Jump to content
IGNORERAD

ar smatt forvirrad.


Guest sessan85

Recommended Posts

Guest sessan85

hej hej pa er alla.

Nu bar jag och min pojkvan ivag fran Thailand till sverige.

jag laser overallt och pa alla forum men fattar ingenting om vad for visum vi ska soka. kanner mej dum helt dum skalle i allt detta.  :fool:

vi ar gifta och ska ha barn och undrar om det racker med ett 3 manaders visum forst eller om man ska soka PUT direkt. eller hur man ska ga tillvaga? vi ska stanna iaf till efter jul/nyar i sverige och aker nagongang i borjan av juni.

Och ar det nagon fordel att man ar gift eller spelar detta ingen roll, om det underlattar nagot menar jag eller ar det samma for alla?

jag ar latt forvirrad och ska ivag till Bangkok om 2 veckor och lamna in alla papper. vi bor i sodra Thailand i trang sa det blir en resa att gora.

hur lange kommer allting ta och vilket slags forsakring ska man ha for min man?

ja som ni ser har jag manga fragor.

ha det toppen. vart ni an befinner er i Thailand/sverige.

mvh sessan  :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sessan!

Om jag fattar dig rätt så är du en svensk gravid tjej och har en thailändsk äkta man och ni är på väg att flytta till Sverige (?), eller bara åka på besök?

Hur som helst så är väl fördelen med att söka UT direkt att det då är gjort. Är ni gift och har bott tillsammans i Thailand så är beviljandet en formalitet. Nackdelen är väl att ansökningen tar längre tid än ett enkelt besöksvisum. Både du och din man måste intervjuas var och en för sig, normalt sett din man på svenska ambassaden i Bkk och du på migrationsverket i Sverige. Men är du bosatt i Thailand just nu så kan även du få göra din intervju på ambassaden i Bangkok vilket skulle underlätta och snabba upp processen. Det är dock migrationsverket i Sverige som tar beslutet och inte ambassaden så en väntetid på någon eller några månader är nog att räkna med. Kanske kan ni snabba på ärendet en aning genom att visa upp ett graviditetsintyg.

Hör med ambassaden.

Vad gäller 3 månaders besöksvisa så tar det bara runt en vecka att få det beviljat och ni kan förlänga tillståndet med några månader hos migrationsverket i Sverige senare. Men en vacker dag är dagarna på tillståndet slut och din man måste tillbaka till Thailand för att på ambassaden ansöka om UT. Så har ni tiden på er sida så skulle jag nog föreslå att ni ansöker om UT på en gång. Dvs om ni tänkt bosätta er i Sverige?

Fördelen med UT är att din man tillåts jobba och gå i skola från dag 1, något han inte får på besöksvisum. Den dag ni har gemensamt barn, alternativt efter 2 år på UT så har din man rätt till PUT vid ansökan.

Lycka till!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Kan tillägga att dagens notering är: juni för inlämning av papper för turistvisa om man bokar tid idag. Allt enligt ambassaden i bkk idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...