Jump to content
IGNORERAD

Avtal med utrikesdepartementet???


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag har för mig att svenskar inte behöver skriva något avtal med utrikesdepartementet när man skaffar pass.

I Thailand finns det ett avtal som står att man ska betala tillbaka för de kostnader som UD har betalat ut för en i fall något händer medan man är utomlands. Hur det efterlevs i praktiken vet jag inte.

Jag har också för mig att någon svensk politiker nämnde om liknande avtal i Sverige efter tsunamin. Är det någon som vet vad ett sånt avtal skulle heta och innebära?

Tack så mycket på förhand!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alla kostnader som UD eventuellt lägger ut skall du betala tillbaka.

Tack för det snabba svaret.

Vet du vad ett sånt avtal heter?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för det snabba svaret.

Vet du vad ett sånt avtal heter?

Mvh

Magrood

Det är inget avtal det blir du informerad om då du söker hjälp vilket är mycket svårt att få.Sällan du får hjälp med pengar kanske resan hem. Och endast om det har hänt något som är emot din förskyllan.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

I folkmun kallas det "Svinaktighet". I själva verket borde det heta "Återbetalningsskyldighet för mindre begåvade resenärer" eftersom det bara drabbar resenärer som inte har vett att ta en riktig försäkring i samband med sin resa.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

I folkmun kallas det "Svinaktighet". I själva verket borde det heta "Återbetalningsskyldighet för mindre begåvade resenärer" eftersom det bara drabbar resenärer som inte har vett att ta en riktig försäkring i samband med sin resa.

Jag minns det ordet: "Svinaktighet"

Det användes i samband med tsunamin när skadade svenskar som mist sina barn eller halva

familjen avkrävdes underskrift om återbetalning för att få hjälp av UD.

Har dock inget minne av att någon framförde åsikten ovan: "Du som är mindre begåvat, varför har du inte försäkring?"

Så här beskrevs det rådande läget i en av statens egna utredningar...

12036_Aterbet_jpge7ee7c8f9a408305dcffd09

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja GD. Det låter i alla fall vackrare. Är man svensk så är det ju självklart att om skiten träffar fläkten, så är det Staten som ska plocka ihop bitarna åt mej som medborgare. Själv kan jag strunta i bagateller som fungerande försäkringar och sånt. Det spelar ju ingen roll var på jordklotet jag befinner mej. Jag är ju Svensk, och betalar skatt för att slippa tänka.

Naturligtvis framförde ingen åsikten som du citerade. Det vore väl i högsta grad politiskt inkorrekt.

Men personligen tycker jag inte om att betala för andras dumhet, även om jag givetvis tycker oerhört synd om dom drabbade.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar...

--- förbindelse om återbetalning --- det är nog det jag sökte efter.  :wai::wai::wai:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...