Jump to content
Bananen

Greta Thunberg

Recommended Posts

AnTove
5 timmar sedan, skrev spooncreek:

Fast kommunikationsteknologins snabba utveckling har ju bidragit till att göra världen mer global, vilket gör att den också bidragit till att vi reser mera. Dessutom, de fysiska mötena, som behövs i svåra förhandlingar oavsett om det rör (miljö)politik eller affärsförhandlingar kan man sällan ersätta av Skype eller annan kommunikationsplattform. 

Och igen, Sveriges "stat och kommun" som du vände dig så kraftigt emot i ditt första inlägg, har, liksom svenska medborgare, gjort väldigt mycket för att förbättra miljön i Sverige. Internationellt, och för de globala miljöproblemen är väl det som en piss i Mississippi dock. Det är de stora länderna i världen som måste komma överens om vi ska komma åt det, lilleputtar som Sverige spelar rätt liten roll i sammanhanget, annat än som ett gott exempel.

Däremot kunde Sverige satsa än mer på att stödja exporten av svenskt miljöteknik och miljökunnande till andra länder. Det görs redan en del, men kan göras mer. Där skulle vi kunna göra en viss skillnad.

Håller med. Det känns ganska bra att vi har gjort så mycket när det kommer till miljö, även om vi är en liten del av det hela. Skönt att vi kan njuta av ren luft och miljö där vi bor. Att vi har en så rik fauna, rent vatten och djurliv som vi har i Sverige. Tror att det är få länder som har ett sådant mångfald av växt och djurliv som inte här omedelbart hotat. Tror också som dig på export av miljöteknik och kunnande. 

• Ge karma 5

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

John Khonken

spooncreek

Jag håller helt med. Vi ska hjälpa världen med den teknik vi tar fram. Det är ju vad jag menar också. Litet som stort som vi tar fram måste vi genomföra i stat och kommun . Att visa för omvärlden att det finns alternativ. Inte flyga iväg på flumresor. 

Vi först ska vi visa vad vi verkligen kan för att sänka energiförbrukningen  och minska miljöförstöringen. Om vi visar med handling är det lättare att presentera det för omvärlden.

Prat Prat Prat ger ingenting. Handling ger allt

AnTove
2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Mmm, men vi skiter i miljöteknik och kunnande och bestraffar befolkningen med alla möjliga skatter och hot. 

Frågar du mig så ger det en dålig psykologisk effekt på folket. En glad arbetare är en produktiv arbetare. Och de flesta av oss (er) jobbar in pengar i statens kassa. 

Istället för att uppmuntra till ett bra tänk så bestraffar man och hotar människan likt en Lestadianistisk domendagspastor. Med lite tyranneri och skrämd befolkning kommer man långt...en stund. 

Håller med. Straff och skambeläggande fungerar dåligt. Risken är att folk skiter i det helt i protest. 

• Ge karma 4

Bananen

En intressant och tänkvärt vide av Lars Bern, har han rätt eller fel i det han påstår/säger?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

• Ge karma 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

flebbe

AnTove
Posted (edited)
3 timmar sedan, skrev flebbe:

Det är lite farligt när man börjar att klistra ord som PK-media på alla situationer, och även allt som inte delar ens syn på världen. Det är problematiskt med ett algoritmstyrd samhälle och en krisande bransch som har svårt att få in reklam och prenumeration intäkter för sin överlevnad. De hamnar i en sårbar situation. Allt flera journalister är frilans och behöver att producera enorma mängder material för att kunna leva på sitt skrivande, vilket medför risker. De behöver samtidigt bygga sina varumärken, engagera sig och bygga en publik som de kan använda sig av när de söker uppdrag. I den utmaningen kommer data-analys, editorial analysis och audiences orientation in i bilden. Alltså hur ska mediehusen och journalisterna kunna tränga igenom den slasktratten som är folks social media flöden för att styra över dem till tidningars sajter och kanaler för att kunna återigen få del av annonskakan. Folk vill ha korta texter och helt i rörlig bild. Det ska konsumeras snabbt. Då styrs man lätt av resultaten från analyserna och det skapas så kallade filter bubblor i nyhetsflödena . Att det ser ut som journalisterna inte gör sitt jobb. Det är moment 22. 

Samtidigt finns det duktiga lokala journalister och sådan som Negra Efendic på SVD som tar sig an svåra frågor som åldersbedömning av flyktingar. Gör det på ett föredömligt sätt och får utstå en massa hat. Men dessa duktiga journalister når inte fram genom klustret av gulliga kattungar och nyhetskällor som inte känner sig bundna av källkritik. Och är ofta duktiga på att förstå sig på algoritmer och hur man bombarderar dem. Med hjälp av nätvärk och botar. Skulle en traditionell nyhetsorganisation göra samma sak så skulle det kallas fejk-news och manipulation. Man kan inte konkurrera på samma villkor. 

Edited by AnTove
  • Ge karma 6

Tommy
Posted (edited)
3 timmar sedan, skrev AnTove:

Det är lite farligt när man börjar att klistra ord som PK-media på alla situationer, och även allt som inte delar ens syn på världen. Det är problematiskt med ett algoritmstyrd samhälle och en krisande bransch som har svårt att få in reklam och prenumeration intäkter för sin överlevnad. De hamnar i en sårbar situation. Allt flera journalister är frilans och behöver att producera enorma mängder material för att kunna leva på sitt skrivande, vilket medför risker. De behöver samtidigt bygga sina varumärken, engagera sig och bygga en publik som de kan använda sig av när de söker uppdrag. I den utmaningen kommer data-analys, editorial analysis och audiences orientation in i bilden. Alltså hur ska mediehusen och journalisterna kunna tränga igenom den slasktratten som är folks social media flöden för att styra över dem till tidningars sajter och kanaler för att kunna återigen få del av annonskakan. Folk vill ha korta texter och helt i rörlig bild. Det ska konsumeras snabbt. Då styrs man lätt av resultaten från analyserna och det skapas så kallade filter bubblor i nyhetsflödena . Att det ser ut som journalisterna inte gör sitt jobb. Det är moment 22. 

Samtidigt finns det duktiga lokala journalister och sådan som Negra Efendic på SVD som tar sig an svåra frågor som åldersbedömning av flyktingar. Gör det på ett föredömligt sätt och får utstå en massa hat. Men dessa duktiga journalister når inte fram genom klustret av gulliga kattungar och nyhetskällor som inte känner sig bundna av källkritik. Och är ofta duktiga på att förstå sig på algoritmer och hur man bombarderar dem. Med hjälp av nätvärk och botar. Skulle en traditionell nyhetsorganisation göra samma sak så skulle det kallas fejk-news och manipulation. Man kan inte konkurrera på samma villkor. 

Men du tror, helt uppriktigt, på att Greta handlar helt på eget bevåg?

Jag är tveksam.

Jag skrev förra veckan att våra praktikanter/PRAO inte riktigt visste vem Greta är...

2 av denna veckas 6st (dubbelbokad praktik, vi tar normalt max 3personer/vecka) åttondeklassare var faktiskt inte i skolan förra Fredagen, de låtsades strejka för miljön, men skolkade bara helt vanligt och spelade spel istället...

Ingen av dem vet riktigt vem Greta är, eller vad hon påstås stå för, bara att det var "strejk".

Varför? "Vi kollar inte på nyheter på TV", sa dom.

MVH

Edited by Tommy
  • Ge karma 6
  • Haha 3

flebbe
On 2019-03-19 at 21:59, skrev Kenneth4618:

I den här långa! artikeln som Kenneth delade står det bakgrund och hur mycket pengar en del tjänar på stackars lilla Greta.

Men är väl inget fel att bry sig om miljön tycker jag. Bara sorgligt att det alltid är någon som ska sko sig på allt och ingenting. Är väl dessutom dom som skor sig på andra hela tiden som ska betala skiten dom ställt till med.

• Ge karma 1

Bananen
7 timmar sedan, skrev AnTove:

Det är få saker som gör mig så tvekande som konspirationsteorier. Människor som drar saker till ytterligheter, spelar ingen roll från vilken sida. Han trycker ihop många olika saker, han blandar ihop hjärtsjukdomar, invandring och temperaturförändringar. Påstår sig vara forskare och bryter mot alla grundläggande regler för att bedriva forskning. Han använder sig av retoriska och känslomässiga ord och ämnen, vilket man inte gör i forskning( utom inom sociologin, där man studerar genom i samhället) för det går inte att mäta eller bevisa. Bara iakttaga. Det betyder så olika för olika människor, det är otroligt svårt att mäta effekter. Förstår inte varför han ställer sjukdomar emot temperaturförändringar, blanda in migration. Förmodligen för att det är ämnen som människor har starka känslor för och som många misstror politiker för. Så det är ett enkelt sätt att få människor att reagera och få misstankar även om miljöfrågan. Man ska också vara klar med att det enklaste sättet att manipulera på är att använda sig av grafik, utan människor verkligen förstår vilka metrics man har använt sig av. Han skulle behöva att förklara i detalj vad alla världen som man har mätt och hur studien har gått till. En mycket liten förändring av värden som man mäter när det kommer till miljö, skapar en storförändring i verkligheten. För mig känns det lite som en snake oil salesman. 

Nja, blandar ihop är väl att ta i, däremot så anser han att vi har problem som är bra mycket större än miljöfrågan som tex vissa sjukdomar, att gå emot strömmen och inte sälla sig till fårskocken när det gäller miljöfrågor är tydligen känsligt.

Vet inte om han påstår sig vara forskare men han har i alla fall en ganska diger meritlista..

Utbildad vid Chalmers i teknisk fysik. Författare. Utveckling alternativa drivmedel på Volvo. VD på: Svensk Metanolutveckling, Ångpanneföreningen, Svenska Miljöforskningsinstitutet IVL, Incentive (Gambro). Rådgivare i miljöfrågor åt ABB. Ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin och tidigare Kungliga Vetenskapsakademins miljökommitté. Ordförande och styrelseledamot i en lång rad företag och organisationer tex i Det Naturliga Stegets Miljöinstitut och vice ordf. för Cancerfonden.

Finns det något som bevisar att det är människan som ligger bakom ökningen av 1,5 grader på grund av koldioxidutsläpp sedan 1860?

Är väl inte så imponerad av de flesta konspirationsteorier, men när det gäller miljön ställer jag mig skeptisk till dessa domedagsprofetior som basuneras ut med jämna mellanrum och det handlar med all säkerhet om pengar och makt, 911 är ett annat fenomen där det garanterat ligger en och annan hund begravd...

• Ge karma 5

Wangthong
On 2019-03-20 at 21:15, skrev andrejsdenruskige:

Mmm, men vi skiter i miljöteknik och kunnande och bestraffar befolkningen med alla möjliga skatter och hot. 

Frågar du mig så ger det en dålig psykologisk effekt på folket. En glad arbetare är en produktiv arbetare. Och de flesta av oss (er) jobbar in pengar i statens kassa. 

Istället för att uppmuntra till ett bra tänk så bestraffar man och hotar människan likt en Lestadianistisk domendagspastor. Med lite tyranneri och skrämd befolkning kommer man långt...en stund. 

Svenskarna är väl bland det mesigaste folk som finns! Många kan aldrig tänka sig att byta parti, än mindre säga ifrån. Vad ska folk tro om mig då? Vi har de politiker vi förtjänar. 

• Ge karma 1

spooncreek
Posted (edited)
10 hours ago, Bananen said:

Nja, blandar ihop är väl att ta i, däremot så anser han att vi har problem som är bra mycket större än miljöfrågan som tex vissa sjukdomar, att gå emot strömmen och inte sälla sig till fårskocken när det gäller miljöfrågor är tydligen känsligt.

Vet inte om han påstår sig vara forskare men han har i alla fall en ganska diger meritlista..

Utbildad vid Chalmers i teknisk fysik. Författare. Utveckling alternativa drivmedel på Volvo. VD på: Svensk Metanolutveckling, Ångpanneföreningen, Svenska Miljöforskningsinstitutet IVL, Incentive (Gambro). Rådgivare i miljöfrågor åt ABB. Ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin och tidigare Kungliga Vetenskapsakademins miljökommitté. Ordförande och styrelseledamot i en lång rad företag och organisationer tex i Det Naturliga Stegets Miljöinstitut och vice ordf. för Cancerfonden.

Finns det något som bevisar att det är människan som ligger bakom ökningen av 1,5 grader på grund av koldioxidutsläpp sedan 1860?

Är väl inte så imponerad av de flesta konspirationsteorier, men när det gäller miljön ställer jag mig skeptisk till dessa domedagsprofetior som basuneras ut med jämna mellanrum och det handlar med all säkerhet om pengar och makt, 911 är ett annat fenomen där det garanterat ligger en och annan hund begravd...

Mitt medhåll först: Jag är också trött på domedagsprofetior, och har upplevt alldeles för många sådana med under mina levnadsår. 

Men att på grund av det luta sig mot sådana källor som Lars Bern? CV;n består mest av gamla meriter och om han tex fortsatt hävdar att han är vice ordförande i Cancerfonden så är det fel. Tvärtom bedriver han idag aktivt kampanj emot Cancerfonden och uppmanar folk att inte skänka pengar till deras verksamhet. Bitter efter att ha blivit bortmotad måhända? Allt verkar bero på att Lars Bern tappat tron på de flesta mediciner, och efter en egen jobbig sjukdomsperiod mest verkar förlita sig på alternativ medicin. Vaccin är till exempel av ondo hans värld, liksom alla sorters kolhydrater. Apropå undergångsprofetior, som du inte säger dig gilla, så har han ju sin egen, beskriven i boken "den metabola pandemin", baserat på detta tänk.

Vidare anser han att Sveriges väg framåt (han tror ju, och lär väl just här tveklöst ha medhåll av dig, att Sverige är på väg mot undergången), är att införa diktatur.

Apropå konspirationsteorier, så tror han på det där med "osynliga globala nätverk" och hänvisar på sin blogg bland annat till "Illuminati 300", som sägs styra världen. Ordförande för detta nätverk är visst Queen Elisabeth II. Sverige hyfsat välrepresenterat får man säga, med Carl Bildt, Jakob Wallenberg och Kung Carl XVI Gustaf (!), bland de 300 medlemmarna.

Så oavsett vad man tycker i klimatfrågan, jag är som sagt skeptisk såtillvida att jag inte tror på att undergången står runt hörnet, så lär man vara försiktig med att referera till källor som verkar ha tappat det helt på ålderns höst. I alla fall om man vill framstå som trovärdig.

https://anthropocene.live/2017/10/31/blir-demokratin-bara-en-kort-parentes-i-historien/

http://www.alternativenewsnetwork.net/illuminati-leak-full-list-current-members-secret-society-exposed-committee-300/

https://anthropocene.live/2018/09/22/inga-pengar-till-cancerfonden/

Edited by spooncreek
  • Ge karma 7
  • Fint 2

Mr  atm
Posted (edited)

Edited by Mr atm
  • Ge karma 1