Jump to content
IGNORERAD

Amex Platinum


HajKaj

Recommended Posts

PeterDahlin

Hej alla experter!

 

Jag är väldigt novis i detta område, och med alla mina bokstavskombinationer har jag svårt att ta in för mycket info samtidigt.

 

Min fråga är enkel. Jag vill använda mitt kort till daglig handel och samla poäng som jag kan använda på mina resor.

 

Vilket är då mest lämpligt för mig?

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • samet

    16

  • M33

    14

  • andrejsdenruskige

    11

  • Tommy

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

HuaHindinnge
12 minuter sedan, skrev PeterDahlin:

Hej alla experter!

 

Jag är väldigt novis i detta område, och med alla mina bokstavskombinationer har jag svårt att ta in för mycket info samtidigt.

 

Min fråga är enkel. Jag vill använda mitt kort till daglig handel och samla poäng som jag kan använda på mina resor.

 

Vilket är då mest lämpligt för mig?

Hej. Utan att veta budget och typ av resa kan jag inte ge något råd alls. Finns gratis kort med kredit typ Norwegian och du måste vara med i Norwegian rewards. Vill du åka med Sas, Staralliance finns det andra kort som kostar olika mycket. Dyrare kort måste du handla mer för att det ska löna sig. Samt hur många resor du gör.

 

Eller gör som @apknug föreslår, låt bli alla kort för det är förlust affär. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev PeterDahlin:

Hej alla experter!

 

Jag är väldigt novis i detta område, och med alla mina bokstavskombinationer har jag svårt att ta in för mycket info samtidigt.

 

Min fråga är enkel. Jag vill använda mitt kort till daglig handel och samla poäng som jag kan använda på mina resor.

 

Vilket är då mest lämpligt för mig?

Håller med @HuaHindinnge beror helt på budget och resemönster. Vill du ha status på hotell, lounge access, kunna braxa med ett flådigt kort på krogen, använda poäng till olika allianser,  ja det är många olika parametrar som skall stämma om det skall vara värt. 

 

Men SAS mastercard premium är bra att börja med. Förutsatt att du reser en del med sas då och i förlängningen star alliance. Börja läs på lite om det kortet och fundera om det kan löna sig för dig. 

 

Håller även till viss del med att det enklaste och kanske förmånligaste är att skita i kort. Leta kampanjer istället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Håller med [mention=11063]HuaHindinnge[/mention] beror helt på budget och resemönster. Vill du ha status på hotell, lounge access, kunna braxa med ett flådigt kort på krogen, använda poäng till olika allianser,  ja det är många olika parametrar som skall stämma om det skall vara värt. 
 
Men SAS mastercard premium är bra att börja med. Förutsatt att du reser en del med sas då och i förlängningen star alliance. Börja läs på lite om det kortet och fundera om det kan löna sig för dig. 
 
Håller även till viss del med att det enklaste och kanske förmånligaste är att skita i kort. Leta kampanjer istället. 


Ja, man ska ha en rätt bra spend på korten om man ska få en resa. Typ vart 3:e år kan man få en resa med Svensson konsumtion.
För egen del så håller det med SAS/AMEX premium.
Flyger man ”nästan mycket” så får man ett guldkort lättare, men vad man ska med ett sådant till när man knappt flyger?

Det året eller året efter man har tänkt flyga så bör man använda 150k Sek för att få utnyttjat 2-4-1.
Sedan så ska man hitta flyg i tillägg som passar semestern.

Kort bör man alltså köra som en extra bonus på sitt flygmönster om man inte shoppar extremt mycket eller kör bra med utlägg åt företaget.
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Ja, man ska ha en rätt bra spend på korten om man ska få en resa. Typ vart 3:e år kan man få en resa med Svensson konsumtion.
För egen del så håller det med SAS/AMEX premium.
Flyger man ”nästan mycket” så får man ett guldkort lättare, men vad man ska med ett sådant till när man knappt flyger?

Det året eller året efter man har tänkt flyga så bör man använda 150k Sek för att få utnyttjat 2-4-1.
Sedan så ska man hitta flyg i tillägg som passar semestern.

Kort bör man alltså köra som en extra bonus på sitt flygmönster om man inte shoppar extremt mycket eller kör bra med utlägg åt företaget.

 

Ja men precis. Just att kunna ta utlägg är ju en bra grej men det kan såklart inte alla. Men visst finns det lite småtips. Viktigast är ändå hög spend. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla experter!
 
Jag är väldigt novis i detta område, och med alla mina bokstavskombinationer har jag svårt att ta in för mycket info samtidigt.
 
Min fråga är enkel. Jag vill använda mitt kort till daglig handel och samla poäng som jag kan använda på mina resor.
 
Vilket är då mest lämpligt för mig?
Hej. Utan att veta budget och typ av resa kan jag inte ge något råd alls. Finns gratis kort med kredit typ Norwegian och du måste vara med i Norwegian rewards. Vill du åka med Sas, Staralliance finns det andra kort som kostar olika mycket. Dyrare kort måste du handla mer för att det ska löna sig. Samt hur många resor du gör.
 
Eller gör som [mention=11052]apknug[/mention] föreslår, låt bli alla kort för det är förlust affär. 
EU har begränsat de avgifter som kortbolagen får ta ut av handlarna vilket gör att den kickback man får nu är lägre. Tidigare var Norwegian och Coop billiga eller gratiskort med relativt god intjäning. Rese och köpmönster styr ditt val svårt att direkt peka ut en solkar vinnnare.

Det du bör vara lite tveksam till bara är att göra som@huahindinnge köpa en flygbiljett som är flera tusen kronor dyrare bara för att få poäng med flygbolaget det är oftast inte en bra affär.



Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
22 minuter sedan, skrev apknug:

EU har begränsat de avgifter som kortbolagen får ta ut av handlarna vilket gör att den kickback man får nu är lägre. Tidigare var Norwegian och Coop billiga eller gratiskort med relativt god intjäning. Rese och köpmönster styr ditt val svårt att direkt peka ut en solkar vinnnare.

Det du bör vara lite tveksam till bara är att göra som@huahindinnge köpa en flygbiljett som är flera tusen kronor dyrare bara för att få poäng med flygbolaget det är oftast inte en bra affär.



Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Ha ha. Så gör jag inte. 😂 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ja men precis. Just att kunna ta utlägg är ju en bra grej men det kan såklart inte alla. Men visst finns det lite småtips. Viktigast är ändå hög spend. 


Ja, reser man ensam så är det inte så jätteviktigt med hög spend. Men man bör räkna med att skrapa ihop 165000p på sin spend eller hälften om man reser ensam och spenderar 150.000kr (Amex) det året man drar iväg.

Hur mycket ”shopping” det blir får var och en räkna ut själv.
Har man inget köpbehov så är det ju dumt att köpa 30.000 utgåvor av Aftonbladet varje år, bara för att få sig en resa till Thailand ”gratis”.
Köper man alltid sina 30.000 Aftonbladet så kan man göra det med ett Amex kort då man får en del tillbaka.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Ja, reser man ensam så är det inte så jätteviktigt med hög spend. Men man bör räkna med att skrapa ihop 165000p på sin spend eller hälften om man reser ensam och spenderar 150.000kr (Amex) det året man drar iväg.

Hur mycket ”shopping” det blir får var och en räkna ut själv.
Har man inget köpbehov så är det ju dumt att köpa 30.000 utgåvor av Aftonbladet varje år, bara för att få sig en resa till Thailand ”gratis”.
Köper man alltid sina 30.000 Aftonbladet så kan man göra det med ett Amex kort då man får en del tillbaka.

 

Man kan ju åka till New York med SAS för 50000p + voucher. De poängen har man ju nästan enbart med värvning och spend.

Att dra in poäng för First till Asien (för 2 pers) varje år är lite jobbigare om man inte reser mycket....

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Man kan ju åka till New York med SAS för 50000p + voucher. De poängen har man ju nästan enbart med värvning och spend.
Att dra in poäng för First till Asien (för 2 pers) varje år är lite jobbigare om man inte reser mycket....


Ja, det förstås.
Jag är alldeles för inrutad i mitt tänk på att köra Thailand.

Det man bör tänka på är dock att det är mest lönsamt om man flyger SAS och om man flyger business.

Själv får man vänta på att hela familjen har ett vettigt medborgarskap så man slipper jobbiga visumansökningar till USA.
Link to comment
Dela på andra sajter

PeterDahlin

Tack för svar.

 

Jag hade Finnair mastercard, men det slutade gälla 1 Juni. Använde det kortet till allt jag handlade med. Tanka, mat, krogen, flygbiljett, m,m

Handlade för ca 200,000 kr om året.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev PeterDahlin:

Tack för svar.

 

Jag hade Finnair mastercard, men det slutade gälla 1 Juni. Använde det kortet till allt jag handlade med. Tanka, mat, krogen, flygbiljett, m,m

Handlade för ca 200,000 kr om året.

 

Jag skulle rekommendera ett SAS Amex Premium istället. 

 

Något lägre poängintjäning men fördelen med 241 voucher. 

 

Den stora fördelen med Platinum är reseförsäkringen och Pontusloungen på ARN. Men då du inte reser så ofta och länge går det inte att motivera den höga årsavgiften. 

 

SAS Amex Elite har högre intjäning än Premium, men återigen, ditt resmönster och spend motiverar inte den högre kostnaden för ett Elite.

 

241 vouchern som halverar poängpriset på resan är den stora fördelen, det krävs en spend på 150k under kalenderåret för att få den. Dina 200k i spend kommer med ett Premium generera 30.000 poäng. Genom att tanka på Preem, shoppa lite genom portalen, dra kortet på rätt ställen, vara snabb på dealer när @M33 tipsar... så har du snabbt fått ihop nog med poäng för att åka biz till Thailand varje år. 

 

Finns många spaltmeter att läsa om kortval och hur du lättast tjänar poäng. 

 

Du kommer behöva ett SAS Mastercard också, för de ställen som inte tar Amex, även detta ger poäng. För dig räcker det med ett SAS MC World. Premium kostar mer men ger mer poäng, dock inte tillräkligt med din spend. 

 

Be @M33 eller @andrejsdenruskige om en värvningslänk till Amex, redan där får du en bra hög med poäng, detsamma med MC startbonus. 

 

Nu till första tipset på snabba poäng.

När du skaffar ditt Amex Premium, samtidigt skaffar du ett Elite, det är gratis första 3 månaderna. På så sätt får du värvningsbonus även för det kortet, 18.000 poäng. Detsamma gäller med MC Premium, teckna även det och få 12.000 poäng i startbonus. Du behöver handla för 15kkr inom loppet av 3 månader för att få bonusen, så håll koll på inköpen. Därefter säger du upp Elite och MC Premium men behåller Amex Premium och MC World. 30.000 extra poäng helt gratis. Sedan är det bara harva på med poängen. 

 

Tänk bara på att inte bli fartblind och börja köpa dyrarare grejer för att få mer poäng. Värdera poängen, sätt ett maxpris för poäng och håll dig till det. 

 

@apknug är inne på det, när man köper dyrare för att få poäng. Kan absolut vara ett alternativ men du skall vara medveten om kostnaden och att det kanske egentligen inte är en bra affär. Skäl att köpa dyrare kan vara att man saknat lite spend för att få sin 241 innan  årsskiftet, alternativt att man behöver några mer poäng för att få till sin resa. 

 

Betänk då vad SAS själva säljer poäng för om du vill köpa till lite poäng nämligen 20öre/poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/13/2019 at 11:43 AM, samet said:

 

Jag skulle rekommendera ett SAS Amex Premium istället. 

 

Något lägre poängintjäning men fördelen med 241 voucher. 

 

Den stora fördelen med Platinum är reseförsäkringen och Pontusloungen på ARN. Men då du inte reser så ofta och länge går det inte att motivera den höga årsavgiften. 

 

SAS Amex Elite har högre intjäning än Premium, men återigen, ditt resmönster och spend motiverar inte den högre kostnaden för ett Elite.

 

241 vouchern som halverar poängpriset på resan är den stora fördelen, det krävs en spend på 150k under kalenderåret för att få den. Dina 200k i spend kommer med ett Premium generera 30.000 poäng. Genom att tanka på Preem, shoppa lite genom portalen, dra kortet på rätt ställen, vara snabb på dealer när @M33 tipsar... så har du snabbt fått ihop nog med poäng för att åka biz till Thailand varje år. 

 

Finns många spaltmeter att läsa om kortval och hur du lättast tjänar poäng. 

 

Du kommer behöva ett SAS Mastercard också, för de ställen som inte tar Amex, även detta ger poäng. För dig räcker det med ett SAS MC World. Premium kostar mer men ger mer poäng, dock inte tillräkligt med din spend. 

 

Be @M33 eller @andrejsdenruskige om en värvningslänk till Amex, redan där får du en bra hög med poäng, detsamma med MC startbonus. 

 

Nu till första tipset på snabba poäng.

När du skaffar ditt Amex Premium, samtidigt skaffar du ett Elite, det är gratis första 3 månaderna. På så sätt får du värvningsbonus även för det kortet, 18.000 poäng. Detsamma gäller med MC Premium, teckna även det och få 12.000 poäng i startbonus. Du behöver handla för 15kkr inom loppet av 3 månader för att få bonusen, så håll koll på inköpen. Därefter säger du upp Elite och MC Premium men behåller Amex Premium och MC World. 30.000 extra poäng helt gratis. Sedan är det bara harva på med poängen. 

  

Tänk bara på att inte bli fartblind och börja köpa dyrarare grejer för att få mer poäng. Värdera poängen, sätt ett maxpris för poäng och håll dig till det. 

 

@apknug är inne på det, när man köper dyrare för att få poäng. Kan absolut vara ett alternativ men du skall vara medveten om kostnaden och att det kanske egentligen inte är en bra affär. Skäl att köpa dyrare kan vara att man saknat lite spend för att få sin 241 innan  årsskiftet, alternativt att man behöver några mer poäng för att få till sin resa. 

 

Betänk då vad SAS själva säljer poäng för om du vill köpa till lite poäng nämligen 20öre/poäng.

Bra tips!

 

Sånt här gillar jag! :) 

 

För att klargöra lite...

Om man tecknar ett Amex Elite via en värvningslänk så får man 18000 extra poäng OM man spenderar 15k inom tre månader

Om man tecknar ett Amex Premium via en värvningslänk så får man 15000 extra poäng OM man spenderar 15k? inom tre månader

Stämmer det så långt?

Om jag då följer ditt utmärkta tips och skaffar båda korten(eftersom det inte är någon månadsavgift ändå), måste jag då handla för 15k+15k=30k för att få 33000 nivågrundande poäng?

 

Ett MC Premium har jag redan...

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Joe:

Bra tips!

 

Sånt här gillar jag! :) 

 

För att klargöra lite...

Om man tecknar ett Amex Elite via en värvningslänk så får man 18000 extra poäng OM man spenderar 15k inom tre månader

Om man tecknar ett Amex Premium via en värvningslänk så får man 15000 extra poäng OM man spenderar 15k? inom tre månader

Stämmer det så långt?

Om jag då följer ditt utmärkta tips och skaffar båda korten(eftersom det inte är någon månadsavgift ändå), måste jag då handla för 15k+15k=30k för att få 33000 nivågrundande poäng?

 

Ett MC Premium har jag redan...

 

   / Joe

Stämmer. 

 

Två kort, 15k+15k inom 3 månader. 

 

Tänk på att teckna båda korten samtidigt då det i villkoren står att bara nya kunder som inte haft Amex senaste 6månaderna får bonusen. 

 

Dock finns det flera rapporter om personer som fått bonus ändå. Men skall man vara säker, så tecknar man båda korten samtidigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Joe:

Bra tips!

 

Sånt här gillar jag! :) 

 

För att klargöra lite...

Om man tecknar ett Amex Elite via en värvningslänk så får man 18000 extra poäng OM man spenderar 15k inom tre månader

Om man tecknar ett Amex Premium via en värvningslänk så får man 15000 extra poäng OM man spenderar 15k? inom tre månader

Stämmer det så långt?

Om jag då följer ditt utmärkta tips och skaffar båda korten(eftersom det inte är någon månadsavgift ändå), måste jag då handla för 15k+15k=30k för att få 33000 nivågrundande poäng?

 

Ett MC Premium har jag redan...

 

   / Joe

Observera att Amex Premium inte ger några statuspoäng. Endast elit som gör. 20k statuspoäng som du inte kan boka resor för.

Extrapoängen du får för att bli värvad kan du boka resor för. Tror bara det är 12k på Premium med 18k på Elit så totalt 30k.

Med MC Premium så har du då 32000 statuspoäng och behöver endast 13000p till för SAS Guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Fult, kan man byta tillbaka tro? Tungt också...

 

 

Amex plåt.JPG

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag var tvungen att kolla reglerna för AMX kortet och dess försäkring. Och det är 120 dagar den gäller. Eller max 240 dagar per år. Om man gör många resor. 
Så resor på 4 månader är OK. 

Om man jämför 
Swedbank platinum så är det 90 dagar och inga gäster på loungen. Men 1700:- per år. (1400:- om man är Nyckelkund).
Handelsbanken Platinum 2400:-   och 60 dagars försäkring och inga gäster på loungen. 
Nordea Premium. 90 dagar försäkring. Och 4 besök i loungen. 600:- men man måste vara Premiumkund vilket innebär att man måste spara 1 mille hos Nordea. 
Eurocard 1560:-  ,  Verkar inte innehålla förskäring av sjukförsäkringskaraktär. 

 

detta var min ej kompletta lista. 
Själv har jag Swedbank och har använt försäkringen. Och det är ERV som är försäkringsgivare. 


 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-06-10 at 20:53, skrev PeterDahlin:

Hej alla experter!

 

Jag är väldigt novis i detta område, och med alla mina bokstavskombinationer har jag svårt att ta in för mycket info samtidigt.

 

Min fråga är enkel. Jag vill använda mitt kort till daglig handel och samla poäng som jag kan använda på mina resor.

 

Vilket är då mest lämpligt för mig?

Jag har Bank Norwegians kort. Haft det sen juli 2017, handlar väl kanske för 5 000kr/mån på det. Kan nu plocka ut en enkel färd till New York i ihopsamlade poäng. 
Men det finns kanske kort som det är mer kräm i om man ska samla poäng till resor.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev ReKa:

Jag har Bank Norwegians kort. Haft det sen juli 2017, handlar väl kanske för 5 000kr/mån på det. Kan nu plocka ut en enkel färd till New York i ihopsamlade poäng. 
Men det finns kanske kort som det är mer kräm i om man ska samla poäng till resor.

Hoppas dom inte använde ”MAX” på den sträckan, för alla de linjerna lägga ner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Jag var tvungen att kolla reglerna för AMX kortet och dess försäkring. Och det är 120 dagar den gäller. Eller max 240 dagar per år. Om man gör många resor. 
Så resor på 4 månader är OK. 

Om man jämför 
Swedbank platinum så är det 90 dagar och inga gäster på loungen. Men 1700:- per år. (1400:- om man är Nyckelkund).
Handelsbanken Platinum 2400:-   och 60 dagars försäkring och inga gäster på loungen. 
Nordea Premium. 90 dagar försäkring. Och 4 besök i loungen. 600:- men man måste vara Premiumkund vilket innebär att man måste spara 1 mille hos Nordea. 
Eurocard 1560:-  ,  Verkar inte innehålla förskäring av sjukförsäkringskaraktär. 

 

detta var min ej kompletta lista. 
Själv har jag Swedbank och har använt försäkringen. Och det är ERV som är försäkringsgivare. 


 

Reseförsäkring är en djungel... kostnaden för korten må vara en faktor, så även giltighetstiden.

 

Därtill vad de täcker och till vilka nivåer. 

Visst är Amex Platinum löjligt dyrt som kreditkort, men försäkringen är den bästa på marknaden. 

 

Googla lite så hittar du jämförelser mellan olika kort gjorda av bla. Dagens Industri. 

 

Man får göra en avvägning vad som är bäst lämpat för just sig själv, resmönster, kostnader osv... som sagt... en riktig djungel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att kolla reglerna för AMX kortet och dess försäkring. Och det är 120 dagar den gäller. Eller max 240 dagar per år. Om man gör många resor. 
Så resor på 4 månader är OK. 

Om man jämför 
Swedbank platinum så är det 90 dagar och inga gäster på loungen. Men 1700:- per år. (1400:- om man är Nyckelkund).
Handelsbanken Platinum 2400:-   och 60 dagars försäkring och inga gäster på loungen. 
Nordea Premium. 90 dagar försäkring. Och 4 besök i loungen. 600:- men man måste vara Premiumkund vilket innebär att man måste spara 1 mille hos Nordea. 
Eurocard 1560:-  ,  Verkar inte innehålla förskäring av sjukförsäkringskaraktär. 
 
detta var min ej kompletta lista. 
Själv har jag Swedbank och har använt försäkringen. Och det är ERV som är försäkringsgivare. 

 
Reseförsäkring är en djungel... kostnaden för korten må vara en faktor, så även giltighetstiden.
 
Därtill vad de täcker och till vilka nivåer. 
Visst är Amex Platinum löjligt dyrt som kreditkort, men försäkringen är den bästa på marknaden. 
 
Googla lite så hittar du jämförelser mellan olika kort gjorda av bla. Dagens Industri. 
 
Man får göra en avvägning vad som är bäst lämpat för just sig själv, resmönster, kostnader osv... som sagt... en riktig djungel!
Amex platinum torde vara det enda kortet som har en reseförsäkring värd namnet. Dvs en reseförsäkring som gör att man inte behöver teckna något tillägg till hemförsäkring för exvis sjukvård efter 45-60 dagar.

"Alla" andra kort har begränsat skydd och täcker oftast bara olyckor med ett mindre belopp.

Sen om man kan motivera priset för platinum är en annan sak. Kollade gouda nu och 60 dagar extra efter min hemförsäkrings 60 dagar kostar 2 700kr.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev apknug:

Amex platinum torde vara det enda kortet som har en reseförsäkring värd namnet. Dvs en reseförsäkring som gör att man inte behöver teckna något tillägg till hemförsäkring för exvis sjukvård efter 45-60 dagar.

"Alla" andra kort har begränsat skydd och täcker oftast bara olyckor med ett mindre belopp.

Sen om man kan motivera priset för platinum är en annan sak. Kollade gouda nu och 60 dagar extra efter min hemförsäkrings 60 dagar kostar 2 700kr.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

så om du gör 2 sådana resor på ett år så har Amex betalt sig självt ?

 

Solklart att man då tar Amex för då får man ju Loungerna på köpet.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor är då skillnaden mellan Amex Platinum vs Handelsbankens Platinum på reseförsäkringsbiten? Båda får toppbetyg på 

olika jämförelsesajter för just sitt försäkringsskydd.

 

Mvh

 

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor är då skillnaden mellan Amex Platinum vs Handelsbankens Platinum på reseförsäkringsbiten? Båda får toppbetyg på 
olika jämförelsesajter för just sitt försäkringsskydd.
 
Mvh
 
Amatören
Handelsbankens Platinum försäkring gäller bara högst 60 dagar alltså lika länge som en bra hemförsäkring. Sjuk och olyckfalls biten torde vara likvärdig i hemförsäkring så inget att betala upp för.


"Försäkringen under maximalt 60 dagar från det den försäkrade lämnar
hemorten tills dess den förbetalda resan är avslutad och den försäkrade återkommit till sin slutdestination inom
Norden eller hemorten."

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
On 2019-08-14 at 10:42, skrev apknug:

Amex platinum torde vara det enda kortet som har en reseförsäkring värd namnet. Dvs en reseförsäkring som gör att man inte behöver teckna något tillägg till hemförsäkring för exvis sjukvård efter 45-60 dagar.

"Alla" andra kort har begränsat skydd och täcker oftast bara olyckor med ett mindre belopp.

Sen om man kan motivera priset för platinum är en annan sak. Kollade gouda nu och 60 dagar extra efter min hemförsäkrings 60 dagar kostar 2 700kr.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Jag har iallafall lusläst Swedbank Platinums försäkring. Den gäller 90 dagar per resa och är en återförsäkring hos ERV med normala regler vad gäller sjukdom och olycka. 
Kortet kostar bara 1400:- för mig vilket blir mycket billigare än mina 2 resor per år på ca 85 dagar. (40 dagar per resa i förlängning). Denna försäkring gäller ju även  dom första 45 dagarna så man slipper självrisk. Dessutom finns det ju ingen begränsning hur gammal man får vara. Och för dom som är 70+ blir det ju en stor skillnad jämfört med andra försäkringar. 

Där AMEX vinner är i princip bara att det är 120 dagar. Men jag håller mig ändå till 90 dagars resor då det är lättare med visum (NON Immigrate O)

 

 

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...