Jump to content
Bananen

Greta Thunberg

Recommended Posts

Bananen
1 timme sedan, skrev Batting:

Om det bara finns ett alternativ så inte mig emot. 
personligen så tror jag att flygnörden Carl Bildt som är orsak till hela den globala uppvärmningen.
Under sin tid som utrikesminister lekta  han "Inte nudda marken" och flög runt lite på måfå.
Under en av sina många flygresor där han ständigt tjatade om att få komma in och titta i cockpit så råkade han stöta på en ministerkolega från ett annat land.

Denna minister talade om att han skulle på statsbesök i Sri Lanka.
 "Åh förrrrrrä detta ceylon!", säger då viktigpetter och är väldigt nöjd med att få briljera med kunskaper som även en förstaklassare sitter inne med.
 "Det låter intrrresant", deklarerar Carl och säger, "Jag trrrorrr jag hakarrr på". 
så kunde han ju göra då han ju bara var ute och nördflygde, och skitade ner naturen för våra skattepengar.
Nu visade det sig att det lilla landet Sri Lanka inte ansåg sig kunna anordna ett statsbesök till med så kort varsel.
Sri Lanka är ju ett fattigt land så ett statsbesök tär säkert på deras knappa medel.
Carl Bildt blev sur över att ha blivit avvisad så han gick ut i tidningarna och menade att detta skulle stå Sri Lanka dyrt, det skulle givetvis bli "Konsekvenserrr".

Jag har vid ett flertal tillfällen mejlat Carl Bildt (Öh, två gånger) och frågat vad det var för fruktansvärda konsekvenser  Sri Lanka drabbats av?
Jag har givetvis inte fått något svar.
Det kanske är dags att skriva och fråga igen?

Nåväl, nu kom vi ifrån ämnet lite, men det jag ville sätta fingret på är att det som inte själva behöver betala för sin flygresa verkar flyga mest.
Detta gällde inte minst Carl Bildt som ju verkade flyga runt lite på måfå.
Resten av tiden så satt han hemma och limmade ihop byggsatser av flygplan.
Han vägrade väl t.o.m. att bo i Arvfurstens Palats då han var Statsminister p.g.a. att han inte ville lämna sitt "Pojkrum" med alla flygplansmodeller.

Öh... var var vi?
Jo dom som ska fixa detta med miljön, de som beslutar om saker och ting verkar ju vara de som skitar ner värst.
Carl Bildt får allt se upp så att inte Greta Thunberg kommer och biter honom i hälsenorna!

Vet inte riktigt varför du citerar mig men det hade varit intressant att få veta vart du fått tag på dessa svampar, är det boa52 som äntligen börjat dela med sig av sina godsaker?

• Haha 9

Batting
19 minuter sedan, skrev Bananen:

Vet inte riktigt varför du citerar mig men det hade varit intressant att få veta vart du fått tag på dessa svampar, är det boa52 som äntligen börjat dela med sig av sina godsaker?

Tja det var väl det där om att förbjude bensin.
Jag skriver ju det.

Bananen
6 minuter sedan, skrev Batting:

Tja det var väl det där om att förbjude bensin.
Jag skriver ju det.

Ok, då får du ursäkta min okunskap i att tolka texter som ej går att tolka..

• Haha 1

Bananen
6 timmar sedan, skrev spooncreek:

Visst, fast inte fullt avvecklad till 2010, lika lite som fossila bränslen kommer att vara det till 2030, vilket var min poäng.

Kärnkraft trendar för övrigt nu igen, kanske kan bli en comeback även i Sverige, såtillvida vi inte får ett nytt Fukushima i närtid. I övrigt håller jag i stort med om vad du säger om elförsörjningen, men varför så alarmistisk? Igen, var lugn, du kommer att slippa ta häst och vagn till jobbet och ingen stenålder kommer att infinna sig.....vad var det nu du själv skrev om undergångsprofetior alldeles nyss?

Jaha, det var det som var din poäng, förstår inte riktigt varför du hela tiden påpekar att jag ska vara lugn, du om någon borde väl kanske förstå att jag raljerar emellanåt för att skapa en diskussion som kan kännas obekväm för den politiskt korrekte?

• Ge karma 2

John Khonken

Läs DN idag. Låst artikel. Redan nu har vi problem med vår El försörjning

Fritz
5 timmar sedan, skrev Bananen:

du om någon borde väl kanske förstå att jag raljerar emellanåt för att skapa en diskussion som kan kännas obekväm för den politiskt korrekte?

Om man gör ett inlägg mera bara för att raljera och retas, vilket är helt OK, så tycker jag att man kan slänga dit en smiley efter det man skrivit t.ex denna :crazy: så blir det lättare att förstå vad som menas.

• Fint 1

Bananen
2 timmar sedan, skrev Fritz:

Om man gör ett inlägg mera bara för att raljera och retas, vilket är helt OK, så tycker jag att man kan slänga dit en smiley efter det man skrivit t.ex denna :crazy: så blir det lättare att förstå vad som menas.

Ja, du har så rätt, my bad..

yyyyyyyyyyyyyyyyyy.jpg.c56d4508e9a7cf17214a34197840f342.jpg

• Ge karma 2
  • Fint 1
  • Haha 1

spooncreek
14 hours ago, Bananen said:

Jaha, det var det som var din poäng, förstår inte riktigt varför du hela tiden påpekar att jag ska vara lugn, du om någon borde väl kanske förstå att jag raljerar emellanåt för att skapa en diskussion som kan kännas obekväm för den politiskt korrekte?

Det verkar som hjärntvätten funkar dåligt. Kanske kan du också slippa både stenålder och häst och vagn.   Härliga tider Bananen,  tur att vi lever i ett land där folk både kan och får tänka själva. Hyfsat pragmatiskt tänk dessutom.  Nedan länk till till Public Service, som återigen levererar relevanta och sakliga nyheter . 😉 :dance:

Stort stöd för att bygga mer
Enligt en ny Sifo-undersökning vill 35 procent av svenskarna bygga ut den befintliga kärnkraften. Nästan lika många, 31 procent, vill behålla den som finns. Totalt är alltså 66 procent av de tillfrågade positiva till kärnkraften.

19 procent vill avveckla den helt.

Jämfört med en liknande undersökning gjord 2017 av SOM-institutet är det en siffra som skiljer sig markant.

Andelen som vill bygga ut kärnkraften har ökat med 26 procentenheter.

– Resultatet av den här undersökningen är spännande, med ett så stort stöd för bevarad eller utbyggd kärnkraft, säger Toivo Sjörén på TNS Sifo.

– Det är bara i Vänsterpartiet som det finns en majoritet för avveckling,

https://www.svt.se/opinion/var-tredje-svensk-vill-bygga-nya-karnkraftverk?fbclid=IwAR14OUCdJzABV_f_7S6ziqUFQWoKN45w5nAGg9sKzqmK9kOdVmPhty3tsVg

• Ge karma 4
  • Fint 1
  • Haha 1

Bananen
17 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det verkar som hjärntvätten funkar dåligt. Kanske kan du också slippa både stenålder och häst och vagn.   Härliga tider Bananen,  tur att vi lever i ett land där folk både kan och får tänka själva. Hyfsat pragmatiskt tänk dessutom.  Nedan länk till till Public Service, som återigen levererar relevanta och sakliga nyheter . 😉 :dance:

Stort stöd för att bygga mer
Enligt en ny Sifo-undersökning vill 35 procent av svenskarna bygga ut den befintliga kärnkraften. Nästan lika många, 31 procent, vill behålla den som finns. Totalt är alltså 66 procent av de tillfrågade positiva till kärnkraften.

19 procent vill avveckla den helt.

Jämfört med en liknande undersökning gjord 2017 av SOM-institutet är det en siffra som skiljer sig markant.

Andelen som vill bygga ut kärnkraften har ökat med 26 procentenheter.

– Resultatet av den här undersökningen är spännande, med ett så stort stöd för bevarad eller utbyggd kärnkraft, säger Toivo Sjörén på TNS Sifo.

– Det är bara i Vänsterpartiet som det finns en majoritet för avveckling,

https://www.svt.se/opinion/var-tredje-svensk-vill-bygga-nya-karnkraftverk?fbclid=IwAR14OUCdJzABV_f_7S6ziqUFQWoKN45w5nAGg9sKzqmK9kOdVmPhty3tsVg

Men sedär ja, nu var det ju du som tog upp kärnkraften som ett exempel där den skulle avvecklas före 2010, nu blev det ju inte så men en hel del reaktorer hade ju faktiskt stängts ner, men det är ju jättebra att både folk och politiker börjar inse att kärnkraften är det enda vettiga alternativet, kärnkraften verkar ju vara det mest miljövänliga, kostnadseffektiva och säkraste sättet att producera energi på.

• Ge karma 2
  • Fint 1

UglyFarang
On 2019-03-17 at 12:40, skrev norris55:

Är väl samma domedags profetsior som Al Gore spådde i början på 2000 talet. Vad hände...…. inte mycket. 

2009 spådde Al Gore att polerna skulle ha smält 2013.

• Ge karma 2
  • Fint 1

UglyFarang
On 2019-03-19 at 16:34, skrev AnTove:

Undviker att köpa plastkassar och köpt mig tygkassar.

Jag läste någonstans att en ekologisk bomullskasse behövde användas 20 000ggr för att bli mindre miljöbelastande än en plastkasse som var det minst miljöbelastande alternativet.

Om man använde sin plastkasse flera gånger och sedan använde den till att kasta sina sopor i den och dessa gick till förbränning så var det minst belastande för miljön.

• Ge karma 2
  • Fint 1
  • Haha 2

Bananen
10 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag läste någonstans att en ekologisk bomullskasse behövde användas 20 000ggr för att bli mindre miljöbelastande än en plastkasse som var det minst miljöbelastande alternativet.

Om man använde sin plastkasse flera gånger och sedan använde den till att kasta sina sopor i den och dessa gick till förbränning så var det minst belastande för miljön.

Det finns flera undersökningar som visar att plastpåsen inte alls är den miljöbov som den utmålas som. En av dem publicerades av det danska Miljödepartementet i februari 2018.

Den visar att en vanlig plastpåse som köps och sedan återanvänds som soppåse i själva verket är den mest miljövänliga kassen. Genom att återanvändas en gång och sedan förbrännas. Medan en tygkasse måste användas 7 100 gånger för att kompensera för miljöbelastningen den orsakat. Värst i klassen är tygkassen av ekologisk bomull, varje rättrogen miljöväns bästa vän. Den måste användas 20 000 gånger.

https://www.expressen.se/debatt/ga-inte-pa-myten-om-miljofarliga-plastpasar/

Edited by Bananen
fel
  • Ge karma 3
  • Fint 3

UglyFarang
On 2019-03-22 at 18:41, skrev KaiserBlood:

Stämmer nog rätt bra det. Runt 4% av befolkningen behöver fortfarande någon form av specialvård.

En hel del av dessa sitter väl i riksdagen?

• Haha 2

UglyFarang

Jag såg ett program på någon av SVT-kanalerna där det stod en person och beklagade sej över att nu har det gått för långt när isarna på Grönland smälter, den personen har tydligen inte gått i skolan eller sovit sej igenom historielektionerna, Grönland fick sitt namn för att det var just GRÖNT!

På vikingarnas tid så gick det fullt med diverse djur och betade där, främst får.

EDIT: Jag kanske ska tillägga att jag är övertygad av att det klimat vi nu har är till större delen beroende på de naturliga variationerna och ökande och minskande solfläcksaktivitet.

Enligt en modell av solens aktiviteter så räknar forskare(ej globaluppvärminingsprofeterna) med att på 2030-talet så kommer solens aktivitet att ge oss en sannolik repris på 1645 -den lilla istiden.

Edited by UglyFarang
  • Ge karma 1
  • Fint 1

Tommy
6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag såg ett program på någon av SVT-kanalerna där det stod en person och beklagade sej över att nu har det gått för långt när isarna på Grönland smälter, den personen har tydligen inte gått i skolan eller sovit sej igenom historielektionerna, Grönland fick sitt namn för att det var just GRÖNT!

På vikingarnas tid så gick det fullt med diverse djur och betade där, främst får.

EDIT: Jag kanske ska tillägga att jag är övertygad av att det klimat vi nu har är till större delen beroende på de naturliga variationerna och ökande och minskande solfläcksaktivitet.

Enligt en modell av solens aktiviteter så räknar forskare(ej globaluppvärminingsprofeterna) med att på 2030-talet så kommer solens aktivitet att ge oss en sannolik repris på 1645 -den lilla istiden.

Precis!

Därför lägger Sverige ner sina kärnkraftverk, och köper koleldad el, för att motverka istiden!

Klimatskatter på det ena och det andra är naturligtvis bara till för att få in mer pengar så att vi kan lura hit fler framtida snöskottare (ensamkommande flyktingbarn), de kommer att behövas!

MVH

• Ge karma 4
  • Haha 3