Jump to content
Bananen

Greta Thunberg

Recommended Posts

AnTove
13 timmar sedan, skrev Tommy:

Men du tror, helt uppriktigt, på att Greta handlar helt på eget bevåg?

Jag är tveksam.

Jag skrev förra veckan att våra praktikanter/PRAO inte riktigt visste vem Greta är...

2 av denna veckas 6st (dubbelbokad praktik, vi tar normalt max 3personer/vecka) åttondeklassare var faktiskt inte i skolan förra Fredagen, de låtsades strejka för miljön, men skolkade bara helt vanligt och spelade spel istället...

Ingen av dem vet riktigt vem Greta är, eller vad hon påstås stå för, bara att det var "strejk".

Varför? "Vi kollar inte på nyheter på TV", sa dom.

MVH

Jag tror att man får skilja på saker. Jag är övertygad om att Greta tror på det hon säger och att henne engagemang är äkta. Men de andra delarna är utom hennes kontroll. Hon kan inte styra över hennes föräldrars beslut, eller den mediedramaturgi som har uppstått kring henne. I denna mediedramaturgi ingår även att människor byggs upp och sätts på piedestal och när publiken tröttnar så slås den omkull. Då kommer en lite flicka stå där som ett offer återigen emot enorma krafter. Det ska bli roligt att se människor kommer att agera då, skadeglädje, ilska eller stötta henne?

Förmodligen så kan inte 70 % av alla vegetarianer och veganer föra ett resonemang eller vetenskapliga bevisa över sina val. En del är kan göra det, andra har valt en livsstil för att det känner sig som en del i en större sak och andra tycker att det kul att vara med på demonstrationer och skapa kaos. Eller så kan man vara som mig, jag äter vegetariskt två dagar i veckan. Jag gör det inte av någon övertygelse, kan inte bevisa miljö eller hälsoeffekter av det. Jag ville prova hur det var att laga vegetariskt och om det fanns några rätter som var goda. Eftersom matlagning roar mig. Och ja, mentalt känner jag mig just då lite duktig. Fast att jag dagen efter är ett halvkilo bacon.  Det är nog en liknande fördelning i skolstrejken, en del känner sig vanligtvis maktlösa och tycker att det känns fantastisk att att vara med i något som får en sådan medial uppmärksamhet. Får en känsla av att kunna påverka och bli lyssnade på. Några ser en chans att spela tv-spel. Man kan sätta det i många kontexter, man kan applicera det på fotbollshuliganer och annat. 

• Ge karma 7

Bananen

Efter ha skrämt upp (hjärntvättat) folket tillräckligt så blir sådana här dårskaper fullt genomförbara..

Isabella Lövins krav: Vill förbjuda bensin – om elva år ”Som miljöpartist vill jag se ett förbud”

Om elva år ska inga bensin- eller dieselbilar säljas i Sverige.

Men klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP) vill gå längre än så:

– Som miljöpartist vill jag gärna se ett förbud för fossila bränslen till 2030, men jag behöver få med mig riksdagen för ett sådant förbud, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9my24w/isabella-lovins-krav-vill-forbjuda-bensin--om-elva-ar

• Ge karma 3
  • Haha 3

Surin P3
3 minuter sedan, skrev Bananen:

Efter ha skrämt upp (hjärntvättat) folket tillräckligt så blir sådana här dårskaper fullt genomförbara..

Isabella Lövins krav: Vill förbjuda bensin – om elva år ”Som miljöpartist vill jag se ett förbud”

– Som miljöpartist vill jag gärna se ett förbud för fossila bränslen till 2030, men jag behöver få med mig riksdagen för ett sådant förbud, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9my24w/isabella-lovins-krav-vill-forbjuda-bensin--om-elva-ar

Samma som AOC i Amerika vill. 

Luktar en hel del globalism i världen just nu. 

• Ge karma 2
  • Fint 1

Tommy
4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Mitt medhåll först: Jag är också trött på domedagsprofetior, och har upplevt alldeles för många sådana med under mina levnadsår. 

Men att på grund av det luta sig mot sådana källor som Lars Bern? CV;n består mest av gamla meriter och om han tex fortsatt hävdar att han är vice ordförande i Cancerfonden så är det fel. Tvärtom bedriver han idag aktivt kampanj emot Cancerfonden och uppmanar folk att inte skänka pengar till deras verksamhet. Bitter efter att ha blivit bortmotad måhända? Allt verkar bero på att Lars Bern tappat tron på de flesta mediciner, och efter en egen jobbig sjukdomsperiod mest verkar förlita sig på alternativ medicin. Vaccin är till exempel av ondo hans värld, liksom alla sorters kolhydrater. Apropå undergångsprofetior, som du inte säger dig gilla, så har han ju sin egen, beskriven i boken "den metabola pandemin", baserat på detta tänk.

Vidare anser han att Sveriges väg framåt (han tror ju, och lär väl just här tveklöst ha medhåll av dig, att Sverige är på väg mot undergången), är att införa diktatur.

Apropå konspirationsteorier, så tror han på det där med "osynliga globala nätverk" och hänvisar på sin blogg bland annat till "Illuminati 300", som sägs styra världen. Ordförande för detta nätverk är visst Queen Elisabeth II. Sverige hyfsat välrepresenterat får man säga, med Carl Bildt, Jakob Wallenberg och Kung Carl XVI Gustaf (!), bland de 300 medlemmarna.

Så oavsett vad man tycker i klimatfrågan, jag är som sagt skeptisk såtillvida att jag inte tror på att undergången står runt hörnet, så lär man vara försiktig med att referera till källor som verkar ha tappat det helt på ålderns höst. I alla fall om man vill framstå som trovärdig.

https://anthropocene.live/2017/10/31/blir-demokratin-bara-en-kort-parentes-i-historien/

http://www.alternativenewsnetwork.net/illuminati-leak-full-list-current-members-secret-society-exposed-committee-300/

https://anthropocene.live/2018/09/22/inga-pengar-till-cancerfonden/

Skummade igenom listan, och tror ni inte att Stefan Ingves är med ock!!!

Nu är jag övertygad!

MVH

• Fint 1
  • Haha 2

Tommy
15 minuter sedan, skrev Bananen:

Tja, visst har vi avvecklat en hel del kärnkraft.

Avvecklingen på svenska kärnkraftverk:

1999. Barsebäck 1 stängs.

2005. Barsebäck 2 stängs.

2013. En stor modernisering inleds av Oskarshamn 2. Den genomförs, men reaktorn tas inte i drift igen.

2017. Oskarshamn 1 ska stängas.

2019. Ringhals 2 ska stängas.

2020. Ringhals 1 ska stängas.

Följderna blir att vi inte är självförsörjande av el med höjda elpriser då vi tvingas köpa el av grannländerna, och visst vore det bra om vi skrotade bilar som går på bensin och diesel, vi skulle ju kunna börja åka häst och vagn igen, problemet är ju att vi påverkas globalt av utsläppen och vi släpper ut såpass lite att våran skog absorberar större delen av våra koldioxid utsläpp.

Det bästa vi kan göra för miljön är att påverka andra länder som släpper ut avsevärt mer än Sverige gör, men det gör vi inte genom att föregå med gott exempel och återgå till stenåldern genom att skrota ner industrier och fordon.

Kommer ihåg när Ullenhag gick ut med att vi skulle ge permanent uppehållstillstånd till alla från Syrien, vi var först i EU och det skulle bli väldigt intressant och se vem som först hakade på Sveriges invasion av akademiker, så vitt jag vet var det inget annat EU land som hakade på...

Ja, vi får väl hoppas miljöpartiet åker ut vid nästa val, men med hjälp av journalistkåren, miljöalarmister och barnarbetare så skulle jag inte bli förvånad om dom håller sig kvar..

Du missar en hel del...

Kraftnätet i Sverige är uppbyggt med tanke på att kärnkraftverken i söder skulle producera el där den användes "Lokalproducerat"...

Allt eftersom de läggs ner belastas kraftnätet fel, elen från Norrland måste söderut, men det blir en flaskhals.

Ingen har lust eller råd att snabbt bygga ut kraftnätet.

Bara att importera el från grannarna istället,  Tyskland och Polen har riktigt fet och goo koleldad el!

MVH

Edited by Tommy
  • Ge karma 8

Nineteen68

Den här är rätt kul!  Ang miljöpartiet.

• Ge karma 4
  • Haha 1

Benriach
2 minuter sedan, skrev Tommy:

Du missar en hel del...

Kraftnätet i Sverige är uppbyggt med tanke på att kärnkraftverken i söder skulle producera el där den användes "Lokalproducerat"...

Allt eftersom de läggs ner belastas kraftnätet fel, elen från Norrland måste söderut, men det blir en flaskhals.

Ingen har lust eller råd att snabbt bygga ut kraftnätet.

Bara att importera el från grannarna istället,  Tyskland och Polen har riktigt fet och goo koleldad el!

MVH

Även Tjeckien som köpte Vattenfalls tyska brunkol för en struntsumma. Men nu är ju Vattenfall och därmed Sverige mer klimatneutrala, att skiten släpps ut iallafall och förmodligen istörre mängd gör ju inget då vi Svenskar kanslå oss på bröstet och skryta med hur fina människor vi är...

• Ge karma 9

spooncreek
1 hour ago, Bananen said:

Tja, visst har vi avvecklat en hel del kärnkraft.

Avvecklingen på svenska kärnkraftverk:

1999. Barsebäck 1 stängs.

2005. Barsebäck 2 stängs.

2013. En stor modernisering inleds av Oskarshamn 2. Den genomförs, men reaktorn tas inte i drift igen.

2017. Oskarshamn 1 ska stängas.

2019. Ringhals 2 ska stängas.

2020. Ringhals 1 ska stängas.

Följderna blir att vi inte är självförsörjande av el med höjda elpriser då vi tvingas köpa el av grannländerna, och visst vore det bra om vi skrotade bilar som går på bensin och diesel, vi skulle ju kunna börja åka häst och vagn igen, problemet är ju att vi påverkas globalt av utsläppen och vi släpper ut såpass lite att våran skog absorberar större delen av våra koldioxid utsläpp.

Det bästa vi kan göra för miljön är att påverka andra länder som släpper ut avsevärt mer än Sverige gör, men det gör vi inte genom att föregå med gott exempel och återgå till stenåldern genom att skrota ner industrier och fordon.

Kommer ihåg när Ullenhag gick ut med att vi skulle ge permanent uppehållstillstånd till alla från Syrien, vi var först i EU och det skulle bli väldigt intressant och se vem som först hakade på Sveriges invasion av akademiker, så vitt jag vet var det inget annat EU land som hakade på...

Ja, vi får väl hoppas miljöpartiet åker ut vid nästa val, men med hjälp av journalistkåren, miljöalarmister och barnarbetare så skulle jag inte bli förvånad om dom håller sig kvar..

Visst, fast inte fullt avvecklad till 2010, lika lite som fossila bränslen kommer att vara det till 2030, vilket var min poäng.

Kärnkraft trendar för övrigt nu igen, kanske kan bli en comeback även i Sverige, såtillvida vi inte får ett nytt Fukushima i närtid. I övrigt håller jag i stort med om vad du säger om elförsörjningen, men varför så alarmistisk? Igen, var lugn, du kommer att slippa ta häst och vagn till jobbet och ingen stenålder kommer att infinna sig.....vad var det nu du själv skrev om undergångsprofetior alldeles nyss?

• Ge karma 3

KaiserBlood
2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Har läst att 1980 stängdes alla mentalsjukhus. 1981 startades Miljöpartiet. Är det någon slump

🤔

Stämmer nog rätt bra det. Runt 4% av befolkningen behöver fortfarande någon form av specialvård.

• Ge karma 1
  • Haha 1

Batting
7 timmar sedan, skrev Bananen:

Om det bara finns ett alternativ så inte mig emot. 
personligen så tror jag att flygnörden Carl Bildt som är orsak till hela den globala uppvärmningen.
Under sin tid som utrikesminister lekta  han "Inte nudda marken" och flög runt lite på måfå.
Under en av sina många flygresor där han ständigt tjatade om att få komma in och titta i cockpit så råkade han stöta på en ministerkolega från ett annat land.

Denna minister talade om att han skulle på statsbesök i Sri Lanka.
 "Åh förrrrrrä detta ceylon!", säger då viktigpetter och är väldigt nöjd med att få briljera med kunskaper som även en förstaklassare sitter inne med.
 "Det låter intrrresant", deklarerar Carl och säger, "Jag trrrorrr jag hakarrr på". 
så kunde han ju göra då han ju bara var ute och nördflygde, och skitade ner naturen för våra skattepengar.
Nu visade det sig att det lilla landet Sri Lanka inte ansåg sig kunna anordna ett statsbesök till med så kort varsel.
Sri Lanka är ju ett fattigt land så ett statsbesök tär säkert på deras knappa medel.
Carl Bildt blev sur över att ha blivit avvisad så han gick ut i tidningarna och menade att detta skulle stå Sri Lanka dyrt, det skulle givetvis bli "Konsekvenserrr".

Jag har vid ett flertal tillfällen mejlat Carl Bildt (Öh, två gånger) och frågat vad det var för fruktansvärda konsekvenser  Sri Lanka drabbats av?
Jag har givetvis inte fått något svar.
Det kanske är dags att skriva och fråga igen?

Nåväl, nu kom vi ifrån ämnet lite, men det jag ville sätta fingret på är att det som inte själva behöver betala för sin flygresa verkar flyga mest.
Detta gällde inte minst Carl Bildt som ju verkade flyga runt lite på måfå.
Resten av tiden så satt han hemma och limmade ihop byggsatser av flygplan.
Han vägrade väl t.o.m. att bo i Arvfurstens Palats då han var Statsminister p.g.a. att han inte ville lämna sitt "Pojkrum" med alla flygplansmodeller.

Öh... var var vi?
Jo dom som ska fixa detta med miljön, de som beslutar om saker och ting verkar ju vara de som skitar ner värst.
Carl Bildt får allt se upp så att inte Greta Thunberg kommer och biter honom i hälsenorna!

• Ojojoj 1
  • Snurrigt 3
  • Haha 4