Jump to content
IGNORERAD

Somtam


Kim

Recommended Posts

Somtam är thailands nationalrätt och är mycket älskad av dom flesta thailändare.

Själv uppskattar jag mest grundvarianten av somtam, dvs somtam thai som innhåller torkade räkor.

Dom bland thailändare mer omtyckta varianterna med krabba (po) eller fermeterad fisk (pla ra) går väl ner om jag inte har något annat att välja på men är ingen sk höjdarupplevelse i smakväg enligt mitt sätt att se det på.

Däremot somtam thai äter jag helst dagligen när jag vistas i Thailand. Och då ibland tillsammans med lite grillad eller friterad kyckling, klibbigt ris samt allt sammans nedsköljt med en stor flaska Changöl..Mums!

somtam.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Skibi

    5

  • Herr Chang

    3

  • Sixten_Dussin

    3

  • Kim

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest wwwebster

Så där kan den nog vara god. Frugan gör bara med pla ra som hon gör själv på egenfångad mört och det är inte gott kan jag lova. Hon har dessutom minst 15 chili. Då det kan vara lite svårt/dyrt med grön Papaya så brukar hon ta morot istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så där kan den nog vara god. Frugan gör bara med pla ra som hon gör själv på egenfångad mört och det är inte gott kan jag lova. Hon har dessutom minst 15 chili. Då det kan vara lite svårt/dyrt med grön Papaya så brukar hon ta morot istället.

Det låter gott  ;D   wwwebster

Det är så har man ska äta somtam! På stranden med sin familj då smakar det bäst  :thumbsup:

PICT0153-1.jpg

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså här som är det nya stället och mitt gamla nick fick jag behålla. Det var ju tacksamt. Och som tillräckligt gammal för att vara på gränsen till att klara av "instant learning" så tar det väl ett tag innan jag lärt mig alla trix för att länka och ladda ner bilder.

Läste ett nyss inlagt inlägg på gamla TT som handlade om somtam där hustrun till den som skrev brukade göra en egen pla ra (http://tabberaset.bl...search?q=pla+ra) på egen metad mört.

Grattis till mask i magen och grattis till att utsätta sig för livsfara.

Utan väldigt djupa kunskaper i allt från livsmedelshygien till kemi riskerar sådana hemkörningar att sluta i botulism, det är ett av de starkaste gift som finns och leder till andningsnöd och döden. Botulism finns runt omkring oss, men "lösgörs" först vid dålig insaltning och jäsning. Förr var det många i Sverige sopm dog av botulism genom dåliga köttkonserver.

Även "köpepla ra" kan vara ganska snuskig.

Den som läser min blogg (www.tabberaset.se) ska snart komma underfund med att jag ändå och trots allt är en fermentationsnörd som både smaksätter maten med nam prig kapi och pla ra estmerar såväl rakørret som surströmming och det Carl von Linné kallar "lundsfisk". Vete fan hur det går ihop, men var vaksam mot botulismen - den är som curare, dödligt vämjelig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Swemag

Du är väl gift med thalänska? vissa grejer kan man inte förklara  :furious2: för damen pgr i Thailand gör vi så har ...

Ex frugan köpte avmasknings tableter på flygplatsen i bkk tyckte det var lite pinsamt fråga  :wreck: men jag lyckades övertyga henne var rätt.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare allesammans...

Somtam är som sagt beroendeframkallnde...hehe.Sambon fixar somtam med jämna mellanrum...helst gör hon det med papaya men använder ibland kålrot också.funkar men inte lika gott som papaya.Palaa fixar hon också själv med olika fisksorter.inget får gå till spillo efter en fisketur...hehe.men Palaa luktar inget vidare...hon förvarar den där sörjan på balkongen nu som tur är...

Ha de bra allesammans

Carl o Salisa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest jfk_68

Quote

Det är alltså här som är det nya stället och mitt gamla nick fick jag behålla. Det var ju tacksamt. Och som tillräckligt gammal för att vara på gränsen till att klara av "instant learning" så tar det väl ett tag innan jag lärt mig alla trix för att länka och ladda ner bilder.

Läste ett nyss inlagt inlägg på gamla TT som handlade om somtam där hustrun till den som skrev brukade göra en egen pla ra (http://tabberaset.bl...search?q=pla+ra) på egen metad mört.

Grattis till mask i magen och grattis till att utsätta sig för livsfara.

Utan väldigt djupa kunskaper i allt från livsmedelshygien till kemi riskerar sådana hemkörningar att sluta i botulism, det är ett av de starkaste gift som finns och leder till andningsnöd och döden. Botulism finns runt omkring oss, men "lösgörs" först vid dålig insaltning och jäsning. Förr var det många i Sverige sopm dog av botulism genom dåliga köttkonserver.

Även "köpepla ra" kan vara ganska snuskig.

Den som läser min blogg (www.tabberaset.se) ska snart komma underfund med att jag ändå och trots allt är en fermentationsnörd som både smaksätter maten med nam prig kapi och pla ra estmerar såväl rakørret som surströmming och det Carl von Linné kallar "lundsfisk". Vete fan hur det går ihop, men var vaksam mot botulismen - den är som curare, dödligt vämjelig.

Swemag,

se där... detta hade jag aldrig hört talas om tidigare... botulism alltså. Alltid lär man sig något nytt.

Tack för informationen som jag ska vidarebefodra till fru jfk... sedan får vi se om hon känner till/vill veta av det...

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Frågan är hur ofta thailändare medger att dom får dålig mage... och allt vad det medför med täta toalettbesök osv?

Ofta får jag intrycket att de har stålmagar och kan äta vad som helst utan problem? Till skillnad från oss faranger, åtminstone i Thailand.

Visst, det är en annan bakterieflora, men ändå...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Ibland kan jag fundera över hur de har lyckats att bli så många som de är i det landet. För med svenska mått så är det mesta som de gör med livsmedelshantering helt livsfarligt.  ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Thailändare får också ont i magen, oftast av dålig seafood, t.ex krabborna i som tam.

Men dom tål en hel del jämfört med oss, jag brukar börja med att borsta tänderna med vilket vatten som helst flod, regnvatten och kranvatten och på det sättet vänja kroppen långsamt, och äta som alla andra i byn.

Magen brukar ställa om till isaan bakterier men då tål jag inte falang mat sedan, utan blir magsjuk om vi åker till stan och äter falangmat. Det är samma sak när vi kommer tillbaka till Sverige och det tar 2-3 veckor innan magen behåller potatis och sås m.m.

Annars fick jag samma intryck i början av min thailandskarriär att mathygienen var dålig, men det tycker jag inte längre.

Dom får det att fungera och vet hur man ska hantera maten i värmen, kanske är det därför dom äter allt så färskt, eller kraftigt upphettat och kryddat. Men så bra i magen som jag är på landet i Isaan är jag ingen annanstans i världen.

Det har jag flera kompisar som har berättat att dom upplever också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Förhindra mask i magen är lätt. Frys fisken ett par dygn så är risken borta. När det gäller botulismn så är det mycket allvarligt. Det gäller att ha rätt proportioner salt ,socker till den mängd mat som ska anrättas(gravas,jäsa). Brukar finnas upplysningar om detta i en del kokböcker

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ha varit min fru som jag berättade gjorde egen Pla ra hemma i köket?!

När frugan gör en portion somtam lägger hon i TIO  :ahh: chilis!!!

Jag smakade en halv sked en gång. Gick inge bra! Blev mycket youghurt efter den kan jag säga

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tio chilli det var inte så mkt. Är juh värst ibörjan sen dommnar allt bort och då får magen säga stopp när man é mätt lr när det är dags att gå o lackera lite :laugh: .

Får väl skryta lite om mig själv nu då :icon_redface: att jag kan äta starkare(hetare) mat än tanten :icon_twisted: . Folk i byn tror jag é ett levande spöke :laugh: . Får väl tacka alla påsar med chillinötter man dragit i sig på fyllan o bakfyllan.

Somtam med räkor gillar jag inte så mkt utan föredrar den med krabba o självklart nötter. Den med fisken i går men gillar inte de där små benen som finns med ibland.

IMG_0088.JPG

fffffff.jpg

IMG_0088.JPG

fffffff.jpg

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Somtam har jag precis ätit och det känns fortfarande starkt i munnen, min frus syster och hennes man och barn från Danmark är på besök. Då är ju somtam och annan Isaan mat ett måste, vi hade också neua heng på hjort och det var väldigt gott.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... då det kan vara lite svårt/dyrt med grön Papaya så brukar hon ta morot istället.

Tycker papaya är både för dyrt & överreklamerat .. 50-70:- spänn här hemma för en i deras ögon liten pataya , eh papaya!  :-   I ärlighetens namn tycker ja Somtam gjort på gurka alt. morot är fan så mycket godare än på papayan´ den är ju bara träig & lite sur!  ;D

http://youtube.com/watch?v=8zHMsXTk7XM

http://youtube.com/r...esnum=0&spell=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej crazyswede,

Tja, förvisso lite deprimerande att en papaya som kostar THB 5 i Thailand kostar SEK 50+ i Sverige...

Men en härlig video!

Dock lite konstigt att damen inte satt på golvet och bonkade. Bara min åsikt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej crazyswede,

Tja, förvisso lite deprimerande att en papaya som kostar THB 5 i Thailand kostar SEK 50+ i Sverige...

Men en härlig video!

Dock lite konstigt att damen inte satt på golvet och bonkade. Bara min åsikt.

Herr Chang har talat.

Hej på dig du .. tjejen i fråga är så klart "falangskadad" där av upprätt stående ställning & inte "på alla 4:a" som är brukligt .. el. var det på huk , minns inte riktigt!

Vet förra vintern jag blev erbjuden "däcka" på en jätte säck med Papaya .. frukterna (är dom frukter föresten?) var stora som elefant dasar (njut av berömet Herr Chang) & hela säcken kostade 100thb! What the fucking som Älskling säger .. jag har smugit hem en & annan öl-burk över gränsen om man säger men packade man 20kilo papaya per person vid hemresan borde man kunna göra en betydligt större vinst en på biran! Kanske tom. skulle kunna betala biljetterna om man betänker UT pris i Sweden .. föresten .. har någon försökt odla dylika ting i Sverige .. i växthus alltså??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Sixten_Dussin

Var ju tvungen att visa gamla mor LoS och dag 1 blev ju introkurs så jag åkte till närmsta sån här

[attachment=1]

Kom tillbaks och dukade upp en sån här

[attachment=1]

Med lyckat resultat så är ju inte helt oväntat numera halva släkten "torsk på Tall...oopps...Thailand.

Tjingeling

[attachment=1]

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

nåt blev väldigt fel när jag skulle förminska bildern så jag får väll träna vidare, skulle ju såklart varit tre olika bilder, men men.

få väll återkomma när jag fått styr  på detta :D

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Tham = nationalrätt. ?

Möjligen i Isaan, men faktum är att ca 70 % av thailändarna inte  bor Isaan och frågor Du t.ex en person i södra Thailand om "nationalrätt" så lär svaret bli " kanom jiin".

Thailand är faktiskt mer än Isaan !

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som Tham = nationalrätt. ?

Möjligen i Isaan, men faktum är att ca 70 % av thailändarna inte  bor Isaan och frågor Du t.ex en person i södra Thailand om "nationalrätt" så lär svaret bli " kanom jiin".

Thailand är faktiskt mer än Isaan !

Vi äter en himla massa kanom jiin (jiin=kina) i Isaan också Kalim och somtam har jag ätit över precis hela landet, inklusive i dom sydligaste provinserna. Angående nationalrätt så är det förstås inte jag som utsett somtam till detta utan det utnämnandet står thailändarna själva för.

Är ju en av dom kvinnliga kungligheterna som t o m skrivit en sång till rättens ära och hon är så vitt jag vet inte av Isaansk börd. '

Och för övrigt så bor 92-94% av thailands befolkning inte i södern. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Somtam blir det väl en gång i veckan för mig ca. Får jag bestämma så vill jag ha den duktigt chillispäckad, men helst utan pla ra.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...