Jump to content
IGNORERAD

Byta flyg på Arlanda.


Fritz

Recommended Posts

Hej alla rutinerade flygresenärer. Om man kommer från Thailand och landar på Arlanda 07:15 hinner man då med flyget som går  till Arvidsjaur kl 09:15 men från andra ändan av flygplatsen? Det är 2 olika biljetter så missar vi det planet så står vi där och kan inget annat och nästa plan går inte förrän 19:15 . :(

Jag tycker att det verkar lite snålt om tid men så är jag den som ibland stressar upp mig i onödan.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    10

  • samet

    3

  • Jive

    2

  • Stefan

    2

Mest aktiva i denna tråd

Precis nyss, skrev Fritz:

Hej alla rutinerade flygresenärer. Om man kommer från Thailand och landar på Arlanda 07:15 hinner man då med flyget som går  till Arvidsjaur kl 09:15 men från andra ändan av flygplatsen? Det är 2 olika biljetter så missar vi det planet så står vi där och kan inget annat och nästa plan går inte förrän 19:15 . :(

Jag tycker att det verkar lite snålt om tid men så är jag den som ibland stressar upp mig i onödan.

Ja!

 

Även om du blir tvungen att plocka ut väskan hinner du. Men det är inte överflöd av tid, så stanna inte för länge i taxfreeshoppen. 

 

Flyger du med Thai hem? Då kan du med 99% säkerhet checka in väskan hela vägen trots att det är olika bokningar. Bara säg till i BKK att du skall vidare och visa dem biljetten. 

 

Då har du gott om tid när du slipper hämta väskan och checka in den igen. 

 

Realistiskt tidsplan. 

07.15 landar

08.00 tar väskan och går genom Sky City

08.15 checkar in

08.30 inne på T4

08.55 boarding

 

Så det går bra, finns lite luft i schemat. Dock klarar du inte mycket försening...

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev samet:

Ja!

 

Även om du blir tvungen att plocka ut väskan hinner du. Men det är inte överflöd av tid, så stanna inte för länge i taxfreeshoppen. 

 

Flyger du med Thai hem? Då kan du med 99% säkerhet checka in väskan hela vägen trots att det är olika bokningar. Bara säg till i BKK att du skall vidare och visa dem biljetten. 

 

Då har du gott om tid när du slipper hämta väskan och checka in den igen. 

 

Realistiskt tidsplan. 

07.15 landar

08.00 tar väskan och går genom Sky City

08.15 checkar in

08.30 inne på T4

08.55 boarding

 

Så det går bra, finns lite luft i schemat. Dock klarar du inte mycket försening...

Jag har inte bokat nåt än men det är Qatar jag tittar på. Men om man tar väskorna från bandet kl 8 kan man verkligen checka in på nästa flyg i andra ändan av flygplatsen 15 min senare? Det är ju en passkontroll på vägen.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
22 minuter sedan, skrev Fritz:

Hej alla rutinerade flygresenärer. Om man kommer från Thailand och landar på Arlanda 07:15 hinner man då med flyget som går  till Arvidsjaur kl 09:15 men från andra ändan av flygplatsen? Det är 2 olika biljetter så missar vi det planet så står vi där och kan inget annat och nästa plan går inte förrän 19:15 . :(

Jag tycker att det verkar lite snålt om tid men så är jag den som ibland stressar upp mig i onödan.

Utan förseningar går det hur bra som helst. 

Du hinner t.o.m ta en öl eller fem. Jag brukar ha ca 40minuter och det går finfint. 

Lite skillnad dock att tömma ett plan från Norge och ett plan från Thailand. 

Jag slipper dessutom plocka ut något bagage     .

 

Ett tips är att prova få ett säte så långt fram som möjligt, så sparar du faktiskt några minuter och slipper få en onödigt hög puls när folk i klunga helt plötsligt kan välja att ta semester där folk ska passera. 

Fas det hjälper ju inte då väskorna inte kommer sorterade per sätesrad. 

 

Edit: tänkte inte på bagage. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Utan förseningar går det hur bra som helst. 

Du hinner t.o.m ta en öl eller fem. Jag brukar ha ca 40minuter och det går finfint. 

Lite skillnad dock att tömma ett plan från Norge och ett plan från Thailand. 

 

Ett tips är att prova få ett säte så långt fram som möjligt, så sparar du faktiskt några minuter och slipper få en onödigt hög puls när folk i klunga helt plötsligt kan välja att ta semester där folk ska passera. 

Kommer vi först ut från planet så måste vi ju likt förbaskat vänta på våra resväskor vid bandet.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Fritz:

Kommer vi först ut från planet så måste vi ju likt förbaskat vänta på våra resväskor vid bandet.

Ja, jag fick med det i min editering. 

Men ja, det ska gå om inte planet eller bagaget är försenade. 

Men det är klart. Har du något flyg som går något senare så är det bättre att ta det flyget. 

Fast med tanke på slutdestinationen så är det nog inte avgångar som liknar lokalbussarna tidtabell direkt. 

 

Liten googling gör att jag hittar 9.15 & 19.15. 

 

För att få någorlunda sinnesfrid så....nä, knepigt när det blir sommartid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fritz

Går alldeles utmärkt.Brukar ha gott om tid.Är T3 som flyget går ifrån. C:a 15 min gång från T5 till T3.Går inte att check in baggage för hemresa från AJR-BKK.

Med vänlig hälsning, Jan

Ändrades av godbit
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har inte bokat nåt än men det är Qatar jag tittar på. Men om man tar väskorna från bandet kl 8 kan man verkligen checka in på nästa flyg i andra ändan av flygplatsen 15 min senare? Det är ju en passkontroll på vägen.

 

Passkontrollen har du innan du får väskan. Den har jag med i de 30-45 minuterna från landning till att du tar väskan. 

 

T5 till T4 är en promenad genom Sky City. Den tar inte mer än 7-8min. Så de 15min du fick i min tidsplan är väl tilltagna. 

 

Är du orolig för om du hinner eller ej. Då skulle jag köpa biljetter till båda flighterna, men välja en något högre bokningsclass. Då kan du avboka och få tillbaka pengarna på den biljett du inte använder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser nu att det var LO inte SK till AJR. 

Till T3 behöver du några minuter till, men det skall i det stora hela inte påverka din tidsplan. 

 

Vill du vara bekväm så går du ut på T5 och tar en av alla gratisbussar som går. Då tar resan till T3 bara några minuter. Bussar går det nästan varje minut. De går från departure våningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

Ser nu att det var LO inte SK till AJR. 

Till T3 behöver du några minuter till, men det skall i det stora hela inte påverka din tidsplan. 

 

Vill du vara bekväm så går du ut på T5 och tar en av alla gratisbussar som går. Då tar resan till T3 bara några minuter. Bussar går det nästan varje minut. De går från departure våningen. 

OK, tack för tipsen! Nu har jag bokat planet som går 09:15 och räknar kallt med att MPR:s nödhjälpsfond ställer upp med pengar om jag missar avgången. ;) 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att flygbolaget som jag ska åka med heter Lot Polish Airlines får mig att undra lite vad jag gett mig in på, den sista färden månne? ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till från en orutinerad och osäker flygresenär. Min skrivare verkar ha blivit knäpp och skriver inte ut biljetterna fullständigt utan det blir mest tomma rader, räcker det med att jag visar upp bokningsnumret vid incheckningen för att få komma med? Jag har för mig att det är så men jag vill vara säker. Det kanske rent av räcker med att visa upp passet?

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

En fråga till från en orutinerad och osäker flygresenär. Min skrivare verkar ha blivit knäpp och skriver inte ut biljetterna fullständigt utan det blir mest tomma rader, räcker det med att jag visar upp bokningsnumret vid incheckningen för att få komma med? Jag har för mig att det är så men jag vill vara säker. 

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passkontrollen på Arlanda kan ta uppemot en timma för de som inte har EU-pass.

Har varit så för oss de senaste två gångerna som min dam varit med till Sverige.

Väskorna var nästan utnötta på bandet då vi väl kom dit.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Fritte en sak bara. Det kommer tre stora plan samtidigt på morgonen. Kommer Thai några minuter fore tidtabell då kommer du fore. Men är ni försenade några minuter är det lång väntan vid passkontrollen.  Be att gå före alla så löser det sig säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz, jag föreslår att du bokar 19-flyget till Arvidsjaur och tar med frugan på en sightseeing i världens vackraste huvudstad - i det fina vårvädret.

En promenix i stan och en tur i skärgården med en vaxholmsbåt.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Fritz:

En fråga till från en orutinerad och osäker flygresenär. Min skrivare verkar ha blivit knäpp och skriver inte ut biljetterna fullständigt utan det blir mest tomma rader, räcker det med att jag visar upp bokningsnumret vid incheckningen för att få komma med? Jag har för mig att det är så men jag vill vara säker. Det kanske rent av räcker med att visa upp passet?

Brukar oftast räcka med passet, men för säkerhets skull så kan du skicka bokningen till nåt gmail eller liknande du når via mobilen, och/eller bara helt enkelt tar ett kort på bokningen...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Stefan:

När åker du Fritz?

//S

Biljardsugen!

Vi åker den 17:e juni och är tillbaka i slutet av juli. Jag är sugen på revansch i biljard varenda jäkla dag ska du bara veta! ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jive:

Fritz, jag föreslår att du bokar 19-flyget till Arvidsjaur och tar med frugan på en sightseeing i världens vackraste huvudstad - i det fina vårvädret.

En promenix i stan och en tur i skärgården med en vaxholmsbåt.

Vi tar alltid ungefär en vecka i Sthlm innan vi åker tillbaka, så även denna gång.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Har alltid undrat varför det tar sådan förbaskad tid att få bagaget på Arlanda? Åtminstone på T5.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Fritz:

Vi tar alltid ungefär en vecka i Sthlm innan vi åker tillbaka, så även denna gång.

Då önskar jag er en riktigt trevlig semester i Sverige. Inte utan att jag känner ett sug.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Vi åker den 17:e juni och är tillbaka i slutet av juli. Jag är sugen på revansch i biljard varenda jäkla dag ska du bara veta! ;)

Då kan det gå så du får dig en omgång både i april och juli!

Vi hörs vidare, prel. ankomst 11/4

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Vi tar alltid ungefär en vecka i Sthlm innan vi åker tillbaka, så även denna gång.

Om du har så lite tid för byte flyg, jag tycker det räcker men du vill ju också vara i 08 en vecka varför inte börja med det

Vilket dom skulle få betala mej för att vara. Finns inget att se där bara stockholmare Huva

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Stefan:

Då kan det gå så du får dig en omgång både i april och juli!

Vi hörs vidare, prel. ankomst 11/4

//S

Så du tänker att vara här under Songkran och dessutom frivilligt? :ahh: Vi rymmer upp till frugans hemby mellan den 14:e och 18:e. Vi hörs.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...