Jump to content
Bananen

Greta Thunberg

Recommended Posts

spooncreek
1 hour ago, Dempa said:

Bra skrivet, och apropå vad merparten av forskningen faktiskt säger tycker jag denna passus var extra intressant:

"Det är ”klimatsmart” att beakta att 12 år från undergången är ett politiskt budskap framfört av FN:s klimatchef, diplomaten Patricia Espinoza. Medan vice ordföranden i en av IPCC-rapportens arbetsgrupper, James Skea, tillbakavisar hennes påstående. Han hävdar att ”ju varmare det blir, desto värre blir det, men det finns ingen klippkant”, och andra forskare inom FN:s klimatpanel instämmer i att någon ”tipping point” inte existerar i rapportens slutsatser."

• Ge karma 4

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

John Khonken

spooncreek Du vet väl att IPCC rapport handlar bara om människans påverkan. Inget annat får dom utreda om miljön. En samlad bild  vore mycket bättre enligt mig.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Mr  atm
Posted (edited)
27 minuter sedan, skrev Surin P3:

Klimatdårarna har förutspått jordens undergång I hundra år. 

Istider och havsnivåer har varit på tapeten. 

Ingen har fått rätt än. 

Dårar är min mening. 

Eller ekonomiska genier. Bara välj vilken som. 

Dom vet vad som händer egentligen. Dom är inte hjärndöda. Men dom måste få in mera pengar och dom vill kontrollera oss genom lögnerna.

Edited by Mr atm
  • Ge karma 1

Mr  atm
On 2019-10-03 at 13:25, skrev evert 1:

Bevisligen är olja ett fossilt ämne som inte är oändligt.

Detta är tydligen något som varken DU eller jag vill eller har svårt för att inse, däremot har Greta gjort detta.

Inte nog med att oljan är ändlig den är dessutom skadlig för miljön som den idag nyttjas.

Rena vansinnet att elda upp oljan eller tillverka engångsprodukter, vi har växtfiber som i många fall kan ersätta oljan, kanske dyrare idag men på sikt är det enda lösningen

Detta är något som DU men även Putin och Trump har svårt för att fatta.

DU behöver ändå inte känna dig ensam, tror att minst 90 % av jordens befolkning har samma uppfattning.

Men ni imbecilla typer har fel så ini helvete.

Sent ska syndaren vakna, kanske inte DU, för du dör ändå snart:big_smile:

På 70-talet så sa dom att oljan kommer bara räcka fram till år 2000.

Det finns massor av olja kvar egentligen.

Dessutom kommer oljan ALDRIG ta slut.

Men den näst sista droppen skulle i så fall kunna bli ganska dyr 😉

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

spooncreek
Posted (edited)
54 minutes ago, John Khonken said:

spooncreek Du vet väl att IPCC rapport handlar bara om människans påverkan. Inget annat får dom utreda om miljön. En samlad bild  vore mycket bättre enligt mig.

Nej, den handlar inte bara om mänsklig påverkan, däremot är uppdraget att undersöka huruvida människan påverkar klimatet. För att göra det lär de väl titta på bilden samlat dvs även de naturliga variationerna, annars blir det svårt.

Att människan via befolkningsökning och industrialisering etc, påverkar miljön och klimatet är för de flesta tänkande människor rätt självklart (ja, jag vet att det finns undantag från det, mer än normalt just på MPR, och all respekt för det, åsikten är fri) och rätt lätt  påvisbart.

Det som är intressant, i alla fall för min del, och där vi inte riktigt vet säkert, är exakt hur stor den påverkan är, och vad den ofrånkomliga globala uppvärmningen kommer att innebära. Jag tror det blir problem, men är inte på något vis alarmist, vilket såvitt jag förstår det även gäller många av forskarna i IPCC.

Att vi oavsett oavsett om världen går under om 15 år eller inte bör minska CO2 utsläppen känns också rätt givet (ja jag vet att det på MPR även här finns de som tycker att CO2 utsläpp rockar fett, och att det bara är att köra på, respekt för den åsikten också dårå)  för de allra flesta såväl forskare som lekmän. Därför är IPCC rapporterna viktiga, liksom överenskommelser som Parisavtalet. Att jänkarna hoppat av det är stor synd och skam. Men det kanske ändras, nu har väl till och med ryssarna skrivit på om jag minns rätt.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 6

Surin P3

Jaja, ännu finns det de som blivit uppfostrade till att tro att co2 är ett slags gift. 

Synd att det ska vara så. 

• Ge karma 4

Mr  atm
1 minut sedan, skrev Surin P3:

Jaja, ännu finns det de som blivit uppfostrade till att tro att co2 är ett slags gift. 

Ja, vi andas ut gift 555

spooncreek
Posted (edited)
5 minutes ago, Surin P3 said:

Nä, men snarare fattat att det inte är särskilt bra att överdosera (för vår jordglob), vilket väl gäller för det allra mesta här i världen.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 2

John Khonken
1 timme sedan, skrev spooncreek:

Nej, den handlar inte bara om mänsklig påverkan, däremot är uppdraget att undersöka huruvida människan påverkar klimatet. För att göra det lär de väl titta på bilden samlat dvs även de naturliga variationerna, annars blir det svårt.

Att människan via befolkningsökning och industrialisering etc, påverkar miljön och klimatet är för de flesta tänkande människor rätt självklart (ja, jag vet att det finns undantag från det, mer än normalt just på MPR, och all respekt för det, åsikten är fri) och rätt lätt  påvisbart.

Det som är intressant, i alla fall för min del, och där vi inte riktigt vet säkert, är exakt hur stor den påverkan är, och vad den ofrånkomliga globala uppvärmningen kommer att innebära. Jag tror det blir problem, men är inte på något vis alarmist, vilket såvitt jag förstår det även gäller många av forskarna i IPCC.

Att vi oavsett oavsett om världen går under om 15 år eller inte bör minska CO2 utsläppen känns också rätt givet (ja jag vet att det på MPR även här finns de som tycker att CO2 utsläpp rockar fett, och att det bara är att köra på, respekt för den åsikten också dårå)  för de allra flesta såväl forskare som lekmän. Därför är IPCC rapporterna viktiga, liksom överenskommelser som Parisavtalet. Att jänkarna hoppat av det är stor synd och skam. Men det kanske ändras, nu har väl till och med ryssarna skrivit på om jag minns rätt.

Antingen läser du inte vad jag skrev. Du håller ju med om början sedan spårar ur. Jag vill också att allt ska med för att vi ska förstå allt. Det är inte lätt för mig att se att CO2 är så farligt som klimatkorkarna påstår. Jag vill inte ha Rockström eller Greta som ska mässa mig. Utan riktiga forskare som helst inte är köpta

• Ge karma 3
  • Fint 1

evert 1

Hur som helst kan vi inte ånga på i den takt vi gjort de sista 100 åren.

Vi står inför en drastisk förändring vare sig vi vill eller inte.

Vems ide är mest hållbar tror ni, Trumps/Putins eller Gretas?

Världens ekonomier är idag i symbios med tillgången på olja = billig energi 

Alla som på något sätt är involverade i oljeindustrin är självfallet negativa till Gretas manifestationer.

Greta och miljörörelsen överhuvudtaget har en enormt ekonomiskt stark motståndare som många gånger inte skyr några medel för att genomföra sin agenda.

Pengar = makt och massmedia blir ständigt manipulerad av oljeintressenter.

Massmedia å sin sida manipulerar sedan oss vanliga gräsrötter så vi varken vet ut eller in.

Vem eller vilka far med osanning eller halvsanningar vem har rätt uppfattning om vad som är på G.

Har du själv märkt någon förändring på klimatet under din levnadstid, eller är det som när du var ung?

• Ge karma 2

Mr  atm
7 minuter sedan, skrev evert 1:

Hur som helst kan vi inte ånga på i den takt vi gjort de sista 100 åren.

Vi står inför en drastisk förändring vare sig vi vill eller inte.

Vems ide är mest hållbar tror ni, Trumps/Putins eller Gretas?

Världens ekonomier är idag i symbios med tillgången på olja = billig energi 

Alla som på något sätt är involverade i oljeindustrin är självfallet negativa till Gretas manifestationer.

Greta och miljörörelsen överhuvudtaget har en enormt ekonomiskt stark motståndare som många gånger inte skyr några medel för att genomföra sin agenda.

Pengar = makt och massmedia blir ständigt manipulerad av oljeintressenter.

Massmedia å sin sida manipulerar sedan oss vanliga gräsrötter så vi varken vet ut eller in.

Vem eller vilka far med osanning eller halvsanningar vem har rätt uppfattning om vad som är på G.

Har du själv märkt någon förändring på klimatet under din levnadstid, eller är det som när du var ung?

På fråga A. Svarar jag Trump/Putin.

På fråga B. Klimatet på jorden som förr.

Däremot så har du helt rätt att massmedia försöker att påverka våra åsikter.

Fråga tillbaka:

Har du märkt att vattnet har stigit någonstans sedan du var ung?

• Ge karma 2

Issanbonde
28 minuter sedan, skrev Mr atm:

Fråga tillbaka:

Har du märkt att vattnet har stigit någonstans sedan du var ung?

Jo i knäna har nivån ökat lite de 10 senaste åren😎

evert 1

Nää. tvärtom har grundvattnet sjunkit. Där jag/vi hade blötmark odlar vi idag skog.

Däremot har jag lagt märke till att det numera alltid finns en massa plastartiklar i vattnet och i strandkanten, när jag var yngre (på 70 talet) var det mest rester av palmer, kokosnötter, glasflaskor, och annat bråte men ej någon direkt plast.

Vi har numera aldrig någon isvinter, vintrarna på 60 och 70 talet körde vi månadsvis  bil på sjöarna i mitt närområde, nu kommer man knappt ens ut och kan isfiska. 

För övrigt är det väl så att varm luft bär mer vatten än kall och medeltemperaturen har stigit.

Dessutom har de isar som smält redan legat på och i vattnet och kan efter vad jag förstått ej påverka vattenståndet.

Däremot får allt vitmålat en grönaktig nyans efter något år om man inte tvättar regelbundet med glykol, samma med stenplattorna där växer det alger men där hjälper det med klorin.

Detta är något som man slapp på den gamla "goda" tiden.

• Ge karma 3
  • Buu 1

Bananen
5 timmar sedan, skrev spooncreek:

Vilka här har påstår att befolkningsökningen och industrialiseringen inte påverkar miljön eller klimatet?