Jump to content
IGNORERAD

La Chiquita stängt?


Changnoi

Recommended Posts

Jag såg att la chiquita hade lagt ner verksamheten när jag gick förbi häromdan.vad har hänt ?

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    9

  • Joints

    6

  • Farang

    4

  • Vaxet

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

märkligt

Knappast märkligt.såg i två snubbar i början av december som bodde där och de var de enda gästerna..efter dessa herrar syntes det aldrig till någon utanför och de såg alltid igenbommat ut ända till slutet av februari när jag åkte hem.

Med tanke på hur ägaren försökt sälja andelar och sänkt priset till "ge mig ett bud" så går det uppenbarligen inte att leva ett drägligt liv av rörelsens eventuella inkomster.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ja där ser man, man har ju fått uppfattningen från säljarens sida att det var en lysande affär att ta över verksamheten med bland annat en inarbetad kundkrets... Vilket visade sig vara felaktigt.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

changtravel

HEJ ! RÄTT PERSON SKULLE KUNNA FÅ SNURR PÅ STÄLLET LIGGER JU KANON BRA

MEN DOM SNACKAR JU FANTASI PRISER, INTE MARRIOT RIVER SIDE SOM SKA SÄLJAS ;) UTAN EN ÖL BAR I PATTIS...

SNACKADES OM 4-5 MILJONER ??? ?? ELLER VAR DET MER ?

DOM ÄNDA  SVENSKAR SOM VERKAR HA SNURR PÅ BARER VERKSAMHETEN I PATTA  ÄR LASSE GLOBE & SKRAPIS

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL !

SKRAPIS HAR EN JÄVLA BRA MAT OCH FRAMFÖR ALLT ÄR DET EN JÄVLIGT BRA KILLE

TJING !

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja där ser man, man har ju fått uppfattningen från säljarens sida att det var en lysande affär att ta över verksamheten med bland annat en inarbetad kundkrets... Vilket visade sig vara felaktigt.

Ja, det kom ju som en chock att säljaren försöker få det att verka som om verksamheten går lysande...

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick dit någon dag i sista veckan i mars för att ta ett par öl,  men då var det också stängt

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Matte:

Inte var det nån chock för mig i varje fall, så gör väl många säljare men inte alltid de bästa.

Men man kan tycka det är märkligt att man kryddar så mycket så att det till slut smakar illa. 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man sälger vel inte ett ställe som går bra det kan ju verka idi*tiskt Håkan har provat ett tag att sälga till en viss del av rörelsen han beövde väl kapital för att få det att gå runt. Ingen kretik till Håkan. Men jag tror att stället är dött.

MVH

Sakaeo  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och speciellt när dom man försöker kränga till skall föreställa vara någon form av närmare bekanta genom detta forum.

Det är väl inte en tillfällighet att säljandet har gått trögt, och det har väl inte underlättats av allt skit runt ikring. Synd på ett bra ställe, och en som jag uppfattade det bra snubbe.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl snart lågsäsong inte så konstigt att det kan va lite dåligt med kunder. Det finns säkert förklaring till han har stängt ibland ju faktisk billigare(personal mm) stänga om måste iväg fixa något.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är väl snart lågsäsong inte så konstigt att det kan va lite dåligt med kunder. Det finns säkert förklaring till han har stängt ibland ju faktisk billigare(personal mm) stänga om måste iväg fixa något.

Nja, nu såg det ju ut som dom hade börjat riva inredningen.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

HEJ ! RÄTT PERSON SKULLE KUNNA FÅ SNURR PÅ STÄLLET LIGGER JU KANON BRA

UTAN EN ÖL BAR I PATTIS...

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL !

Okey då :)

Håkan var rätt person, gjorde vad han kunde för att få en och trivas samt satt och tjötade med en.

Det ligger/låg inte kanonbra, tror inte en första eller andragångare i Pattaya ens hittar dit.

Det är/var ingen ölbar, utan ett hotell med bardisk.

Om La Chiquita har fallit och jag skall spekulera i varför, så tror jag det beror på två orsaker.

1: Sängarna var i mitt tycke värdelösa. Ett rum har jag i första hand till att sova i, och där är sängen något av det viktigaste.

2: Där fanns inget kök. Jag och säkerligen hundratals andra har lämnat La Chiquita för att äta en bit, sen kom man inte tillbaka den kvällen.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen här som har kontakt med Håkan???

inte likt han att göra en sån sak och inte säga nått på nått av Thaiforumen.

Det har inte hänt nått då ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i kontakt med Håkan och det stämmer. la Chiquita är stängt!

En kompis på plats verifierar dessutom att lokalen är "For Rent"...

Tråkigt men sant...

Hoppa Håkan kommer igen med nya tag och jag önskar honom lycka till i framtiden!

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte Håkan och har bara träffat honom en gång, verkade vara en riktigt hygglig prick.

Har dock sett massor med svenskar och andra faranger gå på näsan med sin bar, restaurang eller hotell. Och detta i högkonjunktur och med en massa turister i byn.

Att som farang driva denna typ av verksamhet med tillräcklig vinst just nu i lågkonjunktur och med de problem Thailands turistindustri dras med kräver nog att man är Harry Potter eller någon annan typ av trollkarl.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Verksamheten gick bra, riktigt bra i jamforelse med de flesta andra. Det var inte overdrivet ett dugg.

Forsaljningspriset pa verksamheten var helt i linje med de priser som galler har nere under nagorlunda normala omstandigheter. Och jag var beredd att sanka det rejalt bara man fick nagra seriosa spekulanter. Jag hade kunnat salja det valdigt billigt bara jag fatt behalla sag 30-40 %. Det jag forlorat pa att rea ut det hade jag fatt tillbaka pa nagra ar nar det normaliserat sig lite.

Men jag var dum nog att vara for selektiv i vilka jag ville salja till, jag ville salja till en svensk som enkelt bara skulle kunna ta over alla gamla kunder och sa vidare. Men jag skulle ha skitit helt i vad som hander med kunder och verksamhet och bara sett till att salja till forste man till kvarn.

Forra sommarens lagsasong och den nu utdoda hogsasongen har varit ett riktigt usla for hela Thailand. Det ar naturligtvis den globala finansiella krisen som stallt till med mest, men aven demonstrationer och sant skit har ju hjalpt till att se till att det ar tomt i Thailand. Svenskarna aker till Turkiet och Egypten pa tvaveckors semestrar for nagra futtiga tusenlappar i stallet. Sa i stort sett ingen verksamhet har nere har gjort nagra pengar att tala om sedan borjan av forra sommaren. De som gar bast nu ar de som har manga gamla stamgaster som mer eller mindre bor har nere. 

Har man ett stalle som fungerar bra under normala lagsasonger och riktigt bra under hogsasongerna galler det bara att forsoka halla stallet oppet och ga pa sparlaga och overvintra tills det blir battre tider igen, tva ar kanske tre. Jag tror nog mest pa tva ar eftersom besokarna i Pattaya ar lite speciella, folk vill komma tillbaka till flickvanner och liknande, aven om de nu kanske inte kan aka varje ar som de gjort tidigare.

Det var en hel massa saker som gjorde att det gick som det gick. Och allt hande under det senaste aret. Jag forlorade en stor summa pengar i mars-april 2008, det var i stort sett alla mina reserver. Sen hade jag satt lite pengar i aktier och fonder som i det narmaste har forsvunnit av sig sjalva i den fina ekonomiska krisen. Saklart hade jag klarat mig over det har om jag hade haft reserver.

Men fram till borjan av juni 2008 var allt ganska normalt. Forsta halvaret var faktiskt battre an motsvarande period for nagot ar tidigare och jag hade i stort sett fullbelagt anda fram till nagon vecka in i juni. Sa jag trodde det skulle bli ett ganska normalt ar och att i stort sett alla manader skulle ga ihop och att jag skulle kunna leva pa det som vanligt. 

Jag funderade pa om jag skulle aka hem och jobba ihop en reserv over sommaren, men det var tva stycken som var seriost intresserade av att ga in som delagare och de skulle komma ner. (och det beslutet tog jag innan man sag nagra tecken pa att det skulle bli ett mycket daligt ar) Sa jag bestamde mig for att stanna och traffa dem... Sett sa har i efterhand sa var det ocksa ett dumt beslut av mig eftersom bada hoppade av. Hade jag akt hem och jobbat hade verksamheten varit kvar. Hade en av intressenterna gatt med sa hade verksamheten funnits kvar.

Under juni sa kollapsade turismen totalt och jag hade bara ett till tva rum uthyrda i genomsnitt hela tiden fram till slutet pa september. Da hade det gatt tre manader nastan utan inkomster och pengarna var slut och jag hade redan tvingats lana en del. I slutet av september sa hade jag plotsligt fullt och var till och med tvungen att boka in folk pa andra stallen for att personalen klantade till det med flera bokningar och vi var overbokade. Och da trodde man nastan att de daliga sommarmanaderna var en tillfallighet. Men det holl bara i sig i nagra veckor, sen blev det lika tomt hos mig som hos andra igen. Sa det rackte inte till for att klara av alla kostnader for en manad och dessutom betala tillbaka en del dyra skulder. Jag salde en del till en delagare och jag tog alla de pengarna jag fick for aktierna och lade in i bolaget ur egen ficka sa att saga. Pengarna tog slut snabbt i och med att bolaget lag efter med en hel del utgifter. Det har varit sa daligt med pengar att det inte gatt att driva verksamheten ordentligt, nar man maste ta alla pengar som finns for att betala elrakningen sa finns det inte ens pengar till att kopa in ol till baren sa att det ar nagon vits att ha den oppen. Vi kampade och lanade pengar har och dar for att overleva fram till hogsasongen, med en normal hogsasong sa hade jag varit ikapp efter drygt tva manader. Nu blev det ju inte riktig sa heller...

I mitten av november sa var det fullbelagt igen och man fick hopp igen. I slutet av november sa ockuperades flygplatser fram till forsta veckan i december. Jag hade fullbelagt, (eller rattare sagt overbelagt igen ) fram till tre dagar efter att de oppnat flygplatsen. De som da hade varit tvugna att vara kvar langre akte da hem och det kom inte nagra nya... Sa det var tomt i nagon vecka darefter igen. Men efter det sa fick jag fullt igen och hade det fram till i mitten av februari, eller om det var i slutet av februari. Till skillnad mot alla andra hogsasonger sa var det otroligt lite med folk har over lag och intakterna i baren var extremt mycket lagre an normala ar. Mycket forstass for att jag inte alltid kunde halla oppet pa grund av likviditetsbristen. Pengarna som kom in rackte an en gang inte till alla skulder och utgifter och det gick inte att komma ikapp som marknaden och mina reserver sag ut. Jag pratade da med hyresvarden och han gav mig tre manaders kredit, dvs jag skulle kunna stanna till slutet av april. Jag hade alltsa tid pa mig att salja allt, andelar eller vad som helst. An en gang sa var jag sa dum att jag inbillade mig att det var i stort sett klart for att jag hade fyra personer som verkade mycket seriost intresserade. Den sista av dem hoppade pa ett annat intressant uppslag tva dagar innan den sista mars. Men jag var inte orolig for det, jag hade ju en manad till pa mig och det var bara till att dumpa priset och salja till vem fan som helst. MEN!

Hyresvarden son hade kommit hem och han andrade pappans beslut och de kom till oss och talade om att vi skulle vara ute fore kl tre dagen den forsta april, det fick vi veta i tiotiden pa kvallen den sista mars. Pa morgonen den forsta april kom de med polis och storade sig, vi jagade runt som attan for att fa tag i folk som kunde riva ut inredning och inventarier, fick tag i ett stalle som sa de skulle komma sa snabbt som mojligt med mycket folk. De kom tva stycken, klockan ett... Till saken hor ocksa att jag hade en hyggligt nybruten fotled och kunde inte bidra med mycket arbete alls. Sa vi hann inte riva ut sa mycket och det blev kvar massor av grejer.

Ser man pa allt over fyra ar sa tycker jag inte att det har varit misslyckat pa nagot satt. Lite speciellt avslut skulle man visserligen kunna saga.

Det verkar nastan som om odet vill att man ska ga vidare till nagot annant nar sa mycket hander emot fortsatt verksamhet. Sa det ar bara att lata bli att grata over spilld mjolk och ga vidare utifran den situation man befinner sig i. Sa vi far se vad jag tar mig for med nu. Men det ar ganska troligt att jag drar hem ett tag i alla fall eftersom jag ar fullstandigt pank :-)

Jag har lart mig otroligt mycket nya saker har nere och det ar inte pa nagot satt bortkastad tid och kraft som lagts ner fran min sida. Jag har haft formanen att fa traffa otroligt mycket trevliga manniskor under de fyra aren jag haft verksamheten och det ger ocksa pluspoang i livet tycker jag.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det är lätt att snacka om vad som skulle ha gjorts.när man sitter med facit i hand och dessutom inte själva har den blekaste aning om vad det verkligen innebär att driva ett ställe i Pattaya.

När det gäller affärsverksamhet så är det ju så att det går upp och det går ner...för att sedan gå ner igen...och sedan upp...med andra ord, det är en berg och dalbana.och hur bra verksamheten än går så kan det plötsligt bli utförsbacke.snabbt, oväntat och ovillkorligt.

Detta kan hända den bäste och det kan hända var som helst i världen. Händer det i Thailand så är det definitivt inte något som gör det lättare...

Många drömmer om att starta någonting i Pattaya...eller någon annan attraktiv ort i Thailand...men för de allra flesta stannar detta endast vid en dröm. Det är tryggt att drömma...man riskerar inte att förlora någonting.

Det som skiljer den svaga från den starka är att för den starka stannar det inte endast vid en dröm utan han vågar ta steget vidare och verkligen försöka. Medan den svagare stannar kvar i tryggheten med sin dröm...

Håkan tillhör en av de starka. En av de få som verkligen vågat försöka. Jag beundrar honom för det och för mig så är han precis lika stark även om hans verksamhet nu tvingats lägga ner.

Ni som har alla lösningar till hands...försök själva!! Ta steget och gör som Håkan...om ni vågar!

Håkan, det har alltid varit trevligt att svänga ner till dig och sitta ner och ta en öl eller flera. Pattaya, och speciellt kvarteret kring Soi Buakao blir aldrig sig likt utan dig.

Hoppas vi ses snart...och lycka till, vad du än företar dig!

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet Nonki!!

Jag håller med till 100%, det finns väldigt många som snackar, men aldrig vågar. Och sen dessutom säger efteråt "Vad var det jag sa..."

Bättre att lyssna på den sträng som brast än att aldrig våga spänna en båge!

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

VAD VAR DET JAG SA?

Skämt åt sido,så lider jag med en eldsjäl som Håkan..

Men detta resultatet hade till och med den sämsta spåkärringen i världen kunnat hjälpa dig att förutspå...

När du började att försöka sälja ANDELAR i din verksamhet så sjönk säkert det nominella värdet med 50% i ev. köpares ögon :kort:

Och när du sedan LOTTADE ut andelar i ett svårtolkat lotteri så sjönk det NOMINELLA värdet med 50% till :kort:

Och om man dessutom behandlar en del av sina gäster som Håkan gjort så finns det bara en väg kvar..

Beställer man varor från Sverige och får dessa levererade(innan några kriser) och leverantören inte får pengar utan blir tillsagd att han kan dricka i baren för motsvarande summa så kan man ju undra hur väl Håkan ville sina gäster :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Du tror inte att han redan vet om att han agerat fel utan att du behöver sparka på honom när han ligger ner  :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...