länge du inte tillför någon luft. Som trycker ut den gamla luften.

När man drar in luft utifrån och skjuter in via ventilationen. Så trycks ju den andra dåliga luften ut i dessa springor. Skulle bilen vara hermetisk, så skulle ju inte ens den vanliga ventilationen göra någon effekt.

Då det iså fall skulle bli ballong effekt.

Försök att andas genom en lång slang på kanske 10 meter. Så förstår du snabbt hur groggy du blir om du inte har en fläkt/pump som ventilerar slangen åt dig. Då dina lungor är för små för att få ut den dåliga luften ur slangen och sen ventilera in ny frisk luft, som går att andas. Principen är ungefär liknande i en bil. Även om exemplet med slangen sätter det hela på sin spets.

Ganska elementärt min käre watson

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Som sagt, du borde läsa det du svarar på innan du skriver.

 

Bara för att Thailändare inte notifierar dig om nånting som en majoritet av Thailändarna inte förstår orsaken till. Så betyder det inte att det inte är ett problem.

Dom behöver inte vara gastäta utan att luften inte byts ut snabbare än när vi andas. Allra helst om det är många i bilen.

Eftersom det inte tillförs luft i någon större bemärkelse så försvinner inte den dåliga luften.

Tänk dig en dykarklocka som exempel. Den är ju helt öppen under. Men ändå stannar luften kvar så länge du inte tillför någon luft. Som trycker ut den gamla luften.

När man drar in luft utifrån och skjuter in via ventilationen. Så trycks ju den andra dåliga luften ut i dessa springor. Skulle bilen vara hermetisk, så skulle ju inte ens den vanliga ventilationen göra någon effekt.

Då det iså fall skulle bli ballong effekt.

Försök att andas genom en lång slang på kanske 10 meter. Så förstår du snabbt hur groggy du blir om du inte har en fläkt/pump som ventilerar slangen åt dig. Då dina lungor är för små för att få ut den dåliga luften ur slangen och sen ventilera in ny frisk luft, som går att andas. Principen är ungefär liknande i en bil. Även om exemplet med slangen sätter det hela på sin spets.

Ganska elementärt min käre watson

 

 

Har du aldrig tittat under kofångaren bak på en personbil (eller i bakre väggen på en pickup) ?

 

Det finns en ventilationsfunktion där som släpper ut luften som under instrumentbrädan släpps in som grundventilation (dom kallas Exhausters eller Exit Vents)

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Var på en fest i Berlin. Hade min husvagn med mig.

Tomas som en heter kom i sin Mercedes Sprinter långa modellen med höga skåpet.

 

På morgonen efter festen ser jag att bakdörren på sprintern står lite på glänt. Tror ju att någon försökt att bryta sig in i skåpet.

Så när jag tittar in där så ligger Tomas där och sover.

 

Frågar honom varför han inte stänger dörren när han ligger där.

Han säger då att det skett många olyckor genom att syret inte räcker till.

Jag svarar honom att skåpet har ju så många m3 syre.

 

Men jag fick ge mig när många andra sa att det sker titt som tätt att folk skadas när dom sover i skåpen på Tyska rastplatser efter Auto Bahn

 

Mvh. SWED THAI

Tror nog att syret räcker! Värre är den koldioxid (co2) som vi omvandlar syre till när vi andas. Blir co2 halten för hög blir vi dåsiga. Sedan trötta, yrsel, illamående och till slut medvetslösa. Inte så bra när man sover men ändå värre när man kör bil. 

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Du kanske borde tänka logiskt själv. (som vanligt blir diskussion på MPR svart eller vit)

Dom flesta biltillverkare rekommenderar att använda Intern cirkulation som tunnlar köer mm där koncentrationen av avgaser utifrån är väldigt hög. I övrigt rekommenderar man att använda vanlig ventilation utifrån.

Således är rekommendationen från tillverkare att interncirkulation ej bör användas under längre tider.

Inte minst då det kan påverka förarens koncentrationsförmåga. Då syrefattig luft gör föraren dåsig och okoncentrerad. Varav risken för att en olycka ska hända höjs kraftigt.

Jag märker kraftig skillnad på min egen koncentration när jag sitter i Fortunern kontra Mercan där ventilation och AC fungerar som den ska.

Om man kyler fortunern med intern cirkulation och sedan går över till vanlig ventilation på en längre resa. Så blir bilen varm efter en stund eftersom AC,n inte orkar hålla temperaturen.

Mercan däremot blir kall på ett litet kick och håller sig kall hela resan. Med fräsch luft. Det känns många gånger mer behagligt temperaturmässigt att åka nercabbat med mercan i Thailandsvärmen med fullt blås på AC,n jämfört med att ha AC med luft utifrån med fortunern. Vilket säger ganska mycket.

 

Således anser jag att AC,n är defekt i Fortunern och bör ses över. Då den åtminstone bör kunna hålla en kall kupé kall hela resan vilket läge man än ställer den i.

 

https://e3sparkplugs.com/blog/outside-air-vs-inside-air-mode--whats-the-difference/

 

Här är lite information som styrker ditt resonemang. 

 

Inandningsluften består av 21% syre och 0,04% koldioxid, medan utandningsluften består av 16% syre och 4% koldioxid. 

Vid 0,1% co2 inomhus brukar man öka ventilationen för att folk inte ska känna sig dåsiga.

 

Speciellt om vi sitter många i bilen omvandlar vi mycket syre till co2 och är då ventilationen dålig blir luften snabbt dålig.
 

Naturligtvis så är det ingen vits att slå över till interncirkulation vid t.ex tunnlar om bilen inte vore något så när tät. Frågan är väl hur tät bilen egentligen är och där skiljer det nog en hel del

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Wangthong:

Tror nog att syret räcker! Värre är den koldioxid (co2) som vi omvandlar syre till när vi andas. Blir co2 halten för hög blir vi dåsiga. Sedan trötta, yrsel, illamående och till slut medvetslösa. Inte så bra när man sover men ändå värre när man kör bil. 

Här är lite information som styrker ditt resonemang. 

 

Inandningsluften består av 21% syre och 0,04% koldioxid, medan utandningsluften består av 16% syre och 4% koldioxid. 

Vid 0,1% co2 inomhus brukar man öka ventilationen för att folk inte ska känna sig dåsiga.

 

Speciellt om vi sitter många i bilen omvandlar vi mycket syre till co2 och är då ventilationen dålig blir luften snabbt dålig.
 

Naturligtvis så är det ingen vits att slå över till interncirkulation vid t.ex tunnlar om bilen inte vore något så när tät. Frågan är väl hur tät bilen egentligen är och där skiljer det nog en hel del

Exakt det jag försökt framföra hela tiden. Och blir man dåsig som förare blir man även dålig förare. Och risken för olyckor ökar markant.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Exakt det jag försökt framföra hela tiden. Och blir man dåsig som förare blir man även dålig förare. Och risken för olyckor ökar markant.

Om det är som du påstår borde väl detta framgå tydligt i bilens instruktionsbok eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Tallviking:

Har du aldrig tittat under kofångaren bak på en personbil (eller i bakre väggen på en pickup) ?

 

Det finns en ventilationsfunktion där som släpper ut luften som under instrumentbrädan släpps in som grundventilation (dom kallas Exhausters eller Exit Vents)

 

 

Jo men precis som wangtong skriver. Så vad är vitsen överhuvudtaget med interncirkulation om du ända som du påstår har fullt luft genomsläpp , i miljöer med hög koncentration av avgaser.

Det säger ju sig själv, att om det är som du påstår. Så har ju alla bilfabrikanter monterat interncirkulation helt i onödan. Då vitsen med den är att man ska andas luften sam kommit in i bilen redan innan man åkte in i tunneln. Istället för att få in en massa avgaser utifrån. Dock ska denna funktion endast användas under begränsad tid. Då annars koldioxidhalten från utandningsluften i bilen riskerar att bli för hög.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Jo men precis som wangtong skriver. Så vad är vitsen överhuvudtaget med interncirkulation om du ända som du påstår har fullt luft genomsläpp , i miljöer med hög koncentration av avgaser.

Det säger ju sig själv, att om det är som du påstår. Så har ju alla bilfabrikanter monterat interncirkulation helt i onödan. Då vitsen med den är att man ska andas luften sam kommit in i bilen redan innan man åkte in i tunneln. Istället för att få in en massa avgaser utifrån. Dock ska denna funktion endast användas under begränsad tid. Då annars koldioxidhalten från utandningsluften i bilen riskerar att bli för hög.

Vid ventilationen i återcirkulationsläge är det inte helt stängt från luft utifrån

 

Ca 80-90% av luften återcirkuleras men 10-20% av luften tas ändå utifrån

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Taxi i Bangkok. Värre skurkar än maffian på Phuket.

Har för mig att jag betalade under 400 med mätare från Don Muang till Sukhumvit 13 för ett år sedan 

Idag ville första idi*ten ha 950, fast pris.

Vi klev ur direkt och haffade en annan. Han ville ha 500. Tog den. Orkade inte tjafsa om mätere.

Gör en Clirre och citerar mig själv.

Sitter i taxi, retur till flygplatsen. Nu kostar det 400. Men det är väl ok med tanke på att han i princip är garanterad en körning därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om det är som du påstår borde väl detta framgå tydligt i bilens instruktionsbok eller ?

I dom flesta instruktionsböcker framgår detta tydligt. Om man kan läsa. Vi har i tråden redan konstaterat att det är lite si och så med detta.

Dock är det inte alla som förklarar varför. Förmodligen för att det finns många personer, som läser instruktionsböcker, som fan själv läser bibeln.

 

I min merca så går det automatiskt. Och enligt instruktionsboken. Så går det att köra cirkulationsluft max 30 minuter innan den automatiskt under alla omständigheter, stänger av den och kopplar över till vanlig ventilation. Alternativt stänger av tidigare. Om sensorn känner av att det finns för mycket skadliga partiklar i luften.

 

Fortunern som byggs i Thailand, har tyvärr inte så fina funktioner.

Behöver jag säga att jag aldrig blir trött i mercan när vi åker långt. Men desto oftare blir trött i Fortunern.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vid ventilationen i återcirkulationsläge är det inte helt stängt från luft utifrån

 

Ca 80-90% av luften återcirkuleras men 10-20% av luften tas ändå utifrån

Mycket möjligt. Men tyvärr så räcker inte 10 20% för att byta luften, så vi som sitter i kupén inte ska påverkas. Allra helst om det är många passagerare som ska vara med och dela på luften.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om det är som du påstår borde väl detta framgå tydligt i bilens instruktionsbok eller ?

Åtminnstonne i en del svenska instruktionsböcker som jag läst står det att man inte ska köra i cirkulationsläge längre tid.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det igentligen , finns det ett luftfilter i bilarna, som utifrån kommande luft passerar innan den kommer in i kupe'n? Jag körde mellan Pattis och Petchabun i den värsta smogen och vågade inget annat än att ha interncirkulation hela tiden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev rolba:

Gör en Clirre och citerar mig själv.

Sitter i taxi, retur till flygplatsen. Nu kostar det 400. Men det är väl ok med tanke på att han i princip är garanterad en körning därifrån.

400 för 13 år sen och 500 idag, en ökning med 25 % på 13 år.

Det borde väl sänka blodtrycket.

Vad kostade Taxi på Dyra Phuket för 13 år sen jämfört med idag?

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 

Fortunern som byggs i Thailand, har tyvärr inte så fina funktioner.

Behöver jag säga att jag aldrig blir trött i mercan när vi åker långt. Men desto oftare blir trött i Fortunern.

Kan det bero på komforten att du inte blir trött i mercan? (skoja bara )

 

När man jobbar med byggnader så försöker man alltid hitta sätt att spara energi och ett sätt att spara är att ha återluftsinblandning på ventilationen.  Men där är ju regelverket ganska strängt och ppm mätare är oftast kopplat till systemet som känner av om luften blir dålig och frisk luft måste tillföras. 

 

Liknade detta är det du har i bilen och borde kanske införas på alla bilar som har recirkulation som val.

 

 

/C;D

 

 

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jive:

Hur är det igentligen , finns det ett luftfilter i bilarna, som utifrån kommande luft passerar innan den kommer in i kupe'n? Jag körde mellan Pattis och Petchabun i den värsta smogen och vågade inget annat än att ha interncirkulation hela tiden.

Det är väldigt olika

 

Dels har en del bilar ett kupéluftfilter sittande i inkanalen innan recuirkulationsspjället och dels har en del bilar detta filter sittande efter spjället så om recirkulerad luft passerar filtret eller inte varierar

 

Dock har många bilar, speciellt lite äldre inget kupéluftfilter alls utan uteluften sugs in helt ofiltrerad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...