Jump to content
IGNORERAD

Saker som höjer blodtrycket i Thailand.


janne_h

Recommended Posts

23 timmar sedan, skrev Krafta:

När jag möter gatuhundar på en gångbana som är 1 meter bred,nu är dom ju inte aggressiva just där men har blivit (utskälld av dom tidigare, ( omringad av 10 st som alla skällde på mig och var aggressiva ända tills jag utmanade den största och pulsen var högre än hög).Och jag har aldrig varit rädd för hundar tidigare i sverige,jag hade själv en siberian husky som alla andra hundar hade stor respekt för.

Hej.

 

Hade också en siberian husky.

Första kvällen som vi hade henne höll en schäfer på att bita ihjäl henne.

Schäfern gjorde alltid utfall mot henne så länge hon var valp.

Var på ett gammalt Nato övningsfält när schäfern gjorde ett utfall mot henne som unghund men nu fick schäfern stryk som bara den.

Schäfern rörde sig lika klumpigt som en elefant mot en ballerina.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    30

  • Tallviking

    10

  • rolba

    9

  • SWED THAI

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 minuter sedan, skrev stefan5300:

När svägerskan kommer på besök.:fie:

Sexbomb?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Sexbomb?

 

Mvh. SWED THAI

Nja inte direkt hon är 66 år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Nja inte direkt hon är 66 år.

Perfekt.

Då tror hon att varje gång är den sista.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev stefan5300:

Nja inte direkt hon är 66 år.

Kan du inte hyra ut henne till BTT när han åker till Udon?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

När svägerskan kommer på besök.:fie:

Samma här. Kärringen har två yngre syrror, vackra som bara den. Tvillingar.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag gick blodtrycket upp lite. Har ett otal gånger påtalat för min fru, att det måste vara fel på AC,n i fortuner,n då den bara blir kall när man kör intern cirkulation. (när man kör normalläge som drar in luft utifrån blir luften bara jummen, och kupén blir ej kyld, då ACn inte orkar kyla tillräckligt) Jag vill gå till en AC firma som kollar upp detta. Helt onödigt anser min fru. Då man bara slår på intern cirkulationen, så blir det kallt.
Att jag förgäves försöker förklara att det är hälsovådligt att andas in sin egen utandningsluft under längre tid vill hon inte lyssna på. ACn fungerar och därmed end of story på Thai manér.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev janne_h:

Idag gick blodtrycket upp lite. Har ett otal gånger påtalat för min fru, att det måste vara fel på AC,n i fortuner,n då den bara blir kall när man kör intern cirkulation. (när man kör normalläge som drar in luft utifrån blir luften bara jummen, och kupén blir ej kyld, då ACn inte orkar kyla tillräckligt) Jag vill gå till en AC firma som kollar upp detta. Helt onödigt anser min fru. Då man bara slår på intern cirkulationen, så blir det kallt.
Att jag förgäves försöker förklara att det är hälsovådligt att andas in sin egen utandningsluft under längre tid vill hon inte lyssna på. ACn fungerar och därmed end of story på Thai manér.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Om du har en lufttät bil, så stämmer det väl. 

Men det har du väl inte. 

 

Finns ingen fara i att köra med cirkulationen på hela veckan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en lufttät bil, så stämmer det väl. 
Men det har du väl inte. 
 
Finns ingen fara i att köra med cirkulationen på hela veckan. 
Nej den är väl ungefär lika lufttät som om du trär en plastpåse över huvudet.
Likt förbannat har jag aldrig hört någon som rekommenderat att ha en plastpåse på huvudet. Även om bilen inte är tät. Så är den tillräckligt tät för att du ska få i dig din egen utandningsluft om du kör i det läget länge. Vilket inte är hälsosamt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Idag gick blodtrycket upp lite. Har ett otal gånger påtalat för min fru, att det måste vara fel på AC,n i fortuner,n då den bara blir kall när man kör intern cirkulation. (när man kör normalläge som drar in luft utifrån blir luften bara jummen, och kupén blir ej kyld, då ACn inte orkar kyla tillräckligt) Jag vill gå till en AC firma som kollar upp detta. Helt onödigt anser min fru. Då man bara slår på intern cirkulationen, så blir det kallt.
Att jag förgäves försöker förklara att det är hälsovådligt att andas in sin egen utandningsluft under längre tid vill hon inte lyssna på. ACn fungerar och därmed end of story på Thai manér.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Om du har en lufttät bil, så stämmer det väl. 

Men det har du väl inte. 

 

Finns ingen fara i att köra med cirkulationen på hela veckan. 

Tänk positivt Janne!

Med minimalt insläpp av Bangkokluft i kupe´n så har era lungor redan filtrerat bort de värsta föroreningarna!

 

Vi åkte från Pattaya till Bkk med en av frugans kompisar,han insisterade på att köra med intern cirkulation hela resan (han körde alltid med det)...

Efter en timma började jag känna mej dassig och trött, och sa åt honom att släppa in lite friskluft i bilen, när han inte gjorde det så öppnade jag rutan och det blev en rejäl skillnad, barnen blev piggare och jag kände att jag fick luft igen!

Vi var 7 pers, 4 vuxna och 3 barn i en Corolla, så luften tog nog faktiskt slut!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Nej den är väl ungefär lika lufttät som om du trär en plastpåse över huvudet.
Likt förbannat har jag aldrig hört någon som rekommenderat att ha en plastpåse på huvudet. Även om bilen inte är tät. Så är den tillräckligt tät för att du ska få i dig din egen utandningsluft om du kör i det läget länge. Vilket inte är hälsosamt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Är ju bara att jämföra med en husvagn med många m3 luft som ryms där. Är ju rätt många ventiler i golv och tak. Vet inte hur det är nu, men för att få ett eget bygge av husbil eller husvagn godkänd så låg det under

sprängämnes sektionen att godkänna ventilationen. Hade minst 4 golv ventiler och 4 takventiler ( taklucka och hekilucka inräknat) i min TABBERT.

 

Mvh. SWED THAI.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Är ju bara att jämföra med en husvagn med många m3 luft som ryms där. Är ju rätt många ventiler i golv och tak. Vet inte hur det är nu, men för att få ett eget bygge av husbil eller husvagn godkänd så låg det under

sprängämnes sektionen att godkänna ventilationen. Hade minst 4 golv ventiler och 4 takventiler ( taklucka och hekilucka inräknat) i min TABBERT.

 

Mvh. SWED THAI.

Det är höga krav på ventilation när man har en gasolinstallation i en husbil/husvagn och man sover i den

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det är höga krav på ventilation när man har en gasolinstallation i en husbil/husvagn och man sover i den

Helt klart.

Men ventilationen var viktig även om du inte skulle ha gas.

Husvagnar har oftast en skylt vid ingången som talar om hur många personer som ventilationen är byggd för.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Helt klart.

Men ventilationen var viktig även om du inte skulle ha gas.

Husvagnar har oftast en skylt vid ingången som talar om hur många personer som ventilationen är byggd för.

 

Mvh. SWED THAI

Alla ventilerna finns där för att inte ev. läckande gas skall stanna i vagnen utan "rinna ut" genom golvventilerna eftersom gasen är tyngre än luft och därmed inte döda de som sover i vagnen. Inga sådana krav finns i vanliga fordon utan gasinstallation

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Alla ventilerna finns där för att inte ev. läckande gas skall stanna i vagnen utan "rinna ut" genom golvventilerna eftersom gasen är tyngre än luft och därmed inte döda de som sover i vagnen. Inga sådana krav finns i vanliga fordon utan gasinstallation

Ok.

Skulle du sova i en husvagn som inte har någon gasanläggning och inga ventiler.

Låt säga en 5 meters vagn som du och 3 andra sover i.

 

Sista dödsfallet i Sverige som jag läste om var pappan som dog och pojken som var medvetslös när dom hittade dom.

Var väl ett hemmabygge med dålig ventilation. Syret tog väl slut så att dom blev förgiftade.

Har för mig att det inte fanns någon gas installerad på detta hemmabygge.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SWED THAI:

Ok.

Skulle du sova i en husvagn som inte har någon gasanläggning och inga ventiler.

Låt säga en 5 meters vagn som du och 3 andra sover i.

 

Sista dödsfallet i Sverige som jag läste om var pappan som dog och pojken som var medvetslös när dom hittade dom.

Var väl ett hemmabygge med dålig ventilation. Syret tog väl slut så att dom blev förgiftade.

Har för mig att det inte fanns någon gas installerad på detta hemmabygge.

 

Mvh. SWED THAI

Behovet av ventiler för att "överleva" av vanlig utandningsluft är väldigt mycket lägre än vid en gasläcka

 

En normal bil är långt ifrån "lufttät" och konstrueras för att ge vissa luftflöden för att t.ex inte imma igen direkt om man inte har fläkten igång

 

Bilen kan möjligen anses "vattentät" men långt ifrån lufttät och knappast en risk att man drabbas av syrebrist i. Inte minst om bilen dessutom rör sig som var aktuellt i trådstarten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

Behovet av ventiler för att "överleva" av vanlig utandningsluft är väldigt mycket lägre än vid en gasläcka

 

En normal bil är långt ifrån "lufttät" och konstrueras för att ge vissa luftflöden för att t.ex inte imma igen direkt om man inte har fläkten igång

 

Bilen kan möjligen anses "vattentät" men långt ifrån lufttät och knappast en risk att man drabbas av syrebrist i. Inte minst om bilen dessutom rör sig som var aktuellt i trådstarten

"En normal bil är långt ifrån "lufttät" och konstrueras för att ge vissa luftflöden för att t.ex inte imma igen direkt om man inte har fläkten igång"

 

Det där skulle de tyska teknikerna läsa som kostruerat min Vw läsa...

Ändrades av Nineteen68

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Behovet av ventiler för att "överleva" av vanlig utandningsluft är väldigt mycket lägre än vid en gasläcka

 

En normal bil är långt ifrån "lufttät" och konstrueras för att ge vissa luftflöden för att t.ex inte imma igen direkt om man inte har fläkten igång

 

Bilen kan möjligen anses "vattentät" men långt ifrån lufttät och knappast en risk att man drabbas av syrebrist i. Inte minst om bilen dessutom rör sig som var aktuellt i trådstarten

Var på en fest i Berlin. Hade min husvagn med mig.

Tomas som en heter kom i sin Mercedes Sprinter långa modellen med höga skåpet.

 

På morgonen efter festen ser jag att bakdörren på sprintern står lite på glänt. Tror ju att någon försökt att bryta sig in i skåpet.

Så när jag tittar in där så ligger Tomas där och sover.

 

Frågar honom varför han inte stänger dörren när han ligger där.

Han säger då att det skett många olyckor genom att syret inte räcker till.

Jag svarar honom att skåpet har ju så många m3 syre.

 

Men jag fick ge mig när många andra sa att det sker titt som tätt att folk skadas när dom sover i skåpen på Tyska rastplatser efter Auto Bahn

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på en fest i Berlin. Hade min husvagn med mig.
Tomas som en heter kom i sin Mercedes Sprinter långa modellen med höga skåpet.
 
På morgonen efter festen ser jag att bakdörren på sprintern står lite på glänt. Tror ju att någon försökt att bryta sig in i skåpet.
Så när jag tittar in där så ligger Tomas där och sover.
 
Frågar honom varför han inte stänger dörren när han ligger där.
Han säger då att det skett många olyckor genom att syret inte räcker till.
Jag svarar honom att skåpet har ju så många m3 syre.
 
Men jag fick ge mig när många andra sa att det sker titt som tätt att folk skadas när dom sover i skåpen på Tyska rastplatser efter Auto Bahn
 
Mvh. SWED THAI
Pga att tjuvar kommer dit och fyller husvagnen / husbilen med gas tills dom där inne tuppar av.
Sedan snor allt av värde.
Folk vaknar upp med en jäkla huvudvärk.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Taxi i Bangkok. Värre skurkar än maffian på Phuket.

Har för mig att jag betalade under 400 med mätare från Don Muang till Sukhumvit 13 för ett år sedan 

Idag ville första idi*ten ha 950, fast pris.

Vi klev ur direkt och haffade en annan. Han ville ha 500. Tog den. Orkade inte tjafsa om mätere.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev janne_h:

Nej den är väl ungefär lika lufttät som om du trär en plastpåse över huvudet.
Likt förbannat har jag aldrig hört någon som rekommenderat att ha en plastpåse på huvudet. Även om bilen inte är tät. Så är den tillräckligt tät för att du ska få i dig din egen utandningsluft om du kör i det läget länge. Vilket inte är hälsosamt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Tänk logiskt. Tror du någon biltillverkare idag ens skulle få ha en knapp i bilen som kan skada passagerare i bilen efter x antal timmar? 

 

Att det sedan finns mer eller mindre känsliga personer är väl naturligt, men att en bil skulle vara så lufttät att man kan få permanenta men efter en längre åktur är otänkbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Surin P3:

Tänk logiskt. Tror du någon biltillverkare idag ens skulle få ha en knapp i bilen som kan skada passagerare i bilen efter x antal timmar? 

 

Att det sedan finns mer eller mindre känsliga personer är väl naturligt, men att en bil skulle vara så lufttät att man kan få permanenta men efter en längre åktur är otänkbart.

Du kanske borde tänka logiskt själv. (som vanligt blir diskussion på MPR svart eller vit)

Dom flesta biltillverkare rekommenderar att använda Intern cirkulation som tunnlar köer mm där koncentrationen av avgaser utifrån är väldigt hög. I övrigt rekommenderar man att använda vanlig ventilation utifrån.

Således är rekommendationen från tillverkare att interncirkulation ej bör användas under längre tider.

Inte minst då det kan påverka förarens koncentrationsförmåga. Då syrefattig luft gör föraren dåsig och okoncentrerad. Varav risken för att en olycka ska hända höjs kraftigt.

Jag märker kraftig skillnad på min egen koncentration när jag sitter i Fortunern kontra Mercan där ventilation och AC fungerar som den ska.

Om man kyler fortunern med intern cirkulation och sedan går över till vanlig ventilation på en längre resa. Så blir bilen varm efter en stund eftersom AC,n inte orkar hålla temperaturen.

Mercan däremot blir kall på ett litet kick och håller sig kall hela resan. Med fräsch luft. Det känns många gånger mer behagligt temperaturmässigt att åka nercabbat med mercan i Thailandsvärmen med fullt blås på AC,n jämfört med att ha AC med luft utifrån med fortunern. Vilket säger ganska mycket.

 

Således anser jag att AC,n är defekt i Fortunern och bör ses över. Då den åtminstone bör kunna hålla en kall kupé kall hela resan vilket läge man än ställer den i.

 

https://e3sparkplugs.com/blog/outside-air-vs-inside-air-mode--whats-the-difference/

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...